Basstraps plaatsen

Gestart door CZ79, oktober 27, 2011, 15:07:53

Vorige topic - Volgende topic

CZ79

Citaat van: keyser op november  1, 2011, 15:25:28
S@m, hoe kan het kiezen voor een andere luidspreker een probleem met de akoestiek oplossen?

Ja dat vraag ik me ook af aangezien ik net heb gezegd dat ik het 'probleem' al eerder heb gehad met anders luidsprekers, en de bas weer juist mistte met monitor luidsprekers.
Dus nee ik hou het bij de luidsprekers die ik heb en ga het probleem oplossen, of in ieder geval gehoormatig weer in orde brengen.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

S@m

S@m, hoe kan het kiezen voor een andere luidspreker een probleem met de akoestiek oplossen?

In de eerste plaats lijkt het mij helemaal niet zo zeker dat het komt door de luisterruimte, misschien zet de versterker het laag extra aan (zou niet de eerste versterker zijn die dit doet) of de luidsprekers zijn eenvoudig niet geschikt voor de luisterruimte omdat ze een poort hebben die niet voldoet, te laag weergeven, etc.

S@m

Citaat van: cz79 op november  1, 2011, 16:01:45
Ja dat vraag ik me ook af aangezien ik net heb gezegd dat ik het 'probleem' al eerder heb gehad met anders luidsprekers, en de bas weer juist mistte met monitor luidsprekers.
Dus nee ik hou het bij de luidsprekers die ik heb en ga het probleem oplossen, of in ieder geval gehoormatig weer in orde brengen.

Neem dan monitor luidsprekers met een goed sub...  :music:

CZ79

Niet het geval, ik heb de luidsprekers ergens anders beluisterd met mijn eigen apparatuur en kabels en daar was er geen enkel probleem (de ruimte was helemaal niet akoestisch behandeld), dus lijkt me vrij uitgesloten dat de versterker de bas aanzet (staat deze versterker ook niet om bekend).

Ik heb er ook al een paar maanden naar geluisterd maar gaanderweg is me duidelijk geworden dat de bas 'iets' te aanwezig is, met meten is er een behoorlijke piek zichtbaar, welke meer zichtbaar op de dB meter is dan daadwerkelijk hoorbaar (in ieder geval niet 25dB). Dus het probleem is zeker niet onoplosbaar imo

Eric Desart

Citaat van: S@m op november  1, 2011, 16:03:16
In de eerste plaats lijkt het mij helemaal niet zo zeker dat het komt door de luisterruimte, ....

S@m
Je hebt 100% gelijk. keyser heeft maar 99,9999% kans dat de oorzaak de akoestiek is.  Er is minstens 0,0001% kans dat ander speakers, versterkers, kabels, een nieuwe auto, andere, .... het probleem kan oplossen.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

S@m

Citaat van: cz79 op november  1, 2011, 16:20:39
Niet het geval, ik heb de luidsprekers ergens anders beluisterd met mijn eigen apparatuur en kabels en daar was er geen enkel probleem (de ruimte was helemaal niet akoestisch behandeld), dus lijkt me vrij uitgesloten dat de versterker de bas aanzet (staat deze versterker ook niet om bekend).

Dat lijkt me dan ook. Blijft overeind dat het natuurlijk heel goed zou kunnen dat jouw set-up niet (uitermate) geschikt is voor je luisterruimte.

Citaat van: Eric Desart op november  2, 2011, 00:03:18
S@m
Je hebt 100% gelijk. keyser heeft maar 99,9999% kans dat de oorzaak de akoestiek is.  Er is minstens 0,0001% kans dat ander speakers, versterkers, kabels, een nieuwe auto, andere, .... het probleem kan oplossen.

Gelukkig hebben we wijze mannen zoals jij op het forum  ;)

Om even terug te komen op mijn Living Voice. In een andere ruimte klinken ze fantastisch, maar in de ruimte waar ze nu staan een teveel aan laag. Moet ik dan de akoestiek aanpassen of simpel op zoek gaan naar passende luidsprekers?

Ik kies voor het laatste...

CZ79

Is een keuze, maar als je echt 100% tevreden bent met een setup (combi luidsprekers en app.) dan zou ik persoonlijk niet snel op zoek gaan naar andere componenten en/of luidsprekers maar proberen (zo veel als mogelijk) een gepaste oplossing te vinden voor de huidige situatie.

Maar dat zijn allebei keuzes, de één doet doet het anders dan de ander toch? :clapping:

S@m

Citaat van: cz79 op november  2, 2011, 08:41:07
Is een keuze, maar als je echt 100% tevreden bent met een setup (combi luidsprekers en app.) dan zou ik persoonlijk niet snel op zoek gaan naar andere componenten en/of luidsprekers maar proberen (zo veel als mogelijk) een gepaste oplossing te vinden voor de huidige situatie.

Maar dat zijn allebei keuzes, de één doet doet het anders dan de ander toch? :clapping:

Natuurlijk zijn het keuzes, maar ik heb begrepen dat ook jij min of meer gebonden bent aan een vrouwvriendelijke oplossing en dan ligt het niet voor de hand dat je met (vaak verregaande) akoestische maatregelen komt aanzetten (die meestal ook nogal kostbaar zijn). Een ander stel luidsprekers lijkt me dan meer voor de hand liggend  ;)

In elk geval succes!

Martijn M

Citaat van: S@m op november  2, 2011, 08:54:36
Natuurlijk zijn het keuzes, maar ik heb begrepen dat ook jij min of meer gebonden bent aan een vrouwvriendelijke oplossing en dan ligt het niet voor de hand dat je met (vaak verregaande) akoestische maatregelen komt aanzetten (die meestal ook nogal kostbaar zijn). Een ander stel luidsprekers lijkt me dan meer voor de hand liggend  ;)

In elk geval succes!

Hier leg je naar mijn mening heel scherp het probleem van high-end audio bloot: om zijn set te verbeteren doet de audiofiel wat hij eenvoudig kán doen, niet wat hij zou moeten doen. Een ander kabeltje hier, een nieuwe versterker daar en voilà, de audiofiel is weer even klaar. Want een nieuw component leidt per definitie tot een verbetering - in ieder geval in de oren van de koper.

Een meer methodische wijze van het opbouwen of verbeteren van een set leidt (veel sneller) tot veel betere resultaten. cz79 ervaart een probleem met het laag. Zijn metingen wijzen op staande golven. De subjectief ervaren problemen wijzen op staande golven. Het is zeer aannemelijk dat het probleem dus in de kamer zit en niet in de speaker. Wat kun je doen om staande golven te verminderen of om ze minder hoorbaar te maken? Akoestische aanpassingen, optimalisatie van locatie van speakers en luisteraar, het toepassen van meerdere laagfrequentbronnen en DSP. De beste resultaten haal je met een combi van deze drie. Het is echter aan cz79 zelf om te bepalen welke maatregelen voor hem het best zijn.
Dutch & Dutch

CZ79

Klopt ook wel, maar ik heb nu vier vrouwvriendelijke opties:

1-Subwoofer plaatsen en 'uit fase' zetten om zodoende een specifiek 'probleemgebied' aan te pakken
2-EQ plaatsen en daarmee proberen de de pieken en dalen wat bij te stellen (EQ kan ik lenen om te testen)
3-Luisterplek bijstellen, gisteren getest en stoel moet 2m naar voren voor meer acceptabel geluid (laatste keus)
4-Laten zoals het is en gewoon genieten.

Voor elk van de oplossingen is er een voor en tegen maar ik ga gewoon een en ander proberen en dan trek ik daaruit mijn conclusies.

S@m

Citaat van: keyser op november  2, 2011, 09:05:51
Zijn metingen wijzen op staande golven. De subjectief ervaren problemen wijzen op staande golven. Het is zeer aannemelijk dat het probleem dus in de kamer zit en niet in de speaker.

Mijn ervaringen zijn anders, maar cz moet lekker doen wat hem het beste lijkt. Ik denk in elk geval al te weten waar het op uit draait... ;)

CZ79

Ik had al eerder gezegd dat ik met (meerdere) andere luidsprekers hetzelfde ervaren heb, dus hoe kan ik dan nog volhouden dat het de luidsprekers zijn en niet de kamer. En als het niet de kamer zou zijn hoe kan het dan als ik twee meter naar voren ga dat de bas op 78dB zit en niet op 95dB (volume 75dB), dit heeft imo puur te maken met het feit de luisterpositie niet de meeste gunstige is t.o.v. de bas (uit welke luidspreker dan ook).

Mijn oplossing is dan ook: luisterpositie verbeteren (niet wenselijk maar mogelijk), akoestiek aanpassen (moeilijk ivm WAF) of EQ/DSP toepassen (makkelijk en wenselijk).

S@m

Citaat van: cz79 op november  2, 2011, 09:17:28
Ik had al eerder gezegd dat ik met (meerdere) andere luidsprekers hetzelfde ervaren heb,

Met een drietal luidsprekers en met monitoren niet...

Het is de synergie tussen je luisterkamer en de weergevers. Als je dus de akoestiek niet aanpakt (WAF + kosten) dan blijven de luidsprekers over.

Met roomcorrectie haal je imho al het leven uit je systeem, 't is maar waar je voor kiest.

CZ79

Xander32

Destijds was ook ik verknocht aan mijn Focal zuilspeakers en even later aan m`n Usher`s maar die staande golven begonnen mij in toenemende mate te irriteren. Wanneer deze eenmaal negatief zijn opgevallen is het nog maar lastig om deze te negeren, om deze niet meer te horen ...

Voordien met een 2-tal ht-setjes, bestaande uit monitoren met sub had ik nergens geen last van ... Toen toch maar de Usher zuilen ingeruild op een paar fijne monitoren, even later aangevuld met een sub (die ik al bezat). Sindsdien ben ik happy en heb geen behoefte meer om van speakers (of wat voor een component dan ook) te wisselen. Heb alleen een (waarschijnlijk) wat meer competente sub gekocht (deze staat inmiddels al 3 maanden te wachten in de doos tot in gebruik name  :butbut:).

Ik ga niet wedden maar ben benieuwd hoelang het nog gaat duren (en hoeveel tijd, energie en euris je er nog aan gaat spenderen) om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het niet het gewenste resultaat heeft gehad en je alsnog gaat omzien naar andere speakers ...

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Wat ik al eerder vertelde is dat de gemeten waardes heftiger zijn dan dat er daadwerkelijk hoorbaar is, er hoeft voor het gehoor een klein beetje af en dat is denk ik best wel realiseerbaar. Ik heb een paar opties in de planning en ik hou iedereen op de hoogte.

Met deze luidsprekers ervaar ik een dynamiek en gemak, zoals ik nog niet eerder gehoord heb (op mijn set, in mijn situatie) en dat is net wat me ervan weerhoudt om op zoek te gaan naar andere luidsprekers.

Eric Desart

Citaat van: S@m op november  2, 2011, 08:54:36

Citaat van: Xander32 op november  2, 2011, 19:50:22
Voordien met een 2-tal ht-setjes, bestaande uit monitoren met sub had ik nergens geen last van ... Toen toch maar de Usher zuilen ingeruild op een paar fijne monitoren, even later aangevuld met een sub (die ik al bezat).

Ik ga niet wedden maar ben benieuwd hoelang het nog gaat duren (en hoeveel tijd, energie en euris je er nog aan gaat spenderen) om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het niet het gewenste resultaat heeft gehad en je alsnog gaat omzien naar andere speakers ...

Voor cz79 is te hopen nooit, maar dat hij zich met het probleem bezighoud dat bestaat en daar naar oplossingen zoekt.

------------------------------------------------------------------

Verhaal: Ergens op den buiten (platteland)

:mellow: Jules staat achter het raam en ziet iemand in een grote weide geconcentreerd, zoekend rondkijkend, gebogen met zijn handen door het gras woelend.
Jules vraagt zich af wat die man daar doet, maar haalt zijn schouders op.
.........
:unsure: 2 uur later: Jules merkt verbaasd dat die man daar nog bezig is .....
.........
:eh: 4 uur later: Jules begint zich zorgen te maken en besluit naar die man toe te gaan.
"Mijnheer ....?  Ben je iets kwijt .....?. Kan ik jou misschien helpen zoeken ....?"

De man kijkt vermoeid maar dankbaar op .....
:smile: "Graag....., zéér graag ....."

Jules (rondkijkend): "....eneeeh, heb je ongeveer een idee waar ongeveer je dit verloren kan hebben?"
De man kijkt op en wijst naar een wat verder gelegen donker bos met dicht struikgewas.
:unhappy: "Daar ...., ginds ligt het ......, onder die bomen ... ergens tussen die struiken daar!"

:omg: Jules (verstomd): "Hoe ..., wat ..., waarom ...? Als je dat GINDER verloren bent waarom zoek je dan hier?"
:wacko: Man: "Ik weet het, ik weet het ..... Maar het is daar ZO donker, je ziet daar letterlijk geen steek voor je ogen!"

------------------------------------------------------------------

Dat hier zo vaak zoveel literatuur gespendeerd wordt en zo weinig doelgerichte acties en opbouw van posts, zijn de interventies zelf van mensen die oneigenlijke vergelijkingen maken en de invloed van gewijzigde parameters miskennen en resultaten toeschrijven aan dingen die er niets of weinig mee te maken hebben.
In feite staan hier velen de zoektocht naar oplossingen in de weg ......

Het moet fijn zijn audiofiel te zijn in constructieve zin. Het is goed voor cz79 vrij te blijven van audiofilitis.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

S@m

Perceptie Eric, perceptie... ;)

Martijn M

Helemaal met je eens, Eric.

Overigens is het ook wel te begrijpen dat mensen niet altijd oplossingsgericht bezig zijn als ze problemen proberen te verhelpen: audio is geen rocket science, maar er komt wel dermate veel bij kijken dat je je aardig moet verdiepen in de materie wil je gericht problemen op kunnen lossen.
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: keyser op november  3, 2011, 12:46:26
Helemaal met je eens, Eric.

Overigens is het ook wel te begrijpen dat mensen niet altijd oplossingsgericht bezig zijn als ze problemen proberen te verhelpen: audio is geen rocket science, maar er komt wel dermate veel bij kijken dat je je aardig moet verdiepen in de materie wil je gericht problemen op kunnen lossen.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, die van 'jullie' (Eric, Keyser,...) is echt niet de enige  ;)

Martijn M

Citaat van: S@m op november  3, 2011, 12:48:33
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, die van 'jullie' (Eric, Keyser,...) is echt niet de enige  ;)

Wat bedoel je met 'onze' weg? De weg van het gericht oplossen van problemen?
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: keyser op november  3, 2011, 12:50:33
Wat bedoel je met 'onze' weg? De weg van het gericht oplossen van problemen?

Een probleem oplossen kan op meerdere manieren Keyser. De 'onze' is er één, maar niet heilig. Die van 'jullie' is er ook één en evenmin heilig...

Was jij het niet die een tijdje geleden bij Frank met zo'n geweldige Behringer het beste uit z'n systeem dacht te halen? Hoe is het uiteindelijk afgelopen... ;)

Martijn M

Kun je jezelf wat concreter uitdrukken? Je lijkt een hoop te willen zeggen, maar ik snap niet wat je bedoelt.

EDIT: ik zie dat je je post hebt uitgebreid. Daar wordt wat je volgens mij probeert te zeggen voor mij niet duidelijker van, maar ik zal er toch even op reageren. Frank heeft zijn DSP verkocht en heeft zijn akoestisch probleem nu opgelost met nieuwe netkabels. Met netkabels los je echter geen akoestisch probleem op. Hij beweert dat het wat kale geluid en de staande golven nu verdwenen zijn, maar dat is onmogelijk. Ik vermoed dat hij op termijn weer dezelfde problemen gaat waarnemen die hij in zijn topic al jaren beschrijft en die na elke aanpassing aan de apparatuur, kabeltjes of wat dan ook in zijn set steeds weer verdwenen lijken te zijn.
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: keyser op november  3, 2011, 13:07:02
Kun je jezelf wat concreter uitdrukken? Je lijkt een hoop te willen zeggen, maar ik snap niet wat je bedoelt.

Lees de laatste 10-15 post's dan nog even door.

Martijn M

Citaat van: S@m op november  3, 2011, 13:08:04
Lees de laatste 10-15 post's dan nog even door.

Okay, laat maar. Jij blijft je verschuilen achter vaag taalgebruik en omwegen. Zo nieuwsgierig naar jouw manier van problemen oplossen ben ik nou ook weer niet  :sigh:.
Dutch & Dutch