Set van cz79

Gestart door CZ79, januari 6, 2012, 20:49:55

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

MarKath

Citaat van: cz79 op september 27, 2021, 13:06:56
Voor €50 best leuk om eens te proberen toch?!

Zeker, we gaan het meemaken ::)
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

hifiman

Ben benieuwd, dat het ding goed filtert wil ik zo wel geloven, maar de keerzijde is vaak verlies van dynamiek (in elk geval wanneer ingezet op een versterker). Dus benieuwd naar je ervaring.

CZ79

Ik ben ook erg benieuwd, ga hem morgen eens proberen op de Moon versterker, wanneer ik merk dat de dynamiek minder wordt dan gaat het filter er met hetzelfde gemak weer tussenuit en probeer ik hem met de Weiss DAC, we gaan het meemaken...

Ik hoop ook dat Kingpin zijn kennis wil delen nu de foto's van het filter hier staan, als er iemand kennis van dit soort zaken heeft is hij het wel (imo) :headbanging:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Mooi filter, beetje 'groot' uitgevoerd :)
Ik zie een aantal LC filters achter elkaar, met 1 grote C aan de ingang en 2 C's als Ycap.
Zou mooi zijn als je een filter karakteristiek had dan kun je misschien zien in welk gebied deze het meest onderdrukt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Meer dan van de website heb ik niet helaas
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

hifiman

60-80 dB verzwakking bij 50 Hz ??? Das niet zo best  ;D

Kingpin

Citaat van: hifiman op september 28, 2021, 09:17:09
60-80 dB verzwakking bij 50 Hz ??? Das niet zo best  ;D
50 Hz ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#2882
Vanaf 10kHz is er al een onderdrukking van dik 25dB ... das best veel in het hoorbare gebied.
Ben benieuwd of je dit gaat merken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#2883
Persoonlijk zou ik het 'vergelijk' met een industriele type van blijkbaar een concurrent er niet bij plaatsen, om zo het idee te geven dat elk industrieel filter 'slechter' filtert.
Mijn ervaring is dat er genoeg types zijn die dit ook wel kunnen halen, alhoewel CM best hoog is in combinatie met DM (vaak afhankelijk van het type tussen industrial en medical).



Hierboven zie je bv een veel lagere onderdrukking in het hoorbare gebied in DM. Dit filter welke ik toepas in m'n stekkerblok geeft nagenoeg geen hoorbare compressie maar filtert subliem totwel 30MHz in DM mode.
Dat kan prima zolang je geen CM 'problemen' gaat ondervinden, dan moet je op zoek naar een ander type.
'Even' een filter toepassen is nog niet zo makkelijk  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

#2884
Citaat van: Kingpin op september 28, 2021, 09:25:04
Vanaf 10kHz is er al een onderdrukking van dik 25dB ... das best veel in het hoorbare gebied.
Ben benieuwd of je dit gaat merken.

Beetje Abracadabra voor me, maar ik zie wat je bedoelt, maakt het dan nog uit dat dit in een 1/100ohms setup is?
Overigens heb ik nu het filter op de Moon versterker staan en kan nog weinig ontdekken, zeker geen dynamiekverlies o.i.d. hoorbaar voor mij.

Wel is het zo dat de speakers al best een dynamische weergave hebben en wanneer daar (even ter voorbeeld) 2% vanaf gaat dit nog steeds meer dan behoorlijk dynamisch zou zijn.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Peerless Monster

Ik ben Chris ook een beetje aan het volgen en heb er twee besteld.
In ieder geval niet voor mijn versterkers, maar juist voor bijv de TV, zodat dat in ieder geval geen stoorzender is voor het geluid. En wellicht nog andere apparatuur, dat niet in mijn geluidsketen zit.

Idee Chris om dat ook te proberen?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Pinda13

Citaat van: Kingpin op september 28, 2021, 09:34:43
Persoonlijk zou ik het 'vergelijk' met een industriele type van blijkbaar een concurrent er niet bij plaatsen, om zo het idee te geven dat elk industrieel filter 'slechter' filtert.
Mijn ervaring is dat er genoeg types zijn die dit ook wel kunnen halen, alhoewel CM best hoog is in combinatie met DM (vaak afhankelijk van het type tussen industrial en medical).



