Sony VW95 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 3, 2011, 11:29:34

Vorige topic - Volgende topic

Matthieu

En zie je dat verschil in een huiskamer?

J.A.F._Doorhof

Ja ik vind van wel.
Vooral als je normaal verduisterd.
Maar minder als in een batcave.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

ATI850

Citaat van: M@RP op december  6, 2011, 16:53:04
Vrijdag maar eens "The Battle VW95ES vs HW30ES" bekijken bij Annewiek.

Interessant. Zijn er die dag weer demo's of heb je een aparte afspraak? Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het verschil tussen die twee.

Kjelt

Citaat van: M@RP op december  6, 2011, 16:53:04
Is de meerprijs van 2000 euro tov de HW30ES voor deze High-End projector echt het geld waard? De afschrijving is ook High-End!!
Bij Grobi was het antwoord dat een 95 alleen meerwaarde tov een 30 heeft als je behoorlijk/volledig lichtgecontroleerde omgeving hebt met donker plafond en wanden (dus dedicated HT of aangepaste woonkamer).
Dan kun je het verschil echt wel ervaren, als je een witte woonkamer zonder enige aanpassing hebt met witte muren en plafond dan is het dubieus of je er veel mee opschiet (behalve dan de extra's die de 95 heeft zoals motorische lensshift etc. etc.).

M@RP

Citaat van: ATI850 op december  7, 2011, 06:20:58
Interessant. Zijn er die dag weer demo's of heb je een aparte afspraak? Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het verschil tussen die twee.

Ik kon aanschuiven bij iemand, die een afspraak had staan voor The Battle deze vrijdag. Volgende week schijnt er ook een demo te zijn.

Nodig jezelf uit bij Annewiek! ([email protected])

@Kjelt: bedankt voor antwoord. Mijn woonkamer is wel volledig donker te maken, maar de muren en plafond zijn wit. Motorische lensshift is wel lekker als je projector hoog aan het plafond hangt.

Matthieu

Citaat van: M@RP op december  7, 2011, 11:32:02

@Kjelt: bedankt voor antwoord. Mijn woonkamer is wel volledig donker te maken, maar de muren en plafond zijn wit. Motorische lensshift is wel lekker als je projector hoog aan het plafond hangt.

Idem Dito

Sum1

Vanmiddag heb ik samen met M@RP en nog 2 andere gasten in Emmeloord de HW30 en de VW95 vergeleken. En omdat die toevallig deze week binnen was gekomen, hebben we ook nog naar de Epson TW9000 gekeken. De HW30 en de TW9000 hebben we in de ITC demoruimte gezien, daarna de zijn we naar de privebios van FrankD verhuisd om aldaar de VW95 te bekijken.

Ter achtergrond: Ik heb zelf nog een Marantz VP12S3. Dit is nog een 720p DLP, maar wel eentje met een goed objectief. Na ongeveer 7 jaar is deze wel aan vervanging toe, door een model met allerlei nieuwerwetse zaken als 1080p en een hdmi aansluiting.  :hmmm:

3D vind ik zelf (nog) niet zo interessant. Leuke gimmick, maar 2D is veel belangrijker. :eh:

We hebben dus voornamelijk 2D gekeken.

Indrukken na het zien van de TW9000 en HW30:

• Beide zijn erg stil. Veel stiller dan m'n VP12S3, die met een draaiend kleurenwiel en de koeling van de hete lamp toch wel veel herrie maakt.
  • TW9000 ziet er ook erg mooi uit. Tegen verwachting in. Dus zoek je een projector in de buurt rond de 3000 euro: Ga naast de Sony HW30 en de JVC DLA-X30, dan zeker ook nog eens naar deze Epson kijken.
  • Hoewel het een LCD betreft en je het tegenovergestelde zou verwachten is de TW9000 erg goed in het zwart. Niet te grijs (zoals mijn verwachting bij een LCD) en zelfs meer doortekening in de donkere gebieden dan bij de HW30.  :omg:
  • Motion flow / frame interpolatie ziet er op de laagste stand bij beide projectoren goed uit. Netjes en geen gekke artifacts. Hoewel in deze mode bij mij wel het filmgevoel verdwijnt. Het schokken van de 24 beeldjes per seconde associeer ik met film, wanneer het helemaal soepel gaat vind ik het video-achtig lijken...  :wacko:
  • Beide projectoren zijn niet uniform in het grijs. Het midden heeft bijvoorbeeld een kleurzweem, terwijl de randen goed zijn (of omgekeerd). Of er zit verloop tussen linker en rechterhelft van het beeld. We hebben hiervoor naar een zwart-wit film gekeken. Bij een bewegend zwart-wit beeld vallen problemen in de grayscale veel sneller op dan bij kleuren materiaal of stilstaand grijs testbeeld. Dit ligt waarschijnlijk aan problemen in de gebruikte objectieven of de LCD- / SXRD-panelen. Dit is met een calibratie niet goed te krijgen.

