300B SET Wie heeft er ooit een gebouwd?

Gestart door Arno P, augustus 18, 2011, 19:38:57

Vorige topic - Volgende topic

Arno P

De titel zegt het. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een dergelijke versterker nog nooit op dit forum door iemand is gebouwd (kon niets vinden in de search overigens  :sigh: )

kermy

Beste Arno,

Een Sun Audio SV2A3 als een kit.
Een Stoet Heart Beat 300B se, gekocht als pre productie, maar later naar kathode bias gezet en dc op de gloeidraad van de 300B.
Als ik kan helpen hoor ik je wel.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Pjotr27

CiteerEen Sun Audio SV2A3 als een kit.

Is nog steeds te koop zowel als geintegreerd of als monoblokken ( speel ik mee!).
Eenvoudig om te bouwen naar een 300 als ik het goed begrepen hebt...
Het is alleen niet helemaal zelfbouw
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Arno P

Citaat van: kermy op augustus 18, 2011, 19:53:31
Beste Arno,

Een Sun Audio SV2A3 als een kit.
Een Stoet Heart Beat 300B se, gekocht als pre productie, maar later naar kathode bias gezet en dc op de gloeidraad van de 300B.
Als ik kan helpen hoor ik je wel.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Mooi, een kit valt ook binnen de diy ervaring  ;)

Kathode bias...dus eerst had deze fixed? Verschil gehoord? Welke voedingspanning werd er gebruikt?

Arno P

Citaat van: Pjotr27 op augustus 18, 2011, 20:00:11
Is nog steeds te koop zowel als geintegreerd of als monoblokken ( speel ik mee!).
Eenvoudig om te bouwen naar een 300 als ik het goed begrepen hebt...
Het is alleen niet helemaal zelfbouw

zelf in elkaar gezet? Verder nog getweaked?

phy

300b's een stuk of 15 a 20
maar ook px25 ,2a3,en met de 45
de meeste single ended
als je met een lowther speelt  kan je hier wel wat interessants vinden
http://www10.big.or.jp/~dh/
hij heeft zijn versterkers speciaal afgestemd op lowthers

Eigenlijk vind ik een 2a3 of 45 nog mooier in combinatie met een breedbander
als je zelf bouwt kan je de Lowther shout met wat experimenteren redelijk temmen .

Een paar dingen vind ik een must voor een versterker die je op een lowther aansluit
koolweerstanden, mooie pio koppel condensators (of een interstage),een buizen gelijkrichter is altijd mooier dan solidstate
liefst geen electrolieten ,minstens 1 smoorspoel.
En de voeding choke loaded uitgevoerd dus direct achter de gelijkrichtbuis geen condensator maar direct de smoorspoel
past heel goed bij het lowther karakter.

Als ik je een 300b tip mag geven, deze doet het echt HEEL mooi op een lowther
http://www.timebanditaudio.com/300b/WE91A.pdf
Mocht je die willen bouwen kan ik je wel wat component advies geven per mail of telefoon

Arno P

Citaat van: phy op augustus 18, 2011, 20:47:24
300b's een stuk of 15 a 20
maar ook px25 ,2a3,en met de 45
de meeste single ended
als je met een lowther speelt  kan je hier wel wat interessants vinden
http://www10.big.or.jp/~dh/
hij heeft zijn versterkers speciaal afgestemd op lowthers

Eigenlijk vind ik een 2a3 of 45 nog mooier in combinatie met een breedbander
als je zelf bouwt kan je de Lowther shout met wat experimenteren redelijk temmen .

Een paar dingen vind ik een must voor een versterker die je op een lowther aansluit
koolweerstanden, mooie pio koppel condensators (of een interstage),een buizen gelijkrichter is altijd mooier dan solidstate
liefst geen electrolieten ,minstens 1 smoorspoel.
En de voeding choke loaded uitgevoerd dus direct achter de gelijkrichtbuis geen condensator maar direct de smoorspoel
past heel goed bij het lowther karakter.

