Set van cz79

Gestart door CZ79, januari 6, 2012, 20:49:55

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

CZ79

Heb nog niets geks gehoord, zal vandaag met iets meer volume testen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Ik had iets van 10dB gepushd.. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Stevig, ik zal eens kijken wat ik hem heb opgekrikt
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Raphie

Citaat van: chansig op januari 28, 2015, 22:53:00
Probeer nu een inhoudelijk te reageren. Een dip is niet weg te werken met een kleed, paneel en basstrap. PUNT

Gr Hans
een dip in het laag is wél weg te werken met een basstrap, niet met een paneeltje of kleed. Die DEMPEN alleen maar flutterecho
JBL PRX Power!

Raphie

De tact staat zachter om headroom te creëren voor additieve EQ.
0dB is het absolute digitaal plafond en stuur je daarboven uit kan krijg je hele onaangename clicks en plops.
Knijp je daarentegen alleen maar, dan heb je deze buffer niet nodig en kan je wel wat harder uitsturen.   
JBL PRX Power!

chansig

Citaat van: Raphie op januari 29, 2015, 08:23:09
een dip in het laag is wél weg te werken met een basstrap, niet met een paneeltje of kleed. Die DEMPEN alleen maar flutterecho

Hoe werk je een dip dan weg met een basstrap ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

#1631
Dat is een null, een staande golf die zichzelf uitdooft
Door deze te breken dooft die minder uit en je is bass respons dus beter
Dan praat je dus niet over audiofiele geneuzel print schilderijtjes of een stukje piepschuim maar over een behoorlijk hoeveelheid rockwool
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
.

* Even een kleine aanpassing gedaan om het on topic te houden.
JBL PRX Power!

chansig

En waar doof je hem dan uit ? Toch niet op de plek waar de dip zich bevindt ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

#1633
Citaat van: chansig op januari 29, 2015, 08:39:51
Hoe werk je een dip dan weg met een basstrap ?

Gr Hans
Een dip is net als een peak ook gevolg van een resonantie. Het is uitdoving tgv interferentie tgv weerkaatsing.
Basstraps vangen die weerkaatsing af/op.

Echter niet praktisch zodra je over ,zeg, 80 Hz of minder praat.
Het kan op zich wel , maar gezien het feit dat traps vanaf 1/4 golflengte pas werkzaam zijn en die bij 80 Hz al rond 4/4 = 1 meter bedraagt moet je dus DIK gaan. ;D
Tubetraps wiebelen ;D ook een beetje en plaats je meest in hoeken, vandaar dat ik die ook wat extra resonantiedemping in het laag toedicht en ze mogelijk wat lager dempen.

Plaatsing en DSP in de laagste regionen derhalve.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Raphie op januari 29, 2015, 08:46:38
Dat is een null, een staande golf die zichzelf uitdooft
Door deze te breken dooft die minder uit en je is bass respons dus beter
Dan praat je dus niet over audiofiele geneuzel print schilderijtjes of een stukje piepschuim maar over een behoorlijk hoeveelheid rockwool, niet dat geneuzel van Frank2
:-X  :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Dat betekent dat HS dus een punt heeft met het oplossen van een dip dmv tubetrapps.. Dan heb ik dus weer bijgeleerd en moet ik mijn excuses aanbieden richting HS: Bij deze dus....

Even kijken of ik het goed begrijp: Je grijpt dan dus bv met een basstrap in op daar waar de piek zich bevindt ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

)p(

Citaat van: cz79 op januari 29, 2015, 07:42:43
Begrijp ik, de dip is ook niet weg maar ietwat gelift. Ik zal vandaag een screenshot plaatsen van de curve en de meting.

Ook hebben de monoblokken het niet echt moeilijk als het om power gaat, ze hebben nog wel wat reserve, ze kunnen 400W leveren bij 4ohm, maar de Avalons gaan niet lager dan 5.5ohm (nominaal 8ohm, minimum 5.5ohm). Of heeft het daar niets mee te maken?

Als het geen nul is dan zie je het effect direct in de meting en in vaak een bescheiden push genoeg. De meeste drc software beperken dit tot maximaal tussen 3db en 6db ofzo.

Raphie

#1637
@chansig Ja, maar met een basstrap doe je dat breedbandig, met een helmholtz kan je dat bijv op de exacte frequentie doen. Het is zelfs af te raden om nulls actief te lijf te gaan, want je kan boosten totdat je een ons weegt maar die dip krijg je nooit gevuld ;) is zeg maar een audio zwart gat....
JBL PRX Power!

Staaled

#1638
Zo secuur werken traps niet. (Een resonator kan dat evt wel. Maar is m.i. niet praktisch, aangezien een ruimte nooit één probleemfrequentie heeft maar meerdere)
Traps gaan breedbandiger te werk.

Je ziet wel dat panelen van de muur geplaatst worden middels spacers.
Zo heeft GIK een luchtspleet tussen materiaal en de wand middels het frame om toch wat dieper te reiken.
Ze vervormen dan onder bassdruk en gaan wat resonator-gedrag vertonen.
In een meting van een dergelijk paneel zie je dan ook een resonantie-piek terug.
Het paneel dempt dan minder uniform, zie afbeelding.
Groen is zonder, blauw met spacers.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Citaat van: Raphie op januari 29, 2015, 09:09:00
@chansig Ja, maar met een basstrap doe je dat breedbandig, met een helmholtz kan je dat bijv op de exacte frequentie doen.