Conclusie tot dusver: Niet helemaal perfect, maar wel veel beter dan m'n huidige projector. Ik was geneigd meteen 1 van deze 2 modellen mee naar huis te nemen. Ik zou dan wel langer na moeten denken welke van de twee ik zou kopen. Zo onverwacht goed vond ik de Epson, terwijl ik eigenlijk voorafgaand aan de demo voor mezelf al had besloten voor de Sony HW30 te gaan. Ik denk dat ik toch voorkeur heb voor een SXRD t.o.v. een LCD, maar het is een close call. De keuze werd op dat moment gemakkelijker gemaakt doordat de TW9000 van deze middag een demonstratie- en niet een verkoopmodel betreft. Levertijd voor een nieuwe Epson is nog onbekend, vast pas ergens in 2012. Dit in tegenstelling tot de HW30, dit exemplaar was nieuw besteld voor de demo en dus wel per direct beschikbaar voor verkoop.

Echter op dat moment hadden we de VW95 nog niet gezien. Mijn indrukken van de VW95:

• Geen kleurzwemen bij zwart-wit filmmateriaal. Kleuren zijn dus uniform over het gehele beeldoppervlak.
  • Veel meer doortekening in de donkere partijen dan bij HW30 en ook beter dan bij Epson.
  • Door de bovenstaande 2 punten neemt de totale indruk van beeldkwaliteit flink toe. De VW95 is in mijn ogen echt een klasse beter dan de HW30.

Wel verwacht ik dat er uit de HW30 meer te halen valt dan zoals wij hem vanmiddag hebben gezien. Dit exemplaar, hoewel door FrankD gecalibreerd, is nog slechts enkele uren uit de doos. In vergelijking heeft de VW95 al bijna 150 uur op de teller. Bovendien wordt deze door FrankD zelf gebruikt en zal ondertussen ook wel weer wat verder getweaked zijn kwa instellingen.

Met oogpunt op m'n portemonee had ik gehoopt dat de beeldkwaliteit van de HW30 en de VW95 gelijkwaardig zou zijn. De VW95 heeft natuurlijk wel veel meer features (automatische lenskap, focus en zoom instelbaar op de afstandbediening). Echter voor het prijsverschil, bijna 2000 euro, had ik daar wel zonder kunnen leven. Na deze demo denk ik dat ik me zou ergeren aan de tekortkomingen van de HW30. Ook al zou de HW30 met wat meer branduren en getweakte instelling beter worden, ik denk niet dat die in de buurt komt van z'n duurdere broertje. Dat is de meerprijs voor mij (en helaas voor het saldo op m'n spaarrekening) wel weer waard...  :satisfied:

Annewiek en Frank: nogmaals bedankt voor de demo!

M@RP

Wat kan ik nog aan het verslag van SUM1 toevoegen. Hoewel mijn technische bagage stukken minder is, dan die van SUM1, RUUDG en FRANKL, ben ik het volledig eens met de indrukken van SUM1. Met name het geluidsniveau van al de 3 projectoren is zeer laag en hoor je nauwelijks nog. Als ik moest kiezen tussen de HW30 en TW9000, dan zou ik persoonlijk voor de TW9000 gekozen hebben. Dit is puur gebaseerd op het beeld wat ik zag en heb ik de keuze in techniek (LCD vs SXRD) even in het midden gelaten. Ook het 3D-beeld zag er erg goed uit bij de TW9000. Zelf zal ik niet veel 3D kijken, maar het zit er gratis bij en sommige 3D-annimatie-films zien er erg goed uit. 3D-mensen-films kijk ik nog niet graag, omdat het bij mij nog onrealistisch en onrustig overkomt, maar dat zal in de toekomst veel beter gaan worden. Als je niet veeleisend bent, dan wint de TW9000 het op prijsniveau en het beeld wat ik zag tijdens de demo.

