Basstraps plaatsen

Gestart door CZ79, oktober 27, 2011, 15:07:53

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Citaat van: keyser op november  3, 2011, 13:13:18
Okay, laat maar. Jij blijft je verschuilen achter vaag taalgebruik en omwegen. Zo nieuwsgierig naar jouw manier van problemen oplossen ben ik nou ook weer niet  

Waarom stel je dan de volgende vraag..?

Citaat van: keyser op november  3, 2011, 12:50:33
Wat bedoel je met 'onze' weg? De weg van het gericht oplossen van problemen?

En ben je het helemaal met Eric eens als je niet eens weet waar het over gaat.

Citaat van: keyser op november  3, 2011, 12:46:26
Helemaal met je eens, Eric.

Overigens is het ook wel te begrijpen dat mensen niet altijd oplossingsgericht bezig zijn als ze problemen proberen te verhelpen: audio is geen rocket science, maar er komt wel dermate veel bij kijken dat je je aardig moet verdiepen in de materie wil je gericht problemen op kunnen lossen.

::)

CZ79

Misschien denk ik te makkelijk, maar als je een mooie auto hebt gekocht waar alles aan klopt behalve (achteraf) dat deze in de vijfde versnelling niet zo lekker rijd, acceptabel, maar niet erg lekker. Ga je dan als eerste oplossing een nieuw auto kopen, dat kan... Ik zou eerst proberen alles wat in mijn kunnen en budget ligt om dat probleem van de vijfde versnelling op te lossen. Als dat een neiuwe versnellingsbak (basstraps, dempers, diffusers) is die ik niet kan betalen dan zoek ik een 'workaround' (EQ, extra demping in luidspreker) en ga ik kijken of dat me voldoening geeft.
Als dat niet de gew3enste resultaten geeft kan ik altijd nog overgaan tot de vervanging van de versnellingsbak of de aankoop van een andere auto.

Ik heb nu een EQ, die wordt volgende week aangesloten (bij gebrek aan de juiste kabels XLR--->RCA) en dan ga ik daarmee eerst proberen of ik het 'probleem' kan aanpakken zonder dat de rest aangetast wordt, tweede optie daarna is dat Ralf langskomt met een sub en dat we daarmee wat gaan stoeien..etc, etc
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

S@m

Citaat van: cz79 op november  3, 2011, 13:23:16
Misschien denk ik te makkelijk, maar als je een mooie auto hebt gekocht waar alles aan klopt behalve (achteraf) dat deze in de vijfde versnelling niet zo lekker rijd, acceptabel, maar niet erg lekker. Ga je dan als eerste oplossing een nieuw auto kopen, dat kan... Ik zou eerst proberen alles wat in mijn kunnen en budget ligt om dat probleem van de vijfde versnelling op te lossen.

Dat bedoel ik dus met meerdere wegen die naar Rome leiden...

CZ79

Tuurlijk is het een oplossing om direct naar andere luidsprekers te gaan zoeken en deze te verkopen maar dat doe je toch met andere dingen ook niet (zoals auto's), dus vandaar dat ik deze optie even als uiterst redmiddel zie, pas als helemaal, maar dan ook helemaal niets werkt (naar mijn zin, niet meettechnisch) dan zou ik dat kunnen overwegen.

Martijn M

Citaat van: S@m op november  3, 2011, 13:25:00
Dat bedoel ik dus met meerdere wegen die naar Rome leiden...

Dit gaat nergens meer over. Was jij niet degene die suggereerde dat hij andere speakers moest kopen? En waren het niet Eric Desart en ik die voorstelden het probleem op te lossen door een sub strategisch te plaatsen en af te stellen en DSP toe te passen?
Dutch & Dutch

CZ79

@Keyser, ik denk dat S@m bedoelt dat de luidsprekers verkopen ook een weg is die naar Rome leidt, en dat is het uiteindelijk ook, wel de allerslechtste en meest radicale weg wat mij betreft maar het is wel een weg (eentje die ik zeker voorlopig niet ga nemen)

Ik ben heel erg blij met de reacties tot nu toe maar zullen we proberen geen (persoonlijke) vetes uit te vechten in dit topic, dat is namelijk niet echt constructief en draagt niet zo heel veel bij voor de sfeer.

