Aankoopadvies Buizenversterker Stereo Systeem

Gestart door Kingpin, september 27, 2011, 01:28:01

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: ChrisV op november 13, 2011, 14:12:26
Feli met deze versterker! Heb zelf ooit de 500 MK gehad.

Wees voorzichtig met het schoonmaken: de metallic verf rond de buizen is eenvoudig beschadigd. 
Bedankt voor de tip .. normaal gebruik van die zachte vezeldoekjes.

Citaat van: J.S. op november 13, 2011, 14:30:21
Ok, dank je! Is nu duidelijk: inderdaad de standaard manier om bias af te lezen voor fixed bias, ze hebben waarschijnliijk alleen een ander weerstandje gebruikt. Een lager getal geeft in dit geval ook inderdaad een conservatievere ruststroom instelling weer, zoals eerder in deze thread vermeld werd; komt de levensduur ten goede, maar wel even luisteren of de klank er niet minder van wordt.

Ziet er netjes uit van binnen!
Thanks !
Ik heb 'm nu op 400mV staan en dat klinkt erg goed, zeker in de triode stand (instelling stond niet goed, veels te hoog wat ook nog eens de levensduur van de buizen verkort).
Buizen en muzikaal :inlove: tjonge jonge wat klinken gitaren en zang mooi zeg.
Terzijnetijd nog een keer op zoek naar een subje ter ondersteuning van m'n monitoren.

filmpje zonder kap.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

S@m

Citaat van: Kingpin op november 13, 2011, 15:49:40
Terzijnetijd nog een keer op zoek naar een subje ter ondersteuning van m'n monitoren.

Wel een aktieve neem ik aan...

Edit, filmpje even bekeken. Ik zou de versterker en de luidsprekers wel van elkaar ontkoppelen. Trillingen van de luidsprekers zullen de versterker vast geen goed doen  ;)

Kingpin

Citaat van: S@m op november 13, 2011, 15:52:46
Wel een aktieve neem ik aan...

Edit, filmpje even bekeken. Ik zou de versterker en de luidsprekers wel van elkaar ontkoppelen. Trillingen van de luidsprekers zullen de versterker vast geen goed doen  ;)

Haha ja uiteraard .. een passieve trekt de Cayin niet ben ik bang  :D
In de tussentijd gebruik ik de SPL-1500R maar (ook geen straf).

Edit: Het filmpje is de test opstelling alleen maar om even snel te testen of alles werkt  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Ik kon het niet langer aanzien en heb m'n HT setup uit elkaar gehaalt  :(.
Omdat de testopstelling me begon te vervelen en ik zeer benieuwd was hoe de versterker zou presteren in goede/betere omgeving heb ik de Cayin aangesloten op m'n AP Sparks zonder toevoeging van de sub, omdat ik weet dat de Sparks goed uitgericht staan kan ik hierdoor een beter oordeel over vellen.
Na de nodige zweetdruppels van het uit elkaar halen van de HT Setup en het installeren van de Buizenversterker heb ik de laatse eerst lekker warm laten inspelen en in de tussentijd even de hond uitgelaten en dan kon de luistersessie beginnen.

Als eerste wat me na een paar nummers te binnen schoot ... daar ga ik geen spijt van krijgen  :D
In de tussentijd de speakers iets verdraaid ivm verplaatsing van de sweetspot en alles viel ineens op z'n plaats.
De Cayin kan de Sparks zelfs in de triode stand makkelijk onder controle houden en het volume hoeft niet eens zover open voor een aangenaam luisterniveau.
De triode stand geeft in mijn oren de meest realistische weergave dus we laten 'm daar maar op staan.
Het geheel klinkt warm en muzikaal zonder ook maar te warm te worden. Warm is misschien niet het goede woord, meer body, vooral met elektrisch gitaar, en een flanger effect .. man je gelooft bijna dat er in je huis iemand staat te spelen, akelig echt.
E.Gitaar komt toch echter over dan in vergelijk met een transistorversterker, dat vind ik ook met stemmen, vloeiender en muzikaler allemaal zonder in te boeten op detail.
Microdetail vind ik in verhouding met m'n andere set wat minder, daarentegen is deze set wel muzikaler en minder analytisch.

Laag weergave is alles behalve weinig en onnauwkeurig zoals wel eens wordt geschreven dat een buis minder laag weergave heeft.
De Sparks hebben in ieder geval absoluut geen sub ondersteuning nodig wat straks wel het geval is met m'n Brilon 2.0 speakers.
Mijn conclusie tot nu toe is dan ook dat het absoluut mogelijk is om met een "beperkt" budget zij het dan grotendeels dmv 2ehands apparatuur toch op een redelijk hoog niveau te spelen.
Denk dat als ik deze set nog beter wilt krijgen toch behoorlijk diep in de buidel moet.
Wat eerst helemaal niet m'n bedoeling was en een eenvoudige stereo set zou moeten worden als vervanging van m'n HT set is toch uitgelopen op een volwassen systeem die zich zeer zeker niet hoeft te schamen tov m'n HT set (die in stereo ook goed is).
Het geheel is "anders" maar heel plezierig om naar te luisteren, dus missie geslaagd.
:music:

WonkaBar

Tja, dat ie goed zou klinken met je Sparks was ik niet zo bang voor, wel of ie 'm aankon - dus wel als ik het zo lees. In ieder geval veel luister plezier met je nieuwe setje.  ;D
XTZ 99.26, XTZ W10.17p, Musical Fidelity M6i, CA DACMagic, Logitech Touch, JRiver, JPLAY, CA CD640MKII, Atlas Hyper 2.0, Atlas Equator Superior, Atlas Opus, Soundcare SuperSpikes

Kingpin

Citaat van: WonkaBar op november 18, 2011, 14:37:46
Tja, dat ie goed zou klinken met je Sparks was ik niet zo bang voor, wel of ie 'm aankon - dus wel als ik het zo lees. In ieder geval veel luister plezier met je nieuwe setje.  ;D
Ja de versterker kan 'm in triode stand makkelijk aan, bass blijft onder controle en bij "aardig" luisterniveau staat de volume op standje 10 uur, niet gek.
Ben wel blij dat ik een stand triode en UL heb om het verschil goed te kunnen horen, de triode stand is verruit de betere, iets minder "direkt" maar eerlijker, meer lucht/zwart tussen de instrumenten.

Binnenkort de Brilons eens aan een test onderwagen icm met m'n sub in mijn leefomgeving, ben benieuwd.