'audiogroep' buiten aardlek?

Gestart door Sander_Kaa, januari 2, 2012, 12:58:19

Vorige topic - Volgende topic

Sander_Kaa

Beste forummers,

Im mijn zoektocht naar een nieuwe versterker stuitte ik op een, in mijn ogen high-end, winkel die mij adviseerde eerst mijn stroomtoevoer aan te passen. Ik heb nu een ouderwetse stoppenkast waar de audio meelift op een groep waarop ook wat verlichting en de tv zit.

De verkoper raadde me aan om met een speciale kabel rechtstreeks vanuit de meterkast richting de hificomponenten te trekken. Die kabel komt dan uit op een stekkerblok zonder filters, overspanningsbeveiliging etc. Bovendien zou deze kabel niet via de aardlek lopen, wat dus niet conform NEN1010 is.

Na wat onderzoek begrijp ik nu dat dit eigenlijk nog een stap verder is dan de dedicated audiogroep zoals bv. Kemp deze heeft. Mijn vraag is dan ook: wie kent deze oplossing en wat vind je ervan?

Denon Focal

Lijkt me in het kader van je brandverzekering niet aan te raden om zoiets aan te leggen.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

jvanhambelgium

Meerwaarde is ook niet veel hoor. Jij mag gerust een "directe" kabel trekken vanaf de kast, een storings-puls op een circuit X (op dezelfde fase) zal quasi identiek zichtbaar zijn op jouw "apart" circuit.
Je moet dan zeker met ontstoringsfilters werken die allerlei troep weerhouden...

Dat je zogezegd "meer vermogen" kan transporteren ipv mee te liften op vb een bestaande stopcontact-groep is ook fel overdreven, tenzij je voor 6kW aan klasse-A monoblokken hebt staan natuurlijk ;-)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

erik s.

het enige verschil in aanleg met hoe Kemp het doet is de aardlek, hij houdt zich aan de NEN.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Citaat van: Sander_Kaa op januari  2, 2012, 12:58:19
Beste forummers,

Im mijn zoektocht naar een nieuwe versterker stuitte ik op een, in mijn ogen high-end, winkel die mij adviseerde eerst mijn stroomtoevoer aan te passen. Ik heb nu een ouderwetse stoppenkast waar de audio meelift op een groep waarop ook wat verlichting en de tv zit.

De verkoper raadde me aan om met een speciale kabel rechtstreeks vanuit de meterkast richting de hificomponenten te trekken. Die kabel komt dan uit op een stekkerblok zonder filters, overspanningsbeveiliging etc. Bovendien zou deze kabel niet via de aardlek lopen, wat dus niet conform NEN1010 is.

Na wat onderzoek begrijp ik nu dat dit eigenlijk nog een stap verder is dan de dedicated audiogroep zoals bv. Kemp deze heeft. Mijn vraag is dan ook: wie kent deze oplossing en wat vind je ervan?

Ik ken deze oplossing wel. Wel of niet via de aardlek zal een verschil maken aan de persoon de keuze of hij/zij dat wil.

Wat ik wel kan zeggen is dat de persoon die jou dat verteld heeft groot gelijk heeft. De meeste mensen kopen een set zijn na een tijdje toch niet erg tevreden, gaan dan of apparaten kopen of steeds andere kabels, wat dan weer beter klinkt en na een tijdje zijn ze nog steeds niet tevreden. Een aparte audiogroep zorgt ervoor dat je uiteindelijk een aanmerkelijk mooier/beter geluid hebt dan zonder aparte groep. Dit verschil is behoorlijk groot mits je wel een goed stekkerblok gebruikt en de meesten kopen er dan 1 van 100 of 150 euro want dat is al zo duur. Dan zal het verschil klein of miniem zijn. Koop een goed blok van rond de 500 euro en ga daarna testen welke bekabeling goed klinkt op je set en je zult versteld staan.

Ik heb mijn tv welke ook in mijn stekkerblok zit van 600 euro, binnenkort wordt deze vervangen gisteren eens op de "normale stroom" gezet, dus gewoon in het stopcontact. Het verschil was groot, het gehele beeld was meteen minder scherp, lange bijna niet zo mooi als dat hij rechtstreeks in mijn stekkerblok zit. Was gewoon duidelijk te zien. (HD uitzending nieuwjaarsconcert)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Kjelt

