Eddye's Downtown HT [Voorlopig een stap terug]

Gestart door Eddye, oktober 20, 2011, 20:08:01

Vorige topic - Volgende topic

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Eddye

Gisteren heb ik dus voor het eerst goed kunnen luisteren naar mijn nieuwe stereo-opstelling
Misschien dat ik t.z.t. een nieuw topic open in het Stereo/Showcase subforum.

Wat is er veranderd:
De fysieke opstelling: De luidsprekers staan nu voor het raam (foto's volgen), waardoor er vooral achter de luidsprekers meer ruimte is. Meer dan 1 meter. Met deze verandering zijn ook de meubels verplaats, maar dat zullen jullie nog zien op de foto's.
De componenten: In plaats van de HT opstelling is het nu een dedicated stereo opstelling. De SR7005/UD5005, Popcorn Hour, center speaker en surroundspeaker zijn allemaal uit de woonkamer verplaatst naar de (ex)computerkamer. De set bestaat nu uit: 2 B&W CM9 luidsprekers, Rotel RB-1582 eindversterker, Rotel RC-1550 voorversterken en een Logitech Squeezebox Touch met de BOTW voeding, welke analoog (met bijgeleverder dropveters) is aangesloten op de RC-1550.
De SBT is door een factory reset niet meer voorzien van de Touch Toolbox. Die moet ik nog opnieuw installeren. Ook heb ik (nog) geen DAC.

Verschil in geluid:
Ja, er is (logisch) veel verschil in het geluid. Helaas heb ik zoveel veranderd in de opstelling en de componenten, dat het voor mij niet echt mogelijk is een goede onderbouwing te doen. Zoals eerder gemeld, ik vind het geluid minder warm. Is dat erg? Nee, beslist niet, het is wat helderder en wat strakker. Wat wel een heel groot verschil is, is de mate van detail. In alle muziek die ik heb geluisterd zit heel veel meer detail, ik kan alleen niet aanwijzen of dat door de veranderde opstelling komt, of door de voorversterker. Ook vind ik de plaatsing van de instrumenten en stemmen mooier/beter gedefinieerd, maar die verbetering is weer minder dan dat ik had verwacht. Is dit het gemis van goede kabels tussen bron en voorversterker, of toch het gemis van een DAC, of de opstelling. (Memo to me: next time change one thing at a time.)

Tevreden:
Ja, dit is een leuke stap verder. Er zit weer "wat meer" in de muziek, en dat is gewoon goed.

En nu?
Dit is een stap naar een betere stereo set. Eind van maand komt quattronl met een PM-15LE en een DAC, dan zal (voor mij) meer duidelijk gaan worden wat de volgende stap gaat zijn. Sowieso ga ik luisteren naar de shortlist van versterkers. Het kan zijn dat er ook een DAC bij moet komen, maar hoeft niet. Als ik de Linn Sneaky DSM heb beluisterd en die bevalt heel goed, heb ik geen DAC nodig. Hetzelfde geld ook voor de NAD.

Opvallend:
De prestatie van de SBT+BOTW op analoge dropveters. Ik had niet het idee een DAC nodig te hebben.

Wordt vervolgd
Devialet 200
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

W.Otter

Hallo Eddy!

leuk dat er al zoveel verandering is, al is het door de andere opstelling van het hele systeem.
Wat ik zeker weet is dat een DAC een wereld van verschil gaat maken. Dit had bij mij ook een erg groot effect op de details in muziek, maar dit zal je wel gaan merken!

je kan bijvoorbeeld even de oude opstelling (zonder VV) neerzetten zodat je kunt vergelijken met de nieuwe situatie en de nieuwe situatie + VV.
Ik had de squeezebox bijvoorbeeld rechtstreeks op de EV waardoor ik het volume moest regelen op de SB. Door een technisch verhaal was het niet erg goed om de SB gelijk op de EV aan te sluiten (iets met output van de RCA op de SB?). Door de komst van de Rotel VV veranderde daar zoveel in!

ik denk echt dat je overtuigd raakt van een DAC en daarnaast zit er tussen dropveters en een goede kabel (bijvoorbeeld RUconnected) kan ook nog wel wat meer detail en openheid geven. Ik heb nu de W&M AC-01 en daarvoor had ik de RUconnected en ik vond de RUconnected beter!

iig nog heel wat punten waar je mee kan aankloten! wel leuk dat je al veel verschil hoort :popcorn:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Bas Akkerman

Eens met W.Otter, een DAC gaat echt nog wel wat brengen.

Wat betreft de plaatsing van instrumenten en stemmen. Heb je gordijnen voor de ramen als je luistert? Zo niet kan dat best roet in het eten gooien bij de plaatsing en het onderscheid tussen instrumenten en stemmen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Citaat van: W.Otter op april  3, 2013, 12:40:47
Hallo Eddy!

leuk dat er al zoveel verandering is, al is het door de andere opstelling van het hele systeem.
Wat ik zeker weet is dat een DAC een wereld van verschil gaat maken. Dit had bij mij ook een erg groot effect op de details in muziek, maar dit zal je wel gaan merken!

je kan bijvoorbeeld even de oude opstelling (zonder VV) neerzetten zodat je kunt vergelijken met de nieuwe situatie en de nieuwe situatie + VV.
Ik had de squeezebox bijvoorbeeld rechtstreeks op de EV waardoor ik het volume moest regelen op de SB. Door een technisch verhaal was het niet erg goed om de SB gelijk op de EV aan te sluiten (iets met output van de RCA op de SB?). Door de komst van de Rotel VV veranderde daar zoveel in!

ik denk echt dat je overtuigd raakt van een DAC en daarnaast zit er tussen dropveters en een goede kabel (bijvoorbeeld RUconnected) kan ook nog wel wat meer detail en openheid geven. Ik heb nu de W&M AC-01 en daarvoor had ik de RUconnected en ik vond de RUconnected beter!

iig nog heel wat punten waar je mee kan aankloten! wel leuk dat je al veel verschil hoort :popcorn:
Klopt, genoeg om nog aan te pakken. Ook met een DAC, daar geloof ik wel in. Ik vind het alleen opvallend dat er zulk goed geluid uit komt :)

Citaat van: Bas Akkerman op april  3, 2013, 12:44:06
Eens met W.Otter, een DAC gaat echt nog wel wat brengen.

Wat betreft de plaatsing van instrumenten en stemmen. Heb je gordijnen voor de ramen als je luistert? Zo niet kan dat best roet in het eten gooien bij de plaatsing en het onderscheid tussen instrumenten en stemmen.
Nee, er zitten inderdaad geen gordijnen voor, maar lamellen. Ik zal eens proberen of het verschil maakt of ze open of dicht zijn.

Ik blijf voorlopig nog wel even bezig, denk ik..
Devialet 200

W.Otter

bestel voor de grap eens een setje RCA van RUconnected. voor die prijs kun je geen buil vallen (staat er ook nog een in de markt geloof ik)
je vind het opvallend dat ook zonder DAC er goed geluid uit komt? dan ga je helemaal van je stoel vallen met een fatsoenlijke DAC  :D

succes met prutsen!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Eddye

Citaat van: W.Otter op april  3, 2013, 13:50:19
bestel voor de grap eens een setje RCA van RUconnected. voor die prijs kun je geen buil vallen (staat er ook nog een in de markt geloof ik)
je vind het opvallend dat ook zonder DAC er goed geluid uit komt? dan ga je helemaal van je stoel vallen met een fatsoenlijke DAC  :D

succes met prutsen!
Ik zal eens even kijken. 30 piek moet kunnen, en zelfs met DAC heb ik toch goede interlinks nodig.
Devialet 200

quattronl

Haha, ik lees het al: ik neem dus OOK nog een set W&M AC-01 én RU-connected interlinks mee.
Gelukkig heb ik een grote auto...

Hebben we aan 1 dag genoeg?  :P

:D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Eddye

Citaat van: quattronl op april  3, 2013, 15:25:36
Haha, ik lees het al: ik neem dus OOK nog een set W&M AC-01 én RU-connected interlinks mee.

LOL, ondertussen wordt het makkelijker dat ik naar jou kom, denk ik  :D
Devialet 200

W.Otter

Citaat van: quattronl op april  3, 2013, 15:25:36

hahaha :clapping: geweldig

Eddye

Op jullie advies een setje RUconnected interlinks besteld. Ik vermoed dat ze dan vrijdag bij mij aankomen.
Devialet 200

Xander32

Mooie wijzigingen E., vooral ook dat je nu HT en stereo uit elkaar hebt getrokken.
Een externe DAC kan voorts veel doen en hoeft je niet de kop te kosten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Eddye

Dank. Ik ben echt heel blij met de scheiding Stereo en HT (of val ik in herhaling). Ik ben erg gecharmeerd van de Schiit Bifrost. Lekker geprijst en 24/196 en ziet er smaakvol uit.
Devialet 200

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op april  3, 2013, 19:38:13
Dank. Ik ben echt heel blij met de scheiding Stereo en HT (of val ik in herhaling). Ik ben erg gecharmeerd van de Schiit Bifrost. Lekker geprijst en 24/196 en ziet er smaakvol uit.
Staat er één in de marktsectie. Sowieso is dat wel een tip om daar te kijken. Laatst was er ook een Meridian, past volgens mij wel in je smaak. Helaas verkocht.

Edit: staat ook een CEC. Weet niet hoe die zich verhoudt tot recente DAC's, maar ik wil er maar mee zeggen: er is genoeg te vinden!

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Ik had 'm al gezien, maar ik moet gewoon even wachten daarmee. Degene in de MP sectie heeft geen USB module en ik wil met een DAC even wachten tot ik de Linn heb gehoord.
Devialet 200

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op april  3, 2013, 20:03:08
Ik had 'm al gezien, maar ik moet gewoon even wachten daarmee. Degene in de MP sectie heeft geen USB module en ik wil met een DAC even wachten tot ik de Linn heb gehoord.
En de SBT via coax aansluiten is geen optie?

Eddye

Helaas, de RC-1550 heeft alleen analoge ingangen.
Devialet 200

Eddye

Een paar foto's

Nog even niet letten op de kabels en dergelijke. Daar wordt aan gewerkt.
Devialet 200

weust

Citaat van: Eddye op april  3, 2013, 20:10:14
Helaas, de RC-1550 heeft alleen analoge ingangen.

Bas bedoelt de SBT aansluiten met coax op de Bitfrost, en de Bitfrost met tulp op de versterker.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Eddye

Ach, je hebt helemaal gelijk weust. Ik snapte 'm al niet. Soms lees je erover heen. Ja dat kan, maar ik wil graag met USB voor de 'toekomst'
Devialet 200

W.Otter

Daar staat ie dan  :pompom:
netjes hoor! meubel moet nu wel weer wat opgevuld worden ;)

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Eddye

Devialet 200

W.Otter

nog belang bij een mooi jouwhifi stekkerblok met 6 sockets/twee meter kabel? ;)