The CinemaLounge

Started by high-q, July 18, 2011, 14:27:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

high-q

Quote from: DVDmartinDVD on June 12, 2012, 11:54:49
Hoi HIgh-Q,

mooi hoor die lens. Is het dan wel zo dat je de ondertitels wat omhoog moet schuiven omdat deze meestal met 2 regels de onderste regel in de zwarte balk valt.

Dus je gaat de ondertitels meer in het midden van het beeld schuiven, waardoor de ondertitels midden in je beeld verschijnt?

Goed bezig.

Martin.

Hi Martin,

Je oude beamer doet het nog steeds erg goed, ben er echt hartstikke tevreden mee! Ik had in jouw topic gelezen dat je RS55 een geweldige upgrade is geweest t.o.v. de TW5500. Ik weet nog heel goed dat ik de beamer bij je kwam halen en dat je zei:"Kan het NOG veel beter dan dit?" ;D

Het klopt inderdaad dat je de ondertitels omhoog moet schuiven als je de lens gebruikt. Aangezien mijn enige bron een HTPC is, is dat geen probleem.

Als de boel hangt ben je van harte welkom!
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

#1276
Quote from: HTip on June 12, 2012, 12:04:04
In plaats van een lens ben ik van plan om de zwarte balken te maskeren met panelen. Ondertitels moet ik dan verschuiven, dus ik vermoed dat dat ook voor een lens geldt. Daarom heb ik overigens de Oppo gekocht, want die heeft die functie ;)

Dat is inderdaad een andere weg die je kunt bewandelen.

Voor de bouw van de ruimte, heb ik getwijfeld tussen een kwalitatief betere beamer met een 16:9 scherm of een opstelling zoals die er nu staat met een relatief dure lens, een kwalitatief mindere beamer en een 21:9 scherm. Hierbij heeft de factor maximale schermgrootte een belangrijke rol gespeeld. De vraag hierbij was: Op welke beeldverhouding wil ik het meeste nadruk leggen? Bij een groot 16:9 scherm heeft 21:9 content mindere impact en bij een groot 21:9 scherm heeft 16:9 minder impact.

Als je gebonden bent aan een vooraf bepaald budget, zal je keuzes moeten maken. Upgraden kan altijd nog  :angel:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

VlisChris

Is het overgrote deel van de films niet gewoon 21:9 dat op de markt is?

Dan zou ik het persoonlijk wel weten als je de kans hebt om voor CIH te gaan. Je hebt niet wat meer foto's van het monteren van dat ding? Misschien handig voor de mensen die ook gaan zoeken hoe ze hem moeten monteren ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Quote from: high-q on June 12, 2012, 12:49:32
Dat is inderdaad een andere weg die je kunt bewandelen.

Voor de bouw van de ruimte, heb ik getwijfeld tussen een kwalitatief betere beamer met een 16:9 scherm of een opstelling zoals die er nu staat met een relatief dure lens, een kwalitatief mindere beamer en een 21:9 scherm. Hierbij heeft de factor maximale schermgrootte een belangrijke rol gespeeld. De vraag hierbij was: Op welke beeldverhouding wil ik het meeste nadruk leggen? Bij een groot 16:9 scherm heeft 21:9 content mindere impact en bij een groot 21:9 scherm heeft 16:9 minder impact.

Als je gebonden bent aan een vooraf bepaald budget, zal je keuzes moeten maken. Upgraden kan altijd nog  :angel:
Je hebt de goede keuze gemaakt :thumbs-up: Er zijn meer films in 21:9 dan in 16:9. In mijn geval zou het 16:9 beeld te klein zijn geworden. Om over 4:3 maar te zwijgen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bmateijsen

Quote from: high-q on June 11, 2012, 23:36:13
Ik heb twee jaar geleden kennis gemaakt met cinemascope op de AV-NU bij de stand van BB&G en was er zo van onder de indruk dat ik het mee heb genomen in de planning van mijn HT. Wat ik me kan herinneren is dat er gebruik werd gemaakt van een kwalitatief betere beamer van Epson en een kwalitatief beter scherm. Op zich ben ik hartstikke tevreden met de kwaliteit die ik nu heb, dus de nadruk zal voornamelijk liggen op de extra beleving die je krijgt bij het kijken van 2.35:1 materiaal.