Maar we waren met 4 veeleisende HT-freaks! En dus stuurde Annewiek ons na "The Battle HW30 vs TW9000" naar de ITC Batcave. Daar stond Frank ons al op te wachten voor een demo met de VW95 waar al 141 uren op de teller stond. Het beeld spatte van het scherm af. Toch weer een stap hoger dan de HW30 en de TW9000. Zoals Frank het zei: er zitten meer rondingen in het beeld, waardoor het meer een CRT-achtig beeld krijgt. Goed vertaald Frank? Voor mij persoonlijk nam de scherpte van het beeld flink toe tov de vorige 2 projectoren in de demo en dat is natuurlijk hoofdzakelijk een lens-verhaal.  Het prijsverschil van minimaal 2000 euro moet toch ergens in zitten, ondanks allerlei extra technische snufjes die Sony met de VW95 heeft meegegeven tov de HW30. Ook de 3D-annimatie-film waar we naar gekeken hebben, was een genot om naar te kijken.

Voor de demo had ik gekozen voor de HW30 en was gebaseerd op budget (3500 euro) en voorkeur in techniek (SXRD). Als mijn budget gelijk was gebleven, was ik goedkoper uitgeweest met een LCD-projector die zeer in de smaak viel. Na de demo moet ik helaas doorsparen voor dezelfde gewenste SXRD techniek met een hele goede lens. Ik hoor jullie denken een hoop geld (5500 euro), maar ik hoop weer 4-5 jaar vooruit te kunnen met het vlaggenschip van Sony van dit moment.

Ondanks weinig technische onderbouwingen, hoop ik dat jullie mijn ervaring en keuze snappen. Na de demo nog met zijn allen nagepraat bij een goede chinees in Emmeloord  ;D

Frank & Annewiek, bedankt voor de demo  :clapping:  

Hier wat beelden van de demo onder het genot van een bakje koffie of thee:

J.A.F._Doorhof

Tweaken van de hw30 zal er niet voor zorgen dat de native contrast ratio omhoog gaat jammer genoeg, die is gewoon hoger bij de tw9000.

Waarbij ik moet aantekenen dat dit zonder twijfel de meest kritische groep was die ik ooit in de demo ruimte gehad heb ;) (heb ze allemaal wel eens los gehad, maar samen was het zonder twijfel een genot om voor te demoen) dus wat hun zien ligt echt op het niveau wat ik zelf ook zie en dat gebeurt niet vaak, de verschillen zijn voor sommige mensen minimaal , niet te zien of niet de moeite waard, waar een andere groep helemaal uit zijn dak gaat van diezelfde verschillen. Het is altijd leuk om zo een groep een demo te geven en te kijken of die toch weer meer zien dan mezelf opviel ;)

Persoonlijk en dan bedoel ik echt persoonlijk zou ik de hw30 prefereren, maar alleen omdat ik de SxRD een mooier "ronder" beeld vind geven, maar verder is de tw9000 gewoon inderdaad een absolute verassing (na al die negatieviteit) vooral doortekening in het zwart is zoals in mijn review en ook door deze groep gewoon extreem goed, en word eigenlijk alleen verslagen door de vw95. Maar ik wil wel aanscherpen dat dit in combinatie met mijzelf wel ENORM kritische kijkers zijn, maw de hw30 is zeker geen projector waar zwart dichtloopt ;)

Over uniformiteit wil ik wel wat aanvullen.
Er is nagenoeg geen enkel paneel dat volledig egaal is, vooral op de manier zoals gisteren getest werd zul je altijd wel een afwijking vinden, daarnaast kan het per machine schelen. Ik denk dat dit ooit pas zal worden opgelost als we letterlijk een paneel krijgen met 1920x1080 ledjes. En ter aanvulling ook een CRT was nooit van hoek naar hoek egaal.

