Aankoopadvies Buizenversterker Stereo Systeem

Gestart door Kingpin, september 27, 2011, 01:28:01

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Tadaa  ;D

Het is een Cayin A-55T met een buizen upgrade naar Svetlana KT88 winged C buizen geworden !

Cayin A-55T

De uiteindelijke set:
- Cayin A-55T
- Metrum mini nos DAC Quad
- Logitech Touch
- Audio Physic Brilon 2.0 monitoren (tijdelijk ondersteuning door Velodyne SPL-1500R)

Vandaag opgehaald in ons buurland met nog 2 jaar garantie.
Ziet er werkelijkwaar als nieuw uit zonder enige vorm van putjes of krasjes, ongekend.
Heb 'm tijdelijk boven in een test opstelling staan totdat m'n HT naar boven verhuist en beneden de ruimte vrijkomt voor de stereo opstelling.
Vandaag uitgebreid beluisterd, gitaar en zang  :inlove: zoals muziek bedoeld is. Het hoog is heel erg mooi zonder de nadruk erop te leggen dat het enigsinds hard wordt.
Een e.gitaar (blues) klinkt zoals op de buhne, dat kan alleen een buis zo neerzetten, weet niet wat het is maar het geheel klinkt vloeiend en toch gedetaileerd.
Zelf nu ik buiten de sweetspot zit (ughmm, in de testopstelling dan) klinkt het nog goed.

Me very happy  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Joppietersen

Gefeliciteerd!

mooi apparaat.....

merk je nou dat je een sub nodig hebt bij buizen tov dezelfde opstelling maar dan met transistorenversterking?

Kingpin

Citaat van: Joppietersen op november 12, 2011, 20:06:33
Gefeliciteerd!

mooi apparaat.....

merk je nou dat je een sub nodig hebt bij buizen tov dezelfde opstelling maar dan met transistorenversterking?
Voor stereo heb ik monitoren die niet erg laag gaan dus een sub is in mijn situatie wel wenselijk.
Ik kan binnenkort voor de gein eens m'n Sparks erachter gooien en vergelijken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

peterrr

Welkom bij de buizenklup. :clapping:

Mooie versterker, goed merk, gefeliciteerd en veel plezier!

grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

S@m

Kingpin

Thanks !

blauwe buizen  :)

twani

Mooi zeg, je krijgt spontaan zin om de knopkes te politouren, bling bling in de goede zin des woords ;D

Groet,
Theo.

Kingpin

omdat ik het niet kan laten ... ff genieten van m'n test setupje.

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Peerless Monster

Erg gelikt !!
Hoop dat je er erg veel plezier aan gaat beleven!! :)
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

S@m

Stefan S.

Gefeliciteerd, dat ziet er indrukwekkend uit zeg!  :thumbs-up:. Als alles zover is, dan nodig ik mijzelf graag uit om deze mooie set real life te beluisteren  :D

Kingpin

Citaat van: S@m op november 13, 2011, 07:45:19
Alleen de kap er nog af...

Bij deze .. de foto's zonder kap en bij daglicht.

Citaat van: Stefan S. op november 13, 2011, 10:46:09
Gefeliciteerd, dat ziet er indrukwekkend uit zeg!  :thumbs-up:. Als alles zover is, dan nodig ik mijzelf graag uit om deze mooie set real life te beluisteren  :D
Dat is goed Stefan, duurt nog even, het opruimen/verhuizing van spullen vergt toch meer dan ik dacht  :D

Kingpin

Even een vraagje aan de geleerden  :D
Is de bias afstelling voor de Svetlana KT88 hetzelfde als van de originele Cayin KT88 (350-400mV) ?

S@m

Citaat van: Kingpin op november 13, 2011, 11:41:58
Bij deze .. de foto's zonder kap en bij daglicht.

Mooi in veelvoud... ;)

Een leuk artikel over diverse KT88's: klikkerdeklik

Kingpin

J.S.

Citaat van: Kingpin op november 13, 2011, 11:43:11
Even een vraagje aan de geleerden  :D
Is de bias afstelling voor de Svetlana KT88 hetzelfde als van de originele Cayin KT88 (350-400mV) ?

Nee, het gaat echt om individuele buizen; zelfs buizen van dezelfde fabrikant kunnen enorm verschillen, daarom kopen de meeste mensen een gematched kwartet, omdat het e.e.a. op z'n best meestal alleen per paar is in te stellen. Bij jou dus niet als ik je goed heb begrepen. Veel plezier ermee!

