Alles over elementen MC/MM/MI

Gestart door Joris1971, januari 9, 2012, 20:44:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cyreg

Zou ipv MP100 (sferische tip) 'n MP110 (fijnelyptische tip) doen, bevalt me prima  ;D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

MaLa

Bedankt voor de tip! Ik moet zeggen, ik ken nog niet veel van elementen, dus ik ga me eerst maar eens inlezen voor ik tot de aankoop overga.
Toevallig ook ervaring met de Ortofon? Deze zie je vaak op nieuwe draaitafels zitten, dus die zal ook wel niet slecht zijn.
XTZ - BK - Marantz

Robiwan

Citaat van: MaLa op augustus 15, 2013, 00:22:39
Bedankt voor de tip! Ik moet zeggen, ik ken nog niet veel van elementen, dus ik ga me eerst maar eens inlezen voor ik tot de aankoop overga.
Toevallig ook ervaring met de Ortofon? Deze zie je vaak op nieuwe draaitafels zitten, dus die zal ook wel niet slecht zijn.

Dynavector 10X5 high output MC is een erg fijn element. Niet dun zoals met de meeste high of low output MC's maar mooi vol met breed stereobeeld, transparant hoog en het allerbelangrijkste geen sibilance!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

MaLa

#103
High Output MC, kan ik dat element ook gebruiken op de phono pre die in mijn versterker zit? Ik heb nu een Stanton 500v3, en ik denk dat dat een MM is:
-nominale uitgang: 4.6mV
- kanaal scheiding: 28dB
- kanaal balans: 2dB
- tracking kracht: 2 tot 5 gram
- DC weerstand: 535 Ohm
- inductantie: 400 mH
- cartridge gewicht: 5.5 g
- tracking mogelijkheid: 80µ @ 3 gram
- aanbevolen gewicht: 47k Ohm en 275 pF

En LPlover, die "sibilance" waar jij het over hebt, wat is dat?

EDIT: mijn Stanton is inderdaad een Moving Magnet
XTZ - BK - Marantz

Mordante

Sorry maar high ouput MC elementen zou ik niet aan beginnen. Koop dan een MM, of dergelijk. Een voordeel van een MC is dat de bewegende massa "de spoel" erg laag is, dit heeft een low output signaal als gevolg. Ga je de spoel groter/zwaarder maken dan kan je een de output verhogen. Echter dan verlies je weer het voordeel van de lage bewegende massa.

Deleted Member 2

Citaat van: Mordante op augustus 15, 2013, 09:59:53
Sorry maar high ouput MC elementen zou ik niet aan beginnen. Koop dan een MM, of dergelijk. Een voordeel van een MC is dat de bewegende massa "de spoel" erg laag is, dit heeft een low output signaal als gevolg. Ga je de spoel groter/zwaarder maken dan kan je een de output verhogen. Echter dan verlies je weer het voordeel van de lage bewegende massa.

+1

MaLa

Citaat van: Mordante op augustus 15, 2013, 09:59:53
Sorry maar high ouput MC elementen zou ik niet aan beginnen. Koop dan een MM, of dergelijk. Een voordeel van een MC is dat de bewegende massa "de spoel" erg laag is, dit heeft een low output signaal als gevolg. Ga je de spoel groter/zwaarder maken dan kan je een de output verhogen. Echter dan verlies je weer het voordeel van de lage bewegende massa.
Was ik ook niet van plan, ik had al gelezen dat de goede MC's een stukje hoger in prijs liggen dan de goede MM's.
Nog een vraagje: hoe zit het met die Grado's? Ik lees dat dat MD's zijn, maar kan ik die gewoon aan mijn MM phono pre hangen? Iemand ervaringen met de Grado's?
XTZ - BK - Marantz

Deleted Member 2

Nogal warm klinkende elementen. Zeer geliefd bij velen, nou juist om die eigenschap.

sibilance is het benadrukken van s-klanken

Robiwan

Citaat van: Mordante op augustus 15, 2013, 09:59:53
Sorry maar high ouput MC elementen zou ik niet aan beginnen. Koop dan een MM, of dergelijk. Een voordeel van een MC is dat de bewegende massa "de spoel" erg laag is, dit heeft een low output signaal als gevolg. Ga je de spoel groter/zwaarder maken dan kan je een de output verhogen. Echter dan verlies je weer het voordeel van de lage bewegende massa.

-1. Achterhaald!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Deleted Member 2


Robiwan

Citaat van: Onder013 op augustus 15, 2013, 12:21:28
Vertel!

door nieuwe materialen/inzichten is het nu mogelijk om een lagere bewegende massa te combineren met een relatieve hoge output. Maar inderdaad qua output blijft het een beetje net wel/net niet verhaal.
Een low output MC stelt wel meer eisen aan de phonotrap, zeker de afsluitweerstand is erg belangrijk.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

over het algemeen het nadeel van ontwerpen waarbij op twee gedachten wordt gehinkeld. Kies dan liever voor de real stuff: of mm of mc.