De sub en de DSP zijn de twee meest voor de hand liggende opties (in mijn geval) om eerst te gaan proberen, misschien na de demping van de kasten van de luidsprekers zelf.

S@m

Citaat van: cz79 op november  3, 2011, 13:42:17
@Keyser, ik denk dat S@m bedoelt dat de luidsprekers verkopen ook een weg is die naar Rome leidt, en dat is het uiteindelijk ook, wel de allerslechtste en meest radicale weg wat mij betreft maar het is wel een weg (eentje die ik zeker voorlopig niet ga nemen)

Ik ben blij dat degene waar het in dit topic om draait het wel snapt... ;)   ;D

Xander32

Citaat van: Eric Desart op november  3, 2011, 12:33:49
Voor cz79 is te hopen nooit, maar dat hij zich met het probleem bezighoud dat bestaat en daar naar oplossingen zoekt.
Dat hier zo vaak zoveel literatuur gespendeerd wordt en zo weinig doelgerichte acties en opbouw van posts, zijn de interventies zelf van mensen die oneigenlijke vergelijkingen maken en de invloed van gewijzigde parameters miskennen en resultaten toeschrijven aan dingen die er niets of weinig mee te maken hebben.
In feite staan hier velen de zoektocht naar oplossingen in de weg ......

Het moet fijn zijn audiofiel te zijn in constructieve zin. Het is goed voor cz79 vrij te blijven van audiofilitis.
De oorzaak van de door de ts. ervaren problematiek zal idd. de plaatsing en akoestiek betreffen. Echter is het in een huiskamersetting, met een gezinsleven niet (altijd) wenselijk/niet (altijd) mogelijk om de akoestiek grondig aan te passen en/of zorg te dragen voor de meest optimale opstelling.

De oplossing zoeken in speakers die minder/geen problemen veroorzaken in betreffende ruimte en opstelling betreft een compromis, echter wel 1 waarmee het in een huiskamer waarin ook overige gezinsleden vertoeven, leefbaar is.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Citaat van: Xander32 op november  3, 2011, 18:23:40
De oorzaak van de door de ts. ervaren problematiek zal idd. de plaatsing en akoestiek betreffen. Echter is het in een huiskamersetting, met een gezinsleven niet (altijd) wenselijk/niet (altijd) mogelijk om de akoestiek grondig aan te passen en/of zorg te dragen voor de meest optimale opstelling.

De oplossing zoeken in speakers die minder/geen problemen veroorzaken in betreffende ruimte en opstelling betreft een compromis, echter wel 1 waarmee in een huiskamer waarin ook overige gezinsleden vertoeven, leefbaar is.

Sander.

Heb je helemaal gelijk in behalve dat het voor mij momenteel de minst wenselijke optie is. Leefbaarheid kunnen we ook houden als ik goede resultaten boek met een sub of EQ/DSP.
Kunnen we, als dat niet helpt, altijd nog radicalere beslissingen nemen, zoals luidsprekers verkopen  :crazy: :butbut: :confused:

Eric Desart

Citaat van: cz79 op november  3, 2011, 18:53:05
Kunnen we, als dat niet helpt, altijd nog radicalere beslissingen nemen, zoals luidsprekers verkopen  :crazy: :butbut: :confused:
En vergeet dan vooral geen nieuwe fietsbel, en een ander kleur van behang .....

Is de bedoeling van een forum anderen te misleiden? Begrijp jij eigenlijk over wat je het hier hebt, wat jouw probleem eigenlijk is en hoe dat dit getriggerd wordt?
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

CZ79

Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp, maar we zijn toch gewoon de verschillende opties aan het bespreken hier?
Met mijn vorige luidsprekers had ik niet zoń diepe bas en kwam dit probleem ook niet aan het licht dus...

Eric Desart

Citaat van: cz79 op november  4, 2011, 10:41:42
1) Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp, 2) maar we zijn toch gewoon de verschillende opties aan het bespreken hier?
3) Met mijn vorige luidsprekers had ik niet zoń diepe bas en kwam dit probleem ook niet aan het licht dus...

