Vinyl - Alles over problemen

Gestart door Joris1971, januari 9, 2012, 20:47:07

Vorige topic - Volgende topic

Devo

Ik zit met het volgende probleem,

Ik wil 2 platenspelers aansluiten op 1 versterker en daarbij gebruik maken van 1 phono voorversterker.  Is dit mogelijk zonder dat ik gebruik ga maken van een mengpaneel.

Jumping Jack

Heb je een phonoversterker met twee ingangen? Of hoe ga je ze precies aansluiten?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Devo

mijn phono versterker heeft 1 mm ingang en 1 mc ingang alleen ik weet nog  niet precies hoe ik de platenspelers ga aansluiten. Ik hoop dat er hier personen zijn die daar een oplossing voor hebben.

Devo

mischien is er een soort kastje of iets dergelijks waar ik de platenspelers beide op aan kan sluiten en met behulp van bijv. een schakelaar om te kunnen switchen met de draaitafels.

Cyreg

gewoon naar gebruik vd TT, de kabeltjes omsteken en dan naar gelieve MM of MC gebruiken op phonoamp
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Devo

mmm kabeltjes omsteken vind ik een beetje te omslachtig dat moet makkelijker kunnen lijkt me.

Matthias

Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Devo

Kijk zoiets bedoel ik inderdaad, fijn zo'n forum.

Bedankt Matthias.

Cyreg

Citaat van: Matthias op december 11, 2015, 19:18:54
Met zoiets? http://www.bax-shop.nl/overige-rand-apparatuur/hq-4-weg-audioschakelaar

prima oplossing voor sources op linelevel nivo  :D maar...
...gebruiken bij kleine MM, laat staan bij zeer kleine MC, signalen kan m.i. flink wat problemen in geluidskwaliteit opleveren mbt extra overgangen en solderingen, zeker bij de hele goede elementen, die jij noemt  :unsure:
Die signalen gaan nl eerst door het bakje en dan pas in de phonoversterker!!
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Devo

Ik heb daar ook over na zitten denken en zelfs eraan gedacht om de interne bekabeling van het kastje te vervangen voor een kwalitatief goede signaalkabel en deze dan met zilversoldeer af te solderen maar het blijven inderdaad extra overgangen.
Ik wilde het kastje eigenlijk alleen gebruiken voor de twee technics sl1200's want daar zitten mijn inziens minder gevoelige elementen in.

Matthias

En daar had ik even niet bij nagedacht...

Ah, voor de technics? Misschien dan een mengpaneel? :-)
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Devo

Ja daar heb ik ook nog aangedacht, maar heeft een mengpaneel(tje) toevallig ook altijd een ingebouwde phonotrap? Ik weet dat er mengpanelen zijn waar geen losse phonotrap op hoeft aangesloten te worden.

Gawain

Ik heb helaas ook een probleempje waar ik vooralsnog niet uitgekomen ben.. Hopelijk is hier iemand die de oplossing heeft :D

Ik heb namelijk wel een mooi helder en gedetailleerd geluid, een mooie plaatsing van de verschillende instrumenten en zanger(es). Maar bij veel hoog vervormt het geluid heel licht.. (Ik heb de lp van Melody Gardot - Absence gebruikt om te testen.)

Het gaat om een Empire MC1000 element met nieuwe vdH cantilever en tip in een SME309 arm.

Ik heb de naalddruk al iets opgehoogd van 1.6g naar 1.9g. De aanbevolen naalddruk voor mijn element ligt van 1.6g t/m 2.0g. Dit lijkt een klein beetje te helpen bij het hoog, maar vooral het laag lijkt hierdoor dynamischer geworden.

Vta staat een haartje positief (achterkant hoger) want dit zou voor dit element een correcte naaldhoek opleveren.

De plaat is pas gewassen dus daar zou het ook niet aan moeten liggen :)

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

kruzer

Citaat van: Devo op december 15, 2015, 19:34:28
Ik heb daar ook over na zitten denken en zelfs eraan gedacht om de interne bekabeling van het kastje te vervangen voor een kwalitatief goede signaalkabel en deze dan met zilversoldeer af te solderen maar het blijven inderdaad extra overgangen.
Ik wilde het kastje eigenlijk alleen gebruiken voor de twee technics sl1200's want daar zitten mijn inziens minder gevoelige elementen in.
Ik heb het een paar jaar terug met deze opgelost:

Helaas was de geluidskwaliteit via de mixer bedroevend laag... Ik weet niet of er met het paneel iets mis was, of het dan wel lag aan het feit dat deze nooit zijn ontworpen voor hifi. :(
Best jammer, want dit paneel past perfect bij de 1200's.

hifi-annemie

Citaat van: Gawain op februari 18, 2016, 22:51:05
Ik heb helaas ook een probleempje waar ik vooralsnog niet uitgekomen ben.. Hopelijk is hier iemand die de oplossing heeft :D

Ik heb namelijk wel een mooi helder en gedetailleerd geluid, een mooie plaatsing van de verschillende instrumenten en zanger(es). Maar bij veel hoog vervormt het geluid heel licht.. (Ik heb de lp van Melody Gardot - Absence gebruikt om te testen.)

Het gaat om een Empire MC1000 element met nieuwe vdH cantilever en tip in een SME309 arm.

Ik heb de naalddruk al iets opgehoogd van 1.6g naar 1.9g. De aanbevolen naalddruk voor mijn element ligt van 1.6g t/m 2.0g. Dit lijkt een klein beetje te helpen bij het hoog, maar vooral het laag lijkt hierdoor dynamischer geworden.

