Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

bmateijsen

Citaat van: Cyreg op november  2, 2013, 12:45:15
dus geen effen glanzende uitvoeringen meer? niet dat ik ze mooi vond hoor  ;)

Jawel.. maar beperkt op dit moment voor P3ESR en M30.1

Xander32

Citaat van: Cyreg op november  2, 2013, 12:45:15
dus geen effen glanzende uitvoeringen meer? niet dat ik ze mooi vond hoor  ;)

... Harbeth's behoren idd. te zijn afgwerkt in een houtfineer, hoogglansafwerking vind ik een heiligschennis 8).

Probeer mij nu ff een Tannoy Prestige in hoogglans voor te stellen : :sadlike:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Cyreg

#3277
Citaat van: bmateijsen op november  2, 2013, 11:54:25
De nieuwe Harbeth brochure is uit! Zie http://www.harbeth.co.uk/library/halebro/index.html

Naast de brochure bestudeerd ook even de info op de Harbeth site vergeleken.
Lijkt er qua verhaal en specs op de Harbeth site m.i. op dat de P3ESR/(some markets?)M20.1 niet hetzelfde is als de PRO M20(.1?)  :D

Bij de PRO wordt met geen woord gerept over "Radial2" en de impedantie is R4 ipv R6, easy load  :notify:
Ook het aanbevolen versterkervermogen is groter bij de PRO (bij R4 wel logisch).
Ben benieuwd of de studio/controlrooms dus nog steeds vasthouden aan de oude M20??

Of toch 'n foutje op de site? Zou ook kunnen  :unsure:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

sebassie

Kan de HL P3ES2 vrij dicht tegen de achterwand geplaatst worden? Pak m beet 10cm... Of heeft-ie toch meer ruimte nodig?
Gr
Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

garmtz

Citaat van: sebassie op november  4, 2013, 17:18:35
Kan de HL P3ES2 vrij dicht tegen de achterwand geplaatst worden? Pak m beet 10cm... Of heeft-ie toch meer ruimte nodig?
Gr
Sebas

Volgens de fabrikant heeft hij meer ruimte nodig, maar ook de grotere Harbeths zet ik regelmatig iets dichter bij de muur. De P3ES2 is gesloten, dus is iets toleranter voor plaatsing dicht bij een muur dan sommige bass-reflex ontwerpen, die vaak iets opslingeren bij de poortfrequentie.

garmtz

René van Es schreef voor the-ear.net een mooi review over de Harbeth P3ESR. Leuk om te lezen!

http://cms.the-ear.net/review-hardware/harbeth-p3esr-loudspeaker

Cyreg

Alvast de titel aangepast voor de mensen die anders niet meer durven  :devil:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

AbZ


Dr.Bedlo

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Xander32 op november  2, 2013, 13:16:47
... Harbeth's behoren idd. te zijn afgwerkt in een houtfineer, hoogglansafwerking vind ik een heiligschennis 8).

Probeer mij nu ff een Tannoy Prestige in hoogglans voor te stellen : :sadlike:.

Ben ik volledig met je eens. Glossy hoe verzinnen ze het.
Quad vintage.

MarkD

Ik gruwel dan weer van puristen (als eigenaar van een high gloss black Harbeth). ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

Daar kan ik mij dan ook wel iets bij voorstellen. Zelf ben ik met de tijd wel geïnteresseerd in de m.30.1 ( wel in hout fineer) jun je iets vertellen over het klankkarakter van deze speaker en of deze geschikt is voor een kamer van amper 20 vierkante meter. K Hoor tegenstrijdige verhalen.
Quad vintage.

Martin!!!