De vraag is altijd hoe erg stoor je je eraan, en dat kan bij sommige projectoren erg zijn, meestal test ik met een 50 en 100IRE veld en als de afwijking te groot is dan worden ze afgekeurd, nadeel is dat dit ook later in het paneel kan komen, vandaar ook dat die hercalibraties zo enorm belangrijk zijn. Zelf ben ik er enorm gevoelig voor en stoor ik me er snel aan, hoor je ook bij die partij dan is de vw95 inderdaad een betere keuze aangezien met die units de kans op een egaal vlakke weergave een stukje groter is. Maar nogmaals dit betekend niet dat een tw9000 of hw30 kleurvlakken heeft de opvallen gedurende een film ;)

Wel, was dit gisteren vergeten te vertellen aan de groep, heeft deze tw9000 een blauwe afwijkende band aan de bovenkant van het scherm, waarschijnlijk een paneel probleem of "residu?" dit is niet in de review vermeld aangezien dit soort dingen echt 100% exemplarisch zijn. Dit straalde trouwens niet door op de rest van het paneel, maar denk vermeld het wel.

Leuk was om te zien dat de meest kritische kijkers exact de verschillen aangaven die mij er ook toe bewogen om de vw95 te preferen boven de concurrentie ;)

Wat ook leuk was, was de demo met motionflow. Voor 1 bezoeker nagenoeg onacceptabel maar voor de andere (inclusief die ene ;)) wel opvallend om te zien dat bij snelle bewegingen (scène uit Hancock) zonder motionflow een persoon wat trillingen liet zien en schotjes, en deze met motionflow op low volledig weg was..... Ook dit precies wat mij er toe bewoog om bij de nieuwe generatie toch maar voor motionflow te kiezen. De artefacten die er nu nog zijn (minimaal en heel soms) wegen niet meer op tegen de enorme verbeteringen in rust en scherpte bij pans, eigenlijk is het enige dat je nog "mist" de schokjes van 24p, en om eerlijk te zijn.... Ik mis dat niet ;)

Maar eerlijk is eerlijk na de opmerking "humm hier vind ik motion flow toch wel mooi" onder een scène waar het uit staat betekend wel dat er een duidelijk verschil te zien is, en het zal of een gewenningsperiode zijn (duurde bij mij een jaar) of smaak, maar gelukkig kan het altijd uit ;)

Ik vond het een top schootout met een groep die net zo kritisch (en op sommige punten) nog kritischer was dan ik, en dat gebeurt eigenlijk nooit.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Mooie vergelijkingen. Leuk leesvoer  :)

Misschien dat voor de heren de X70 met de 4k wobbling techniek ook een optie kan zijn.

Ik vond de X30 iets mooier dan de hw30 naast elkaar (met ieder zijn voors en tegens).
Ik denk dat de X70 ook in de buurt zal zitten van de vw95.

Sum1

Citaat van: riwi op december 10, 2011, 10:40:55
Misschien dat voor de heren de X70 met de 4k wobbling techniek ook een optie kan zijn.

De X70 is met ongeveer 7000 euro, ook weer een stukje duurder dan de 5500 euro van de VW95. Als je nagaat dat ik eigenlijk van plan was om hooguit 3500 euro uit te geven, is dat net een stukje te ver.  :-\

Ik heb de X70 volgens mij in Belgie gezien bij de Cinedream dagen. Dit was een opstelling waar ik 'm niet goed kon beoordelen (veel omgevingslicht), net als de HW30 en VW95. Als er ergens in Nederland de mogelijkheid is tot demo, wil ik 'm nog wel eens bekijken. Maar eerlijk gezegd denk dat ik bij de keuze voor Sony VW95 blijf. De X70 is vast ook een mooie projector, maar volgens mij zijn dit de eerste modellen met deze wobbling techniek. Daardoor mogelijk wel kans op kinderziekten? Bovendien heeft JVC bij mij reputatieschade opgelopen door lampproblemen met de vorige serie (zie AVS forum, hier heb ik er weinig over gehoord).

riwi

De 7000 is inderdaad wel prijzig vergeleken met wat je voor 5500 met een vw95 in huis haalt.

Citaat van: Sum1 op december 10, 2011, 12:05:46
Bovendien heeft JVC bij mij reputatieschade opgelopen door lampproblemen met de vorige serie (zie AVS forum, hier heb ik er weinig over gehoord).

Ik las over lamp problemen met de X3/7/9 serie. Volgens Grobi waren deze problemen alleen geweest met een bepaalde serie. In duitsland was er ook weinig van te merken geweest. Hier op het forum heb ik er 1 persoon over gehoord.
Mijn JVC HD350 (en de rest uit deze serie) had een probleempje dat er aanslag van de lamp op het lampglas en interne glas neer sloeg waardoor de lichtoutput terug liep. Dit is wel makkelijk te verhelpen door het zelf schoon te maken, maar kan je ook een JVC 'lamp issue' noemen.