MaLa

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het gaat zo goed als zeker een MM worden, dan kan ik nog even verder met mijn ingebouwde phono pre.
Verder iemand ervaring met de Goldring 2100?
XTZ - BK - Marantz

stefan_82

Heb de tip van mijn grado wood master reference geraakt.
Het geluid is nt langer zuiver?
Klopt het dat je deze niet kan retippen?:(
Andere aanraders dan maar voor op mijn gyro?
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

Mordante

Citaat van: stefan_82 op maart  9, 2014, 12:37:30
Heb de tip van mijn grado wood master reference geraakt.
Het geluid is nt langer zuiver?
Klopt het dat je deze niet kan retippen?:(
Andere aanraders dan maar voor op mijn gyro?

Zonder budget is het moeilijk wat aan te raden. Echter ik heb zelf goede ervaring met Lyra en Dynavector. Dit zijn best heel precieze elementen, sommige vinden ze wat te clean/analytisch. Maar dat is een kwestie van smaak.

Jumping Jack

Onder013 heeft een Audio Technica OC9mkIII in zijn Michell. Ik heb hetzelfde element, maar in een VPI. Mooi, evenwichtig element met een groot bereik en veel detail. Door sommigen als te slank ervaren...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Citaat van: Jumping Jack op maart 10, 2014, 15:37:38
Onder013 heeft een Audio Technica OC9mkIII in zijn Michell. Ik heb hetzelfde element, maar in een VPI. Mooi, evenwichtig element met een groot bereik en veel detail. Door sommigen als te slank ervaren...

Het heeft meer met de arm te maken dan met de draaitafel. Op mijn Gyro (Gorbe) heb ik de SME 309 arm met inderdaad de OC9mkIII. Stevig laag fundament, prachtig detailrijk en zeker niet slank te noemen zoals werd beweerd voor de oudere types. Ook de phono pre zal daar iets mee te maken hebben (AstinTrew AT8000).

stefan_82

Citaat van: Onder013 op maart 10, 2014, 19:42:51
Het heeft meer met de arm te maken dan met de draaitafel. Op mijn Gyro (Gorbe) heb ik de SME 309 arm met inderdaad de OC9mkIII. Stevig laag fundament, prachtig detailrijk en zeker niet slank te noemen zoals werd beweerd voor de oudere types. Ook de phono pre zal daar iets mee te maken hebben (AstinTrew AT8000).

Ik denk aan een elementje tssn 3-500€. Kan momenteel maw niet teveel budget vrijmaken.
Ik heb wel nog een bluepoint special evo3 liggen die een retip nodig heeft.
De moeite om te retippen?
( ik denk zelfs niet dat mijn grado kan geretipped worden)
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

stefan_82

Citaat van: stefan_82 op maart 16, 2014, 00:15:10
Ik denk aan een elementje tssn 3-500€. Kan momenteel maw niet teveel budget vrijmaken.
Ik heb wel nog een bluepoint special evo3 liggen die een retip nodig heeft.
De moeite om te retippen?
( ik denk zelfs niet dat mijn grado kan geretipped worden)
Niemand?
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

garmtz

Beetje in lijn met Grado: Denon DL103R. Als je high output zoekt: DL110/160. Erg muzikaal en tikkeltje warm. Ook mooi: Goldring 1042. Of eerder genoemde OC9: heel fijntjes in het hoog, maar iets pittiger. Of dynavector 10x5 / 20 X H/L.

stefan_82

Citaat van: garmtz op maart 22, 2014, 09:23:48
Beetje in lijn met Grado: Denon DL103R. Als je high output zoekt: DL110/160. Erg muzikaal en tikkeltje warm. Ook mooi: Goldring 1042. Of eerder genoemde OC9: heel fijntjes in het hoog, maar iets pittiger. Of dynavector 10x5 / 20 X H/L.

ik lees nogal wat goede reviews over de AT150 MLX...iemand ervaring mee? zou zich boven de oc9 plaatsen..
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

garmtz

Citaat van: stefan_82 op april  8, 2014, 14:23:03
ik lees nogal wat goede reviews over de AT150 MLX...iemand ervaring mee? zou zich boven de oc9 plaatsen..

Had ik normaal zeker aanraden, maar ligt boven je budget... ;) Werkelijk subliem MM element! Klinkt verfijnd als een MC. Heeft de Audio Technica detaillering en levendigheid. Kan geen vergelijking trekken met de OC9.

stefan_82

Citaat van: garmtz op april  8, 2014, 14:26:35
Had ik normaal zeker aanraden, maar ligt boven je budget... ;) Werkelijk subliem MM element! Klinkt verfijnd als een MC. Heeft de Audio Technica detaillering en levendigheid. Kan geen vergelijking trekken met de OC9.

hebben we het over hetzelfde? :) is 399 euri's ..
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

Dirk

mijn (nieuwe) 150MLX kostte slechts 309, inclusief verzending  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Adviesprijs ligt een stuk hoger...