De set van J o e p

Gestart door J o e p, januari 21, 2012, 17:13:19

Vorige topic - Volgende topic

AudioGek 2025 🔊

Citaat van: J o e p op december 15, 2024, 16:09:51Fijne Kerstdagen iedereen.

Nu het bijna 2025 is wil ik hier iedereen fijne Kerstdagen toewensen en een gelukkig nieuw jaar.
Wat HiFi ons gaat brengen in 2025 zal mogelijk bijzonder zijn. Is het einde van streamingdiensten in zicht? Zij we na het vinyl, de cd en het streamen toe aan iets anders?

Het streamen laat zijn tekortkomingen zien. De artiesten krijgen bijna geen vergoeding voor hun muziek, Sommige halen hun muziek weg bij de streaming diensten zoals Niel Young. Het gratis is minder gratis en mensen haken massaal af. Tidal heeft 25% van zijn personeel moeten ontslaan en heeft nu acties gaat een abonnement aanbieden tegen kostprijs. € 9,- per maand.
Ook de vinyl liefhebber ligt nu onder vuur met prijzen die ronduit belachelijk zijn. De hype is over en platen komen in de VS massaal voor een prikje 2e hands op de markt. Helaas zijn dat allemaal platen welke de laatste 10 jaar zijn uitgebracht door de "populaire" dames.
Bij de kringloop zijn nog leuk cd's te koop maar ook daar zijn de prijzen flink de hoogte in gegaan.
Wat blijft over? Draaien we toch steeds weer de zelfde 40 platen?
Ik wel.
Wat mogen we verwachten. Aktive luidsprekers? Zeker, kijk maar eens naar Focal. Andere luidsprekers? Zeker kijk naar Marantz. En dan gaat er volgens geruchten iets speciaals gebeuren met surround in de vorm van een super soundbar.
En ik? Ik heb nu i.p.v. mijn Auralic Aries G1 een Auralic Altair G1 aangeschaft. Geluidstechnisch merk ik geen verschil. De 2TB schijf vul ik met "mijn" muziek en ik denk er nu over mijn Tidal abonnement op te zeggen. En cd's te blijven winkelen bij de kringloper.

Hier een stukje wat ik tegen kom op het net:

Het gaat niet goed met de traditionele merken Denon, Marantz, Bowers & Wilkins en Co. De activiteiten met de bekende merken zouden al begin 2025 kunnen worden stopgezet.

De hifi-wereld staat op het punt een van de bekendste collega's te verliezen. Het voormalige moederbedrijf Sound United, onder de paraplu waarvan de merken Denon, Marantz, Bowers & Wilkins, Polk Audio of Definitive Technology samenkomen, is diep in de rode cijfers gegleden. Dalende verkopen, aanhoudende verliezen en het ontbreken van een potentiële koper stellen de toekomst van traditionele merken in twijfel. Op dit moment lijkt het erop dat de activiteiten al begin 2025 zullen worden stopgezet. En het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn dat deze stap de merken blijvend zou kunnen schaden.

Wat er in 2025 gaat gebeuren is nog koffiedik kijken maar zoals het was zal het nooit meer worden.

Fijne Kerstdagen aan een ieder, Joep.

Ik wist helemaal niet dat het zo slecht ging in de muziek-stream wereld. Van mij mogen de cd's terug komen. Is ook leuker. En ik wil best betalen voor muziek. Ik betrap mezelf er ook op dat je vaak het zelfde zit te luisteren. En komt er nieuwe muziek... dan kunnen we het ook kopen. Ik heb nog een paar originele cd's van 30 jaar geleden. Het draait nog steeds. Dat zegt wel iets dat het een goed medium is/was en dat het dus zijn geld waard is.

Wel moet ik toegeven dat het wel makkelijk is om alles te kunnen zoeken.

Ik heb gelukkig geen lifetime roon abonnement.  Zoiets zou ook op zijn gat kunnen gaan.