Hierboven zie je bv een veel lagere onderdrukking in het hoorbare gebied in DM. Dit filter welke ik toepas in m'n stekkerblok geeft nagenoeg geen hoorbare compressie maar filtert subliem totwel 30MHz in DM mode.
Dat kan prima zolang je geen CM 'problemen' gaat ondervinden, dan moet je op zoek naar een ander type.
'Even' een filter toepassen is nog niet zo makkelijk  ;D

Een schaffner fn2060B is dan toch meer dan prima? Of doet dit filtertje echt meer dan de 2060B bijv?
" no loss of fine detail "

CZ79

Die heb ik eens gehad in een stekkerblok en deed niet wat deze doet, in ieder geval niet wat ik aflees nu op het EMI Filter metertje (zegt overigens niets over de geluidskwaliteit of degradatie)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Citaat van: Peerless Monster op september 28, 2021, 11:05:02
Ik ben Chris ook een beetje aan het volgen en heb er twee besteld.
In ieder geval niet voor mijn versterkers, maar juist voor bijv de TV, zodat dat in ieder geval geen stoorzender is voor het geluid. En wellicht nog andere apparatuur, dat niet in mijn geluidsketen zit.

Idee Chris om dat ook te proberen?

Ja staat ook op mijn lijstje, al heb ik alle Audio op een aparte groep aangesloten (met eigen automaat en kabel).
Dus TV+Ziggo box zitten op een apart stekkerblok en de Hifi spulletjes op een ander stekkerblok met aparte audiogroep, enieg wat er aan verbinding tussen Audio en de rest van de meuk zit is een netwerkkabel (van algemen switch naar de HiFi switch)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Kom er net achter dat de Cleansweep filer ook parallel filtert, gemeten met het de EMI meter:

Pink Faun stekkerblok zonder Cleansweep filter: 1450mV
Pink Faun stekkerblok met Cleansweep filter: 400mV

Dat is dus gemeten op het stekkerblok op een vrije uitgang

Pink Faun stekkerblok met Cleansweep filter gemeten op de uitgang op het filter zelf: 150mV
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

#2890
Citaat van: Pinda13 op september 28, 2021, 11:23:49
Een schaffner fn2060B is dan toch meer dan prima? Of doet dit filtertje echt meer dan de 2060B bijv?
Bovenstaande is de 16A versie medical 2090. Die doet wel iets meer.
Maar dat wil niet zeggen dat je dat ook hoort, het ligt maar helemaal aan hoeveel ruis je op de lijn hebt, maar dat weet je niet (de meesten dan).

Voorbeeld. Zojuist even snel een meting ingezet van een voeding (apparaat).
De donkergroene lijn is het apparaat zonder filter.
De licht groene en paarse lijn zijn 2 verschillende type emi filters waarvan de paarse volgens spec beduidend beter zou moeten presteren.
Zoals je ziet geen verschil, beide trekken de ruis naar groundlevel ... maaar ... stel dat het te meten apparaat ruis op de lijn heeft die buiten het werkingsgebied van de filter ligt dan ga je wel verschillen merken.
Aan de andere kant kun je nu wel mooi zien dat de filters wel degelijk nut hebben.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#2891
Citaat van: Kingpin op september 28, 2021, 12:32:01
Bovenstaande is de 16A versie medical 2090. Die doet wel iets meer.
Maar dat wil niet zeggen dat je dat ook hoort, het ligt maar helemaal aan hoeveel ruis je op de lijn hebt, maar dat weet je niet (de meesten dan).

Voorbeeld. Zojuist even snel een meting ingezet van een voeding (apparaat).
De donkergroene lijn is het apparaat zonder filter.
De licht groene en paarse lijn zijn 2 verschillende type emi filters waarvan de paarse volgens spec beduidend beter zou moeten presteren.
Zoals je ziet geen verschil, beide trekken de ruis naar groundlevel ... maaar ... stel dat het te meten apparaat ruis op de lijn heeft die buiten het werkingsgebied van de filter ligt dan ga je wel verschillen merken.
Aan de andere kant kun je nu wel mooi zien dat de filters wel degelijk nut hebben.



