Het interpreteren van metingen aan luidsprekers en het correleren met klank

Gestart door Martijn M, september 8, 2011, 17:01:26

Vorige topic - Volgende topic

Interficior

Citaat van: keyser op september 14, 2011, 13:40:07
Is er al iemand toegekomen aan het lezen van deze artikelen? Ik ben benieuwd wat men er van vindt!
Alleen deeltje één. Deeltje twee komt binnenkort. Hoop ik.
Take it or lease it

AbZ

Citaat van: Interficior op september 14, 2011, 14:25:21
Alleen deeltje één. Deeltje twee komt binnenkort. Hoop ik.
Hier ook zo.  Deel twee vergt wat meer inspanning, kreeg ik de indruk.

Interficior

Citaat van: AbZ op september 14, 2011, 14:39:10
Hier ook zo.  Deel twee vergt wat meer inspanning, kreeg ik de indruk.
Misschien kom ik eraan toe om het geheel over te tikken zodat het wat prettiger leesbaar is. Dat vind ik nu namelijk niet echt het geval. Iemand geïnteresseerd?
Take it or lease it

AbZ

Citaat van: Interficior op september 14, 2011, 14:57:15
Misschien kom ik eraan toe om het geheel over te tikken zodat het wat prettiger leesbaar is. Dat vind ik nu namelijk niet echt het geval. Iemand geïnteresseerd?
Lijkt me erg veel gedoe terwijl de geinteresseerden het zo ook wel lezen...
of anders moet je het ff door een OCR scanner halen.  Hoef je niet te typen  ;)

Martijn M

Het is toch prima leesbaar? Soms kom je beroerde scans tegen, maar dit is voor mij echt totaal geen probleem. Eventueel kun je het ook nog omzetten in een word-document, met een programma zoals dit: http://www.hellopdf.com/ .
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op september 14, 2011, 15:03:45
Het is toch prima leesbaar? Soms kom je beroerde scans tegen, maar dit is voor mij echt totaal geen probleem. Eventueel kun je het ook nog omzetten in een word-document, met een programma zoals dit: http://www.hellopdf.com/ .
Ja, zoiets dus!   De O van OCR is hier nvt  :)

Interficior

Alhoewel de ligaturen mijn beeldscherm uitvliegen vind ik het toch op een of andere manier veels te "druk" en daarmee vermoeiend om te lezen. Ik denk dat het te vet is. Ik zal binnenkort kijken wat ik kan doen voor mezelf. :)
Take it or lease it

Martijn M

Ach.. het is natuurlijk altijd voor verbetering vatbaar. Als je er straks een mooi kunststukje van gemaakt hebt, mag je het wat mij betreft wel posten!
Dutch & Dutch

Koen K

En vertaal het dan gelijk even zodat iedereen het kan lezen  ;D

Ik heb inmiddels een aardig stuk van deel 1 gelezen.

Arno P

Het ontgoochelende van deel2 vind ik wel de conclusie waarin hoofdzakelijk wordt aangegeven dat je met een luisterpanel inderdaad dergelijke testen kunt doen en een relatie tot metingen kunt leggen...Had er in de conclusie gestaan dat DIT de optimale curve is in DEZE situatie oid dan hadden we een hoop leestijd kunnen uitsparen  :P ::) ;D ;)

Martijn M

Citaat van: Arno P op september 14, 2011, 21:19:45
Het ontgoochelende van deel2 vind ik wel de conclusie waarin hoofdzakelijk wordt aangegeven dat je met een luisterpanel inderdaad dergelijke testen kunt doen en een relatie tot metingen kunt leggen...Had er in de conclusie gestaan dat DIT de optimale curve is in DEZE situatie oid dan hadden we een hoop leestijd kunnen uitsparen  :P ::) ;D ;)

Het is niet keihard, maar op basis van de metingen kun je zeer aardig voorspellen hoe een luidspreker beoordeeld zal worden in een blinde test. Alle data is aanwezig! Het loont om hier nog even heel uitgebreid naar te kijken. Ik doe dit zelf met enige regelmaat en steeds ontdek ik weer nieuwe dingen.

Een aantal criteria waar de hoogstgewaardeerde luidsprekers aan voldoen:

- Een vlakke response op 0 graden en onder kleine hoeken off-axis (het directe geluid dus).
- Een gelijkmatige response.
- Diep doorlopend laag (zie fig. 8 ).

Het belang van de powerresponse komt niet duidelijk naar voren, al lijkt het dat pieken (meer dan dalen) en een ongelijkmatig verloop nadelig zijn. Een zeer gelijkmatig verlopende powerresponse lijkt echter niet te correleren met een hoge beoordeling, zie bijv. de luidsprekers 18 en vooral 16. De hoogstgewaardeerde luidsprekers hebben allemaal een dip in de powerresponse waar het crossover zit, m.u.v. luidspreker 3. Dit is wat je verwacht met een crossover dat on-axis in fase is.