Aan de andere kant lijkt het me sterk dat het helemaal op zijn gat zou gaan... dure muziek streamers die we tegenwoordig thuis hebben zijn allemaal voor diensten en eigen muziek

Faxe

Bedrijven komen en gaan, dat is in alle branches zo. Mensen kopen tegenwoordig het liefst hifi apparatuur die bijna niks kost uit China die beter is dan wat de gevestigde merken voor een veelvoud aanbieden. Platen zijn duurder geworden maar ik denk niet heel veel meer dan andere producten kijkend naar de inflatie die we gehad hebben afgelopen jaren. Neil Young is een tijdje afwezig geweest op Spotify maar al weer een tijdje terug. Volgens mij is er al met al niet zoveel aan de hand in de Hifi- en Muziekindustrie.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

John Wx

Joep een lekkere oude kerstkaart +++

Dat jij en je dierbare gelukkig worden in 2025 met wat dan ook

Gr old skool Marantzforummer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

J o e p

Hegel H390, Auralic Altair G1, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, B&W 702S2, tellurium Q Black II.

J o e p

Een paar weken geleden kreeg ik de vraag me aan te sluiten bij een HiFi groepje. Nu sta ik daar niet op te wachten maar nieuwsgierig was ik wel. En wat bleek, een stuk of vijf enthousiaste HiFi fans spraken wekelijks af om naar muziek te luisteren. Ik werkelijkheid spraken ze af om naar hun apparatuur te luisteren en die apparatuur die mocht er zijn. Accuphase, Hegel, Mark Levinson etc. En dan het duurste van het duurste. Niets mis mee natuurlijk maar wat mij opviel was het formaat van de luisterruimtes. De ruimte tussen voorkant luidsprekerbox en tegenoverliggende muur was slechts 4 a 5 meter. Ze zaten dus naar het gebrom te luisteren van de terugkaatsende lage tonen. En vonden dat gebrom nog mooi ook. Ben maar hard weggelopen. Weer een groepje personen die denken door dure spullen te kopen dat ze ook naar muziek zitten te luisteren. Zo vaak heb ik dit al gezien, muziek luisteren in duivekotjes, zo jammer, zo'n verspilling van geld.
Hegel H390, Auralic Altair G1, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, B&W 702S2, tellurium Q Black II.

brt

Citaat van: J o e p op april  1, 2025, 12:08:21

Een paar weken geleden kreeg ik de vraag me aan te sluiten bij een HiFi groepje. Nu sta ik daar niet op te wachten maar nieuwsgierig was ik wel. En wat bleek, een stuk of vijf enthousiaste HiFi fans spraken wekelijks af om naar muziek te luisteren. Ik werkelijkheid spraken ze af om naar hun apparatuur te luisteren en die apparatuur die mocht er zijn. Accuphase, Hegel, Mark Levinson etc. En dan het duurste van het duurste. Niets mis mee natuurlijk maar wat mij opviel was het formaat van de luisterruimtes. De ruimte tussen voorkant luidsprekerbox en tegenoverliggende muur was slechts 4 a 5 meter. Ze zaten dus naar het gebrom te luisteren van de terugkaatsende lage tonen. En vonden dat gebrom nog mooi ook. Ben maar hard weggelopen. Weer een groepje personen die denken door dure spullen te kopen dat ze ook naar muziek zitten te luisteren. Zo vaak heb ik dit al gezien, muziek luisteren in duivekotjes, zo jammer, zo'n verspilling van geld.

Nou nou, niet zo denigrend over luisteren in kleine ruimtes he ;)

Grote ruimte zonder directe reflecties is natuurlijk ideaal, maar hoeveel halen dat in een normale woonkamer? Ik niet in elk geval. Toch klinkt het verre van ruk en is het ook geen duivekotje. Je kunt écht wel wat bereiken in een kleine woonkamer, met een goede opstelling en bovengemiddeld goede akoestiek.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

chansig

De mijne is 4x4. Toen ik mijn huidige speakers er voor het eerst neergezet werden en we gingen meten was het eigenlijk direct oké. Hoefde weinig/niets aan te gebeuren.