Als ik je een 300b tip mag geven, deze doet het echt HEEL mooi op een lowther
http://www.timebanditaudio.com/300b/WE91A.pdf
Mocht je die willen bouwen kan ik je wel wat component advies geven per mail of telefoon

Ah! dit zijn meteen 5 stappen vooruit, mooi!
Ik heb de afgelopen dikke 25 jaar heel wat buizenversterkers gebouwd/gereviseerd zowel voor gitaar als audio....en zoals de esl en breedbander in mijn geheugen bleven hangen...zo bleef ook de 300B al die jaren hangen. Met het vorderen van zeer goed klinkende hoorns kijkt de 300B natuurlijk om de bocht en "mag ik eindelijk hierover gaan nadenken" en loop ik nu eens niet aan tegen dat ik wil bouwen maar dat je bedrogen uit komt als de luidsprekers moeizaam in het rendement zitten.

Gedachtengang tot nog toe...sowter sa08 (3k5) als OT en de 61 als voedingstrafo....buizengelijkrichter die van de 2x410V via CLC (47uF/12H/200uF....niet te grote C's om de gelijkrichtbuizenstroom binnen de perken te houden) er een vette 500V van maakt waarvan er een 100V afgenomen wordt door de kathodebiasweerstand en er een veilige spanning van 400V over de 300B blijft staan. Dit net even met software gesimuleerd en ook meteen de choke-loaded variant gecheckt...maar dan mag je blij zijn met 300V voor de 300B
Drivergedachte hangt nog bij de 6sn7
300B gloeispanning bij voorkeur DC....via 6.3V en lowdropstabilisator zou net kunnen....maar het zit mij niet lekker dat er dan een halfgeleider in de signaalweg zit waarbij de stabilisator slechts goed functioneert in een heel klein F-gebied (zeg maar 50Hz...en bij de eerste kHz is het prut en moet de condensator zijn werk doen)

Korte draden...hele goede componenten...zilver in signaalweg...enz enz

Even heel beknopt de gedachten dan tot nog toe..

phy

Ik zou met de lowthers geen 6sn7 cascade als driver gebruiken dat is geen goed huwelijk
dat gaat echt schreeuwen
Een 6sl7 in srpp is heel simpel en is een betere keuze.
maar de we 91 was mijn beste 300b in combinatie met Lowthers en AER
het voordeel van bv een 2a3 is dat hij met ac gloei voldoende stil te krijgen is
met een 300b is dc wel een must.

Arno P

Citaat van: phy op augustus 18, 2011, 22:02:00
Ik zou met de lowthers geen 6sn7 cascade als driver gebruiken dat is geen goed huwelijk
dat gaat echt schreeuwen
Een 6sl7 in srpp is heel simpel en is een betere keuze.
maar de we 91 was mijn beste 300b in combinatie met Lowthers en AER
het voordeel van bv een 2a3 is dat hij met ac gloei voldoende stil te krijgen is
met een 300b is dc wel een must.

Wat voor versterker gebruik je op dit moment?

phy

Mono blokken single ended parallel 300b's of
Of mono blokken met een enkele 300b deze hebben overigens zo'n cascade 6sn7
op mijn huidige speakers is dat wel een goeie match.

Arno P

Citaat van: phy op augustus 18, 2011, 22:11:20
Mono blokken single ended parallel 300b's of
Of mono blokken met een enkele 300b deze hebben overigens zo'n cascade 6sn7
op mijn huidige speakers is dat wel een goeie match.

Opdat ik even niet hoef te searchen....welke speakers heb je nu als favoriet?

phy

ik speel nu met Audio Note E spe He
wat wil je ongeveer uitgeven aan je versterkers heb je daar al over na gedacht ?
ik weet nog een mooie kit speciaal voor de lowthers
het is naar een ontwerp van Sakuma
deze: http://www10.big.or.jp/~dh/work/93071.html
maar de kit kost volgens mij rond de 2000 euro !

Arno P

Citaat van: phy op augustus 18, 2011, 22:21:23
ik speel nu met Audio Note E spe He
wat wil je ongeveer uitgeven aan je versterkers heb je daar al over na gedacht ?
ik weet nog een mooie kit speciaal voor de lowthers
het is naar een ontwerp van Sakuma
deze: http://www10.big.or.jp/~dh/work/93071.html
maar de kit kost volgens mij rond de 2000 euro !

Het wordt in ieder geval geen kit...helaas wil ik de hard way... ^-^

kermy

Citaat van: Arno P op augustus 18, 2011, 20:06:33
Mooi, een kit valt ook binnen de diy ervaring  ;)

Kathode bias...dus eerst had deze fixed? Verschil gehoord? Welke voedingspanning werd er gebruikt?

Beste Arno,

Wat vond ik het verschil, nou bij mij in mijn situatie vond ik de kathode bias vrijer klinken, vloeiender zoals je wilt.

De hoogspanningsvoeding was 420V.

Ook ik heb met Lowthers gedraaid, als ik het goed heb de Bicor 250 met een PM2 driver, ik draai tegenwoordig met twee Oris 200 hoorns met Aer units.

Als ik van de winter zin heb gaan deze vervangen worden door compressie drivers op cd hoorns van P audio met op het hoog een Beyma slot.

Waar ik je wel voor wil waarschuwen is het volgende, met alle SE versterkers heb ik de ervaring dat AC op de gloeidraad van de 300B voor mij het fijnste klinkt. En voordat nu iedereen over mij heen valt, dat is dus voor mij! En voorgaande brengt mij bij een groot dilemma van SE in combinatie met hoogrendement, en dat is restbrom. Met DC geen brom, maar geluid vind ik minder, met AC goed geluid maar altijd met een brom.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Arno P

Citaat van: kermy op augustus 19, 2011, 13:38:54
Beste Arno,

Wat vond ik het verschil, nou bij mij in mijn situatie vond ik de kathode bias vrijer klinken, vloeiender zoals je wilt.

De hoogspanningsvoeding was 420V.

Ook ik heb met Lowthers gedraaid, als ik het goed heb de Bicor 250 met een PM2 driver, ik draai tegenwoordig met twee Oris 200 hoorns met Aer units.

Als ik van de winter zin heb gaan deze vervangen worden door compressie drivers op cd hoorns van P audio met op het hoog een Beyma slot.

Waar ik je wel voor wil waarschuwen is het volgende, met alle SE versterkers heb ik de ervaring dat AC op de gloeidraad van de 300B voor mij het fijnste klinkt. En voordat nu iedereen over mij heen valt, dat is dus voor mij! En voorgaande brengt mij bij een groot dilemma van SE in combinatie met hoogrendement, en dat is restbrom. Met DC geen brom, maar geluid vind ik minder, met AC goed geluid maar altijd met een brom.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Is idd de deal....puristische amp met zeer hoogrendement speaker...je hoort alles....alles...ook bij-effecten...Harde muziek draaien zonder zachte passages? :devil: :D

Tentlabs gloeistroomregeling??? Lijkt goed concept....bewaakt stroom EN spanning

Jan Deckers

Beste Arno,

ook heel wat SE versterkers gemaakt, met de 6b4 (2a3) en veel met de 300B (al of niet de opgevoerde XLS-versie). De gloei met wisselstroom gehad, en met gelijkstroom. Het allermooiste vind ik tot nu toe toch de Tentlab modules. Maken het nog stiller, nog een zwartere achtergrond. Met pio's als koppel C heb ik laatst nog een slechte ervaring met ampohm gehad (maar die zijn toch al failliet). Nu de oude vertrouwde russen erin (k42 of zo), MAar ook een auricap speelt erg mooi. Als driver heb ik een 6h30 erin, die speelt in mu-stage. Momenteel het schema van de Ceasar 2 van TD. Ik moet zeggen, ik heb niks te klagen, maar de versterker is dan ook compromisloos gemaakt (qua onderdelen en bouw). Mocht je ze willen horen kan dat altijd. Spelen op Klipsch La Scala's.
Bij AE zijn erg mooie alu-kasten te koop waar erg eenvoudig mee te werken valt. Gaten zitten er erg makkelijk en snel in, en het ziet er ook nog net uit (m.i.)