Dutch & Dutch

Interficior

Geweldig programma.

Maakt een Word-document van 632 MB waarna Word deze niet kan openen.
Take it or lease it

EJ

Interficior

Citaat van: EJ op september 15, 2011, 11:33:05
En dat ligt niet aan Word?  :tongue2:
Wel - om serieus in te gaan op je vraag - dat Word een bestand van 632 MB niet kan openen ligt ongetwijfeld aan Word. Dat PDF2Word (let op de naam hè, ik heb het deel Word niet gekozen) blijkbaar 632 MB nodig heeft om 9 pagina's te converteren is natuurlijk Word niet aan te rekenen. Ik denk dat het programma niets van de tekst begrijpt en er alleen maar *.bmp-plaatjes ervan maakt ofzo. Het zijn natuurlijk wel *ril* twee kolommen. :sarcasm:
Take it or lease it

EJ

Goed dat je serieus antwoord, het was ook echt wel serieus bedoeld (denkend aan al die scripties van nietsvermoedende en hardwerkende studenten die ineens niet meer te openen waren).

Heb je het ook al eens met hellopdf geprobeerd? (www.hellopdf.com)?

Ik denk wel dat je gelijk hebt met je veronderstelling dat het programma er niets van begrijpt. ;)

AbZ

EJ

AbZ

Ja ...  :D

Zijn er mensen die een vertaling echt hard nodig hebben?  Dan ff laten weten.

morca

Citaat van: AbZ op september 15, 2011, 15:13:17
Ja ...  :D

Zijn er mensen die een vertaling echt hard nodig hebben?  Dan ff laten weten.
Euh ,me technisch Engels is niet zo goed,dit word voor mij zonder theorie,maar alleen praktijk kennis een hele dikke kluif om te lezen,en dan ook nog alles begrijpen.

Heb net een klein stukje bekeken,hard gewerkt nu eerst relaxen

EJ

Ik denk dat dit hele leerzame stukken zijn, die door veel gebruikers hier op het forum niet gelezen willen worden. ;)

Gelukkig zijn er ook medeforummers zoals Morca die het wel willen lezen. Ik denk dus inderdaad zal helpen om het te vertalen. Niet iedereen is even goed in het lezen van (technisch) engels.

Interficior: joint effort wellicht om te vertalen?

Martijn M

Met deze heb ik een redelijk resultaat gekregen: http://convertpdftoword.net/

Je moet vervolgens nog wel wat editen als je alle afbeelding e.d. wilt zien. Er staan op plaatsen ook wat stukken tekst over elkaar heen.

Dutch & Dutch

AbZ

De taal kost mij nul moeite (de techniek heel wat meer) maar vertalen kost al snel meer tijd dan je verwacht, dus ik ga niet direct iets beloven...  maar zal er naar kijken.  Joint effort kan eventueel via Google docs.  Ik neem aan dat keyser de technische vragen kan antwoorden.

morca

hartelijk dank heren voor het aanbod,maar alleen voor mij moet je niet al dat werk gaan doen,moet ik maar wat harder denken onder het lezen.

Ik ga het wel proberen te begrijpen ,en zeker wel lezen want alles wat met speakers en meten en resultaten daarvan heeft te maken ,heeft zeer veel van mijn intresse.

ivo1986

Citaat van: EJ op september 15, 2011, 17:45:48
Ik denk dat dit hele leerzame stukken zijn, die door veel gebruikers hier op het forum niet gelezen willen worden. ;)

Gelukkig zijn er ook medeforummers zoals Morca die het wel willen lezen. Ik denk dus inderdaad zal helpen om het te vertalen. Niet iedereen is even goed in het lezen van (technisch) engels.

Interficior: joint effort wellicht om te vertalen?

Waarom gelukkig? Kun je de muziek alleen waarderen als je de theorie kent?
Ik hou ook van auto's. Maar weet geen zak van de techniek. Kan ik dan geen autoliefhebber zijn?

AbZ

Citaat van: ivo1986 op september 15, 2011, 23:03:55
Waarom gelukkig? Kun je de muziek alleen waarderen als je de theorie kent?
Ik hou ook van auto's. Maar weet geen zak van de techniek. Kan ik dan geen autoliefhebber zijn?
Het is geen muziektheorie maar luidsprekertheorie praktijk.
Je hebt wel een punt.  Het hoeft niet maar kan gewoon leuk en leerzaam zijn.