1) Dat is wel duidelijk .....

2) Dit is geen optie, heeft weinig of niets te maken met het besproken probleem (ongeacht de woorden van enkele anderen die het probleem al even weinig snappen, maar niet de schaamte voelen om te zwijgen over dingen waar ze duidelijk geen kaas van gegeten hebben, dit alleen maar geloven. Dit resulteert dan ook ook in van die klassieke VAGE, en weinigzeggende adviezen dat je speakers moet kopen die beter aangepast zijn aan je ruimte.)

3) Door 1001 dingen kunnen jouw modes iets anders/verschillend getriggerd worden. Als jij je bestaande speakers anders zou opstellen krijg je ook al verschillende beelden. Gewoon verandering van luisterpositie geeft je reeds een ander geluidsbeeld.
Lees het artikel dat ik linkte GRONDIG, en stel dan vragen over de dingen die je niet begrijpt.  Dan krijg je misschien een idee over wat jouw eigen probleem eigenlijk is en waarom de andere opties wel zouden kunnen werken, en het denken dat andere speakers dit zouden oplossen tot audiofilitis behoort.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.

S@m

Liever reageer ik niet, maar je triggert me Eric. Weet dat je geen heilige bent die het enige evangelie verkondigd. Je doet nogal hooghartig vind je zelf ook niet..?!

Eric Desart

Ik ben geen heilige, geen wijze man, geen weet-ik-veel.

Ik praat ook niet over meningen, vinden, en andere subjectieve dingen.
Ik praat over fysica en akoestiek als een vak. En ik discussieer ook niet in fora waar topics behandeld worden waar ik het vak niet van beheers. Dat zou pas hooghartig zijn.

En ik maak steeds duidelijk onderscheid tussen feiten, weten, veronderstellen en vinden, zodat mijn gesprekspartner mijn woorden kan plaatsen naar waarde.

Vriendelijke groeten
Eric Desart

S@m

Citaat van: Eric Desart op november  4, 2011, 11:25:51
Ik ben geen heilige, geen wijze man, geen weet-ik-veel.

Ik praat ook niet over meningen, vinden, en andere subjectieve dingen.
Ik praat over fysica en akoestiek als een vak. En ik discussieer ook niet in fora waar topics behandeld worden waar ik het vak niet van beheers.

Nou doe je het weer, mag ik dan ook even persoonlijk worden...

HTip

Ik heb het een beetje gehad in dit topic. Het lijkt wel een kabeldiscussietopic :baaa:

Ben het overigens (nog steeds) helemaal eens qua oplossingsrichting die is voorgesteld door keyser en Eric Desart... Maar heb geen zin in gelijk hebben/gelijk krijgen discussies.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

S@m

Citaat van: HTip op november  4, 2011, 11:50:12
Ik heb het een beetje gehad in dit topic. Het lijkt wel een kabeldiscussietopic :baaa:

Ben het overigens (nog steeds) helemaal eens qua oplossingsrichting die is voorgesteld door keyser en Eric Desart... Maar heb geen zin in gelijk hebben/gelijk krijgen discussies.

Het gaat er allang niet meer om welke oplossing voor CZ de 'beste' zal zijn, het gaat erom dat er meerdere oplossingen zijn en Eric verwerpt dit op een nog zelfingenomen manier. That's all...

jowi

Citaat van: S@m op november  4, 2011, 11:27:33
Nou doe je het weer, mag ik dan ook even persoonlijk worden...
Dus iemand die over zijn VAK praat, die daar verstand van heeft, met al meer dan 30 jaar ervaring, dat vind JIJ walgelijk?

JIJ bent walgelijk.

CZ79

Erg constructief allemaal...

Ik ben het topic begonnen omdat ik 'teveel' bas heb, leuk dat het dan uitdraaid op een topic waarin 'geruzied' gaat worden.

