Vraag over reparatie versterker (word ik afgezet?)

Gestart door JunkO, januari 24, 2012, 12:20:42

Vorige topic - Volgende topic

JunkO

Hallo,

Ik was benieuwd of iemand mij advies zou kunnen geven over het volgende:

Mijn vader heeft nog een oude high-end versterker van Onkyo uit de Integra lijn, de Integra A-8870 (+/- 20 jaar oud maar nog altijd een erg fijn ding), deze vertoont sinds een paar jaar nogal wat kuren. De bronkeuze schakelaar 'flipt' constant en schakelt telkens van tuner naar cd naar tape enz enz. Daardoor is hij niet meer bruikbaar. Daarnaast kraakt hij enorm als je de volume knopt gebruikt. Waarschijnlijk is het één en ander geoxideerd en verstoft. Nu ben ik met de versterker naar een niet nader te noemen hifi reparateur geweest en hij gaf aan de versterker prima te repareren is (inderdaad oxidatie en stof). Hij wordt helemaal stofvrij gemaakt, alle schakelaars worden nagekeken en hij krijgt een beurt. Al met al zou het tussen de 6 en 9 uur werk zijn en de kosten werden geschat tussen € 250,- en € 400,-. Als reden gaf hij aan dat dit type versterker erg complex in elkaar zit en daarom veel werk is.

Daar ik totaal geen verstand heb van reparaties en marktconforme prijzen hiervoor vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen of dit een correcte prijs is of dat we, om het plat Hollands te zeggen, "genaaid worden".  ;)

Alvast bedankt.
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Jumping Jack

Tja, 6 tot 9 uren werk is natuurlijk niet weinig (aan €30-40 per uur?)?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Tinus_

Citaat van: Jumping Jack op januari 24, 2012, 12:30:09
Tja, 6 tot 9 uren werk is natuurlijk niet weinig (aan €30-40 per uur?)?

Ik ken maar weinig reparatie bedrijven die voor dat tarief kunnen werken.  ;)
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

erik s.

flippen van de bronkeuze is meestal een defect IC. volume regelaar is neem ik aan analoog gezien het kraken.
lijkt me nog al aan de prijs, maar moeilijk om zo te beoordelen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

dronebone

Koop je voor die prijs niet beter een andere tweedehands onkyo met minder sleet ?
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

Kingpin

De reparatiekosten zijn bijna net zo hoog als de nieuwwaarde destijds  :-\
Voor 50 - 100 euro koop je dezelfde 2ehands, misschien zonder defect (wat volgens mij wel een veel voorkomend Onkyo probleem was destijds)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

JunkO

Citaat van: erik s. op januari 24, 2012, 12:49:19
flippen van de bronkeuze is meestal een defect IC. volume regelaar is neem ik aan analoog gezien het kraken.
lijkt me nog al aan de prijs, maar moeilijk om zo te beoordelen.

De volumeknop is inderdaad analoog, die van de bronkeuze is digitaal bij deze versterker. Daarom was het ook wat lastiger..

Citaat van: Kingpin op januari 24, 2012, 12:52:59
De reparatiekosten zijn bijna net zo hoog als de nieuwwaarde destijds  :-\
Voor 50 - 100 euro koop je dezelfde 2ehands, misschien zonder defect (wat volgens mij wel een veel voorkomend Onkyo probleem was destijds)

Deze man verkoopt ook opgeknapte 2e hands modellen van Onkyo, ongeveer vergelijkbaar met deze alleen een klasse lager, echter daar vraagt hij ook nog ruim € 400,- voor. Tja, dan kun je net zo goed je eigen versterker laten reparen, want je weet hoe er verder mee is omgegaan. Plus dat dit type bijna niet te vinden is, het zijn allemaal lagere types. Dit model was overigens destijds zo'n 1500 Gulden als ik mij niet vergis. Wil je nu een vergelijkbare versterker van dezelfde kwaliteit ben je dat bedrag in Euro's kwijt...

Hmm, moeilijk...  :blink:
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Jumping Jack

Als je tevreden bent over de versterker en hij garantie geeft op de reparatie zou ik het wel doen...
Jumping Jack's set
Discogs

JunkO

Dat was ik inderdaad nog vergeten te melden, m'n vader krijgt 2 jaar garantie op de reparatie.

skyfox

Klinkt als een goede deal, zeker als je tevreden bent over de amp. Hij is dan weer bijna als nieuw. Nou ja, soort van natuurlijk.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

VlisChris

Toch zou ik ook zeker verder kijken of er nog meer tentjes zijn die repareren, en ik zou eens kijken in welke mate zijn prijs vast is.
Voor hetzelfde geld kun je nog wat van de prijs afpraten. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

B.