Vta staat een haartje positief (achterkant hoger) want dit zou voor dit element een correcte naaldhoek opleveren.

Komt de vervorming uit beide luidsprekers ?Wanneer het uit een speaker komt kan het aan de dwarsdruk liggen. Anders de naalddruk nog iets zwaarder zetten, je beschadigd de platen eerder door te licht te draaien dan te zwaar.
Mocht dit niet helpen zou ik toch aanbevelen om het eens met een testplaat te proberen  in combinatie met een scope. Dit geeft een veel beter beeld , zeker omdat het toch om een wat ouder element gaat.

Mokumer45

@ Devo: misschien is dit een heel simpele, maar niet een goedkope, oplossing - de ene draaitafel met een MM element en de andere met een MC element uitrusten, dan kan je ze beide op de phono voorversterker aansluiten (mits deze hiervoor een aparte ingang voor MM en MC heeft, zoals mijn v.v.).
Edit: bij het teruglezen van de topic zag ik, dat je v.v. aparte ingangen heeft voor MM en MC.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Cyreg

Citaat van: Gawain op februari 18, 2016, 22:51:05

Is deze vervorming over de gehele plaat te horen of alleen tegen het einde?
...dan zou het IGD(inner groove distortion) kunnen zijn?

Je kan sowieso opnieuw het elementje proberen nog preciezer af te stellen?

Gawain

Citaat van: hifi-ralph op februari 19, 2016, 11:25:31
Komt de vervorming uit beide luidsprekers ?Wanneer het uit een speaker komt kan het aan de dwarsdruk liggen. Anders de naalddruk nog iets zwaarder zetten,...

De vervorming komt uit beide luidsprekers, dus dat doet vermoeden dat het niet aan de dwarsdruk ligt. Ik zal vanmiddag de naalddruk eens op de max van 2.0g zetten en kijken of dat nog verbetering geeft.

Citaat van: Cyreg op februari 19, 2016, 12:00:23
Is deze vervorming over de gehele plaat te horen of alleen tegen het einde?
...dan zou het IGD(inner groove distortion) kunnen zijn?

Je kan sowieso opnieuw het elementje proberen nog preciezer af te stellen?

Vervorming treedt helaas al op bij het tweede nr op de plaat. En is eigenlijk bij elk nr over de gehele plaat bij hoge uitschieters. Ik kan komend weekend nog wel even alles van begin af aan nog eens precies nalopen of het 100% correct afgesteld staat.

Kan het ook nog zo zijn dat de naald door de vele hoge tonen die door de kamer gaan, deze weer oppikt en daardoor vervormt? Of is dit juist meer een probleem wat bij het laag optreedt?

Thx voor het meedenken :D

Jumping Jack

Het is mij niet duidelijk of het een algemeen probleem betreft of enkel bij die plaat optreedt.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Gawain

Citaat van: Jumping Jack op februari 19, 2016, 13:28:51
Het is mij niet duidelijk of het een algemeen probleem betreft of enkel bij die plaat optreedt.

Lijkt op een algemeen probleem. Heb het probleem ook bij een dynamisch nummer op een andere plaat gehad, maar zal vanavond nog even wat verschillende platen opzetten en kijken wat er gebeurd. Heb helaas nog niet echt een grootte collectie ;p

hifi-annemie

Citaat van: Gawain op februari 19, 2016, 13:11:00

Kan het ook nog zo zijn dat de naald door de vele hoge tonen die door de kamer gaan, deze weer oppikt en daardoor vervormt? Of is dit juist meer een probleem wat bij het laag optreedt?

Thx voor het meedenken :D
Dit probleem treedt alleen op bij lage tonen. Ik  zou proberen het gewicht op 2.5 gram te zetten, en te kijken of het dan weg is, daarna steeds lager in gewicht gaan totdat je het weer hoort, dan weet je tenminste in welke richting je moet zoeken.

Gawain

Citaat van: hifi-ralph op februari 19, 2016, 15:42:35
Dit probleem treedt alleen op bij lage tonen. Ik  zou proberen het gewicht op 2.5 gram te zetten, en te kijken of het dan weg is, daarna steeds lager in gewicht gaan totdat je het weer hoort, dan weet je tenminste in welke richting je moet zoeken.

Kan dit geen kwaad? Omdat de specificatie's van mijn element 1.6 - 2.0g zeggen?

Gawain

Ik krijg het helaas niet voor elkaar om alle vervorming weg te krijgen :(

Heb alles nogmaals van begin af aan afgesteld en na gemeten. Heb verschillende naalddruk waardes gebruikt, van 2.0g tot 1.6g, maar helaas de vervorming blijft.

Ook even een andere phono met een andere voeding eraan gehangen, maar ook dat was niet het probleem..

Geen idee meer [emoji85]

hifi-annemie

Citaat van: Gawain op februari 19, 2016, 16:15:27
Kan dit geen kwaad? Omdat de specificatie's van mijn element 1.6 - 2.0g zeggen?
Dit kan echt geen kwaad, we hebben het hier over een halve gram en bovendien zit er een nieuwe cantilever in het element, het geheel kan daardoor nog  wat stijf zijn. Je kunt hem gerust een tijdje wat zwaarder laten staan en daarna nog eens proberen wat lichter te gaan spelen.

HJ

Ik heb problemen met de "s" klanken van mijn goldring 2200 element.
Kan eea te maken hebben met de vta?
Het draaiplateau staat mooi waterpas, de bovenkant van het element moet toch ook waterpas zijn als de naald op de plaat staat?