Dat was met de TW5500 en een Prismasonic lens ;).

high-q

#1280
Quote from: Christiaan S on June 13, 2012, 01:08:09
Is het overgrote deel van de films niet gewoon 21:9 dat op de markt is?
Dan zou ik het persoonlijk wel weten als je de kans hebt om voor CIH te gaan.

Mijn persoonlijke collectie bestaat grotendeels uit 2.35:1 films, het overgrote deel van 16:9 materiaal  bestaat uit series en concerten.

Series kijk ik het vaakst op tv, dat is ook de reden waarom ik gepland had dat er in de ruimte ook een tv zou komen. Dan heb je het voordeel dat je niet je beamer aan hoeft te slingeren als je even snel een korte aflevering wilt kijken of overdag de ruimte helemaal moet verduisteren.

Materiaal in 4:3 heb ik bijna niet, misschien wat hele oude concerten. Deze laat ik XBMC meestal stretchen naar 16:9.


Quote from: Christiaan S on June 13, 2012, 01:08:09
Je hebt niet wat meer foto's van het monteren van dat ding? Misschien handig voor de mensen die ook gaan zoeken hoe ze hem moeten monteren ;)

Helaas liep ik bij het monteren tegen zo veel problemen aan dat ik niet alle stappen heb vastgelegd. Met name bij het monteren van de CB200. Gisteravond was het echt een crime om de beamer alleen al recht te krijgen vanwege de verandering van het zwaartepunt.

De handleiding van de HD5000R gaat uit van een tafel set-up. In dat geval is het een eitje, omdat de lens nergens aan vast zit kan je gemakkelijk aanpassingen doen. In mijn geval was het een ramp:

*. Ladder op
*. Lens aan de mount monteren
*. Beamer recht hangen (kantelde steeds)
*. Kijken wat voor beeld het geeft
*. Lens van de mount afhalen
*. Ladder af
*. Aanpassing aan de lens doen

En bovenstaand rijtje net zo lang tot alles goed was
Je kunt je dan misschien wel voorstellen dat je op een gegeven moment geen zin hebt om foto's te maken  :wacko:

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

#1281
Quote from: HTip on June 13, 2012, 10:28:38
Je hebt de goede keuze gemaakt :thumbs-up: Er zijn meer films in 21:9 dan in 16:9. In mijn geval zou het 16:9 beeld te klein zijn geworden. Om over 4:3 maar te zwijgen ;)

Vanaf mijn kijkafstand van ongeveer 3,5 a 4 meter vind ik 16:9 niet te klein, alleen minder indrukwekkend dan fullschreen 21:9. In jouw situatie kan ik me wel voorstellen dat je bij een kleiner 16:9 formaat bijvoorbeeld de impact bij het gamen verliest.

Gamen in 21:9 zou me geweldig lijken! Volgens mij zijn er alleen geen consoles die dat ondersteunen  :dozingoff:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Quote from: bmateijsen on June 13, 2012, 10:34:06
Dat was met de TW5500 en een Prismasonic lens ;).


Ah, toch wel. Hebben jullie toen gebruik gemaakt van een Stewart 2.35:1 scherm? Wat was hier het formaat trouwens van?
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

#1283
Helaas ben ik nog steeds niet helemaal klaar met de installatie. Zoals ik hierboven al benoemde, ben ik gisteren met Maurits het langst bezig geweest met het opnieuw ophangen van de beamer en zijn we niet eens toegekomen aan het maken van foto's van de testopstelling.

Nadat hij rond een uur of 10 hier weg ging, ben ik verder gegaan met  het instellen van de stops en het positioneren van de lens . Dat eerste is een kwestie van het aandraaien van een tweetal kleine schroefjes (één voor elk prisma), zodat de prisma's stoppen met draaien als het scherm gevuld is. 

Bij het uiterste punt in passthrough-modus, kreeg ik het idee dat het beeld wat samen geknepen werd. Waarschijnlijk zal ik hiervoor het stopmoment wat eerder in moeten stellen. Om dit helemaal goed te krijgen zal ik eerst zonder de voorzetlens het 16:9 beeld op het scherm moeten markeren. We dachten er gister aan om dit met plakband of iets dergelijks te doen.

Een ander probleem is de 230v voeding voor de motor van de lens. Van tevoren had ik gelezen dat het om een 12v signaal ging, dus ging ik er van uit dat dit via een 12v-trigger opgelost kon worden. Helaas werkt dat niet zo en zal ik een stopcontact aan het plafond moeten maken voor de powervoorziening van de beamer en de voorzetlens.

