Basstraps plaatsen

Gestart door CZ79, oktober 27, 2011, 15:07:53

Vorige topic - Volgende topic

drees62

Citaat van: cz79 op november  4, 2011, 12:31:33

Ik ben groot voorstander van de genoemde opties door Eric en Keyser en die ga ik dan ook als eerste proberen, maar als iemand met een oplossing komt zoals luidsprekers kopen die wellicht niet zo diep in het laag gaan (laten we zeggen vanaf 50Hz) dan is dat toch feitelijk ook een oplossing?

Helaas, was het maar waar. Ik ben ook overgegaan van zuilen naar monitoren. Dezelfde Usher's (BE 718) die Xander32 nu ook heeft; een geweldig mooie speaker! Want ook ik had last van staande golven (wie niet?  ;))
Hoewel mijn monitoren op papier niet lager gaan dan 42 Hz heb ik toch een piek op 36 Hz. Dit komt puur door de ruimte en heb ik dus met andere oplossing weg moeten werken. Op het Marantzforum staat daar een topic over, jij weet daar de weg wel te vinden  ;)
Uiteindelijk heb ik gebruik gemaakt van de diensten van Toine (Soundscapes).

Helaas woon je een eindje uit de buurt anders was ik graag eens met mijn meetset langsgekomen om het probleem met REW in kaart te brengen.

Een sub bijplaatsen en dan spelen met de phase (niet persé uit phase, dat kan ook dalen veroorzaken) kan heel veel winst brengen. Pak dan wel een gesloten en/of muzikale sub. BK's en REL III serie zijn o.m. aan te bevelen.

Succes!

CZ79

Ja de BK gemini stond op het programma.

Maar wat ik al eerde zei, ik heb het probleem nog nooie gehad, als ik een piek heb op 33Hz, en ik sluit luidpsrekers aan die beginnen bij 55Hz dan heb ik toch de piek niet meer (van 33Hz) of krijg ik de piek dan in een heel andere gebied. Ik heb hier namelijk niet eerder last van gehad met mijn vorige luidsprekers.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

S@m

Citaat van: cz79 op november  4, 2011, 19:23:47
Maar wat ik al eerde zei, ik heb het probleem nog nooie gehad, als ik een piek heb op 33Hz, en ik sluit luidpsrekers aan die beginnen bij 55Hz dan heb ik toch de piek niet meer (van 33Hz) of krijg ik de piek dan in een heel andere gebied. Ik heb hier namelijk niet eerder last van gehad met mijn vorige luidsprekers.

Dus geen akoestiek probleem of gingen je andere luidsprekers niet zo diep/laag...?

drees62

Citaat van: cz79 op november  4, 2011, 19:23:47
Ja de BK gemini stond op het programma.

Het kan wel zijn dat je huidige speakers meer druk geven in het "probleemgebied". Bij mij was het met monitoren wel minder maar niet gelijk weg.
Je kunt het uitrekenen (grove vuistregel) en je weet je eventuele probleemgebied:
- neem de diepte van je kamer, bijvoorbeeld 4,8 meter
- vermenigvuldig die met 2
- deel dat op de snelheid van het geluid 343 m/s

dus 343/(4,8 *2) = 36 Hz

Xander32

Citaat van: drees62 op november  4, 2011, 19:40:47
Het kan wel zijn dat je huidige speakers meer druk geven in het "probleemgebied". Bij mij was het met monitoren wel minder maar niet gelijk weg.
Je kunt het uitrekenen (grove vuistregel) en je weet je eventuele probleemgebied:

dus 343/(4,8 *2) = 36 Hz
Dan voorzie ik hier morgen een probleem(-gebied) bij 34,3Hz.  ???.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

drees62

Citaat van: Xander32 op november  4, 2011, 19:50:47
Dan voorzie ik hier morgen een probleem(-gebied) bij 34,3Hz.  ???.

Sander.

Je zult daar wel een piek (-je) hebben maar of dat storend is hangt van diverse andere factoren af. Plaatsing luidsprekers en luisterposite bijv.
Veel plezier morgen met het weer opbouwen van je set!