Ik dacht ook aan een hw30 of X30, maar na het zien van de vw95 denk ik dat als ik er een kies dat het toch de vw95 moet worden. Ik heb echter nu nog geen haast en wacht nog wel een aantal maanden.

Sum1

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 10, 2011, 07:29:11
Tweaken van de hw30 zal er niet voor zorgen dat de native contrast ratio omhoog gaat jammer genoeg, die is gewoon hoger bij de tw9000.

Daarom is de keuze moeilijk tussen de HW30 en de TW9000. En tevens de reden, voor mij althans, om voor de VW95 te gaan.

De vraag is altijd hoe erg stoor je je eraan, en dat kan bij sommige projectoren erg zijn, meestal test ik met een 50 en 100IRE veld en als de afwijking te groot is dan worden ze afgekeurd, nadeel is dat dit ook later in het paneel kan komen, vandaar ook dat die hercalibraties zo enorm belangrijk zijn. Zelf ben ik er enorm gevoelig voor en stoor ik me er snel aan, hoor je ook bij die partij dan is de vw95 inderdaad een betere keuze aangezien met die units de kans op een egaal vlakke weergave een stukje groter is. Maar nogmaals dit betekend niet dat een tw9000 of hw30 kleurvlakken heeft de opvallen gedurende een film ;)

Bij gewoon kleuren video- of filmmateriaal vallen problemen met egaliteit van kleur veel minder op inderdaad. Maar blijkbaar hoor ik bij de minderheid die dit wel als storend ervaart.

Wat ook leuk was, was de demo met motionflow. Voor 1 bezoeker nagenoeg onacceptabel maar voor de andere (inclusief die ene ;)) wel opvallend om te zien dat bij snelle bewegingen (scène uit Hancock) zonder motionflow een persoon wat trillingen liet zien en schotjes, en deze met motionflow op low volledig weg was..... Ook dit precies wat mij er toe bewoog om bij de nieuwe generatie toch maar voor motionflow te kiezen. De artefacten die er nu nog zijn (minimaal en heel soms) wegen niet meer op tegen de enorme verbeteringen in rust en scherpte bij pans, eigenlijk is het enige dat je nog "mist" de schokjes van 24p, en om eerlijk te zijn.... Ik mis dat niet ;)

Motionflow verhelpt de problemen (schokjes) van 24p, helemaal mee eens.

De genoemde scenes uit Hancock zijn:

• 00:22:05 - Wanneer Jason Bateman voor Will Smith langsloopt. Verbetering met motionflow is erg duidelijk door het witte overhemd.
  • 00:23:49 - Pan van de zee naar de heuvel waar Hancock's trailer staat. Deze camerabeweging loopt nu helemaal soepel.

De scene daarvoor, tijdens het avondeten, heeft een handheld look. De camera staat nooit stil. Hier doet motionflow ook z'n werk.

Overigens is Hancock door de cross-processed look niet een film om de kleurechtheid van een projector mee te demo-en. Wel werden hierbij de afwijking naar rood (TW9000) en groen/cyaan (HW30) versterkt. De verschillen in kleur tussen TW9000 en HW30 werden daardoor vergroot.

Maar eerlijk is eerlijk na de opmerking "humm hier vind ik motion flow toch wel mooi" onder een scène waar het uit staat betekend wel dat er een duidelijk verschil te zien is, en het zal of een gewenningsperiode zijn (duurde bij mij een jaar) of smaak, maar gelukkig kan het altijd uit ;)

Ik dacht onterecht dat de motionflow weer aan stond, maar had echter niet het video-gevoel. Het voelde nog filmisch zeg maar... Ik weet dus wat ik mooi vind: motion flow = off.  :D

Ongetwijveld een kwestie van smaak. Maar misschien moet je me nog eens vragen nadat ik een half jaar met m'n volgende projector met motion flow optie heb gedraaid... Misschien inderdaad een kwestie van wennen.  ???