Kom een keertje naar Gouda Fred, dan kun je ze in mijn woon/luisterkamer van een krappe 20m2 beluisteren  :thumbs-up:
mainly British stuff

MarkD

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je referentie is. Ik kom van een ProAc met een redelijk pittig hoog en in vergelijking daarmee klinkt het hoog van de M30.1 echt zijdezacht. Zelf draai ik muziek in een grotere, maar akoestisch wel wat harde ruimte en dat gaat uitstekend met deze speakers. Ik vind ze zeer uitgebalanceerd, met een voor een monitor van deze grootte indrukwekkend (maar niet overheersend) laag, een prachtig middengebied en een hoog dat niet op zichzelf staat, maar mooi integreert met de rest van het plaatje. Ook klinkt het ruimtelijk erg fraai, maar gelukkig niet opdringerig (een onlangs beluisterde Audio Physic Tempo sloeg wat mij betreft daarin door). Je moet daarbij bedenken dat ik "allergisch" ben voor vervelende randjes in het hoog (voornamelijk om die reden heb ik ook afstand gedaan van de ProAcs). In een rechtstreeks vergelijk bij BB&G vond ik het hoog van de M30.1 zelfs prettiger klinken dan dat van de SHL5 en de Compact 7ES3 (de P3ESR heb ik niet beluisterd). Ten opzichte van deze speakers vind ik de M30.1 wat puntiger spelen en wellicht dat dat door mensen als relatief pittig wordt ervaren. In absolute zin is daarvan m.i. geen sprake.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Deleted Member 2

Citaat van: Martin!!! op december 11, 2013, 11:41:46
Kom een keertje naar Gouda Fred, dan kun je ze in mijn woon/luisterkamer van een krappe 20m2 beluisteren  :thumbs-up:

Ik kan dit advies volledig ondersteunen. De combinatie van naim en harbeth klinkt bij martin erg goed. Deze combinatie heeft mij zeer verrast. Ik had wel eens Harbeth luidsprekers gehoord, maar was daar niet al te enthousiast over.
Martin heeft zo hier en daar wat peper in zijn set (naim en de Linn LP12) gestopt en het speelt zoals eerder gezegd uitstekend.

Een bezoek om de mogelijkheden van de naim/harbeth combinatie te verkennen meer dan waard.

Dr.Bedlo

bedankt voor deze fraaie uiteenzetting. Zeker het overwegen waard dus. Dat pittige hoor ik meer, en is voor mij een beetje een afknapper dan. Maar als het niet storend is zoals ik uit je verhaal begrijp en in een kleine kamer niet overheerst dan is een luistersessie ( krijg ik in Gouda er wel een koppie koffie bij) te overwegen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Onder013 op december 11, 2013, 12:11:27
Ik kan dit advies volledig ondersteunen. De combinatie van naim en harbeth klinkt bij martin erg goed. Deze combinatie heeft mij zeer verrast. Ik had wel eens Harbeth luidsprekers gehoord, maar was daar niet al te enthousiast over.
Martin heeft zo hier en daar wat peper in zijn set (naim en de Linn LP12) gestopt en het speelt zoals eerder gezegd uitstekend.

Een bezoek om de mogelijkheden van de naim/harbeth combinatie te verkennen meer dan waard.

Hmm..Ik ben dan wel weer geïnteresseerd wat je in 1ste instantie niet aantrok in Harbeth Speakers. Meestal hoor ik dat bij het luisteren naar deze speakers mensen nooit meer iets anders willen( ging  mij net zo alhoewel ik wel een zwak heb voor Sonus  Faber)
Quad vintage.

MarkD

Citaat van: fred19633 op december 11, 2013, 12:11:59
bedankt voor deze fraaie uiteenzetting. Zeker het overwegen waard dus. Dat pittige hoor ik meer, en is voor mij een beetje een afknapper dan. Maar als het niet storend is zoals ik uit je verhaal begrijp en in een kleine kamer niet overheerst dan is een luistersessie ( krijg ik in Gouda er wel een koppie koffie bij) te overwegen.