:pompom:

CZ79

Citaat van: S@m op november  4, 2011, 19:39:59
Dus geen akoestiek probleem of gingen je andere luidsprekers niet zo diep/laag...?

Andere luidsprekers gingen niet zo diep, de zetten pas in bij ca 45Hz en daar heb ik in het begin een beetje last van gehad maar met het verzwaren van de luidsprekerkast (onderin met vogelzand) en de standaar demping eruit en Twaron erin was dat probleem nagenoeg opgelost. Vandar ook de vraag of extra demping of vervanging van de standaard demping een oplossing kan zijn, puur omdat dat eerder heeft gewerkt (...dat waren wel BR luidsprekers).

CZ79

Citaat van: drees62 op november  4, 2011, 19:40:47

dus 343/(4,8 *2) = 36 Hz

Kom ik idd uit op 30.8Hz, is iets lager dan gemeten maar toch aardig close (dB meter zal ook wel een beetje afwijking hebben)

yorkie13

Dan kloppen je metingen toch redelijk, zelfs met een db meter.

CZ79

Ik ben nu bezig met luisteren, en heb de tafel tegen de bank aangeschoven en daar weer een stoel voor, dat is wel echt veel en veel beter, maar het is wel een beetje een verhuizing maar goed uiteindelijk is het misschien een 20sec werk. Ben de luidsprekers ook even aan het afstellen op de juiste positie.
Ik doe dit allemaal even zonder dB meter, gewoon puur op gehoor.

IK heb ook de EQ al thuis liggen en krijg daar maandag kabels voor (XLR-RCA) en dan ga ik het uitproberen op mijn 'oude' luisterplek, kijken of ik het naar mijn zin kan krijgen op mijn oude luisterplek. Mocht dat nu niets worden dan lijkt het me heel gezellig en leerzaam dat je eens langskomt, Ralf.

Xander32

Citaat van: cz79 op november  4, 2011, 23:20:44
Ik ben nu bezig met luisteren, en heb de tafel tegen de bank aangeschoven en daar weer een stoel voor, dat is wel echt veel en veel beter, maar het is wel een beetje een verhuizing maar goed uiteindelijk is het misschien een 20sec werk. Ben de luidsprekers ook even aan het afstellen op de juiste positie.
Ik doe dit allemaal even zonder dB meter, gewoon puur op gehoor.

IK heb ook de EQ al thuis liggen en krijg daar maandag kabels voor (XLR-RCA) en dan ga ik het uitproberen op mijn 'oude' luisterplek, kijken of ik het naar mijn zin kan krijgen op mijn oude luisterplek. Mocht dat nu niets worden dan lijkt het me heel gezellig en leerzaam dat je eens langskomt, Ralf.

Vooral doorgaan!

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Na proberen met de 'normale' EQ niet de gewenste resultaten behaald, voor een mooie prijs een DEQ2496 kunnen aankopen en hier ga ik nog even mee stoeien (parametrische EQ en Feedback destroyer), gewoon om te proberen wat dit voor effect heeft. Mocht dat nu niet lukken dan ga ik een mooie luisterstoel aanschaffen en deze op een andere plek (voor de salontafel zie tekening) neerzetten, op deze plek heb ik nagenoeg geen probleem met het laag en de rest klinkt eigenlijk zeker net zo mooi zo niet mooier (verhoudingen zijn  ook wat 'beter' afstand tussen de luidsprekers is dan 2.60 meter en de luister positie is dan ongeveer 3,20 meter i.p.v. nu ruim 4.5 meter, foutje in de tekening).
Ik heb dan ook meer ruimte achter me wat resulteert in een mooier en dieper geluidsbeeld. Het is alleen wat gedoe (ca 1 minuut) om een en adner in stelling te brengen en dat staat me nog een beetje tegen maar dat kan ook zijn  omdat ik dat niet gewend ben te doen

CZ79

Ik heb een en ander geprobeerd met de DEQ en een DSP en fit gaf qua bas wel het gewenste resultaat, alleen heb ik nu de luisterpositie aangepast en dat geeft net een wat beter resultaat dus de DSP is over en staat inmiddels al te koop. Iedereen ontzettend bedankt voor hun input en hulp.

