audiofiele netwerkkabels van audioquest

Gestart door infonews, augustus 14, 2011, 11:43:28

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Bij de Lumin was de voeding wel netjes apart en dan klonk het (nog) saaier, schijnt het.
Ik weet niet of het wel de netheid is, die het gewenste effect oplevert.

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 18, 2013, 17:15:18
Bij de Lumin was de voeding wel netjes apart en dan klonk het (nog) saaier, schijnt het.
Ik weet niet of het wel de netheid is, die het gewenste effect oplevert.
owh, dus een zekere dosis overspraak en harmonische vervorming als deel van sound design? interessant!
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 18, 2013, 17:17:11
owh, dus een zekere dosis overspraak en harmonische vervorming als deel van sound design? interessant!
Zou mij niets verbazen als dat soms een rol speelt.  Gebrek aan precisie, 'analoog', buizen, u know da drill.
Of dat bij Linn ook zo is weet ik niet.

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 18, 2013, 17:19:21
Zou mij niets verbazen als dat soms een rol speelt.  Gebrek aan precisie, 'analoog', buizen, u know da drill.
Of dat bij Linn ook zo is weet ik niet.
zou i.d.d. kunnen moedwillig kleuren met vervorming
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 18, 2013, 17:23:52
zou i.d.d. kunnen moedwillig kleuren met vervorming
Denk niet dat ze de THD actief zouden verhogen
maar je hebt in D/A sowieson te maken met filtereffecten (ringing, faseverschuiving, whatever).

Staaled

Citaat van: AbZ op juni 18, 2013, 16:54:53
Bij Linn berekent de PGA welke muzikaliteit er nog ontbreekt?

(Subliminaal jittercircuit?  CEC heeft daar ook goeie zaken mee gedaan.
Nee, lijkt me niets voor Linn.  Het klinkt ook zo rustig... maar goed, je weet het niet.)
Ik weet wel dat ze iets specifieks met dithering hebben gedaan zodat lagere bitrates beter klinken ?
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Dither
Zo ver reikt mijn kennis nu ook niet. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Raphie op juni 18, 2013, 17:17:11
Klopt zie bovenstaande link.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Kjelt op juni 18, 2013, 17:05:13
Wat mij even snel opvalt is dat ze een zeer kostbare fpga gebruiken en nog een iets goedkopere, bij Farnell kost ie €500+ (als je er genoeg besteld zal de prijs wel flink dalen maar dan nog onder de 200 euro heb je hem niet).
Waarschijnlijk zit de microcontroller in de fpga bv een ARMcore of een softcore processor maar dat kan ik zo aan de types niet zien.
Voeding had van mij dubbel uitgevoerd en gescheiden geplaatst mogen worden. Bovenin bij de analoge print zitten nog diverse spanningsregelaars, had ook apart gemogen in een sectie, die geven soms ook wat rommel.
Erg mooi vind ik de kast uit 1 stuk met aparte compartimenten met goede afschermingseigenschappen tussen de voeding, digitale en analoge gedeelte.
Dat laatste verwacht je ook van een apparaat in die prijsklasse.
Ook positief dat er geen SMD elco's gebruikt worden (lang verhaal om dat uit te leggen).
Ik vind de netschakelaar vreemd geplaats, de entree zit rechts maar de schakelaar links en dan moeten ze door het hele chassis heen de kabel leggen als ze de voeding links hadden geplaatst was het logischer geweest.
En wat betreft de aarde die keihard aan het chassis hangt, tja dan wordt het inderdaad zaak om een goede mooie schone aarde te hebben.
Dat eerste werd mij ook verteld.

De netschakelaar zat bij DS/0 ,de eerste versie Klimax DS, aan de achterzijde.
Aangezien het chassis met het dakje de bereikbaarheid lastig maakte is deze verplaatst.
Rechtsvoor was de enige optie, gezien het volle chassis.

De foto laat de onderbuik van de DS zien aangezien de print gemonteerd zit tegen de bovenzijde.

Raphie

uit het andere topic:

Citaat van: jossie op juni 19, 2013, 00:08:22
Waar kan het aan liggen?
De tegenwoordige netwerkbekabeling maakt gebruik van een techniek die uit 1881 stamt. Het grappige is dat ook gebalanceerde audio verbindingen exact dezelfde techniek gebruiken. Het gaat dan uiteraard over 'twisted pair'.

Eigenlijk zijn ze nog meer hetzelfde dan je misschien denkt. In elke switch en router zitten als laatste element voor de kabel kleine transformatoren die moeten zorgen voor de galvanische scheiding tussen de apparaten. Die zijn nuttig om aardlus stromen te voorkomen maar nog veel nuttiger om de plus en min in of uitgang van de zender en ontvanger exact dezelfde impedantie te geven zodat de common mode onderdrukking  maximaal is. Dezelfde trafo's worden ook ingezet op gebalanceerde audio in en uitgangen (uiteraard aangepast aan het andere frequentiebereik).