Open deur: een paar minuten luisteren helpt je verder dan alle goedwillende reacties van mensen die ervaring hebben met deze speakers. Zeker doen dus!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

#3293
Dat ben ik volledig met je eens. Maar ik hoor ervaringen graag  van te voren. Ik ben nogal slecht ter been, en om te voorkomen dat ik van hot naar her reis met alle problemen van dien vind ik het prettig om te weten wat van een LS te verwachten is , en als de consensus is dat een bepaalde LS voor mij niet geschikt is worden de luistersessies alleen maar korter en meer gestructureerd. En ja..Ik ben een emo beslisser. JA DAT MOET IK HEBBEN. Ben er al menig keer mee de mist mee ingegaan ( Mcintosh. Linn. Bryston) Vandaar dat ik luistersessies tot een minimum probeer te beperken.
Quad vintage.

Deleted Member 2

Citaat van: fred19633 op december 11, 2013, 12:11:59
bedankt voor deze fraaie uiteenzetting. Zeker het overwegen waard dus. Dat pittige hoor ik meer, en is voor mij een beetje een afknapper dan. Maar als het niet storend is zoals ik uit je verhaal begrijp en in een kleine kamer niet overheerst dan is een luistersessie ( krijg ik in Gouda er wel een koppie koffie bij) te overwegen.

Martin serveert uitstekende koffie.  :coffee:

De set staat in een relatief kleine luisterruimte. De combinatie slaagde er tot twee keer toe in om mij te blijven boeien en me volledig in de muziek te trekken en zelfs bij een bepaalde track te emotioneren.
De ruimtelijke weergave was erg goed en liet bij koorwerk in een kerk niet alleen de omvang en opstelling van het koor, maar ook de omvang van de ruimte horen.
Eerder gehoorde harbeth's konden mij niet lang gevangen houden: het klonk wel goed en aangenaam, maar wanneer begint nou het feestje als de muziek daar om vraagt. Er lag voor mij een te lief en aardig sausje over.
De set van martin kan dat ook, maar dan wel met openheid en dynamiek als dat ook in de muziek zit.

Gr
Henk

MarkD

Citaat van: fred19633 op december 11, 2013, 13:06:38
Dat ben ik volledig met je eens. Maar ik hoor ervaringen graag  van te voren. Ik ben nogal slecht ter been, en om te voorkomen dat ik van hot naar her reis met alle problemen van dien vind ik het prettig om te weten wat van een LS te verwachten is , en als de consensus is dat een bepaalde LS voor mij niet geschikt is worden de luistersessies alleen maar korter en meer gestructureerd. En ja..Ik ben een emo beslisser. JA DAT MOET IK HEBBEN. Ben er al menig keer mee de mist mee ingegaan ( Mcintosh. Linn. Bryston) Vandaar dat ik luistersessies tot een minimum probeer te beperken.

Begrijpelijk. Je kunt inderdaad moeilijk overal naar gaan luisteren. Gelukkig is het aantal Harbeth modellen beperkt! ;) Ik zou de M30.1 zeker een kans geven. Is toch min of meer de grotere broer van de P3ESR.

Citaat van: Onder013 op december 11, 2013, 13:24:40
De set staat in een relatief kleine luisterruimte. De combinatie slaagde er tot twee keer toe in om mij te blijven boeien en me volledig in de muziek te trekken en zelfs bij een bepaalde track te emotioneren.
De ruimtelijke weergave was erg goed en liet bij koorwerk in een kerk niet alleen de omvang en opstelling van het koor, maar ook de omvang van de ruimte horen.
Eerder gehoorde harbeth's konden mij niet lang gevangen houden: het klonk wel goed en aangenaam, maar wanneer begint nou het feestje als de muziek daar om vraagt. Er lag voor mij een te lief en aardig sausje over.
De set van martin kan dat ook, maar dan wel met openheid en dynamiek als dat ook in de muziek zit.