EVen nog een vraagje voor een toekomstig koper; kun je de Behringer DSP op bijv 'rec out' en 'amp-in' aansluiten om zodoende een 'loop' te creeeren en het signaal via de DSP te laten gaan voordat het geluid uit de luidsprekers komt?
Bij mij deed ik het op de 'tape loop' van de voorversterker en dat werkte prima!

Xander32

Citaat van: cz79 op december 18, 2011, 11:29:52
Ik heb een en ander geprobeerd met de DEQ en een DSP en fit gaf qua bas wel het gewenste resultaat, alleen heb ik nu de luisterpositie aangepast en dat geeft net een wat beter resultaat dus de DSP is over en staat inmiddels al te koop. Iedereen ontzettend bedankt voor hun input en hulp.

EVen nog een vraagje voor een toekomstig koper; kun je de Behringer DSP op bijv 'rec out' en 'amp-in' aansluiten om zodoende een 'loop' te creeeren en het signaal via de DSP te laten gaan voordat het geluid uit de luidsprekers komt?
Bij mij deed ik het op de 'tape loop' van de voorversterker en dat werkte prima!

Goed dat je het (de inzet van EQ/DSP) zelf hebt uitgeprobeerd :thumbs-up:. Maar gelukkig ben jij in de gelegenheid om middels schuiven van meubels een betere situatie te creeren. M.i. een mooiere oplossing.

Sander.

Martijn M

Heb je de Behringer optimaal weten af te regelen?
Dutch & Dutch

CZ79

Ja ik heb enkel de 33Hz band aangepakt met een heel klein beetje eronder en erboven, en de bas was zeker beter alleen ik miste iets muzikaals, ergo ik ervaar zo'n DSP bij mij niet geheel als transparant.
Het is alleen alweer een tijdje terug dat ik ermee getest heb en ik ga hem vanavond nog eenmaal aansluiten om te kijken en luisteren wat de + en - zijn voor mezelf in mijn set.

To be continued...

CZ79

Ik heb zojuist een parametrisch filter toegepast op 31,5 Hz - Fine +4/60 = 33,2 Hz, met een Bandwith van 4/60ste (1/15e) Octaaf (verwschillende optie geprobeerd maar zo zou ik redelijk 'strak' op de juiste frequentie moeten zitten en een klein beetje erboven en eronder), Gain op -15/-10 dB.
De bas is gaan liggen precies zoals ik het hebben wil maar de tonen onder de ingetselde frequentie blijven ook (30Hz en lager), met dit filter is de dynamiek en diepte nog redelijk (niet zo goed als zonder filter/EQ), maar filter ik de onderste regionen (dus onder de 30Hz) ook dan verandert net geluid dramatisch en komt het werkelijk geen centiometer uit mijn luidspreker.

Grappig om dat eens te ervaren, met dat ene filter (31.5Hz) gaat het nog redelijk maar als ik daarvan de bandwith hoger zet, en/of ik zet een tweede filter aan (lagere frequentie) dan ben ik mijn hele dynamiek en geluidsdiepte kwijt en plakt het geluid aan mijn luidsprekers en is het zo plat als een dubbeltje.

Lekker in de verkoop en genieten vanaf een (iets) andere zitplek, kost me 30 sec en daar is alles een stuk beter qua muzikale beleving.

Nogmaals bedankt voor alle tips en hulp!!!

Martijn M

Een DSP min of meer op de gok instellen is eigenlijk ondoenlijk. Je moet een DSP zien als een stukje gereedschap, waar je alleen maar optimaal gebruik van kunt maken als je weet hoe je het precies moet gebruiken. Een eerste vereiste is dat je metingen met een grote frequentieresolutie kunt doen en deze weet te interpreteren. Zou je de Behringer niet nog een kans geven en de hulp inroepen van iemand met verstand van zaken?
Dutch & Dutch

CZ79

Maar ik had toch al gemeten dat ik een staande golf heb op 33 Hz, ik stel de DSP dan toch niet helemaal op de gok in, ik weet immers dat er wat aan de hand is op die frequentie... Ik heb vervolgens verschillende opties geprobeerd qua Q-factor, en verschillende frequenties.
Het basprobleem is zeker weg dus dat is positief, de DSP maakt alleen het geluid platter en dus minder dynamisch en ik vindt dat niet opwegen tegen de oplossing van het basprobleem.

yorkie13

De bevinding dat DSP het geluid plat maakt, als het ANALOOG wordt tussen gevoegd, kan ik bevestigen.

