The CinemaLounge

Gestart door high-q, juli 18, 2011, 14:27:41

Vorige topic - Volgende topic

Raymond187

Ach... en als het niet lukt en de AVR gaat in rook op kan je nog altijd een Anthem kopen :P

denoontje

Maurits

Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380

Raymond187

high-q

Hey guys,

Ik ben vandaag met het één en ander bezig geweest. Het grootste gedeelte van de dag een poging gedaan tot het finetunen van de HTPC. Deze missie was helaas niet helemaal geslaagd. Ik heb nog steeds het vermoeden dat mijn huidige CPU-koeler de beperkende factor is. Na verschillende pogingen heb ik de boel maar weer in default-modus gezet, omdat het overklokken tot de gewenste snelheid leidde tot te hoge core-temperaturen. 

Maar uiteraard het belangrijkste wat ik voor dit weekend op de planning had staan: Het vervangen van het HDMI 1.4 bord in de AVR600. Zoals eerder vermeld had ik van Arcam een mailtje gekregen met de instructies. Eerlijk gezegd was het allemaal vrij recht toe recht aan en heeft het niet langer dan 20 minuten geduurd om de module te vervangen. Ik ben in totaal langer bezig geweest met het loshalen en opnieuw aansluiten van apparatuur en kabels dan met de hele Arcam operatie.

Hierbij dan een kort foto verslag van de ingreep:

Men neme één Arcam FMJ AVR600

Men zet deze voorzichtig op zijn zij om bij het modulepaneel te komen

Vervolgens kunnen de schroefjes aan de onderkant en achterkant van het apparaat los geschroefd worden,
zodat het modulepaneel losgemaakt en uitgenomen kan worden.

Het vervangen van het bord zelf is een kwestie van een paar schroefjes op het paneel los draaien,
het bordje vervangen en vervolgens de patiënt weer dicht te hechten door de procedure in een omgekeerde
volgorde verder uit te voeren.

Nadat de module vervangen was kon de boel weer aangesloten worden. Door een aantal huishoudelijke taken ben ik daar later op de avond pas aan toe gekomen. Natuurlijk was het even spannend toen de AVR600 weer aan gezet kon worden, maar gelukkig gebeurde er niks vreemds en had ik direct beeld. Even het menu doorgelopen voor de auto-setup en wat overige instellingen en daarna maar eens rustig beginnen met een uurtje muziek. Het vervangende bord was gecalibreerd(?) op software versie 3.10 en deze stond gelukkig ook op de AVR600 en misschien zelfs op het bordje zelf. Het is me niet helemaal duidelijk waarin de soft- en firmware op weggeschreven wordt.

So far so good, tot nu toe nog geen vreemd gedrag kunnen constateren. Zo meteen gaat de echte test beginnen, namelijk het bekijken van film materiaal. Aangezien ik waarschijnlijk niet tot diep in de nacht films ga zitten kijken, zet ik zo een untouched blu-ray rip op met HD-geluid en kijk ik van daar uit hoe het gaat. Uitgebreide scenario's kunnen op en later moment bekeken worden.

To be continued ...
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Jiri

Ben benieuwd of deze upgrade het spontaan herstarten probleem heeft kunnen oplossen?
Gisteren vond mijn AV888 het ook weer eens nodig zichzelf plotseling met een luide knal uit en weer aan te zetten.  >:(
Als het nieuwe board bij jou het probleem verhelpt ga ik ook upgraden!

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

RalphH

Goed bezig, hoop dat de problemen opgelost zijn.
Zin in de 22ste trouwens.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Citaat van: Jiri op juni  9, 2013, 09:23:32
Ben benieuwd of deze upgrade het spontaan herstarten probleem heeft kunnen oplossen?
Gisteren vond mijn AV888 het ook weer eens nodig zichzelf plotseling met een luide knal uit en weer aan te zetten.  >:(

Groet,
Jiri

Dat is denk ik een ander probleem... En moet je echt laten verhelpen.

bmateijsen

Citaat van: high-q op juni  8, 2013, 22:39:39

Nadat de module vervangen was kon de boel weer aangesloten worden. Door een aantal huishoudelijke taken ben ik daar later op de avond pas aan toe gekomen. Natuurlijk was het even spannend toen de AVR600 weer aan gezet kon worden, maar gelukkig gebeurde er niks vreemds en had ik direct beeld. Even het menu doorgelopen voor de auto-setup en wat overige instellingen en daarna maar eens rustig beginnen met een uurtje muziek. Het vervangende bord was gecalibreerd(?) op software versie 3.10 en deze stond gelukkig ook op de AVR600 en misschien zelfs op het bordje zelf. Het is me niet helemaal duidelijk waarin de soft- en firmware op weggeschreven wordt.