Als je een groep bewust buiten de aardlek om legt en er gebeurt wat, bv een kind dat per ongeluk geelectrocuteert wordt, dan ben je persoonlijk aansprakelijk en in het voorbeeld is dat dood door schuld met een gevangenisstraf van tig jaren, baan kwijt, etc. Gewoon niet doen dus.
Als je conform de NEN1010 wilt en je wilt zo goed mogelijk geluid koop dan een spiksplinternieuwe aardlekschakelaar en zet deze helemaal apart op deze groep (met goede smeltzekering ipv automaat). Dan heb je een relatief lage overgangsweerstand. Waarom bij veel mensen de aardlek relatief "slecht klinkt" is omdat deze al tig keer is uitgeschakeld en dan trekt de schakelaar vonken waardoor de contacten oxyderen en corroderen. Een gloedje nieuwe aardlekschakelaar kent nauwelijks weerstand en dat hele kleine beetje ga je echt niet horen. Hetzelfde geldt voor schakelautomaten ook die gaan corroderen iedere keer dat ze uitschakelen (bij kortsluiting), dus daar adviseer ik een smeltzekering voor.

Kingpin

Zoals Kjelt zegt, er zal maar wat gebeuren.
Enigste reden dat ik kan bedenken dat het beter klinkt is omdat je stroomgroep alleen je apparatuur kan voeden zonder storende factoren die invloed hierop hebben zoals bv een TL lamp, dimmers etc.
Zelf zou ik een PowerPlant/Re-generator overwegen zoals bv een Accuphase of PS Audio.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Rowdy

Citaat van: Kingpin op januari  2, 2012, 15:21:35
Zelf zou ik een PowerPlant/Re-generator overwegen zoals bv een Accuphase of PS Audio.
Sluit je hem aan op een bestaande of aparte groep?

Midcall

Citaat van: frank2 op januari  2, 2012, 14:03:12
Ik heb mijn tv welke ook in mijn stekkerblok zit van 600 euro, binnenkort wordt deze vervangen gisteren eens op de "normale stroom" gezet, dus gewoon in het stopcontact. Het verschil was groot, het gehele beeld was meteen minder scherp, lange bijna niet zo mooi als dat hij rechtstreeks in mijn stekkerblok zit. Was gewoon duidelijk te zien. (HD uitzending nieuwjaarsconcert)
Als het duidelijk te zien is, even een fotootje maken van beiden beelden en even laten zien. Dit soort simpele bewijsvoering overtuigt direct!
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

frank2

lekker simpel de resolutie van de foto's op dit forum is laag, dus dat kan al niet. Je zou een vertekend beeld hebben als je het door de downscaling van de foto's al zou zien.

nb: een powerplant is een mogelijkheid om "goede" stroom te krijgen alleen handig als je teveel geld hebt kost maar paar duizend euro, terwijl je hetzelfde resultaat kunt bereiken met hooguit 200 a 400 euro.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Kingpin

Citaat van: frank2 op januari  2, 2012, 15:56:07
nb: een powerplant is een mogelijkheid om "goede" stroom te krijgen alleen handig als je teveel geld hebt kost maar paar duizend euro, terwijl je hetzelfde resultaat kunt bereiken met hooguit 200 a 400 euro.
Dat geloof ik niet, je neemt altijd "oneffenheden" mee voor de groep waar de hele straat bij op zit, een goede regenerator zal een zuivere sinus zonder deze oneffenheden aanbieden, beter kan gewoonweg niet.
Het is inderdaad een heel stuk duurder.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Midcall

lekker simpel de resolutie van de foto's op dit forum is laag, dus dat kan al niet. Je zou een vertekend beeld hebben als je het door de downscaling van de foto's al zou zien.

Je hoeft maar een klein detail te laten zien, dat moet makkelijk kunnen als het zo overduidelijk is en dat kan prima op dit forum.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

frank2

Citaat van: Kingpin op januari  2, 2012, 16:04:58
Dat geloof ik niet, je neemt altijd "oneffenheden" mee voor de groep waar de hele straat bij op zit, een goede regenerator zal een zuivere sinus zonder deze oneffenheden aanbieden, beter kan gewoonweg niet.
Het is inderdaad een heel stuk duurder.

technisch zal je ongetwijfeld gelijk hebben. Maar toch betwijfel ik sterk wat je schrijft. ook powerplants hebben weer eigenaardigheden

Midcall

Ben benieuwd hoe jij voor 200 euro de negatieve invloed van een drop van 230V naar 215V (overdag tijdens werkdagen) corrigeert.

Midcall

Citaat van: frank2 op januari  2, 2012, 16:12:55
technisch zal je ongetwijfeld gelijk hebben. Maar toch betwijfel ik sterk wat je schrijft. ook powerplants hebben weer eigenaardigheden
Zoals?