Sum1

deleted

FrankL

Ook ik was bij de demo. En ik sluit me helemaal aan bij de Sum1 en M@rp. De Epson TW9000 was een aangename verrassing: een fantastische projector, en al helemaal voor dat geld. Als je een budget tot 3000 Euro hebt haal je hiermee een heel mooie projector in huis.
De Sony HW30 was m.b.t. de doortekening in het donker ietwat een teleurstelling. Hij stond op de standaard gamma instelling, we hadden geen tijd om te experimenteren of een van de andere 10(?) gammacurves een beter resultaat zou geven. Ik verwacht dat daar winst te halen is. Maar zoals ze daar stonden, ging mijn voorkeur uit naar de Epson.
Beide projectoren hadden een lichte problemen met de kleur-uniformiteit. Viel niet op bij het kijken van Hancock, maar bij de zwartwit film was het wel te zien. Beide trouwens niet zo erg als bij de JVC (HD1?) die ik een paar jaar geleden zag, en ook bij de gedemo-de Sony VW100 was het toen extremer.
Beide projectoren gaven een flinke hoeveelheid licht en waren heerlijk stil.

De Sony VW95 was fantastisch mooi. Werkelijk niets op aan te merken. Waanzinnig mooi natuurlijk en detailrijk beeld op 3m breed. Ook 3D zag er goed uit.
Als ik nu een projector zou willen kopen, zou dit hem zonder twijfel zijn. Alleen is mijn Marantz 15S1 nog niet aan vervanging toe. Toch goed te zien hoe ver de techniek is gekomen, en dat voor een zeer acceptabele prijs. Komend vanuit de Marantz 12S3 en de Marantz 15S1 kan ik niet anders zeggen dat je met de Sony een uitstekende waarde krijgt voor je geld. Het is een mooie hobby anno 2011 :)
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Matthieu

Hoe groot zou het verschil geweest zijn met de Epson TW9000 en de Sony VW95 in dezelfde ruimte?
Een batcave doet echt wonderen.
Dit merk ik al met een hele goedkope projector.

Jongens, ik wil jullie nog even bedanken voor jullie reviewtjes.
Dit was een genot om te lezen.
Sheee ik wou dat ik erbij was gisteren.

RuudG

Ik ben naar de demo gegaan met het idee dat de meerwaarde van de VW95 boven de HW30 het prijsverschil niet waard zou zijn. Die beroemde laatste paar procent verbetering voor een fors bedrag extra. Dus niet, de VW95 is een heel duidelijke stap vooruit tov. de HW30 en die 2000 euro extra meer dan waard.

Wat me bv. erg opviel was de scherpte over het hele beeld bij de VW95, tot in de uiterste hoeken bleven de pixels scherp. Het resultaat van een overduidelijk goede lens en die kosten veel centjes.

Dat wil niet zeggen dat de HW30 of de Epson tegen vielen. Integendeel, vooral de Epson verraste me. Ik heb altijd een hardnekkig vooroordeel tov LCD gehad, maar Epson heeft LCD kwaliteit op weten te rekken tot een plezierig kijkende projector.

De HW30 was ook goed, maar ik had toch wat twijfels. Zeker aangezien deze projector mijn eerste keus was, dus ik was kritischer dan tov de Epson. Het is hierboven al genoemd, licht gebrek aan uniformiteit over de panelen heen (was overigens ook zo bij de Epson), ietsjes dichtlopend zwart (gamma wellicht toch niet helemaal okay??), randscherpte wat minder. We hebben niet de tijd gehad om echt uitgebreid te testen, dus we zullen gegarandeerd een heel stel sterke en minder sterke kanten over het hoofd gezien hebben.

Maar FrankD heeft gelijk, we zijn erg kritisch en ik bedoel niet dat de HW30 geen goede koop zou zijn. Integendeel, dit is een goede projector en zal voor velen een perfecte keus zijn. En dat geldt evenzeer voor de Epson. Smaak zal hier een belangrijke rol spelen, ik heb persoonlijk een voorkeur voor de wat zachtere, filmischer SXRD look van de HW30. Maar op een aantal punten gaf ik de voorkeur aan de Epson. Ik deel het vermoeden van FrankL, er valt waarschijnlijk nog wel wat winst te halen bij de HW30 mbt zwartdetail.

Maar de VW95 bekoorde me zo zeer, dat voor de mensen die het geld hebben de keus simpel zou moeten zijn. Absoluut het geld waard en FrankL heeft helemaal gelijk, de techniek is de laatste jaren erg ver gekomen.