Kingpin

Citaat van: J.S. op november 13, 2011, 12:36:43
Nee, het gaat echt om individuele buizen; zelfs buizen van dezelfde fabrikant kunnen enorm verschillen, daarom kopen de meeste mensen een gematched kwartet, omdat het e.e.a. op z'n best meestal alleen per paar is in te stellen. Bij jou dus niet als ik je goed heb begrepen. Veel plezier ermee!
Ja dat had ik gelezen, er zitten matched pairs in.
Ik kan van bovenaf de bias (mV) per buis instellen. Volgens de handleiding moet deze tussen de 350-400mV per buis afgeregeld worden voor de originele buizen.
Aangezien er nu Svetlana's inzitten moet ik deze waarde (400mV) dan ook aanhouden of verschilt dit per merk buis die je erin stopt?

S@m

Citaat van: Kingpin op november 13, 2011, 12:49:42
Ja dat had ik gelezen, er zitten matched pairs in.
Ik kan van bovenaf de bias (mV) per buis instellen. Volgens de handleiding moet deze tussen de 350-400mV per buis afgeregeld worden voor de originele buizen.
Aangezien er nu Svetlana's inzitten moet ik deze waarde (400mV) dan ook aanhouden of verschilt dit per merk buis die je erin stopt?

Dat zal imho niet veel uitmaken en wie weet gebruikt Cayin standaard ook Svetlana. Op 350mV houden, worden de buizen minder warm en gaan wat langer mee  ;)

Kingpin

Citaat van: S@m op november 13, 2011, 12:54:25
Dat zal imho niet veel uitmaken en wie weet gebruikt Cayin standaard ook Svetlana. Op 350mV houden, worden de buizen minder warm en gaan wat langer mee  ;)
Ok, thanks !

Ik keek de handleiding nog even na, daarin zat ook de garantieoverdracht en de rekening van de buizen met firma naam erbij ... daar ook maar ff een mailtje heen gestuurd.

S@m

Citaat van: Kingpin op november 13, 2011, 13:00:27
Ok, thanks !

Ik keek de handleiding nog even na, daarin zat ook de garantieoverdracht en de rekening van de buizen met firma naam erbij ... daar ook maar ff een mailtje heen gestuurd.

Zekerheid voor alles kan idd geen kwaad...

J.S.

Een bepaald type buis (in jouw geval KT88) stel je bij een bepaalde anodespanning op een bepaalde ruststroom in. Bij het wisselen van buizen kan je dus aan de regelaars moeten draaien om weer rond datzelfde getal te komen.

Ik weet niet wat die meetpunten in je Cayin weergeven; vaak wordt er voor zo'n meetpunt een 1 Ohm weerstand van de cathode naar de aarde gelegd (bij fixed bias), zodat je het verval over die weerstand meet in mV (spanning = stroom in dit geval). Maar 350mV is een heel ongebruikelijke waarde in dat geval, tenzij ze een 0.1 Ohm weerstand gebruiken, dus ik ben wel benieuwd wat ze doen. Heb je toevallig een aardige foto van de binnenkant?

Kingpin

Citaat van: J.S. op november 13, 2011, 13:55:20
Een bepaald type buis (in jouw geval KT88) stel je bij een bepaalde anodespanning op een bepaalde ruststroom in. Bij het wisselen van buizen kan je dus aan de regelaars moeten draaien om weer rond datzelfde getal te komen.

Ik weet niet wat die meetpunten in je Cayin weergeven; vaak wordt er voor zo'n meetpunt een 1 Ohm weerstand van de cathode naar de aarde gelegd (bij fixed bias), zodat je het verval over die weerstand meet in mV (spanning = stroom in dit geval). Maar 350mV is een heel ongebruikelijke waarde in dat geval, tenzij ze een 0.1 Ohm weerstand gebruiken, dus ik ben wel benieuwd wat ze doen. Heb je toevallig een aardige foto van de binnenkant?

De handleiding zegt letterlijk het volgende hierover:

Connect the test lead of DC. V meter to the (V1) terminal.
Adjust the (V1) Bias Pot to measure the DC Voltage around 0.35~0.4V (that means the static current is around 35mA~40mA for V1), and do the same procedure for V2-V4.

Bedrading en componenten van binnen:

Dit is die van de A-50T (EL34 versie) misschien wat duidelijker:

ChrisV

Feli met deze versterker! Heb zelf ooit de 500 MK gehad.

Wees voorzichtig met het schoonmaken: de metallic verf rond de buizen is eenvoudig beschadigd. 

J.S.

Ok, dank je! Is nu duidelijk: inderdaad de standaard manier om bias af te lezen voor fixed bias, ze hebben waarschijnliijk alleen een ander weerstandje gebruikt. Een lager getal geeft in dit geval ook inderdaad een conservatievere ruststroom instelling weer, zoals eerder in deze thread vermeld werd; komt de levensduur ten goede, maar wel even luisteren of de klank er niet minder van wordt.

Ziet er netjes uit van binnen!