Deel van de software staat op de DSP op het hdmi board, het andere deel staat op de DSP in de AVR600 zelf. Zijn 2 separate processen.
Het is overigens wel van belang dat je nadat je het board hebt geplaatst een complete reset doet en daarna de instellingen op nieuw invoert.

Liefst de meest recente firmware opnieuw laden.

Groet,

Bjorn 

high-q

Citaat van: RalphH op juni  9, 2013, 11:15:39
Goed bezig, hoop dat de problemen opgelost zijn.
Zin in de 22ste trouwens.

Thanks, ik geef het een weekje om te kijken of het werkelijk de oplossing is.
De 22ste gaat denk ik sowieso een leuke dag worden. Maar las ik niet in een ander topic dat je wat ziekjes was?
Tegen die tijd is het in ieder geval vast al over ;)

Citaat van: Jiri op juni  9, 2013, 09:23:32

Groet,
Jiri

Durf ik nog niet met zekerheid te zeggen, ik geef het nog wat tijd. Probleem is ook dat ik geen specifiek scenario kon vinden waarin ik 100% zeker wist dat het probleem zich voor deed. Heb jij er toevallig wel één kunnen ontdekken? Ik heb o.a gekeken naar hoe lang de receiver aan stond, de operation temps, gebruikte bron en gebruikt bron materiaal. Het probleem leek zich echt op volstrekt willekeurige momenten voor te doen.

Scheelt voor mij denk ik wel dat in mijn AVR600 al een HDMI 1.4 module zat en de "mogelijke oplossing" me geen extra geld heeft gekost. In dat opzicht ben ik het wel met Bjorn eens dat je er eerst naar moet laat kijken. Eventueel als het mogelijk is dat ze een test-run doen met de upgrade kaart ingebouwd. Het scheelt daarnaast ook dat Arcam me de vrijheid geeft om het zelf te doen zonder dat het invloed heeft op mijn garantie.

Citaat van: bmateijsen op juni  9, 2013, 11:22:21
Deel van de software staat op de DSP op het hdmi board, het andere deel staat op de DSP in de AVR600 zelf. Zijn 2 separate processen.
Het is overigens wel van belang dat je nadat je het board hebt geplaatst een complete reset doet en daarna de instellingen op nieuw invoert.

Liefst de meest recente firmware opnieuw laden.

Groet,

Bjorn 

Bedankt voor de uitleg. Ik had al zo'n vermoeden, aangezien mijn settings na de installatie helemaal leeg waren maar de software nog hetzelfde leek te zijn. Ik heb via het engineers menu voor de zekerheid een factory reset gedaan. Op de verpakking van de HDMI 1.4 module stond "Software version 3.10 Calibrated". Aangezien deze versie nu ook in de AVR600 staat, zag ik niet gelijk de noodzaak om ook gelijk de nieuwste firmware te laden.

Zal even kijken of dat laatste ook lukt, las namelijk dat windows 7 soms moeilijk doet en dat je hiervoor beter windows xp kunt gebruiken en die heb ik niet. Kan jij mij trouwens ook vertellen wanneer je een ADC calibration uit moet voeren?

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

bmateijsen

Citaat van: high-q op juni  9, 2013, 13:30:03
Kan jij mij trouwens ook vertellen wanneer je een ADC calibration uit moet voeren?

Nee, geen idee.. ;)

Groet,

Bjorn

RalphH

Citaat van: high-q op juni  9, 2013, 13:30:03
Maar las ik niet in een ander topic dat je wat ziekjes was?

Ik laat me niet tegenhouden door 1 of ander vleesetend bacterieding ;D

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

denoontje

RalphH

De woorden van mijn (waardeloze) huisarts: "ik heb geen glazen bol"
Ben nog niet klaar met die man, maar heb dus momenteel ook geen flauw idee wat t is.

Heeft me vrijdag telefonisch aan een 2e penicillinekuur gezet want: "er zit een ontsteking, en dan is het onverstandig om te wachten op een kweek bij de dermatoloog." De idioot wilde me niet eens zien of een foto toegestuurd krijgen van die "ontsteking". Mgoe, ik overleef t wel.

denoontje

och daar heb je toch google en wikipedia voor ;-)

Raymond187

Goed bezig geweest Q.

Hopelijk is het nu 101% genieten van je receiver. btw top service van Arcam en mooi dat je je garantie behoudt, want meestal doen ze daar ook moeilijk om. Als een niet gecertificeerde persoon onderdelen vervangt krijg je geen garantie.

Vreemd van je htpc. Gaan de temps echt flink omhoog als hij onder flink onder stress zit? Heb je toevallig een andere oude CPU koeler die erop past?

CPU zit goed op je MOBO anders zou de temps ook zo omhoog gaan met de stock koeler. Dat kan het dus niet zijn. Als je CPU zo warm wordt zijn die koelvinnen van de koeler dan ook warm?

high-q

Citaat van: RalphH op juni  9, 2013, 15:26:53
De woorden van mijn (waardeloze) huisarts: "ik heb geen glazen bol"
Ben nog niet klaar met die man, maar heb dus momenteel ook geen flauw idee wat t is.