Ga je echter alleen het laag aanpakken , met bv DSP tussen voorversterker en een subwoofer dan werkt dat beter.

Misschien de optie eens proberen om een DSP in het digitale domein te plaatsen.

Dus tussen loopwerk en dac bijvoorbeeld.

CZ79

Ja wordt lastig alles is eigenlijk nog analoog hier, er zit ook geen digitale aansluiting op deze DSP.
Ik geloof van harte dat het tussen een versterker en een sub wel goed gaat maar ik heb (nog) geen sub dus.....

Ik heb dezelfde verhalen ook gehoord over een miniDSP, het blijft natuurlijk een afweging, of basprobleem weg of dynamiek weg? (in mijn geval).
Als ik nu een andere zitplek kies dan is het perfect en kost me ook niet teveel moeite, dan verkies ik deze optie liever dan de DSP optie (in ieder geval met de Behringer).

Wellicht dat een andere parametrische EQ dingen anders doet, Behringer is natuurlijk niet het beste (in studiowereld wordt dit merk tamelijk laag ingeschat).

yorkie13

kijk eens naar de behringer DEQ24/96, die heeft wel digital inputs .

Is een heel ander apparaat met veel meer mogelijkheden.

CZ79

Ja heb ik al meerdere keren naar gekeken, maar dan hoop ik dat de DAc in de Behringer wel van nivaeu is anders ga ik weer wat ineleveren t.o.v de analoge aansluitingen van de Marantz SA15s1

CZ79

Alweer een tijdje geleden maar vorige week heb ik de kans gehad om met een sub te stoeien (REL Q200e), ik heb de sub pal tussen de luidsprekers gezet en in de juiste fasestand gezet (uitiendelijk 180 graden), door nu voorzichtig te gaan draaien aan de crossover op de sub kwam ik uit op 35Hz (bij benadering) en was het gebrom van mijn eerder aanwezige   'staande golf'  verdwenen op de luisterplek dus dat werkte op die frequentie prima, jammer is wel dat de sub dan verder eigenlijk niet zo heel veel doet behalve de bestaande bas drastisch verminderen.

Ik heb niet vaak een helder moment  :angel:, maar toen we daar mee bezig waren (met de sub) bedachten we allebei dat de kans groot is dat het aan de 'nis' in mijn kamer, achter de bank is namelijk een soort van nis en zodra je je oren voorbij de nis doet (komt tot op de centimeter) is de bas weg en neemt de ruimtelijkheid en de muzikaliteit erg toe.

Dit konden we makkelijk een aantal keer herhalen door gewoon op de bank te gaan zitten en naar voren en achteren te bewegen, zelfs mijn vrouw vond het verschil aanzienlijk.

De uiteindelijke oplossing is dat de bank gewoon naar voren wordt verplaatst zodat je oren voorbij de muur komen, dus uit de 'nis', dit kost me 10 seconden werk en het levert me een veel beter totaalbeeld op waarbij zowel de bas als de mid en hoog gewoonweg beter klinken.

Martijn M

Zet de sub eens in de nis achter je. Als ik me niet vergis heb je op de luisterplek te maken met een eerste-orde staande golf tussen de wand waar je speakers staan en de wand/nis achter je. Met de sub achter je zou je die moeten kunnen oplossen. Met de sub op de huidige plek zul je die staande golf niet kunnen opheffen. Wat wel mogelijk is, is dat de sub uit fase staat t.o.v. de fronts en het laag over een breed frequentiegebied vermindert.
Dutch & Dutch