audiofiele netwerkkabels van audioquest

Gestart door infonews, augustus 14, 2011, 11:43:28

Vorige topic - Volgende topic

jvanhambelgium

Citaat van: RalphH op juni 17, 2013, 11:14:29
Neem mee, neem mee kunnen we altijd kiezen en wellicht nog wat meer vergelijkinkjes doen als we toch bezig zijn. :thumbs-up:

Ik denk wel dat we moeten "standardiseren" en weer geen 2 verschillende streamers gebruiken! We proberen immers om LAN-kabels te testen.
Als er nog een forum-member is met vb een SBT dan hebben we 2 SBT, die wel dan digitaal kunnen voeden aan een DAC/Receiver en synchroon kunnen laten spelen.

2 mensen met Linn spul mag ook natuurlijk, want we moeten vermijden "klankverschillen" te hebben enkel en alleen omdat we al verschillende (kwaliteiten van) streamers gebruiken.

Indien geen 2 dezelfde streamers dan liever 1 om de focus echt op de kabels te houden.

De SqueezeboxTouch heeft 128MBytes DDR2 buffer RAM ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Daar heb je gelijk in natuurlijk.

Het is zo op te stellen dat we makkelijk bij alle kabels kunnen. Heb zelf een HTPC, Denoontje heeft eventueel een Linn, dus dan hebben we de keuze. Buffer op de HTPC is in te stellen op 8seconden (Foobar), er kan dan dus on the fly gewisselt worden van kabel.

Is zaterdag 29ste een optie?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

Citaat van: RalphH op juni 17, 2013, 14:26:14

Het is zo op te stellen dat we makkelijk bij alle kabels kunnen. Heb zelf een HTPC, Denoontje heeft eventueel een Linn, dus dan hebben we de keuze. Buffer op de HTPC is in te stellen op 8seconden (Foobar), er kan dan dus on the fly gewisselt worden van kabel.

Dat zou i.d.d. een mooie zijn en dan luisteren of er consensus is wanneer de kabel het weer overneemt :D
misschien moet iemand ook nog even blind doorprikken en dan mag de rest raden hoe vaak de kabel tijdens een nummer is gewisseld, ook leuk

als het audiofiel gearrangeerde sessies worden met iedereen op de bank, één iemand die de boel klaar zet, en de die "daar komt ie jongens, ben benieuwd" en dan een heel nummer lang iedereen luistert kijkt met een blik alsof die moet poepen, dan weet ik de uitkomst al :D

ik vind het goed dat jullie dit doen en ben benieuwd naar de bevindingen
doorprikken d.m.v. de buffer is .i.d.d. wel de beste manier, hoor je direct in de stream of het anders klinkt.

nog even een paar vragen voor de liefhebbers:
- maakt het volgens jullie uit wáár je de kabel inzet?
stel je hebt een NAS die gaat naar een switch, die naar een router en van de router naar een WDC in de huiskamer en vanuit daar naar de speler, waar zet je dan de AQ kabel in? en wat is de logica om het daar te doen en niet elders / overal?
JBL PRX Power!

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

Raphie

JBL PRX Power!

RalphH

Raphie

Citaat van: RalphH op juni 17, 2013, 15:06:40
Dan wordt het lastig ;D
mischien vanaf m'n hotel meestreamen, kijken of ik ook het verschil kan horen
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 14:40:27
- maakt het volgens jullie uit wáár je de kabel inzet?
stel je hebt een NAS die gaat naar een switch, die naar een router en van de router naar een WDC in de huiskamer en vanuit daar naar de speler, waar zet je dan de AQ kabel in? en wat is de logica om het daar te doen en niet elders / overal?

Ja, het laatste stukje maakt verreweg het meeste verschil.

Raphie

de vraag is natuurlijk of AQ deze kabel ook van de rol verkoopt, want het heeft natuurlijk alleen echt nut als je E2E kan bekabelen.

Ben ook benieuwd wie van de geïnteresseerden zelf ook wel eens kabels krimpt
als laatste nog even het volgende qua feqkarakteristiek (meeste mediaplayers hebben 100Mbit, dus Cat5 volstaat)

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

kijk nu naar 10gbit kabel https://en.wikipedia.org/wiki/10-gigabit_Ethernet en verbaas je even over de frequency karakteristiek en eisen daar.

dit om even aan te geven dat Cat5 totaal niet "hoogwaardig" is of extreem qua frequency karakteristiek of tolerantie.
Ik kan de discussie over de afscherming ook nog steeds niet plaatsen, bij cat 5 heeft afscherming namelijk geen functie in het ontwerp, leuk dat je ze een manteltje omheen zetten en aan een kant vastmaken. maar het maakt géén onderdeel uit van het ontwerp

JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 16:42:17
kijk nu naar 10gbit kabel https://en.wikipedia.org/wiki/10-gigabit_Ethernet en verbaas je even over de frequency karakteristiek en eisen daar. 
Verbaasd me helemaal niets, degene die full 3D HD over HDMI doen weten al dat je niet meer dan 10m HDMI kabel wilt gebruiken en dan zit je nog maar op 6Gb/s.  :(
Gaat dadelijk wat worden met 4K beeldresolutie, dan zul je ook zien dat de cheapo HDMI kabeltjes steken gaan laten vallen, maar dat kon volgens jou toch niet want 0 is 0 en 1 is 1  ;)

bmateijsen

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 14:40:27

als het audiofiel gearrangeerde sessies worden met iedereen op de bank, één iemand die de boel klaar zet, en de die "daar komt ie jongens, ben benieuwd" en dan een heel nummer lang iedereen luistert kijkt met een blik alsof die moet poepen, dan weet ik de uitkomst al :D

Waarom??

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2013, 17:35:14
Verbaasd me helemaal niets, degene die full 3D HD over HDMI doen weten al dat je niet meer dan 10m HDMI kabel wilt gebruiken en dan zit je nog maar op 6Gb/s.  :(
Gaat dadelijk wat worden met 4K beeldresolutie, dan zul je ook zien dat de cheapo HDMI kabeltjes steken gaan laten vallen, maar dat kon volgens jou toch niet want 0 is 0 en 1 is 1  ;)
Nee, als je goed gelezen hebt beweer ik dat het signaal BINNEN de tolerantie AAN is en BUITEN de tolerantie UIT.
het resultaat is na het leegtrekken van de buffer wél of geen beeld, wél of geen geluid. niet een beter of slechter geluid
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: bmateijsen op juni 17, 2013, 17:41:08
Waarom??
omdat nagenoeg alle keren dat ik ergens aan mee deed en de foto's hier op het forum bekijk dat altijd het geval was.
JBL PRX Power!

bmateijsen

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 18:11:44
omdat nagenoeg alle keren dat ik ergens aan mee deed en de foto's hier op het forum bekijk dat altijd het geval was.

Dat kan je ook anders beschrijven, dat zou je sieren, maar blijkbaar maakt dat toch niets uit.

jvanhambelgium

Citaat van: RalphH op juni 17, 2013, 14:26:14

Is zaterdag 29ste een optie?

Is doenbaar ja, maar hangt wel af waar het te doen is. Moet in de late namiddag wel terug richting Antwerpen om een hap te gaan eten en sociaal te doen ;-)
Kunnen we iets van high(er)-end kabels regelen want dropveters & dropveters vergelijken... :devil:

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Raphie

Citaat van: bmateijsen op juni 17, 2013, 18:29:45
Dat kan je ook anders beschrijven, dat zou je sieren, maar blijkbaar maakt dat toch niets uit.
Waarom, zo ziet het er toch uit? net zo als Singer/Songwriters die meewarig in de lucht staren tijdens hun performance, zoals bij Giel Beelen met z'n idols rip-off. Het is allemaal zo hautain, zo van kijk mij eens goed luisteren/zingen en emotioneel betrokken zijn.

JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 18:10:24
Nee, als je goed gelezen hebt beweer ik dat het signaal BINNEN de tolerantie AAN is en BUITEN de tolerantie UIT.
het resultaat is na het leegtrekken van de buffer wél of geen beeld, wél of geen geluid. niet een beter of slechter geluid
En wat als het signaal zo nu en dan buiten de tolerantie valt en er dus bij tcp een retry moet komen van sommige packets en de desbetreffende microcontroller dus meerdere packets onregelmatig moet verwerken en diezelfde microcontroller ook de buffer vult en beheert? Wat zou bijv. de dan varierende elektromagnetische straling die deze microcontroller uitzend voor invloed hebben op het analoge gedeelte? Of het onregelmatige vullen van de buffer?
Er zijn zoveel vragen en zo weinig antwoorden.

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2013, 19:08:01
En wat als het signaal zo nu en dan buiten de tolerantie valt en er dus bij tcp een retry moet komen van sommige packets en de desbetreffende microcontroller dus meerdere packets onregelmatig moet verwerken en diezelfde microcontroller ook de buffer vult en beheert? Wat zou bijv. de dan varierende elektromagnetische straling die deze microcontroller uitzend voor invloed hebben op het analoge gedeelte? Of het onregelmatige vullen van de buffer?
Er zijn zoveel vragen en zo weinig antwoorden.
lijkt me duidelijk toch? mutes, CD achtige skips, met HDMI groene en paarse blokken. Dát zijn de gevolgen.
Niet in de trant van méér stage, meer rust, meer emotie etc..... en dat zijn de eigenschappen die hier door BB&G aan deze kabel worden toegewezen, niet dat hij doorspeelt waar een standaard Belkin skipt. (heb trouwens nog nooit een kabel gehad die zo ver buiten de tolerantie lag dat dit gebeurde, of de kabel moest defect zijn)

subliminale klankeigenschappen kán je dus niet zo maar aan zo'n kabel toewijzen
JBL PRX Power!

bmateijsen

Jij hebt het niet kunnen testen, dus waarom (wederom) zo'n stellige mening!!!