grt
Jan

Arno P

Citaat van: Jan Deckers op augustus 20, 2011, 16:52:21
Beste Arno,

ook heel wat SE versterkers gemaakt, met de 6b4 (2a3) en veel met de 300B (al of niet de opgevoerde XLS-versie). De gloei met wisselstroom gehad, en met gelijkstroom. Het allermooiste vind ik tot nu toe toch de Tentlab modules. Maken het nog stiller, nog een zwartere achtergrond. Met pio's als koppel C heb ik laatst nog een slechte ervaring met ampohm gehad (maar die zijn toch al failliet). Nu de oude vertrouwde russen erin (k42 of zo), MAar ook een auricap speelt erg mooi. Als driver heb ik een 6h30 erin, die speelt in mu-stage. Momenteel het schema van de Ceasar 2 van TD. Ik moet zeggen, ik heb niks te klagen, maar de versterker is dan ook compromisloos gemaakt (qua onderdelen en bouw). Mocht je ze willen horen kan dat altijd. Spelen op Klipsch La Scala's.
Bij AE zijn erg mooie alu-kasten te koop waar erg eenvoudig mee te werken valt. Gaten zitten er erg makkelijk en snel in, en het ziet er ook nog net uit (m.i.)

grt
Jan

Hoi Jan, de Tent insteek sprak mij ook wel aan, nog eens even goed overdenken en compromisloos wordt het ook...echter...tot het niveau waar ik nog in geloof...geen hocus pocus...maar wel luisteren en ervaringen van anderen voldoende meenemen. PIO's ....zelfs audio note was hier toch van afgestapt wegens betrouwbaarheidsproblemen...niet? Ik heb PIO's nooit echt begrepen aangezien het een forse stap in de tijd terug is (met buizen ook maar voor condensators zijn m.i. in loop der tijd wel betere materialen op de markt gekomen). De kasten worden overigens ook the hard way...oftwel een hoop messing- en houtwerk zoals ik ook de passieve pre en MC Pre heb gemaakt.
Luistersessies bij elkaar is altijd een perfecte manier om ervaringen uit te wisselen hoewel mij hiervoor meestal de tijd ontbreekt....maar mocht er een pakketje tijd over blijven dan wil ik graag je set horen.

phy

Pio's zijn inderdaad wat je nodig hebt bij Lowther luidsprekers.
je moet het wel bij het oude houden.
Je kan ook stellen dat breedbanders en hoorns ook een flinke stap in de tijd terug is.
Maar het zijn fantastische luidsprekers ze hebben wel een passende versterker nodig die gebouwd is met oude technieken
de versterkers die Jan hierboven noemt kunnen echt niet ik heb de Oliver en de Ceasar ook gebouwd en het zijn prachtige versterkers maar niet voor een Lowther of AER.
Een mustage driver is te eerlijk dit veroorzaakt gegarandeerd luistermoeheid.
je moet er een typische buizenversterker voor bouwen die op huidige luidsprekers warm en sloom zou klinken
,zeg maar zoals veel mensen denken dat een buizenversterker klinkt.
Dt doet het perfect op de lowthers die combinatie trekt alles mooi recht.
De versterkers die Dick ontworpen heeft zijn zijn geen versterkers met het typische oude buizengeluid
die doen het perfect met nieuwere luidsprekers.
daar ga je niet fijn naar luisteren op Lowthers.

Maar goed ik zeg dat wel allemaal, maar het leukste is zelf proberen en ontekken
ik ben er ook een jaar of 10 mee bezig geweest.
het heeft wel wat zo'n Lowther.

paarslicht

Citaat van: phy op augustus 21, 2011, 19:36:25
Pio's zijn inderdaad wat je nodig hebt bij Lowther luidsprekers.
je moet het wel bij het oude houden.
Je kan ook stellen dat breedbanders en hoorns ook een flinke stap in de tijd terug is.
Maar het zijn fantastische luidsprekers ze hebben wel een passende versterker nodig die gebouwd is met oude technieken
de versterkers die Jan hierboven noemt kunnen echt niet ik heb de Oliver en de Ceasar ook gebouwd en het zijn prachtige versterkers maar niet voor een Lowther of AER.
Een mustage driver is te eerlijk dit veroorzaakt gegarandeerd luistermoeheid.
je moet er een typische buizenversterker voor bouwen die op huidige luidsprekers warm en sloom zou klinken
,zeg maar zoals veel mensen denken dat een buizenversterker klinkt.
Dt doet het perfect op de lowthers die combinatie trekt alles mooi recht.
De versterkers die Dick ontworpen heeft zijn zijn geen versterkers met het typische oude buizengeluid
die doen het perfect met nieuwere luidsprekers.
daar ga je niet fijn naar luisteren op Lowthers.