Afgezien van lens of mount gerelateerde problemen, had ik gisteren iets vreemds: Op één of andere manier gaf mijn HDMI-kabel geen signaal meer door naar de beamer. Ik dacht eerst aan een handshake-issue. Na een aantal pogingen om de HTPC-Receiver-Beamer keten aan de praat te krijgen, heb ik de HTPC direct aan de beamer gehangen met een korte HDMI-kabel wat wel werkte. Waarschijnlijk maakt OF één van de HDMI-connectoren geen goede verbinding OF heb ik een kabelbreuk. Dat laatste hoop ik zeker niet  :nopompom:

Maar goed, uiteindelijk had ik wel beeld en heb ik toch nog wat kunnen testen. Hierbij heb ik snel even wat 2.35:1 Bluray content op gezet. Mijn eerste reactie: Zo hey, das best groot :D. Het is toch een heel ander gezicht met het beeld schermvullend. Qua breedte viel het me eigenlijk nog wel mee, had het misschien nog wel wijder verwacht. In de testopstelling had ik het Front Element (FE) niet op de HD5000 zitten en had het idee dat ik hierdoor minder scherpte had, hopelijk verandert dat nog bij het terug plaatsen.

In de testopstelling heb ik scenes gekeken uit:

*. Rio
*. Fast Five
*. Transformers 2
*. Misssion Impossible 4
*. John Carter

Even zien hoe ver ik er vandaag mee kom.

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

larzie

Kabelbreuk kost je wel een nieuwe kabel, maar deze kun je er dan m.b.v. de oude kabel boven het plafond langstrekken. Of niet? Kost je dan wel weer een nieuwe hdmi kabel. Had je nou een kant-en-klare hdmi kabel of moest je de connectors er toen nog opzetten? Misschien dan de connector niet goed bevestigd?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

williams

Hoi High q als eerst gefeliciteerd met je nieuwe upgrade .

QuoteMaar goed, uiteindelijk had ik wel beeld en heb ik toch nog wat kunnen testen. Hierbij heb ik snel even wat 2.35:1 Bluray content op gezet. Mijn eerste reactie: Zo hey, das best groot . Het is toch een heel ander gezicht met het beeld schermvullend. Qua breedte viel het me eigenlijk nog wel mee, had het misschien nog wel wijder verwacht. In de testopstelling had ik het Front Element (FE) niet op de HD5000 zitten en had het idee dat ik hierdoor minder scherpte had, hopelijk verandert dat nog bij het terug plaatsen.


Je zult zien dat als het Front Elenent ervoor zit dat het beeld weer ragscherp is.
Waar je welop moet letten met afstellen is dat je zorgt dat de Prismasonic lens precies haaks op je Beamer straal staat en niet zozeer recht /haaks op de lens van je Epson ,daar de lichtbundel meestal niet rechtdoor de projector verlaat.
Let er ook op dat je precies in het midden van de Prismasonic naar binnen gaat met de straal,en ook precies weer in het midden er uit komt.
Deze 2 stelregels geven het beste resultaat m.b.t.scherpte en pincushion.

Als het niet hellemaal lukt met afstellen dan  heb ik nog wel een truukje om het goed te krijgen .

Williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

high-q

#1286
Quote from: larzie on June 14, 2012, 12:26:01
Kabelbreuk kost je wel een nieuwe kabel, maar deze kun je er dan m.b.v. de oude kabel boven het plafond langstrekken. Of niet? Kost je dan wel weer een nieuwe hdmi kabel. Had je nou een kant-en-klare hdmi kabel of moest je de connectors er toen nog opzetten? Misschien dan de connector niet goed bevestigd?

In principe kan er een nieuwe kabel getrokken worden als dat echt nodig is, hoop alleen niet dat het hoeft. Op de Supra HDMI-kabel die ik heb, zit een connectorhuls die je los kunt halen. Het binnenwerk waar de draden in de connector zitten kan je echter niet los halen. Ik zal eens kijken of het monteren van een compleet nieuwe connector eventueel mogelijk is.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Quote from: williams on June 14, 2012, 17:08:36
Hoi High q als eerst gefeliciteerd met je nieuwe upgrade .