Ook in een kleine ruimte is het een kwestie van plaatsing.

Inmiddels staat de set anders en is er wel wat nodig qua correctie. Dus Dirac tot 500Hz doet wat het moet doen.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Rien59

Heb een mancave gehad van 3 bij 3,en heb de set nog nooit zo strak horen spelen,niks geen overdreven lage tonen,daar heb je toch een grotere kamer voor nodig.
Nu staat alles weer in de woonkamer, meer laag,ja dat is weer ff wennen,muziek luisteren doet iedereen op z'n eigen manier,dus Joep, laat ze lekker....
Roksan attessa streaming versterker.
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.

Ralf67

De mancave die ik boven gebruik is 3 x 4 meter.

Met wat aanpassingen klinkt het prima.

Je hebt idd snel teveel laag.

In de woonkamer staat een set transmissielijnluidsprekers die tot 30 hz loopt.

De woonkamer is "maar" 5 meter breed, net als zoveel rijtjeswoningen.

Maar dat gaat prima.

Dat het niet werkt , vind ik dus te makkelijk.

vanzomereng

M.i.z. is niet de vraag, of het in een kleine ruimte niet goed kan klinken,
maar of een hele flinke set, dikke speaker, welke veelal wat centjes hebben gekost,
volledig tot hun recht komen.

Los v/d grootte van de speaker, waarde v/d set, afmeting vd kamer, komen de meeste sets niet tot hun recht, omdat akoestiek en plaatsing niet optimaal zijn.  Dit hoeft niet zo dramatisch te zijn, als de set op 90% speelt, kan de weergave ook al zeer goed zijn.
Niet iedereen heeft immers de mogelijkheden voor een  perfecte plaatsing/akoestiek.

Het is wel doodzonde (eigenlijk een beetje dom en zonde v/h geld) als je een set van bijv. 50.000€ heb, die voor nog geen 60%, goed uit de verf komt.

De kans op deze mismatch is bij kleinere ruimte wel groter dan bij een flinke luisterruimte. door meer risico op laag problemen, meer energie van reflecties van de wanden en minder vrijheid in het opstellen van je speakers.

Niettemin met beetje verstand van zaken, is veel elke ruimte, wel een oplossing mogelijk voor goed geluid.  :notify:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

J o e p

Wat mij vooral opviel was dat mensen naar een donker gebrom zitten te luisteren veroorzaakt door de reflectie van lage tonen waarbij de vullingen uit je tanden trillen en dat dan ook nog mooi vinden. En denken dat problemen op het gebied van geluid op te lossen zijn door zwaardere en duurdere apparatuur te kopen. Maar ik denk dat het soms zelfs averechts kan werken.

chansig

Je maakte de combi te maken met de grote van de kamer. Dus vandaar dat anderen en ik aangeven dat het in onze/mijn kleine ruimte prima gaat met het laag.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

RZeemering

Ik heb het al heel vaak gezegd: akoestiek.
Zonder goede akoestiek haal je heel weinig uit je set.
Maar ook in grote ruimtes hoeft een systeem niet goed te klinken. Ook daar is akoestiek belangrijk.
In een grote ruimte ben je ook mooi de sjaak als je precies in een bobbel of dip zit van een staande golf en je de luisterplek of plek van de speakers niet wil veranderen.
Ik heb zowel in grote als kleine ruimtes dure systemen gehoord die niet tot hun recht kwamen.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Xander32

En ik snap evenmin waarom het 'zonde is wanneer een dure set in een ruimte met beperkingen komt te staan'. Wanneer diens eigenaar het geld er voor over heeft en geniet van zijn (of haar) mooie spullen en de muziek is dat m.i. altijd helemaal goed.

Dat is hetzelfde wanneer je afgeeft op een eigenaar van een sportauto/ hypercar hier in ons kikkerlandje, dat die auto zonde zou zijn om dat je hier  niet harder mag dan 130 km/ uur ...