Groet,

Bjorn

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 19:19:29
lijkt me duidelijk toch? mutes, CD achtige skips, met HDMI groene en paarse blokken. Dát zijn de gevolgen.
Niet in de trant van méér stage, meer rust, meer emotie etc..... en dat zijn de eigenschappen die hier door BB&G aan deze kabel worden toegewezen, niet dat hij doorspeelt waar een standaard Belkin skipt. (heb trouwens nog nooit een kabel gehad die zo ver buiten de tolerantie lag dat dit gebeurde, of de kabel moest defect zijn)

Raphie

Citaat van: bmateijsen op juni 17, 2013, 19:31:52
Jij hebt het niet kunnen testen, dus waarom (wederom) zo'n stellige mening!!!

Groet,

Bjorn
ik heb mijn mening opgedaan door jaren testen, heb gruwelijk veel netwerkspelers en Pc's door mijn vingers gehad, daarnaast de afgelopen jaren ook redelijk wat netwerk kennis opgedaan. Praat eens met engineers van bijv Intel, Broadcom of andere toonaangevende fabrikanten. die de chipsets ontwerpen waarvan AQ beweert ze naar een hoger plan te kunnen tillen. ipv wat gladde jongens van een high end importeur of hier de mening van een paar audiofiele systeembeheerders. het kán niet.

Bjorn, waarom ga JIJ nou niet eens met bijv diffmaker aan de gang om zaken concreet te maken.
ipv alles in het fluffy esoterische te houden

voor de mensen die té lui zijn om te klikken:

Audio DiffMaker is a freeware tool set intended to help determine the absolute difference between two audio recordings, while neglecting differences due to level difference, time synchronization, or simple linear frequency responses.
The difference recording  that results is only what has changed between the two recordings.  If anything - a change of component, a treatment, mechanical damping, etc. - is having any audible effect on the audio signal in a system, the difference recording will have audible content. The end result is primarily intended to be evaluated by ear.

--------------------------------------------------------------------------------

This relatively simple idea can be used demonstratet whether some products can alter audio signals in audio equipment.

Changes detected by Audio DiffMaker are not necessarily audible changes for any given person.  Some changes will not sound different, and some are too weak to be heard when accompanied by the unchanged part of the program material.  But a silent difference track can only result if the two tracks being compared are unchanged (the same).

The DiffMaker process, by its very nature, avoids masking effects because it removes the large signal that masks subtle details.  Unlike traditional listening tests, differences can be detected even when buried by program material or if affected by imperfect components in the system.

--------------------------------------------------------------------------------

What Can Audio DiffMaker Do?
Some of the tools within Audio DiffMaker can be used to:

Precisely align two similar audio tracks to the same gain levels and timing
Extract and listen to even very tiny differences between pairs of audio tracks
Quickly compare two or more recorded audio signals under precisely gain-matched and time-matched conditions.
Measure the frequency response of the equipment being tested and apply it so the effects of linear frequency response can be removed from the testing.   
Record sounds at various sample rates and bit resolutions up to 24bit/192kHz with the "Recorder" tool.
Select and copy sections of audio tracks, trim them, or "rip" them from audio CDs, with the "Trimmer/Ripper" tool.
Quickly see the responses of devices or entire audio systems (even rooms) using the included high resolution 1/6th octave frequency/spectrum "Response Analyzer" and matched pink noise source. 
Compact multiple WAV files, and a text description, into one easily transported "DYF" file.  Just double-click on a DYF file in Explorer and Audio DiffMaker will open and load the files, ready for listening.

When to use Audio DiffMaker?
Testing for audible effects of
Changing interconnect cables (compensation for cable capacitance may be required)
Different types of basic components (resistors, capacitors, inductors)
Special power cords
Changing loudspeaker cables (cable inductance may need to be matched or compensated)
Treatments to audio CDs (pens, demagnetizers, lathes, dampers, coatings...)
Vibration control devices
EMI control devices
Paints and lacquers used on cables, etc.
Premium audio connectors
Devices said to modify electrons or their travel, such as certain treated "clocks"
Different kinds of operational amplifiers, transistors, or vacuum tubes
Different kinds of CD players
Changing between power amplifiers
General audio "tweaks" said to affect audio signals (rather than to affect the listener directly)
Anything else where the ability to change an audio signal is questioned

What will you need to try it?