Heeft me vrijdag telefonisch aan een 2e penicillinekuur gezet want: "er zit een ontsteking, en dan is het onverstandig om te wachten op een kweek bij de dermatoloog." De idioot wilde me niet eens zien of een foto toegestuurd krijgen van die "ontsteking". Mgoe, ik overleef t wel.

Hmmm, dat klinkt niet prettig. En hoezo geen glazen bol? Die man heeft daar toch voor geleerd?
Lijkt me ook lastig om een diagnose te stellen als je niet kan zien wat er aan de hand is. Nogmaals
"beterschap" dan.

The CinemaLounge

RalphH

high-q

Citaat van: Raymond187 op juni 10, 2013, 08:03:34
Goed bezig geweest Q.

Hopelijk is het nu 101% genieten van je receiver. btw top service van Arcam en mooi dat je je garantie behoudt, want meestal doen ze daar ook moeilijk om. Als een niet gecertificeerde persoon onderdelen vervangt krijg je geen garantie.

Vreemd van je htpc. Gaan de temps echt flink omhoog als hij onder flink onder stress zit? Heb je toevallig een andere oude CPU koeler die erop past?

CPU zit goed op je MOBO anders zou de temps ook zo omhoog gaan met de stock koeler. Dat kan het dus niet zijn. Als je CPU zo warm wordt zijn die koelvinnen van de koeler dan ook warm?

Thanks Ray!

Afgelopen weekend heeft de receiver in totaal negen uurtjes aan gestaan (zat. drie en zon. zes uurtjes) zonder enige problemen te vertonen. Van deze negen uurtjes waren het drie uurtjes muziek, vier uurtjes film kijken en twee uurtjes met XBMC en TMT5 door verschillende content heen gaan. Eerste bevindingen zijn goed, als in geen spontane reboots of nare bijgeluiden dus daar ben ik erg content mee. Vooral het bekijken van content met HD-audio was 101% genieten, terechte benaming: MASTER audio O0

CPU koeling verhaal is wat lastig. De core temps schieten bij 100% load boven de 90 graden. De snelheid is dan afgesteld op ongeveer 4Ghz met een baseclock van 100mhz, een multiplier van 40 en een vcore van 1.2v. Momenteel gebruik ik mijn oude Scythe Ninja Mini passief, dus zonder fan. De koelvinnen zijn na load wel warm, maar niet overdreven. Als de core temps boven de 100 graden komen zet ik de stresstest sowieso gelijk uit.

Zit even te twijfelen of ik op de lange termijn beter kan gaan voor een andere low-profile koeler met fan of iets meer uit moet geven voor waterkoeling. De specs van de Corsair Hydro H100i zien er bijvoorbeeld wel mooi uit, maar daarvan kan ik de radiator qua lengte niet kwijt in mijn kwast:

http://tweakers.net/pricewatch/320866/corsair-hydro-h100i.html

The CinemaLounge

Maurits

Als de CPU koeler niet loeiheet wordt lijkt het alsof de CPU de hitte niet goed afgeeft aan de koeler.
Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380

high-q

Ik kan alleen bij de bovenste finnen van de koeler komen om te voelen, zal eens proberen of ik een manier kan vinden om met mn vingers bij de heatpipes kan komen:

Ik kan eventueel de stock-koeler ook nog proberen, maar dan moet de hele kast weer uit elkaar.

The CinemaLounge

RalphH

100 graden vind ik sowieso al erg entousiast ;D

Als de core zo snel omhoog schiet, dan moet de koeler toch inderdaad ook wel warmer worden zou je denken.
Wellicht toch even opnieuw monteren en dan zorgen dat je maar een heeel dun laagje pasta aanbrengt wat de hele bodem/core bedekt. En dan extra goed checken of de koeler niet een beetje schuin zit.

high-q

Dat is inderdaad veel te warm :(

Ik heb de stresstest nog geen 5 minuten laten lopen, dat vertrouw ik met deze core-temps niet. Ik heb de koeler al meerder malen los gehaald en vast gezet. Hij zit nu zelfs zo vast dat je het hele moedebord aan de koeler kunt optillen, zonder dat de koeler ook maar in beweging komt.

Ik wil er best een nieuwe koeler op zetten, maar dan ook meteen een goeie.

The CinemaLounge

Lazybird

Heb je niet teveel koelpasta erop zitten?

Persoonlijk vindt ik Overclocken niet op schieten, ik heb er aardig wat processors mee verkloot.

Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

high-q

Zou ook best kunnen, ik haal de boel van de week wel weer even uit elkaar.
Als in dat ze het na het overclocken het niet meer deden of dat ze daarna minder
presteerden dan voorheen?

The CinemaLounge