Als je met audio apparaten bezig bent is elke aardlus een mogelijke stoorbron, zeker omdat er nog steeds veel fabrikanten zijn die het niet begrijpen. Ze knopen nog steeds de afscherming van gebalanceerde lijnen aan de signal ground direct bij de in- of uitgang op de print. Als er stoorstromen gaan lopen gaan die direct door de signal ground over de hele print naar de voeding en de aarding van het apparaat. Niet nodig. Als de afscherming aan het chassis wordt geknoopt gaan de stoorstromen door het chassis naar de aardaansluiting en blijven dus buiten de audio schakeling. Zo simpel is het en velen doen het nog steeds fout.

Waarom ik dit hier neerpen? Omdat ik denk dat als de audio fabrikanten nog steeds dezelfde fouten keer op keer maken ik geen vertrouwen heb in ontwerpers van digitale schakelingen die het nut niet zien om kleine stoorstromen buiten de deur te houden. Ze werken met 0 en 5 volt en een paar milivolt storing boeit ze niet. Het nut om de afscherming buiten het circuit te houden ontgaat ze.
Ik zou dan ook voor audio apparaten liever UTP kabel nemen. Dan heb je een echte galvanische scheiding  en hoef je je niet meer druk te maken over aardlussen vanwege de trafo's.

Met afgeschermde netwerkkabel aan de gang gaan is dus tricky, vandaar zeker dat AQ de kabel aan een kant niet aan de afscherming heeft hangen. Ze hebben immers geen invloed op je fysieke netwerk en kunnen makkelijk een aardlus introduceren van bv audio apparaat naar switch naar eventuele andere computer  naar geaard stopcontact etc. Deze (grote) lus is ongetwijfeld een mooie stoorbron met alle digitale schakelingen onderweg.

Wat is dan het nut van de AQ afscherming? Twisted pair bekabeling met de differentiële signalen die er op staan zenden weinig storing uit omdat deze tegengesteld zijn in de plus en min ader. Anderzijds zijn de signaal nivo's wel relatief groot ten op zichte van de kleinste audio signalen op -100 dB. Wellicht dat  de UTP netwerkkabel stoort op andere audio kabels buiten het apparaat? HF storing treedt makkelijk door slecht afscherming van andere kabels heen. Dan zou afscherming van de netwerkkabel misschien nut hebben. Dat zou dan ook verklaren waarom alleen de laatste meters naar het apparaat afscherming  kunnen gebruiken. De rest is zover weg dat geen invloed mogelijk is.

Ik vermoed dat de afscherming van het RJ45 chassis in de Linn direct op de print aan de massa van het digitale circuit zit geknoopt. Als er aardlus stromen ontstaan zullen deze dan ook zeker door het hele circuit gaan richting voeding. Ik ben niet zo erg thuis in HF techniek dus ik weet niet of de afscherming van het chassis deel ook alleen aan de behuizing kan worden gemonteerd maar vanuit audio oogpunt is het zeker aan te bevelen, analoog aan de problemen die bij gebalanceerde audio verbindingen ontstaan.

Als je zelf wat wilt uitproberen koop je gewoon een Cat6 kabel van een paar meter, knip  er aan een kant de connector af, afscherming beetje terugleggen en een nieuwe connector aanknijpen.  Kun je ook nog bekijken hoe je de kabel moet toepassen. Maar ik zou dan gaan voor afscherming bij het audio  apparaat.
JBL PRX Power!

garmtz

In de FPGA wordt inderdaad vooral de digitale filtering en dithering gedaan. Linn heeft er nogal veel werk van gemaakt de best klinkende implementatie te kiezen (gehoormatig).

AbZ

Citaat van: Hipster op juni 18, 2013, 18:48:04
Klopt zie bovenstaande link.
De dithering heeft vooral effect op de SNR (ruisvloer), niet op de THD (vervorming) an sich, dacht ik.

AndreC

Ik vind dit soort topics altijd de leukste.

Je blijft lachen.  ;D
Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+
Slaapkamer: Samsung HT-D5200 || Panasonic TX-P42ST50 || Eminent EM7380

John Wx

Citaat van: AndreC op juni 19, 2013, 12:46:03
Ik vind dit soort topics altijd de leukste.

Je blijft lachen.  ;D

toch zit er wel iets in Andre maar je moet je wel in de materie verdiepen en open staan er word zelfs een dag georganiseerd waar je naar toe kan en zelf meemaken wat Cat kabels kunnen doen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

garmtz

Citaat van: AbZ op juni 19, 2013, 12:43:11
De dithering heeft vooral effect op de SNR (ruisvloer), niet op de THD (vervorming) an sich, dacht ik.