Een Helmholtz is een plaat waarin lucht belangrijk is ? Dus een voorzetwand/paneel met isolatie hoeveelheid afhankelijk van waar wat moet gebeuren ?

Gr Hans


Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Citaat van: chansig op januari 29, 2015, 09:18:37
Een Helmholtz is een plaat waarin lucht belangrijk is ? Dus een voorzetwand/paneel met isolatie hoeveelheid afhankelijk van waar wat moet gebeuren ?

Gr Hans
klopt, zijn voldoende calculators voor die deze voor je kunnen berekenen
JBL PRX Power!

chansig

Helder...nogmaals mijn excuus aan HS aangaande het basstrap verhaal.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

lynch1979

Citaat van: chansig op januari 29, 2015, 09:30:18
Helder...nogmaals mijn excuus aan HS aangaande het basstrap verhaal.

Gr Hans

Het zit je wel hoog Hans  :D

Of laag....

chansig

 :D

Gewoon vervelend als je reageert vanuit onwetendheid (achteraf). Door de uitleg van Raphie en Staaled is het nu duidelijk en ook wel logisch.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HappySound

Citaat van: chansig op januari 29, 2015, 09:30:18
Helder...nogmaals mijn excuus aan HS aangaande het basstrap verhaal.

Gr Hans
Excuses aanvaard  :) ik ben niet zo moeilijk.
Ik heb het bij mij redelijk eenvoudig + goedkoop opgelost door de panelen op de zijmuren zelf te maken om het mid/hoog te dempen.
Maar zelfs met deze panelen had ik nog een nagalmtijd van 2 sec in het laag, dus voor het laag hebben deze panelen totaal geen zin! 

Het gekke is dat er pas rust in het geluid kwam (mid-hoog en laag dus) toen de basstraps waren geplaatst, maar dat is mijn ervaring.
De REW meting voor de plaatsing basstraps liet ook een gigantische dip zien in het laag en deze was in het geheel verdwenen na de plaatsing van de basstraps.
Jmlab-Alcor speakers-squeezebox touch-Teac DSD DAC-Belles 21a voorversterker-Nuforce ref-9 V3 SE mono blokjes- Heaven's Gate LS kabels-twistedpair netkabels+rca interlinks+AudioQuest Columbia XLR-"schone"aarding

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Ik heb de doelcurve iets opgetild (tot ca 0dB lijn) en nu blijft het volume normaal en hoef ik de versterker niet op 80% open te zetten als ik wat volume wil horen.
Ik heb naar aanleiding van de metingen gisteren een curve gapakt en aangepast, plaatsing veel beter, bas heel erg veel strakker en minder log (...), ook lijkt de spreiding allemaal wat mooier te zijn en geluiden komen nu verder van links en rechts buiten de luidsprekers....het leek zojuis wel of geluiden naast me vandaan kwamen...grappig dat heb ik namelijk nog niet eerder ervaren in mijn set.

Zie afbeeldingen van de curve en de meetresultaten
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik heb in de tweede afbeelding de curve wat omhoog geplaatst t.o.v. de meetresultaten, dat zorgt ervoor dat er wat meer (lees. normaler en niet zo zacht) volume is, tijdens het maken van de curve (en het bijstellen ervan) heb ik hem over de meetresultaten heengelegd om zo de lijn te volgen en de pieken eruit te halen, de dips zijn wat gelift (ca. 4dB), erg goed hoorbaar in een mooier mid/mid-hoog
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Citaat van: cz79 op januari 29, 2015, 07:42:43
Begrijp ik, de dip is ook niet weg maar ietwat gelift. Ik zal vandaag een screenshot plaatsen van de curve en de meting.

Ook hebben de monoblokken het niet echt moeilijk als het om power gaat, ze hebben nog wel wat reserve, ze kunnen 400W leveren bij 4ohm, maar de Avalons gaan niet lager dan 5.5ohm (nominaal 8ohm, minimum 5.5ohm). Of heeft het daar niets mee te maken?
Hoeveel db boost je daar dan om die dip op te vangen.(ik zie het nu,4 db :-) )
En als het gevolg van een staande golf is bv,dan is er antigeluid wat deze dip doet ontstaan.
Dan kan je wel boosten maar dan laat je dat nog harder tegen elkaar werken.

4 db zal wel meevallen dat zijn geen staande golven imo

)p(

Citaat van: cz79 op januari 29, 2015, 17:17:47
Ik heb in de tweede afbeelding de curve wat omhoog geplaatst t.o.v. de meetresultaten, dat zorgt ervoor dat er wat meer (lees. normaler en niet zo zacht) volume is, tijdens het maken van de curve (en het bijstellen ervan) heb ik hem over de meetresultaten heengelegd om zo de lijn te volgen en de pieken eruit te halen, de dips zijn wat gelift (ca. 4dB), erg goed hoorbaar in een mooier mid/mid-hoog

Heeft deze Tact ook een led die laat zien wanneer hij digitaal clipt zoals mijn Tact versterker ? Ik neem aan dat je als je de curve zo verplaatst je minder headroom overhoudt met opnames die dicht tegen 0db aanzitten? Of compenseert de Tact dit zelf?