Ik ben groot voorstander van de genoemde opties door Eric en Keyser en die ga ik dan ook als eerste proberen, maar als iemand met een oplossing komt zoals luidsprekers kopen die wellicht niet zo diep in het laag gaan (laten we zeggen vanaf 50Hz) dan is dat toch feitelijk ook een oplossing? Want ik heb het probleem voornamelijk onder de 50Hz, en ik geef openlijk toe dat dat vooraslsnog geen optie voor mij is en dat ik dus de problemen zoals ze nu zijn ga proberen op te lossen met de tips and tricks gegevens door Ralf, Keyser en Eric.

Zullen we proberen dit topic gewoon daarvoor bestemd te houden en niet een welles/nietes topic te gaan creëren (daar bestaan er al genoeg van imo).

S@m

Citaat van: jowi op november  4, 2011, 12:09:33
Dus iemand die over zijn VAK praat, die daar verstand van heeft, met al meer dan 30 jaar ervaring, dat vind JIJ walgelijk?

JIJ bent walgelijk.

Begrijp ik dat jij mij kent... ;D

Eric Desart

Citaat van: cz79 op november  4, 2011, 12:31:33
Ik ben het topic begonnen omdat ik 'teveel' bas heb, leuk dat het dan uitdraaid op een topic waarin 'geruzied' gaat worden.

Echt mijn laatste woorden in dit topic:

Ik wens geen strijd en nog minder beter te zijn dan gelijk wie.
Ik zie een topic waar foute info gegeven wordt. Dit beïnvloedt/misleidt niet alleen de vraagsteller maar ook andere forumbezoekers die hulp zoeken juist omdat zijzelf te weinig achtergrond hebben ter zake.

Ik sta voor een keuze: laat ik dit gaan, of probeer ik dat recht te zetten in het belang van anderen?
Dit is echt werk, geen pretje meer.
Ik kom hier bewust zeer weinig, en dat blijkt nog steeds de verstandigste keuze.
Vriendelijke groeten
Eric Desart

S@m

Citaat van: Eric Desart op november  4, 2011, 13:46:27
Echt mijn laatste woorden in dit topic:

Ik wens geen strijd en nog minder beter te zijn dan gelijk wie.
Ik zie een topic waar foute info gegeven wordt. Dit beïnvloedt/misleidt niet alleen de vraagsteller maar ook andere forumbezoekers die hulp zoeken juist omdat zijzelf te weinig achtergrond hebben ter zake.

Ik sta voor een keuze: laat ik dit gaan, of probeer ik dat recht te zetten in het belang van anderen?
Dit is echt werk, geen pretje meer.
Ik kom hier bewust zeer weinig, en dat blijkt nog steeds de verstandigste keuze.

Eric, begrijp je dan echt niet dat dit enkel jouw mening, kundigheid en ervaring is waar je op stoelt. Denk je nou echt dat je de enige bent met kennis en ervaring?

Uiteraard bedoel je het goed en is jouw manier één van de juiste, sterker nog akoestiek is prio nummer 1 vwb mooie/goede geluidsweergave. Echter niet iedereen wil of kan zijn akoestiek aanpakken en dan zijn er andere mogelijkheden die tot een bevredigend resultaat kunnen leiden. Als je het hele topic zou hebben gelezen dan zou waarschijnlijk veel je duidelijk zijn geworden... ;)

Xander32

Citaat van: Xander32 op november  3, 2011, 18:23:40

De oplossing zoeken in speakers die minder/geen problemen veroorzaken in betreffende ruimte en opstelling betreft een compromis, echter wel 1 waarmee het in een huiskamer waarin ook overige gezinsleden vertoeven, leefbaar is.

Sander.
Is dit iets:
http://www.bagend.com/ETrap.pdf

:huh2:

Lijkt mij nog wel redelijk plaatsbaar (lees: redelijke WAF).
Maar allicht is een gewone sub uit fase laten spelen voordeliger (zoals het voorstel al was van mede-forumleden 8)).

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Een sub plaatsen wil Ralf / RA Subs me mee helpen, ik doe het liefts één ding tegelijk vandaar dat ik eerst met EQ/DSP aan de slag ga en mocht dat nu op niets uitlopen dan maak ik een afspraak met Ralf.

CZ79

OOh ja bedankt voor de link ik ga het eens doornemen.