Dithering verhoogt de ruisvloer, maar zorgt voor een betere perceptie van low-level muzikale informatie. In principe geen effect op THD. Sterker nog, kan deze verminderen (vooral op extreem lage niveaus).

AbZ

Citaat van: garmtz op juni 19, 2013, 14:04:32
Dithering verhoogt de ruisvloer, maar zorgt voor een betere perceptie van low-level muzikale informatie. In principe geen effect op THD. Sterker nog, kan deze verminderen (vooral op extreem lage niveaus).
Opmerking over THD haakte aan op het voorgaande (post #303 en #306)

maar waarom wordt er eigenlijk opnieuw gedithered?
Vanwege upsampling?  Het staat immers ook al met dithering op de schijf.

Raphie

klopt alle opnames zijn al geditherd naar de beoogde afspeel resolutie, ik snap die logica ook niet helemaal.
native streamen klinkt nagenoeg altijd beter als upsamplen, samplerate conversie wordt niks mooier van
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 19, 2013, 14:26:16
klopt alle opnames zijn al geditherd naar de beoogde afspeel resolutie, ik snap die logica ook niet helemaal.
native streamen klinkt nagenoeg altijd beter als upsamplen, samplerate conversie wordt niks mooier van
Wat ik uit de Linn pdf opmaak is dat ze wel upsamplen maar ze noemen de rate niet.
Beetje apart want woordlengte wordt wel uitgesponnen (intern naar 35 bit en dan met 24 naar de D/A).

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 19, 2013, 14:29:57
Wat ik uit de Linn pdf opmaak is dat ze wel upsamplen maar ze noemen de rate niet.
Beetje apart want woordlengte wordt wel uitgesponnen (intern naar 35 bit en dan met 24 naar de D/A).
dan kan het algo waarschijnlijk alleen maar aanvullen met nullen, net zoals bij 32bit float alle bits na render tot 24 gewoon leeg zijn. hoop hectiek om nullen dan, of ze interpoleren, wat je eigenlijk ook niet wil, wat ziet LINN als voordeel? de filtering op hogere freq? en daardoor minder aliasing?
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 19, 2013, 14:33:54
dan kan het algo waarschijnlijk alleen maar aanvullen met nullen, net zoals bij 32bit float alle bits na render tot 24 gewoon leeg zijn. hoop hectiek om nullen dan, of ze interpoleren, wat je eigenlijk ook niet wil, wat ziet LINN als voordeel? de filtering op hogere freq? en daardoor minder aliasing?
Denk dat het idd om de filtering is.

Grotere woordlengte kan voor volumeregeling/normalisering zijn.

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 19, 2013, 14:38:11
Denk dat het idd om de filtering is.

Grotere woordlengte kan voor volumeregeling/normalisering zijn.
ja da's waar de volume regeling is per slot van rekening op de speler zelf digitaal, kunstmatige headroom bouwen om digitaal volume te compenseren
JBL PRX Power!

garmtz

Linn doet uitsluitend synchrone upsampling (8x). Staat in de wiki.

garmtz

AndreC

:pompom:
Citaat van: John Wx op juni 19, 2013, 12:54:30
toch zit er wel iets in Andre maar je moet je wel in de materie verdiepen en open staan er word zelfs een dag georganiseerd waar je naar toe kan en zelf meemaken wat Cat kabels kunnen doen

Zou kunnen John, maar dan is het nog maar net of het hoorbaar is.
Normaal zie je alleen afwijkingen ver boven of onder de gehoorgrens van een mens.
Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+
Slaapkamer: Samsung HT-D5200 || Panasonic TX-P42ST50 || Eminent EM7380

Raphie

Citaat van: AndreC op juni 19, 2013, 15:53:05
:pompom:
Zou kunnen John, maar dan is het nog maar net of het hoorbaar is.
Normaal zie je alleen afwijkingen ver boven of onder de gehoorgrens van een mens.
klopt, een 20db spike op -160!!!! db dynamic (digitaal domain welliswaar) range, op 2Hz, is meetbaar, maar niet direct hoorbaar (understatement)
maakt misschien wel onderdeel uit van de zwart, rust en emotie. (of gemoedsrust)

vind het goed dat Linn er na kijkt, maar je moet dit soort zaken in het perspectief van het menselijk gehoor zetten, behalve Frank2 zullen weinig mensen dit horen
en ook: hoeveel beter is de 20db spike, t.o.v. bijv de 25db spike van de concurrent van 200€ of misschien zaten die al wel op betere dithering, tis tenslotte maar software, geen hardware.
JBL PRX Power!

Raphie

werelds beste dither algo is te koop voor nog geen €300 trouwens
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/features/dither.asp

Izope Mbit is referentie dithering. ook maar even om de cost van technologie in perspectief te zetten
JBL PRX Power!