Alles over elementen MC/MM/MI

Gestart door Joris1971, januari 9, 2012, 20:44:00

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jumping Jack

Garmt, welke elementen hebben jullie eigenlijk in portefeuille? Ik vraag het gewoon uit nieuwsgierigheid...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op april  8, 2014, 20:24:35
Garmt, welke elementen hebben jullie eigenlijk in portefeuille? Ik vraag het gewoon uit nieuwsgierigheid...

Eigenlijk vrij weinig... Linn, Benz Micro en wellicht binnenkort Dynavector en/of Rega. Mijn persoonlijke ervaring gaat echter wel wat verder dan dat.

Bas Akkerman

Zo, ook hier even een notificatie op gezet. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

gerzom

Ik ga vrijdag, naar alle waarschijnlijkheid, mijn eerste draaitafel ophalen: VPI Scout, gebruikt en zonder element.
Zijn er elementen die erg goed passen bij VPI? Of waar moet je op letten bij het aanschaffen van een element?
Omdat mijn budget nu even op is zal ik moeten beginnen met een Project Phono Box amp.
Mijn budget voor een element zit rond de 400 euro.
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Jumping Jack

Ikzelf heb een Audio Technica element (OC9 mkIII). Lyra en Dynavector worden ook vaak gebruikt, maar Lyra heeft niets binnen het budget.

Mss eens contact opnemen met Sense Of Music?

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

stefan_82

Citaat van: Dynky op april  8, 2014, 19:54:36
mijn (nieuwe) 150MLX kostte slechts 309, inclusief verzending  ;)

kan je kort even je ervaring/kenmerken beschrijven van de 150MLX (sta op het punt om deze op mijn Michell te monteren -op blind vertrouwen en aanraden van de audiowinkel-)
Geen narigheid ih hoog?
Welke phono heb jij? overweeg namelijk een dynavector P75mk3  hierop los te laten als test
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

garmtz

Citaat van: stefan_82 op mei  8, 2014, 14:27:49
kan je kort even je ervaring/kenmerken beschrijven van de 150MLX (sta op het punt om deze op mijn Michell te monteren -op blind vertrouwen en aanraden van de audiowinkel-)
Geen narigheid ih hoog?
Welke phono heb jij? overweeg namelijk een dynavector P75mk3  hierop los te laten als test

Zou dan ook zeker een Dynavector 20X2H overwegen... Ik ben dan wel niet Dynky, maar de 150 is echt wel ERG goed... In het hoog zeker wel pittig, maar niet scherp. Een enorm goede tracker met een heel zuiver geluid. Ook erg neutraal.

gerzom

Citaat van: stefan_82 op mei  8, 2014, 14:27:49
kan je kort even je ervaring/kenmerken beschrijven van de 150MLX (sta op het punt om deze op mijn Michell te monteren -op blind vertrouwen en aanraden van de audiowinkel-)
Geen narigheid ih hoog?
Welke phono heb jij? overweeg namelijk een dynavector P75mk3  hierop los te laten als test
Stefan, ik heb nu de ECP 1 spelen met de DV 20X2L (welliswaar 2x de prijs van de 150MXL   :blush: ) en dat wel een dingetje hoor....... :inlove:
Ik heb de P75 mk3 nooit gehoord, maar de combinatie Dynavector - ECP 1 zingt, niets geen scherpte of hardheid erg mooie combinatie.
Je bent trouwens van harte welkom om een keer te komen luisteren.
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


stefan_82

Citaat van: gerzom op mei 13, 2014, 16:15:37
Stefan, ik heb nu de ECP 1 spelen met de DV 20X2L (welliswaar 2x de prijs van de 150MXL   :blush: ) en dat wel een dingetje hoor....... :inlove:
Ik heb de P75 mk3 nooit gehoord, maar de combinatie Dynavector - ECP 1 zingt, niets geen scherpte of hardheid erg mooie combinatie.
Je bent trouwens van harte welkom om een keer te komen luisteren.

Dankjewel, als ik de tijd vind om eens bij vrouw en kind te kunnen ontsnappen zal ik dit zeker doen :D
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

jernst

Goedemorgen,

Ben ook sinds kort weer begonnen met mijn vinyl collectie. Pro-ject debut carbon - ortofon OM10 - pro-ject phonobox.
Nu wil ik toch mijn element opwaarderen. Wat is wijsheid? Een OM 20 of 30 naald monteren voor resp. € 175 en  € 265, of toch een ander element?
Welk ander element zou voor mijn combi een goede, maar wel redelijk geprijsd alternatief zijn?

Deleted Member 2

Citaat van: jernst op mei 30, 2014, 09:03:49
Goedemorgen,

Ben ook sinds kort weer begonnen met mijn vinyl collectie. Pro-ject debut carbon - ortofon OM10 - pro-ject phonobox.
Nu wil ik toch mijn element opwaarderen. Wat is wijsheid? Een OM 20 of 30 naald monteren voor resp. € 175 en  € 265, of toch een ander element?
Welk ander element zou voor mijn combi een goede, maar wel redelijk geprijsd alternatief zijn?

de keus wordt voor een flink deel door je smaak bepaald. Voor het andere deel door budget, mogelijkheden van de arm. Je hebt ook nog de keuze tussen mm en mc. Stap eens binnen bij een winkel met een ruim assortiment zoals sense-of music in het westen of audioselectief in het noorden van Nederland.