En Matthieu heeft een terechte opmerking, de kijkomstandigheden waren bij de VW95 beter. Betere verduistering, minder reflecties, ander scherm, betere bron. Dus het was in zekere zin, appels en peren. Maar dit verandert de globale indruk die ik over heb gehouden niet. De Epson zal bv altijd een wat hardere indruk achterlaten (LCD eigen), een mindere lens hebben enz. enz.

Dus een heel duidelijke winnaar en twee projectoren waar velen erg tevreden mee zullen zijn.

Kjelt

Heren bedankt voor de uitgebreide review.
Wat ik mij wel afvraag is dat ik bij Grobi de VW95 op een 3m scherm heb gezien en dat deze nog behoorlijk wat licht had. Dit verbaasde me want volgens de specs van Sony heeft de HW30 1300 lumen en de VW95 maar 1000 lumen.
Kunnen jullie daar wellicht nog wat over zeggen mbty schermdiameter en hoeveelheid licht zoals jullie dat hebben waargenomen?

riwi

@Kjelt : Bij grobi speelde de vw95 op 3.2 meter breed. Met zwarte doeken langs alle wanden en plafond, en perfect gemasked aan de voorzijde. Dat doet veel voor de hoeveelheid licht tenminste voor de persoonlijke ervaring daar van. Licht neemt niet toe met de verzwarting van de ruimte, maar je ervaart het wel als 'meer' licht. Dat heb je bij jou thuis toch ook?

FrankL

Citaat van: Kjelt op december 10, 2011, 13:48:52
volgens de specs van Sony heeft de HW30 1300 lumen en de VW95 maar 1000 lumen.
Kunnen jullie daar wellicht nog wat over zeggen mbty schermdiameter en hoeveelheid licht zoals jullie dat hebben waargenomen?

1000 lumen is heel erg veel licht in een goed verduisterde ruimte met donkere wanden.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

RuudG

Ik had niet het gevoel dat de HW30 meer licht gaf dan de VW95. En dat is opmerkelijk aangezien we de HW30 op een 2(?) meter breed scherm zagen en de VW95 op 3m breed. Wellicht was de betere ruimte waar we de VW95 zagen hier debet aan.

Kjelt

Citaat van: riwi op december 10, 2011, 14:04:07
@Kjelt : Bij grobi speelde de vw95 op 3.2 meter breed. Met zwarte doeken langs alle wanden en plafond, en perfect gemasked aan de voorzijde. Dat doet veel voor de hoeveelheid licht tenminste voor de persoonlijke ervaring daar van. Licht neemt niet toe met de verzwarting van de ruimte, maar je ervaart het wel als 'meer' licht. Dat heb je bij jou thuis toch ook?
Bij Grobi vond ik de HW30 echt niet beduidend lichter dan de VW95 ondanks kleiner scherm en meer lumens, jij wel?
Ik vroeg me gewoon af of je duidelijk kon zien dat de HW30 veel meer licht had dan de 95 maar hierboven zie ik dus dat dit bij deze demo ook niet echt het geval was.

M@RP

De HW30 en TW9000 werden geprojecteerd op een 2 meter breed scherm. De VW95 op een 3 meter scherm dacht ik. Mijn gevoel in de hoeveelheid licht is dat de TW9000 en de VW95 gelijkwaardig zijn, ondanks het verschil in schermgrootte. Ik verwacht dat de lichthoeveelheid hoger uitpakt als je een VW95 op een 2 meter scherm projecteerd. De HW30 liet iets minder lichthoeveelheid zien tov de VW95 en TW9000, was mijn gevoel. 300 lumen meer voor de HW30 tov de VW95 kwam niet over als meer lichthoeveelheid, maar ik had zeker niet het gevoel dat de HW30 te weinig licht op het scherm bracht. Laat dat duidelijk zijn! Voor een juiste vergelijk zou je de VW95 ook op een 2 meter scherm moeten projecteren. Ben wel benieuwd hoe de HW30 en de TW9000 op een 2,5 á 3,0 meter scherm presteerd in hoeveelheid licht.

Mijn conclusie: tot 3500 euro wint ook weer de TW9000. Voor 5500 euro biedt de TW95 je alles!

Matthieu

Staond de VW95 niet op Full Power?
De anderen stonden op Low, althans,... als jullie de TW9000 zachtjes vonden klinken.
Dat schijnt namelijk op Full Power wat lawaaierig te zijn.

J.A.F._Doorhof

Alles bij ons staat altijd op eco of low power, tenzij we boven de 1200 uur komen.
Custom installer