Sander_Kaa

Hartelijk dank voor alle meningen en ervaringen. Ze sluiten erg aan bij mijn eigen gevoel. Bewust de NEN1010 negeren is vragen om ellende. Wat me verbaast is dat dit toch wordt aanbevolen door een winkel.

Ik heb momenteel al smeltzekeringen, maar nog wel een oude aardlek. Die dus maar eens vervangen, er moet binnenkort toch een electra-man langs komen voor wat aanpassingen. Of ik de 'kemp' oplossing met een losse groep neem weet ik nog niet zo goed. De kabel moet naar hun zeggen middels een opbouwgoot worden gelegd en dat lijkt me spuuglelijk.

Weet iemand of met de losse audiogroep (al dan niet van Siemens) en smeltzekering maar zonder de losse kabel ook een flinke verbetering wordt bereikt?

Kjelt

Citaat van: Sander_Kaa op januari  2, 2012, 16:25:07
Weet iemand of met de losse audiogroep (al dan niet van Siemens) en smeltzekering maar zonder de losse kabel ook een flinke verbetering wordt bereikt?
Mijn ervaring is dat alle aanpassingen aan de netspanning met snoeren, kabels, smeltzekeringen, aardlek etc. erg subtiel zijn. Verwacht geen grote schokkende verbeteringen.

frank2

Kingpin

Citaat van: frank2 op januari  2, 2012, 16:31:51
vaak een verminderde dynamiek (van horen zeggen)
Volgens mij is dit meer van toepassing bij Power Conditioners (lijkt wel shampoo  :D)

frank2

Citaat van: Sander_Kaa op januari  2, 2012, 16:25:07
Hartelijk dank voor alle meningen en ervaringen. Ze sluiten erg aan bij mijn eigen gevoel. Bewust de NEN1010 negeren is vragen om ellende. Wat me verbaast is dat dit toch wordt aanbevolen door een winkel.

Ik heb momenteel al smeltzekeringen, maar nog wel een oude aardlek. Die dus maar eens vervangen, er moet binnenkort toch een electra-man langs komen voor wat aanpassingen. Of ik de 'kemp' oplossing met een losse groep neem weet ik nog niet zo goed. De kabel moet naar hun zeggen middels een opbouwgoot worden gelegd en dat lijkt me spuuglelijk.

Je hebt een aparte kabel nodig om naar de stekkerdoos te gaan. Dus onder de grond of door bijv. de bij keuken of garage laten leiden

frank2

Citaat van: Kjelt op januari  2, 2012, 16:30:21
Mijn ervaring is dat alle aanpassingen aan de netspanning met snoeren, kabels, smeltzekeringen, aardlek etc. erg subtiel zijn. Verwacht geen grote schokkende verbeteringen.

Mijn ervaring is dat zelfs 1 stroomkabel (welke totaal niet matcht in mijn set) het gehele geluid met 50% omhoog gooit. Dus enorm veel hoog, subtiel is het allemaal niet, maar wel als je een eenvoudig blok er achter zet.

Raphie

Citaat van: frank2 op januari  2, 2012, 16:35:59
Mijn ervaring is dat zelfs 1 stroomkabel het gehele geluid met 50% omhoog gooit. Dus enorm veel hoog, subtiel is het allemaal niet, maar wel als je een eenvoudig blok er achter zet.
busje komt zoo...... :bored:
JBL PRX Power!

S@m

Mijn ervaring is dat zelfs 1 stroomkabel (welke totaal niet matcht in mijn set) het gehele geluid met 50% omhoog gooit. Dus enorm veel hoog, subtiel is het allemaal niet, maar wel als je een eenvoudig blok er achter zet.

Wat heb je gedronken Frank?

Dat je in je eigen topic deze onzin uitkraamt is tot daar aan toe, kom op zeg.... :wacko:

Midcall

Citaat van: frank2 op januari  2, 2012, 16:31:51
vaak een verminderde dynamiek (van horen zeggen)
Daar waar filters / conditioners problemen met verlies van dynamiek hebben, is dit nu juist het grootste voordeel van regenarators zoals powerplants.... geen verlies van dynamiek.

Midcall

Mijn ervaring is dat zelfs 1 stroomkabel (welke totaal niet matcht in mijn set) het gehele geluid met 50% omhoog gooit.
Belachelijke opmerking.

Er bestaat geen kabel op deze planeet die je set 50% beter laat klinken, nog niet een tiende daarvan, laat staan een voedingskabel. En dan behoor ik nog tot het kabel-believer kamp, die kabels van een paar € k / meter over de vloer heeft lopen.