Voor 200,- euro maak ik 'm helemaal in top-conditie! :)
Stuur maar PM indien interesse.

jurrien1962

Citaat van: Christiaan S op januari 24, 2012, 17:05:56
Toch zou ik ook zeker verder kijken of er nog meer tentjes zijn die repareren, en ik zou eens kijken in welke mate zijn prijs vast is.
Voor hetzelfde geld kun je nog wat van de prijs afpraten. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Er zijn inderdaad meer. Zelf heb ik goede ervaringen met een ingenieur in Purmerend (naam van zijn bedrijf(je) noemen zal wel niet mogen vanwege sponsorvoorschriften maar dat weet ik eigenlijk niet zo goed) met mijn Aragon 4004 eindversterker en Sphinx Project Two voorversterker.
De ene keer gebracht, de andere keer opgestuurd in goede verpakking.
Voordat ik bij hem kwam had ik de Aragon een keer laten repareren bij een officiële audiozaak. Heel moeilijk doen maar ze zouden het proberen. Dikke prijs maar zelfs geen garantie daarvoor was de eindbak te oud en de onderdelen waren er eigenlijk ook niet meer. Dus geklooi met het oude, defecte onderdeel. Reparatie hield niet lang en toen via internet en verschillende marktkraampjes  ;) terechtgekomen bij deze man in Purmerend. Tip top reparatie met nieuwe onderdelen (zelfs van betere kwaliteit dan de originele) voor een fatsoenlijke prijs. Hij deed zelfs meer (e.e.a. reinigen) waarvoor hij niets rekende omdat hij gewoon ook een liefhebber is.
Kortom, als je gehecht bent aan de Onkyo zou ik eens rondkijken. Het bovenstaande aanbod van (€ 200) lijkt me ook niet zo gek.

Jumping Jack

@ jurrien: naam van een niet-sponsor noemen mag, enkel een link plaatsen mag niet...
Jumping Jack's set
Discogs

Nahpets

Zal wellicht The Audio Clinic (Rody) zijn.

Hij heeft de reparatie van mijn BAT voorversterker uitgevoerd. Nette prijs, aardige kerel, BAT doet het nog steeds foutloos.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

JunkO

Allereerst bedankt voor jullie tips en aanbiedingen, ik heb ze doorgegeven aan m'n vader. Hij heeft echter gisteravond besloten om de versterker toch bij de betreffende reparateur langs te brengen. Over +/- 2 weken moet hij weer helemaal klaar zijn.

Ik zal mijn bevindingen wel even posten hier!

jurrien1962

Citaat van: Nahpets op januari 25, 2012, 10:15:51
Zal wellicht The Audio Clinic (Rody) zijn.

Hij heeft de reparatie van mijn BAT voorversterker uitgevoerd. Nette prijs, aardige kerel, BAT doet het nog steeds foutloos.

Klopt.

SB MARANTZ

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

B.

Ik vind 400,- euro voor reinigen en een nieuwe input-selector (wat nog moet blijken!) erg veel geld.

Die 2 jaar garantie geldt natuurlijk alleen op de verrichte werkzaamheden, geen garantie dat de versterker 2 jaar heel blijft :)

Nogmaals, voor 200,- maak ik 'm voor je en neem er meer tijd voor dan de reparateur!

SB MARANTZ

Citaat van: B. op januari 24, 2012, 17:10:25
Voor 200,- euro maak ik 'm helemaal in top-conditie! :)
Stuur maar PM indien interesse.

Wat versta jij onder topconditie?
Marantz tube gear.

[email protected]

JunkO

Citaat van: SB MARANTZ op januari 26, 2012, 11:07:06
Complex?
Verre van....

http://www.hifi-wiki.de/images/f/fc/OnkyoA-8870Innenleben.jpg

Dit betreft het binnenwerk, hij doelde qua complexiteit op de voorzijde. Deze bestond (volgens hem) uit zeer veel onderdelen en kost veel tijd om überhaupt maar los te schroeven.

Nogmaals, hij is al weggebracht dus ik kan alleen nog maar afwachten. Het is tenslotte niet mijn eigen apparatuur maar die van m'n pa...  ;)

Nahpets

Citaat van: JunkO op januari 28, 2012, 12:28:19
Het is tenslotte niet mijn eigen apparatuur maar die van m'n pa...  ;)

Volgende keer korter op zitten, gaat tenslotte wel ten koste van jouw erfenis.  :coffee:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

B.

Citaat van: SB MARANTZ op januari 27, 2012, 10:34:15

Wat versta jij onder topconditie?

Geen krakende schakelaars, maar ook reinigen/vervangen van de inputs/outputs.

SB MARANTZ

Dus voor een beetje schoonmaak werk reken jij 200,-?

Vervangen van in en outputs?

Je doelt op de cinchbusje of wat anders?

Marantz tube gear.

[email protected]

H&C Hifi

400,00 euro vind ik persoonlijk belachelijk voor dit type versterker.
:'(

Een totale revisie (incl alle condensatoren etc.) kost bij onze monteur vaak niet meer dan 200-250 euro  :ph34r: