de Rega DAC.

Gestart door Lightspeed, oktober 4, 2011, 00:30:31

Vorige topic - Volgende topic

Lightspeed

nou zeg, zie dat er nog géén eigen topic over is, dus bij deze.
Rega DAC.

The Rega DAC is a 16/20/24-bit at 32kHz to 192kHz digital to analogue converter incorporating an enhanced version of the Rega designed circuit. Developed to be simple to set up and use, the Rega DAC is designed to optimise performance from any two channel PCM digital audio source such as a CD/DVD-player, PC or streaming device.
Five user selectable digital filters. Two isolated Co-axial inputs, two Toslink SPDIF inputs & Isolated USB input.
Input stage comprising of a Wolfson digital receiver with a high stability low jitter clock.
Jitter minimised by synchronously clocking the digital data with our receiver PLL.
A pair of parallel-connected Wolfson WM8742 DAC's, which are driven via a buffer stage, a similar configuration to that used in the Isis CD player.
Output amplifier with a discrete differential multiple feedback filter and output amplifier. (no op-amps)  !!
Housed in a brand new custom steel & aluminium case.

http://www.musicmatters.co.uk/rega_dac_5.asp?b=1907
http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/hi-fi-accessories/rega-dac-945203/review
en ook nog een recensie op hifi.nl

Voor zijn prijs een alleskunner, zowel technisch als functioneel.  (zover de reviews e.d. vermelden)

Ervaringen delen iemand?
:smile: :headbanging:
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Lightspeed

Heb al vele keren gezocht en gelezen over diverse DAC's, een enkele gehoord.
Afgaande op reviews van de Rega DAC /CDspelers, bevalt de omschrijving van het type geluid mij wel in wat ik zoek.

Ook het eigen ontwerp van de analoge-uitgang zegt veel over het merk, veelal wordt (helaas) er maar gewoon een setje op-amps achter de DAC-chips geplakt en ervoor een standaard sample-rate convertor chip-set wat niet altijd het beste is.

Dus telkens kom ik weer bij deze uit vanwege functionaliteit, ontwerp en redelijke prijs.  €675 !
Zover er nog niets anders vergelijkbaars komt zal deze 't binnenkort voor mij wel worden.
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

AbZ

Wel veel ingangen  :thumbs-up: 
Weird veel filters  :lookaround:  maar ga je die gebruiken?
Uitgangen zijn minder  :(
- geen gebalanceerd uit (DacMagic en MF M1 DAC wel)
- geen s/pdif doorgifte (DacMagic wel)

Linkerknopje op andere hoogte dan de rest  :crazy:

Oud lid

Citaat van: AbZ op oktober  4, 2011, 01:17:00

Linkerknopje op andere hoogte dan de rest  :crazy:

Ik snap ook nooit dat er bijna geen apparaten zijn met een evenwichtige, liefst symmetrische, layout. Is veel mooier en rustiger.

Erwin B

Jumping Jack

Citaat van: Erwin B op oktober  4, 2011, 10:18:33
Ik snap ook nooit dat er bijna geen apparaten zijn met een evenwichtige, liefst symmetrische, layout. Is veel mooier en rustiger.

Erwin B

O, maar die zijn er wel... Dat is één van de redenen waarom ik de Roksan Caspian M2 mooi vind...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Citaat van: Erwin B op oktober  4, 2011, 10:18:33

Erwin B
Ja, voor mij kunnen dat soort dingen vaak een dealbreaker zijn.  Echt verbazend hoe lelijk en raar sommige design keuzes worden gemaakt, ook binnen een bepaalde stijl die op zich wel 'te volgen' is maar dan weer niet consequent wordt doorgevoerd...

Alco

Mij stoorde het ook dat de Rega de DAC qua uiterlijk en afmetingen niet overeenkwam met de overige (wat mij betreft wel mooie) Rega componenten.
Zo vind ik de Rega Apollo een erg mooie CD-speler. Had graag gezien dat de Rega dac ook in die stijl was gebouwd.
(maar helaas... het moest weer zo'n klein kastje worden, met glossy front en teveel lampjes die men niet kan uitschakelen)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Lightspeed

Ach ja, daar hebben jullie wel gelijk.
De Rega apparatuur was/is nou niet altijd 'moeders mooiste' geweest.
Ik prefereer ook de silver uitvoering, dat zwarte-glimglans is ook niet alles.
Tja, je hebt DAC's die alleen maar een 'input' knopje hebben en enkele varianten met meerkeuze knopjes.
Ik denk dat die 5 filters wel iets hebben, zeker als je een diversiteit aan digitale-audio aansluit.

Citeer- geen s/pdif doorgifte (DacMagic wel)
Heeft deze Rega ook hoor, coax en optische uitgang.

Onderstaande DAC's symmetrisch/strak genoeg?  :P
Atoll.
  North Star.

[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Oud lid

@Alco,

Rega komt nu ook met de Rega Apollo R. Is ook een cd speler in het Brio R en Dac formaat. Men gaat er van uit dat de nieuwe Mira ook een R wordt.

Erwin B

AbZ

Citaat van: Lightspeed op oktober  4, 2011, 12:50:01Onderstaande DAC's symmetrisch/strak genoeg?  :P
Ja, die kunnen weer wel qua knopjes   :thumbs-up:  maar dat logo van Atoll ...  :crazy:  ;D

Rega Mira, Brio, enz. vind ik ook wel wat hebben.

Alco

Citeer@Alco,

Rega komt nu ook met de Rega Apollo R. Is ook een cd speler in het Brio R en Dac formaat. Men gaat er van uit dat de nieuwe Mira ook een R wordt
Ah ok, vandaar. Dat wist ik nog niet.

Had liever gezien dat Rega de vorige looks behield, maar goed.. zoveel mensen, zoveel wensen/smaken.  :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Lightspeed

Brio versterker...
het gaat van dit:
  naar:
en dat:

20 jaar verschil.
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

AbZ

Ok was beetje vaag maar ik bedoelde dus de 2e generatie van die drie  :)

Alco

De Brio vind ik dan wel weer 't mooiste in de nieuwe uitvoering.

Lightspeed

Mooie plaatjes: http://www.decoaudio.com/deco_audio_rega_dac.html

Meer info over die filters...

low sample rates 32/44.1/48K
1 Linear phase half-band filter
2 Minimum phase soft-knee filter
3 Minimum phase half-band filter
4 Linear phase apodising filter
5 Minimum phase apodising filter

medium & high sample rates 88.2/96 & 176.4/192K
1 Linear phase soft-knee filter
2 Minimum phase soft-knee filter
3 Linear phase brickwall filter
4 Minimum phase apodising filter
5 Linear phase apodising filter

Filter #3, the linear phase brickwall filter, is the traditional/historical filter for digital audio.
Filter #1, the "slow roll off" filter, that more modern DACs and CD players have used to remove some of the "digital hash" that have been observed in the past.

Meer hier over de Wolfson chips: http://hifiduino.blogspot.com/2009/05/wm8741-digital-filters.html
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

LOTS

Citaat van: Lightspeed op oktober  4, 2011, 16:58:59
Brio versterker...
het gaat van dit:

en dat:

20 jaar verschil.

De voeding van mijn P9 platenspeler zit in een identieke kast als de Brio. Alle Rega apparatuur zat in een zelfde kast. Hoefde je niet iedere keer een nieuwe kast te ontwerpen, en kun je de prijs laag houden. Bij de CD speler maakten ze er dan maar een bovenlader van.
De behuizing is tevens koeling. Scheelt weer in afmeting.
Het duurde niet lang of de apparatuur kwam in de meest idiote kleuren; rood, geel, gifgroen enz.
Dat eigenwijze en eigenzinnige heb ik altijd geweldig gevonden bij Rega.
LOTS: Lord Of The Strings

Lightspeed

De Duitsers zijn er ook gek mee.   :happy:

[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Angus

Ik heb hem, en vind hem erg goed klinken, maar wel met een loopwerk. Via mijn PC valt het tegen (vlak en niet erg dynamisch)
maar dat komt meer door de bron. Ik hem nu enkel aangesloten op mijn hoofdtelefoonversterker.
Wadia di322 dac | 2xWadia a340 mono | Furutech bekabeling | LG Oled C7 | McIntosh C47 pre-amp | Piega Classic 40.2 speakers | Sennheiser HD660S

raindog

Heb sinds vrijdag ook een Rega Dac en ben er zéér tevreden over :worship: De Dac klinkt na twee dagen inspelen al beter dan mijn Rega Apollo cd-speler. Wanneer ik de Apollo als transport gebruik, en ik op de versterker tussen de Dac en de analoge uitgang van de Apollo heen en weer schakel, dan hoor ik vrijwel geen verschil. Klankbeeld en tonaliteit zijn vrijwel hetzelfde. Ga ik wat langer luisteren dan merk ik wel degelijk verschil wat betreft rust (de stilte lijkt stiller) en ritme. De Dac klinkt heel los, makkelijk, vloeiend en meeslepend zelfs zonder (te veel) details achter te houden. Bij het heen en weer terugschakelen hoor je dat soort verschillen niet snel maar als ik een heel nummer/album beluister, alvorens om te schakelen, dan merk ik dat ik via de Dac meer betrokken wordt bij de muziek, dan via de Apollo.

Wanneer ik cd's als ALAC bestanden (goed geript met XLD) beluister via een oude Apple TV dan merk ik vrijwel geen verschil met de Apollo als transport. Beiden zijn aangesloten via een goede optische toslink. Ik ervaar weer dezelfde rust en vloeiende weergave, geen scherpe digitale randjes. Had nooit gedacht dat er uit de Apple TV zo'n geluid te halen was. Denk dat ik geplande aankoop van een Mac Mini (met Pure Music) nog maar even uitstel.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Lightspeed

@raindog: = goed om te horen!   :smile:
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

raindog

Tx. De prestatie van Rega Dac is nog steeds in beweging. Hij staat sinds vrijdag non-stop aan en ik merkte gisteren dat hij nog iets ruimtelijker is geworden, vooral in de breedte.

Heb echter ook een ergernis en dat is de netkabel. Die is voorzien van een C5 stekker. Een ongebruikelijke stekker voor hifi-apparatuur. Ik ken het eigenlijk alleen van laptops. Het aansluiten van een betere kabel is daarmee onmogelijk want ik kan geen losse C5 stekkers vinden om op mijn EAT-netkabel te schroeven. Een ander oplossing is een IEC-C5 adapter, zag er een op de USA-site van Amazon.com. Zo'n adapter heb ik aan deze kant van de grote vijver echter nog nergens kunnen ontdekken.

Overweeg nu om de Dac te (laten) modificeren naar een normale IEC inlet, eentje van Furutech of zo. Ben benieuwd of er genoeg ruimte voor is. Is er hier iemand die daar al ervaring mee heeft?
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Oud lid

De nieuwe REGA Apollo R.

Erwin B

dre73

een iec moet er wel in passen als ik de plaatjes zo bekijk! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Alco

Ziet er wel stoer uit, die Apollo R.  8)

Alleen jammer van 't beetje goedkoop aandoend oranje display. :dontgetit:

raindog

Citaat van: dre73 op oktober 22, 2011, 19:04:51
een iec moet er wel in passen als ik de plaatjes zo bekijk! ;)

Vandaag maar eens de Rega Dac open geschroefd om de ruimte eens nader te bekijken. En wat blijkt, de C5-inlet is direct op een printplaat (zie foto) gesoldeerd. Simpelweg met een dremel de opening iets groter maken en een IEC-inlet er aan schroeven gaat dus niet lukken. Enige optie is om een IEC-inlet te nemen met ingebouwde zekering en die een stuk hoger te hangen waar nu de zekering zit. Dan moet ik korte kabels aan de nieuwe inlet hangen en deze aan de printplaat vast solderen. Weet nog niet of ik dat wel durf :sadlike:, misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Het zal ook wel een reden hebben dat Rega voor deze oplossing kiest alleen kan ik die zo snel niet bedenken. De Brio R uit dezelfde lijn heeft namelijk wel gewoon een IEC-inlet.

Dus voorlopig toch maar een adapter er aan hangen totdat er een fabrikant een keer losse C5 stekkers gaat leveren. Gelukkig zag ik zojuist dat ook Kemp nu een C5-adapter in zijn programma heeft en die heb ik dan maar besteld.