Dat heeft een zweem van afgunst.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op april  2, 2025, 20:01:24En ik snap evenmin waarom het 'zonde is wanneer een dure set in een ruimte met beperkingen komt te staan'. Wanneer diens eigenaar het geld er voor over heeft en geniet van zijn (of haar) mooie spullen en de muziek is dat m.i. altijd helemaal goed.

Dit is totaal niet de essentie van de discussie en sla je plank volledig mis.
Dat iedereen zijn geld moet besteden zoals hij/zij dat wilt, is ook allemaal prima en als dan ook nog wordt genoten van hun set, is dit helemaal fraai voor al die mensen.

Het is net of je hiero, niet meer kritisch mag zijn. Het is geen brei-clubje hiero maar een hifi-forum.  ;)

Je moet eens weten hoeveel mensen, die weliswaar trots zijn op hun set en hun geluidskwaliteit, vaak onwetend zijn, dat het veel beter kan, zonder dat het veel geld moet kosten, gewoon door hen wat kennis bij te brengen omtrent de basisprincipes van audio en akoestiek.
Als je als "onwetende" openstaat voor adviezen en hier gevolg aan geeft, zal je hier later, eeuwig dankbaar voor zijn. 

Je kunt als "onwetende" ook eigenwijs zijn en alles bij het "oude" laten en blijven roepen, dat je sterk ondermaatse presterende set, de sterren van de hemel speelt, ook prima en even goede vrienden.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Laan

Uiteindelijk hebben we allemaal een ondermaats presterende set. Linksom of rechtsom. Wat wil of kan je eraan doen?

Xander32

Kritisch ben ik op jouw schrijven, want alhoewel ik de boodschap er echt wel uitfilter, ben ik het er maar beperkt mee eens. Wat is daar dan mis mee? Wat heeft dat met een brei-clubje van doen?  :nowink:

En ik begrijp eveneens hoe je het "onwetende" bedoelt, maar dan impliceer je zelf een "al wetende" te zijn, anders kan je zo'n stelling niet innemen. Dat vind ik dan een bijzondere houding. Alsof je de wijsheid in pacht hebt?

Wat maakt jou een al wetende en hoe zou je een onwetende omschrijven? Wat zijn de verschillen, waaraan herken je ze?

En welk effect heeft dat voorts op de beleving van deze hobby voor deze beide 🙄

Citaat van: vanzomereng op april  2, 2025, 21:13:33Dit is totaal niet de essentie van de discussie en sla je plank volledig mis.
Dat iedereen zijn geld moet besteden zoals hij/zij dat wilt, is ook allemaal prima en als dan ook nog wordt genoten van hun set, is dit helemaal fraai voor al die mensen.

Het is net of je hiero, niet meer kritisch mag zijn. Het is geen brei-clubje hiero maar een hifi-forum.  ;)

Je moet eens weten hoeveel mensen, die weliswaar trots zijn op hun set en hun geluidskwaliteit, vaak onwetend zijn, dat het veel beter kan, zonder dat het veel geld moet kosten, gewoon door hen wat kennis bij te brengen omtrent de basisprincipes van audio en akoestiek.
Als je als "onwetende" openstaat voor adviezen en hier gevolg aan geeft, zal je hier later, eeuwig dankbaar voor zijn. 

Je kunt als "onwetende" ook eigenwijs zijn en alles bij het "oude" laten en blijven roepen, dat je sterk ondermaatse presterende set, de sterren van de hemel speelt, ook prima en even goede vrienden.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Nou, je/ik herken(t) ze aan hoe jij schrijf/post en likjes geeft!!

Gr. Hans

Kwabbernoot

Citaat van: chansig op april  3, 2025, 07:17:48Nou, je/ik herken(t) ze aan hoe jij schrijf/post en likjes geeft!!

Gr. Hans

:blink:
Je kunt het ook overdrijven met je Chansigjes, hè!?

:laugh:

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op april  3, 2025, 06:24:25Kritisch ben ik op jouw schrijven, want alhoewel ik de boodschap er echt wel uitfilter, ben ik het er maar beperkt mee eens. Wat is daar dan mis mee? Wat heeft dat met een brei-clubje van doen?  :nowink:

En ik begrijp eveneens hoe je het "onwetende" bedoelt, maar dan impliceer je zelf een "al wetende" te zijn, anders kan je zo'n stelling niet innemen. Dat vind ik dan een bijzondere houding. Alsof je de wijsheid in pacht hebt?