No $$, the software is free. 

The computer used should have 512MB memory minimum and run at 700MHz or higher. It should ideally have a CDROM drive and about 1GB minimum spare hard space, and run the Windows 2000, Windows XP, or later operating system.

Audio DiffMaker can use one or two sound cards and operates in stereo or monophonic mode. If you only want to listen to files made by others, any computer soundcard should do.

Doesn't this process require ultra-high end recording equipment?
No, because DiffMaker doesn't try or need  to accurately reproduce music --  it is only trying to help detect whether anything has changed, which is a much less demanding requirement.  It doesn't matter if the difference that DiffMaker finds might not be perfectly reproduced -- only that the difference is left intact enough to hear.   

The sound card used doesn't need to be completely transparent or of highest pedigree.  It only needs to be capable of responding to any differences that may occur (even if those differences aren't reproduced perfectly) and of not burying any significant differences in added noise.

How can you tell whether the equipment was good enough in a DiffMaker result?  You can listen to the result, and note the level of any difference and/or decide if any remaining noise is high enough to be maybe covering something that may be important.  In other words, if the gear isn't good enough, you'll be able to hear it, it won't make a difference go silent.

JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 19:19:29
Goed waar dan wel aan?
Want de waarnemingen met als enigste variabele de kabel zijn er en ik hoor van jouw kant geen enkele verklaring behalve dat je de meermaals onafhankelijke waarnemingen van diverse getrainde mensen in twijfel trekt.
Even denken aan de ene kant 30+ waarnemingen van getrainde mensen aan de andere kant iemand die niet heeft waargenomen en niet eens wil waarnemen , ook geen enkele theoretische verklaring op tafel legt behalve dat het niet zou kunnen.   :dry:

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2013, 19:55:41
Goed waar dan wel aan?
Want de waarnemingen met als enigste variabele de kabel zijn er en ik hoor van jouw kant geen enkele verklaring behalve dat je de meermaals onafhankelijke waarnemingen van diverse getrainde mensen in twijfel trekt.
Even denken aan de ene kant 30+ waarnemingen van getrainde mensen aan de andere kant iemand die niet heeft waargenomen en niet eens wil waarnemen , ook geen enkele theoretische verklaring op tafel legt behalve dat het niet zou kunnen.   :dry:
ook jij mag aan de diffmaker......
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 19:56:22
ook jij mag aan de diffmaker......
Daar had ik in de test Garmtz voor  :D 
Een PC is geen mens en de waarneming van een mens kan nog niet worden gereproduceerd door meetapparatuur. Voorbeeldje, als ik twee tonen tegelijk van 520Hz en 500Hz laat horen dan hoort een mens ook de verschilfrequentie van 20Hz, waarom dat weten we niet maar we maken er wel gretig gebruik van met onze boombox met kleine speakertjes. Als je gaat meten dan meet je 500Hz en 520Hz en dan ga jij me vertellen dat ik geen 20Hz kan horen omdat deze niet in de meting voorkomt?

garmtz

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2013, 20:00:53
Een PC is geen mens en de waarneming van een mens kan nog niet worden gereproduceerd door meetapparatuur. Voorbeeldje, als ik twee tonen tegelijk van 520Hz en 500Hz laat horen dan hoort een mens ook de verschilfrequentie van 20Hz, waarom dat weten we niet maar we maken er wel gretig gebruik van met onze boombox met kleine speakertjes. Als je gaat meten dan meet je 500Hz en 520Hz en dan ga jij me vertellen dat ik geen 20Hz kan horen omdat deze niet in de meting voorkomt?

Dat is exact de reden waarom ik denk dat Audiodiffmaker niets aantoont... Het toont namelijk niet aan wat er wordt waargenomen, het geeft alleen maar aan wat er in het bronsignaal verschilt.

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2013, 20:00:53
begrijp je wat diffmaker doet? signaal A - signaal B = residu
kan je het residu horen? kan je het zien? hij maakt een audiofile van het verschil

dus IS er verschil of is het bitperfect?
als er verschil is, kan je het zien (visueel op PC freq plot)
als je het kan zien, kan je dan ook horen? dáár gaat het uiteindelijk om

het zou al winst zijn als er IETS te zien is. Ik weet 100% zeker dat je met een AQ kabel in je chain je géén zichtbaar verschil gaat vinden, laat staan hoorbaar veschil. Garmtz kan dit in 10min ontkrachten door de test te doen (met de kabel in kwestie natuurlijk  ;) )

nog even iets om over na te denken, je praat over digitale signaal overdracht, dus als 111000111 verzonden wordt en 111000111 aankomt, dan is het bitperfect, de beste conclusie kan dan hoogstens zijn dat de AQ zijn werk even goed doet als een belkin van 3 euro
JBL PRX Power!