Gr
Henk

garmtz

Een OM 30 naaldje is toch wel een erg goede tracker hoor... Zou dat zeker overwegen... Maar er zijn inderdaad alternatieven voor die prijs.

jernst

Ik heb begrepen, dat een MC (b.v. Denon DL 110) niet lukt vanwege het metalen plateau. M.oet ik dan eerst vervangen door een acryl plateau. Dat is ook meteen weer € 89 . Blijf dus bij MM.





weust

Wat heeft een type element te maken met het soort plateau dat de platsenspeler heeft?


Ik ben afgelopen zaterdag bij Lynch1979 geweest, en daar verschillende stijlen muziek op LP geluisterd.
House, rock, jazz, folk/rock-achtig.
Het klonk allemaal even goed met zijn MC element.

Wat ik mij al langer afvraag, en nu nog meer, is waarom zou ik kiezen voor een MC ten opzichte van een MM element?
Het voornaamste wat ik veel lees is dat mensen die veel jazz draaien kiezen voor een MC element, maar dat is het eigenlijk wel. Niet de waarom.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted Member 2

Citaat van: weust op augustus  5, 2014, 10:27:09
Wat heeft een type element te maken met het soort plateau dat de platsenspeler heeft?


Ik ben afgelopen zaterdag bij Lynch1979 geweest, en daar verschillende stijlen muziek op LP geluisterd.
House, rock, jazz, folk/rock-achtig.
Het klonk allemaal even goed met zijn MC element.

Wat ik mij al langer afvraag, en nu nog meer, is waarom zou ik kiezen voor een MC ten opzichte van een MM element?
Het voornaamste wat ik veel lees is dat mensen die veel jazz draaien kiezen voor een MC element, maar dat is het eigenlijk wel. Niet de waarom.

Omdat het juiste MC - element. op de juiste manier afgesteld, op de juiste draaitafel en met de juiste phono pre beter in staat is om de informatie die in de groef zit te laten horen.

Het zijn dus nogal wat voorwaarden. Over het algemeen wordt gesteld dat een mc fijnzinniger speelt.

Gr
Henk

weust

Fijnzinniger klinkt mij prima.
Het uitzoeken van het juiste MC element is dus nog al een gedoe.
Ongetwijfeld zijn er sites en fora waar mensen dit al uitgezocht hebben per combinatie, maar persoonlijke voorkeur blijft natuurlijk belangrijker.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted Member 2

#141
Citaat van: weust op augustus  5, 2014, 11:28:43
Fijnzinniger klinkt mij prima.
Het uitzoeken van het juiste MC element is dus nog al een gedoe.
Ongetwijfeld zijn er sites en fora waar mensen dit al uitgezocht hebben per combinatie, maar persoonlijke voorkeur blijft natuurlijk belangrijker.

klopt. Vraag je het voor je technics speler?


weust

Klopt. Niet op korte termijn overigens.

Foto is voor blinden en slechtzienden? ;-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted Member 2

Citaat van: weust op augustus  5, 2014, 11:54:33
Klopt. Niet op korte termijn overigens.

Foto is voor blinden en slechtzienden? ;-)

hahaha. is inmiddels aangepast

weust

Dank je :-)

Welk element is dat?

Ik gebruik overigens gewoon de standaard headshell die er bij zit.
Probeer de mijne qua uiterlijk zoveel mogelijk originele staat te laten.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Inderdaad een AT OC9 II in dit geval. De serie III is de meest actuele. Er zijn uiteraard vele andere mogelijkheden. De OC9 blinkt uit in laag fundament, het fijnzinnige hoog en stereobeeld in de prijsklasse van 500 - 600 Eur. De technics gebruikers op het vinylengine forum zijn lovend over de combinatie.

weust

Nou weet ik dat Garmt erg te spreken is over de AT150MLX op de SL1200/SL1210. Een MM element.
Aardig prijs verschil ook, maar weet iemand hoe ik deze twee tegenover elkaar moet zien?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted Member 2

Citaat van: weust op augustus  5, 2014, 13:27:27
Nou weet ik dat Garmt erg te spreken is over de AT150MLX op de SL1200/SL1210. Een MM element.
Aardig prijs verschil ook, maar weet iemand hoe ik deze twee tegenover elkaar moet zien?

http://www.positive-feedback.com/Issue58/at150.htm

weust

Het laatste gedeelte van de review kon ik wat pas mee, maar klinkt prima.
Ook de review van de OC9/II gelezen (link zit in het artikel) en die scoort ook leuk.

En als je iemand in de UK/Frankijk of Duitsland kent dan vallen de prijzen nog mee als je ze vergelijkt met hier in Nederland.
De AT UK webshop verstuurd alleen binnen de UK of naar Frankrijk en Duitsland blijkbaar...
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4