Gr
Henk

Herkenbare omschrijving!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Robiwan

Citaat van: Onder013 op december 11, 2013, 13:24:40
Martin serveert uitstekende koffie.  :coffee:

De set staat in een relatief kleine luisterruimte. De combinatie slaagde er tot twee keer toe in om mij te blijven boeien en me volledig in de muziek te trekken en zelfs bij een bepaalde track te emotioneren.
De ruimtelijke weergave was erg goed en liet bij koorwerk in een kerk niet alleen de omvang en opstelling van het koor, maar ook de omvang van de ruimte horen.
Eerder gehoorde harbeth's konden mij niet lang gevangen houden: het klonk wel goed en aangenaam, maar wanneer begint nou het feestje als de muziek daar om vraagt. Er lag voor mij een te lief en aardig sausje over.
De set van martin kan dat ook, maar dan wel met openheid en dynamiek als dat ook in de muziek zit.

Gr
Henk

ik vraag me nu af, klinkt de LP12 van Martin nu wel pittig en dynamisch door de Furutech bekabeling?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Dennis1234

#3297
@Fred:

Ook sinds enkele maanden eigenaar van de Harbeth M30.1 icm een Naim Unitilite. Ik speel in een relatief kleine ruimte van 25m2. Geluid zou ik definieren als ´upfront´ zonder te overheersen of scherp te klinken. Integendeel. Ik heb verder wel het idee dat het geheel even tijd nodig had om in te spelen (waar ik normaliter niet zo in geloof). Houd daar dus ook rekening mee.

De Harbeths blinken wat mij betreft uit, zeker icm met Naim, in akoestische muziek. Klassiek, blues, jazz klinkt ook erg lekker. Stevige(re) muziek kunnen de speakers ook makkelijk hebben. Ik ben jaren op zoek geweest naar een geschikte speaker en die heb ik gevonden. Mogelijk dat de Naim ooit ingewisseld gaat worden voor iets anders, maar de Harbeths blijven.

Gewoon proberen dus. Wel op eigen risico.

Harbeth M30.1 & Naim Unitilite

Cyreg

#3298
Citaat van: Cyreg op november 14, 2012, 09:53:23
Heb gisteravond afscheid genomen van m'n mooie M30's  :(

De M30's bevielen me wel zo goed dat ik vrijdag j.l. toch even de 1e luisteraar had afgezegd.
They grow on you, in goed nederlands en ....
....ik vind ze eigenlijk toch overall wat beter (na wat netaanpassingen) dan de C7.

Gisteren na 'n dag of 4 alleen maar M30 luisteren, tja wat zal ik zeggen....
Betere strakkere drogere bas, compactere pittigere klank, betere plaatsing zonder te hifi, betere stemmen, spannender.......en dat allemaal nog niet eens ideaal (oorhoogte) geinstalleerd.

Gisteravond laat wel weer de C7's (waren al vóór afgelopen weekend ingepakt) geinstalleerd.
In 1e instantie valt dan op dat het allemaal wat losser, matter en afgeronder klinkt.
Met wel wat diepere maar niet zozeer betere bas.
Alles klinkt wat verder weg maar, voor mij als positief iets, wel 'n iets groter geluidsbeeld dat vollediger in 'n ruimte staat??
....nou ja leg het maar weer 'ns uit!
En nu met kleine netaanpassing wel al weer wat pittiger klinkend.

Maar uit ervaring weet ik gelukkig ook dat je na 'n paar dagen wel zo weer bent gewend  ;D
Kortom ik had liever die C7's verkocht, maar had nog geen enkele reactie gehad op de verkoop en geen zin om ze hier nog maanden te hebben staan en dan misschien voor nog lagere prijs  :sadlike:

Maar dus.....wel weer 'n mooie Harbeth ervaring rijker.
Volgende > SHL5??? haha  :police:
Volgens Bjorn, die hier was, is m'n ruimte niet groot genoeg (verwacht probleem basweergave!)
Eerst maar weer 'ns lekker wennen en luisteren naar m'n C7's ;)

Maar weer even teruggezocht > verschil bij mij > M30 en C7ES3 (wekenlang op en af geluisterd)

Dusss.... niet de huidige M30.1 !!
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op december 11, 2013, 16:36:26
ik vraag me nu af, klinkt de LP12 van Martin nu wel pittig en dynamisch door de Furutech bekabeling?

Nee, afstelling