Wat maakt jou een al wetende en hoe zou je een onwetende omschrijven? Wat zijn de verschillen, waaraan herken je ze?

En welk effect heeft dat voorts op de beleving van deze hobby voor deze beide 🙄

Ik mag steevast  ;D  aannemen dat ik en zoveel anderen hiero, welke al jaren met audio bezig zijn, veel en diverse luisterervaringen hier en daar hebben opgedaan, zich in de materie hebben verdiept, zelf wat geëxperimenteerd hebben en vooral zelf ook leergeld hebben betaald, zich een "wetende" mag noemen, met hierbij de opmerking dat je dan nog geen expert hoeft te zijn.

Als jezelf dan een wetende c.q. een kenner mag noemen, is het alleen maar nodig, om niet onder een grafsteen te liggen om een "niet kenner" te herkennen, zowel hier op het forum als in je familie- of vriendenkring. :notify:

Houd a.u.b. op, wat ik over de beleving van anderen vind, dit heb ik nergens en nimmer ter discussie gesteld en staat volledig los van, hoe men op kwalitatieve wijze invulling wilt of kan geven aan diens audio-hobby.

m.b.t. bovenstaande, sorry Xander32,
zie  https://www.htforum.nl/index.php?topic=119860.msg3800810#msg3800810

chansig

Citaat van: Kwabbernoot op april  3, 2025, 07:48:07:blink:
Je kunt het ook overdrijven met je Chansigjes, hè!?

:laugh:

💪👍😁

Gr. Hans

brt

Toch snap ik de opmerking van @Xander32 wel over die zweem van afgunst nav de post van Joep. Ook ik proefde dat, en dat zat ook in de neerbuigendheid over de duivekotjes waar de veels te dure apparatuur in staat.

Dat ze naar gebrom op het duurste van het duurste luisteren, tja, zonde. Maar idd laat ze lekker. Als ze er blij mee zijn, prima toch. Wie weet komen ze er ooit eens achter hoe het ook kan klinken. Bijvoorbeeld als ze bij jou komen luisteren  :tounge2:
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

vanzomereng

Citaat van: brt op april  3, 2025, 09:05:37Toch snap ik de opmerking van @Xander32 wel over die zweem van afgunst nav de post van Joep. Ook ik proefde dat, en dat zat ook in de neerbuigendheid over de duivekotjes waar de veels te dure apparatuur in staat.

Dat ze naar gebrom op het duurste van het duurste luisteren, tja, zonde. Maar idd laat ze lekker. Als ze er blij mee zijn, prima toch. Wie weet komen ze er ooit eens achter hoe het ook kan klinken. Bijvoorbeeld als ze bij jou komen luisteren  :tounge2:

tja, als je het zo bekijkt, hoe je de post van Joep begrijpt, heb je wellicht gelijk en Xander32 ook.
Had deze stevige discussie beter met Joep kunnen voeren i.p.v. met Xander32.

@J o e p

Als B&W-Owners onder elkaars, welke in de regel bekend staan, als zeer toffe gozers, wil ik zeggen....
Doe eens wat aardiger tegen je audio-genoten en probeer via een diplomatieke en leerzame weg,
ze wat verder op weg te helpen i.p.v. ze te beschimpen.  ;)

brt

Stevige discussie? Het is geen brei-clubje hier  :tounge2:

Kwabbernoot

Zweem van afgunst? Ik heb geen idee waar jullie dat vandaan halen. Ik heb dat gevoel iig geval helemaal niet. Lijkt mij ook niet te kloppen met de rest van Joep's posts.
Je kunt de post ook lezen zoals het er staat zonder er allemaal dingen achter te zoeken. En als je er al wat achter denkt, hoef je dat ook nog niet uit te spreken.

Groeten...