Maar goed ik zeg dat wel allemaal, maar het leukste is zelf proberen en ontekken
ik ben er ook een jaar of 10 mee bezig geweest.
het heeft wel wat zo'n Lowther.

Als ik de schema's goed bekijk dan is die Japanse meneer sterk geneigd om de bandbreedte van de versterker te beperken door middel van interstage trafo's met een beperkte bandbreedte.
Lijkt me voor de Lowters inderdaad geen slechte oplossing om het een beetje in de hand te houden.
Hij gebruikt overigens vaak hele goede uitgangstrafo's van Tamura, dat dan weer wel  :bigsmile:

btw er worden tot de dag van vandaag papier in olie's gemaakt maar die hebben een iets moderner binnenwerkje gekregen. Omdat de spec's van p.i.o nu eenmaal bijzonder goed zijn.Van de oude p.i.o zijn de VitaminQ (van Sprague) een van de beste. De Russen doen het ook goed voor nostalgisch werk.

Voor TOP SE uitgangs trafo's kun je terecht bij Tribute, Tamura en Tango. ( 3x T, toevallig) Voor goedkoper en net goed genoeg kun je bij AE terecht.

Arno P

Citaat van: paarslicht op augustus 22, 2011, 15:37:56
Omdat de spec's van p.i.o nu eenmaal bijzonder goed zijn.

Weet jij waar een vergelijking staat tussen de daadwerkelijke specificaties van PIO vs Teflon MKP MKT enz?

paarslicht

Citaat van: Arno P op augustus 22, 2011, 16:12:10
Weet jij waar een vergelijking staat tussen de daadwerkelijke specificaties van PIO vs Teflon MKP MKT enz?

Veel info kun je bij fabrikanten op vragen. Bijvoorbeeld voormalig Siemens (nu Epcos) heeft moderne olie's maar ook mkt en mkp data in hun databank staan.
http://www.epcos.com/inf/20/50/db/power_99/01280167.pdf
http://www.epcos.com/inf/20/20/db/fc_2009/MKP_B32794_798_preliminary.pdf

Arno P

Citaat van: paarslicht op augustus 22, 2011, 16:21:01
Veel info kun je bij fabrikanten op vragen. Bijvoorbeeld voormalig Siemens (nu Epcos) heeft moderne olie's maar ook mkt en mkp data in hun databank staan.
http://www.epcos.com/inf/20/50/db/power_99/01280167.pdf
http://www.epcos.com/inf/20/20/db/fc_2009/MKP_B32794_798_preliminary.pdf

Ik zie hier niet meteen het aantoonbare feit dat PIO betere specs (meetbaar) zou hebben...jij?

paarslicht

Citaat van: Arno P op augustus 22, 2011, 17:11:33
Ik zie hier niet meteen het aantoonbare feit dat PIO betere specs (meetbaar) zou hebben...jij?

Kijk eens naar de verliesfaktor 0,5x10^-3  vs 0,2x10^-4
da's een faktor 20

phy

Citaat van: Arno P op augustus 22, 2011, 17:11:33
Nee ze hebben volgens mij geen betere specs daarom zijn ze zo geschikt voor lowthers
ze meten ook niet beter maar ze klinken wel beter.
Ga niet op specs of metingen af als je met units draait die niet eens aan de hifi norm voldoen
maar dat maakt allemaal niets uit het kan beter klinken dan menig hi end hifi setje.  

paarslicht

Citaat van: phy op augustus 22, 2011, 18:33:25
Nee ze hebben geen betere specs daarom zijn ze zo geschikt voor lowthers
ze meten ook niet beter maar ze klinken wel beter.
Ga niet op specs of metingen af als je met units draait die niet eens aan de hifi norm voldoen
maar dat maakt allemaal niets uit het kan beter klinken dan menig hi end hifi setje. 

Bekijk eens deze site: http://greygum.net/sbench/sbench102/caps.html

De tester merkt op: The paper in oil is extremely clean, best of the group. That may be one reason why some people prefer the sound of the paper capacitors. Although not recorded, oil capacitors in general appear to be very linear. These caps also appear to have relatively stable characteristics with change in frequency. Here's the original set of oil/paper along side the same capacitor but with the frequency changed to 100 Hz.