Mja lastig, je weet het pas als je je apparaten meet, maar zoals je zegt dit doet en kan niet iedereen. Fn2060b-16 gebruik ik al een tijdje in mn sfekkerblok en vind het wel toegevoegde waarde. Ws ook omdat het net hier mega vervuild is(flatgebouw). Ik kan eens die fn2090b-16 proberen om te luisteren of het verschillend is. Grappig is wel, ik heb ooit in nl zo'n test gedaan en daar vond ik de fn2060b beter z'n werk doen dan de fn2090b. Daarom is de fn2060b gebleven. Je zegt in feite elke situatie is anders, tja wat is dan het gemiddelde denk ik dan? Want dat meetapparatuur heb ik niet.. 😅 Ik heb er in ieder geval genoeg gehoord die dynamiek aantasten, niet te doen, en dat waren er best veel helaas.. Daarom zeker nieuwsgierig naar deze filter van Chris en of het niet ten koste gaat van..
" no loss of fine detail "

Kingpin

#2892
Ja 'juist' filteren blijft lastig. Even Chris afwachten naar z'n bevindingen met het filter.
Eigenlijk zou je een 0 meting moeten doen om te kijken of en waar je problemen hebt en daarop anticiperen.
Voor bronnen en dacs is dit vrij gemakkelijk omdat deze meestel niet zoveel vreten, maar bij eindversterkers komt het voornamelijk op neer dat je een filter nodig hebt (zeker tegenwoordig met al die switching voedingen en amps) die ruim voldoende vermogen aankan en niet te veel onderdrukt in het hoorbare gebied is mijn ervaring.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

Citaat van: Kingpin op september 28, 2021, 09:23:44
50 Hz ?
O wacht de schaal was in KILO Hz , dan heb ik niks gezegd  :angel:

CZ79

Citaat van: Kingpin op september 28, 2021, 13:47:24
Ja 'juist' filteren blijft lastig. Even Chris afwachten naar z'n bevindingen met het filter.
Eigenlijk zou je een 0 meting moeten doen om te kijken of en waar je problemen hebt en daarop anticiperen.
Voor bronnen en dacs is dit vrij gemakkelijk omdat deze meestel niet zoveel vreten, maar bij eindversterkers komt het voornamelijk op neer dat je een filter nodig hebt (zeker tegenwoordig met al die switching voedingen en amps) die ruim voldoende vermogen aankan en niet te veel onderdrukt in het hoorbare gebied is mijn ervaring.

Lijkt geluidsmatig allemaal prima te gaan, geen hoorbare achteruitgang....maar ook niet persé een hoorbare vooruitgang.
Ik ga nog verder proberen, maar indien het niet verslechtert maat ook niet verbetert, dan:

1. Kan ik het laten staan omdat het dan 'meetbaar' beter is
2. Of weghalen want het voegt niets toe

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Dag twee en de hele dag heeft de set staan spelen, soms als achtergrond muziek en soms aandachtig geluisterd maar ik kan werkelijk niets negatiefs ontdekken zover, maar ook nog niet perse positieve dingen (behalve dan dat ik geen negatieve zaken ervaar als dynamiek verlies oid)  :D

Ik laat hem er nog even tussen en ga binnenkort eens proberen met de DAC.
Als het stabiel blijft dan zet ik het stekkerblok er eens achter alleen moet ik dan eerst even een andere connector (C20) op de aanvoerkabel monteren
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

#2898
Zegt misschien ook wel iets over je apparatuur  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Dat zou zeker ook kunnen, alleen wordt dat even lastig meten met de spullen die ik in huis heb.
Ik ga ditzelfde filter ook eens op de 'TV en andere meuk' groep/stekkerblok proberen om te zien wat het daar doet
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika