Eddye's Downtown HT [Voorlopig een stap terug]

Gestart door Eddye, oktober 20, 2011, 20:08:01

Vorige topic - Volgende topic

Eddye

Citaat van: HTip op april 29, 2013, 09:47:26
Wat is het toch leuk dat forumleden belangeloos apparatuur kunnen laten horen in de eigen ruimte. Veel beter kan het niet. Super van je, quattronl :worship:

Ik heb ook het geluk gehad dat een forumlid (Luc84) met zijn PM15S2 naar mij toe was gekomen om te kijken of de aanschaf een goede keuze zou zijn. Ik heb de nu dezelfde als quattronl en die heeft mijn Note 7 (kwa opbouw vergelijkbaar met de CM9) stevig onder controle. Heeft denk ik ook met de sensitiviteit te maken dat de CM9 wat moeilijker is aan te sturen. Hij heeft 2x zoveel vermogen nodig voor dezelfde geluidsdruk. Wat ik vreemd vind is dat de Totem Arro nog meer vermogen nodig zou hebben en dat de PM15LE die speaker wel onder controle heeft.

Maar in ieder geval weet Eddy nu dat zij Rotel-B&W-combi prima klinkt en dat een DAC en andere LS-kabels meer oplevert ;)
Inderdaad helemaal super.
Dat een DAC meer zou brengen had ik wel verwacht, maar van de kabels vind ik echt shocking.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

HTip

Citaat van: Eddye op april 29, 2013, 09:49:36
Inderdaad helemaal super.
Dat een DAC meer zou brengen had ik wel verwacht, maar van de kabels vind ik echt shocking.
Ik had hetzelfde toen ik van W&M naar inakustik ging. Kon mijn oren niet geloven... :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Xander32

Citaat van: quattronl op april 28, 2013, 22:47:43
...

Ik zou graag de CM's eens in een andere setup horen om te horen of de sound dan heel erg veranderd, om te horen of dit nou dè B&W sound i.
Maarja, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar allerlei andere sets.
Binnenkort maar eens bij Sander afspreken ;)
Gelukkig hoef ik mijn PM dan niet mee te zeulen, sodeknetters wat is dat ding zwaar.
You're welcome.

Citaat van: HTip op april 29, 2013, 09:57:34
Ik had hetzelfde toen ik van W&M naar inakustik ging. Kon mijn oren niet geloven... :music:
W&M is voor het geld een "leuke" kabel, maar ik heb die steevast als te donker ervaren, in welke set dan ook ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

quattronl

Of mijn PM de Arro's echt goed onder controle heeft weet ik niet. Het klinkt in mijn oren wel goed maar wellicht zit er nog veel meer in? Zo heb ik erg weinig bass en dit wijt ik nu aan de akoestiek maar misschien komt dat ook aan een gebrek aan power van de versterker? Ook dat wordt een kwestie van uitproberen, al heb ik zeker vanuit financieel oogpunt momenteel even geen trek in zo'n upgrade.

Bij Eddy was er ook geen overdaad aan bass maar we misten het beiden niet. Klonk wat dat betreft prima zo.
Dat de CM's veel detail laten horen klopt wel. Ook zijn ze heel snel zodat het geluid wat directer is dan bij de Totems. Dat zal hoofdzakelijk het verschil in geluid geven vermoed ik.
In het begin vond ik dat erg wennen. Met de W&M kabels er tussen vond ik het al een heel eind mijn smaak komen. Ik denk dat als ik een hele tijd naar die set zou luisteren dat ik 'm steeds meer zou gaan waarderen.

Eddy: als ik jou was zou ik eens lekker gaan experimenteren met ls-kabels.
Je kan bijv ook eerst een tijdje mijn W&M LS03 proberen.
Iemand in Veenendaal biedt via MP trouwens regelmatig W&M kabels aan.

Qua DAC's moet je ook zoveel mogelijk gaan vergelijken.
Is hetzelfde als met kabels, er zit veel verschil tussen.
Zo zal een (2e hands) Metrum compleet anders klinken in je set dan mijn DAC.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op april 29, 2013, 09:47:46
Ja, ik was op z'n minst gezegd nogal verbaasd. Quattronl ook, trouwens.
Budget vind ik altijd moeilijk. Ik denk dat rond 500euro voor de DAC een mooi bedrag is. Voor wat betreft de bekabeling, dat ligt eraan of quattronl ze kwijt wil. Ik kan deze in ieder geval niet meer nieuw vinden op internet.
Ik weet niet tot hoe ver je geduld reikt, maar je zou meerdere luidsprekerkabels kunnen proberen. Met een vooraf bepaald budget en hulp van forumleden kan je vast een goede keuze maken.

500 euro voor een DAC is niet heel veel, maar ook daar is er desondanks genoeg keus vermoed ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: quattronl op april 29, 2013, 10:16:55
Of mijn PM de Arro's echt goed onder controle heeft weet ik niet. Het klinkt in mijn oren wel goed maar wellicht zit er nog veel meer in? Zo heb ik erg weinig bass en dit wijt ik nu aan de akoestiek maar misschien komt dat ook aan een gebrek aan power van de versterker? Ook dat wordt een kwestie van uitproberen, al heb ik zeker vanuit financieel oogpunt momenteel even geen trek in zo'n upgrade.

Bij Eddy was er ook geen overdaad aan bass maar we misten het beiden niet. Klonk wat dat betreft prima zo.
Dat de CM's veel detail laten horen klopt wel. Ook zijn ze heel snel zodat het geluid wat directer is dan bij de Totems. Dat zal hoofdzakelijk het verschil in geluid geven vermoed ik.
In het begin vond ik dat erg wennen. Met de W&M kabels er tussen vond ik het al een heel eind mijn smaak komen. Ik denk dat als ik een hele tijd naar die set zou luisteren dat ik 'm steeds meer zou gaan waarderen.

De Totems die ik heb gehoord in verschillende settingen, gaven allen een diepe bas maar betreft volume bescheiden. En als je kijkt naar het fysiek van Totem zuil(tjes) is dat m.i. niet heel erg vreemd 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op april 29, 2013, 10:19:29
Ik weet niet tot hoe ver je geduld reikt, maar je zou meerdere luidsprekerkabels kunnen proberen. Met een vooraf bepaald budget en hulp van forumleden kan je vast een goede keuze maken.

500 euro voor een DAC is niet heel veel, maar ook daar is er desondanks genoeg keus vermoed ik.
... Bij mij kan je de Canare meenemen om thuis uit te proberen. Of ik kom die een x brengen :).

Eddye

Citaat van: Xander32 op april 29, 2013, 10:16:20
W&M is voor het geld een "leuke" kabel, maar ik heb die steevast als te donker ervaren, in welke set dan ook ...
Welke kabel gebruik jij?
Citaat van: quattronl op april 29, 2013, 10:16:55

Een set van iemand anders is altijd vreemd. Het kost even tijd om daar aan te wennen. Wat mij betreft doet meestal de eerste indruk wel heel veel. Je vind vaak direct iets mooi of niet mooi in de eerste paar seconden.

Ik ga zeker proberen meerdere DAC's te luisteren. Ook meerdere kabels.
Citaat van: Bas Akkerman op april 29, 2013, 10:19:29

Geduld genoeg, zeker voor wat betreft kabels, dat zijn toch de "easy upgrades"

Ik denk dat 500 euro een hele mooie verhouding is in mijn set, als ik zo de totale nieuwprijs optel. Kan misschien 50 a 100 euro naar boven, maar we zullen zien.
Citaat van: Xander32 op april 29, 2013, 10:20:47
De Totems die ik heb gehoord in verschillende settingen, gaven allen een diepe bas maar betreft volume bescheiden. En als je kijkt naar het fysiek van Totem zuil(tjes) is dat m.i. niet heel erg vreemd 8).

Ik ben ook erg benieuwd naar de Totems, ik ga ze dan ook binnenkort een keer luisteren bij quattronl.
Devialet 200
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Eddye

Citaat van: Xander32 op april 29, 2013, 10:22:47
... Bij mij kan je de Canare meenemen om thuis uit te proberen. Of ik kom die een x brengen :).
Je bent van harte welkom.  :clapping:
Devialet 200

Xander32

Citaat van: Eddye op april 29, 2013, 10:30:22
Je bent van harte welkom.  :clapping:
... als het binnenkort weer een x slecht weer dreigt te worden maar een afspraak maken.
Dan kan ik ook nog wat ic' s (rca) meebrengen.

Bas Akkerman

Meestal stelt men dat je 10% van de nieuwwaarde van je set aan bekabeling "moet" besteden. Wat ik tot nu toe beluisterd hebt klopt dat wel.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Citaat van: Xander32 op april 29, 2013, 10:34:22
... als het binnenkort weer een x slecht weer dreigt te worden maar een afspraak maken.
Dan kan ik ook nog wat ic' s (rca) meebrengen.
Super, ik ga een regendansje doen ;)
Citaat van: Bas Akkerman op april 29, 2013, 10:38:18
Meestal stelt men dat je 10% van de nieuwwaarde van je set aan bekabeling "moet" besteden. Wat ik tot nu toe beluisterd hebt klopt dat wel.
Dat klopt wel aardig met wat ik heb uitgegeven, hoewel dat een beetje moeilijk is na te gaan. Ik heb de meeste bekabeling gekocht toen het nog een HT was.
Devialet 200

quattronl

Citaat van: Eddye op april 29, 2013, 10:40:38
Super, ik ga een regendansje doen ;)
Stop eens even met dansen Eddy! Ben bezig mijn tuinhuis te bouwen en met deze regen is dat minder fijn.

:D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Eddye

Citaat van: quattronl op april 29, 2013, 13:34:24
Stop eens even met dansen Eddy! Ben bezig mijn tuinhuis te bouwen en met deze regen is dat minder fijn.

:D

En ik maar denken dat het niet helpt. :D
Devialet 200

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op april 29, 2013, 13:44:32
En ik maar denken dat het niet helpt. :D
Ik weet niet hoe laat je begonnen bent met dansen, maar hier is het sinds het begin van de middag stralend weer. Je moet maar even af en toe dansen dus, soms voor quattro, soms voor mij. ;D

Eddye

Citaat van: Bas Akkerman op april 29, 2013, 15:27:07
Ik weet niet hoe laat je begonnen bent met dansen, maar hier is het sinds het begin van de middag stralend weer. Je moet maar even af en toe dansen dus, soms voor quattro, soms voor mij. ;D
pffff..... moe....
Devialet 200

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Eddye

Citaat van: W.Otter op april 30, 2013, 22:57:01
Rotel zou toch ook met een DAC komen?  :D
Niks gezien, zelfs de nieuwe CD speler is niet als DAC in te zetten. Gemiste kans, wat mij betreft.

Gisteren nog een poos met de luidspreker kabels aan het stoeien geweest, en ik kan gewoon niet anders concluderen als dat er echt verschil in zit. Bij de W&M kabel is er meer ruimtelijkheid, het hoog is iets minder schel (vooral goed te horen bij b.v. Maria Mena), en het laag is wat meer gedefinieerd en een tikje strakker. Het blijkt dus dat ook in bekabeling weer meer te halen valt.

Ondertussen wordt de lijst dus wel erg groot:
Versterking, DAC, Bekabeling.

Wat betreft versterking: hier blijkt m.i. wel dat de CM's een flinke versterker nodig hebben. De Marantz PM-15S2LE is al geen kleintje, maar die heeft echt iets te kort.
De lijst ziet er nu dus als volgt uit:
- Rotel RA-11 (als pre). Ik heb nu een pre. Met een aparte DAC is meer te halen.
- Marantz PS-15S2. Dankzij quattronl gehoord, superversterker, erg muzikaal. Uiteindelijk net een beetje power te kort.
- Anthem i225.
- NAD C390DD.
- Yamaha A-S2000 Komt op de reservelijst, ik vrees dat deze versterker ook te weinig vermogen heeft.
- Linn Sneaky DSM

Gelukkig komt er dan ook weer een nieuw lijstje bij...
DAC's:
- Schiit Bifrost (met USB kaartje)
- Metrum NOS Mini Dac
- Musical Fidelity M1
Als mensen nog andere DAC's weten tussen de 4 a 600, houd ik me aanbevolen.

En dan nog kabels....
Nog een hoop te luisteren. Ik moet ondertussen maar eens een vaste lijst met nummers maken ter vergelijk.

Devialet 200

weust

Mijn Metrum gaat weg zodra ik de Devialet heb.
Echter wanneer dat is weet ik helaas niet.

Op zich heb ik technisch gezien geen DAC nodig, omdat er in de receiver ook een zit.
Zal binnenkort nog eens gaan vergelijken.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Eddye

Citaat van: weust op mei  1, 2013, 08:31:30
Mijn Metrum gaat weg zodra ik de Devialet heb.
Echter wanneer dat is weet ik helaas niet.

Op zich heb ik technisch gezien geen DAC nodig, omdat er in de receiver ook een zit.
Zal binnenkort nog eens gaan vergelijken.
Cool, laat me even weten wat je bevindingen zijn en of we iets kunnen afspreken of ik 'm mag lenen en als die bevalt overnemen.
Devialet 200

weust

Dat is prima.
Ik heb overigens de versie met separate voeding.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Eddye

Devialet 200

weust

HTip

Wat hebben we toch een leuke hobby hé? Het nastreven naar het ultieme geluid binnen je budget is waar we het allemaal voor doen. En dat je dan veel opties hebt is ook nu weer duidelijk. En elke optie is weer afhankelijk van de ander. En zo blijven we lekker bezig ;)

Veel plezier met testen en vergeet niet te genieten... :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

weust

Eddy, deze dus http://www.nosminidac.nl/NOS_mini_DAC.html
Het kan zijn dat ik het mis heb hoor. Maar staat mij iets bij dat deze DAC origineel zonder de speciale voeding geleverd werd, maar met een gewone adapterblok.