Je zult zien dat als het Front Elenent ervoor zit dat het beeld weer ragscherp is.
Waar je welop moet letten met afstellen is dat je zorgt dat de Prismasonic lens precies haaks op je Beamer straal staat en niet zozeer recht /haaks op de lens van je Epson ,daar de lichtbundel meestal niet rechtdoor de projector verlaat.
Let er ook op dat je precies in het midden van de Prismasonic naar binnen gaat met de straal,en ook precies weer in het midden er uit komt.
Deze 2 stelregels geven het beste resultaat m.b.t.scherpte en pincushion.

Als het niet hellemaal lukt met afstellen dan  heb ik nog wel een truukje om het goed te krijgen .

Williams

Hi Williams,

Ik was nog van plan om het Constant Image Height topic aan te vullen met mijn nieuwste aanwinst, maar helaas ben ik nog niet zo ver. Nadat ik gister het idee had dat alles goed was, besloot ik de FE weer op de HD5000 te monteren. Het kan zijn dat bij het monteren het een en ander verschoven is, maar nadat ik de beamer opnieuw aanzette had ik opeens last van pincushion distortion  :nopompom:

Omdat de beamer aan het plafond hangt, heb ik idd gebruik gemaakt van de vertical lens shift en de HD5000 zo geplaatst dat de lichtbundel door het midden ging. Zou je mij de tip die je bedoelde eens kunnen geven?

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

williams

Hoi High-q ,waar je eerst mee begint is te zorgen dat de basis projector goed staat ,dus zorg ervoor dat je Epson precies haaks staat op het scherm en ook zo veel mogelijk in het midden ,hierdoor gebruik je zo weinig mogelijk je lensshift en ga je door het best deel van je basislens met het best resultaat kwa scherpte.
Vervolgens is het de truuk om de Prismnasonic zo haaks mogelijk op de beamer straal te krijgen ,dit gaat met de volgende stappen.
-Projecteer eerst ZONDER de Prismasonic voor de Epson een crosshatch-patern op het doek.
-Plak of hou vervolgens voorzichtig een stukje blank papier op het doek en markeer dan nu precies het midden van het
scherm op het papier.
-Plaats nu de Prismasonc lens voor de Epson en zorg ervoor dat de de straal precies in het midden de Prismasonc binnen
komt ,dit kun je zien door recht in de Prismasonic lens te kijken nadat je eerst een stukje papier tussen de Epson en de
Prismasonic lens hebt gedaan ,je ziet dan het afgezwakte raster van de crosshatch pattern en kunt zo richten.
-Haal nu het stukje papier tussen de Prismasonic en de Epson weg als je denkt in het midden te zitten.
-Ga nu weer naar het scherm en kijk of het kruis verschoven is t.o.v.  de eerste keer zonder de Prisamsonic lens,zo ja
kantelt dan nu de Prismasonic zo dat het midden van de crosshatch pattern precies op het kruis op het papier valt.

Hou er alleen rekening mee dat als je de lens gaat kantellen je ook weer wat uit het midden gaat van waar de beamerstraal
de Prismasonc lens naar binnen gaat ,je zult dus tussen deze 2 mechanische settings heen en weer moeten voor het optimale resultaat.

Als het mechanische goed staat dan kun je met de Focus van de Epson het geheel scherp stellen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk hebt uitgelegd.
Veel plezier met alles afstellen.

Williams.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

high-q

Hi Williams,

Ontzettend bedankt voor je stappenplan! Het vervelende van het recht hangen van de beamer en lens, is dat deze bij de minste of geringste aanraking al verschuiven. Ik vind de CB200 in dat opzicht een vrij instabiele mount.

Het trucje met het papier had ik al eens op een ander forum (AVS?) gelezen, maar het hoe en wat valt nu veel beter op z'n plek :thumbs-up:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Gisteren nog even volgens het stappenplan van Williams te werk gegaan. Valt me op dat de meeste problemen zich voor doen na het plaatsen van de lens. Hieronder een crappy telefoonpic van het crosshatch patern op het doek zonder de voorzetlens, lijkt in eerste instantie niks mis mee te zijn:





Na het plaatsen en stellen van de lens volgens het stappenplan, lijk ik in de 2:35-modus last te hebben van bowing distortion aan de bovenkant en keystone aan de rechterzijde van het scherm. Ik vermoed bij dat laatste dat de beamer misschien een beetje tegen de rand van een prisma projecteert. Ik heb de check met het papier tussen de projector en de voorzetlens gedaan en zie dat hier de lichtbundel heel netjes door het midden straalt. Misschien dat de voorzetlens te dicht op de beamer is geplaatst?

Tijdens het finetunen is het erg vervelend dat je deze afwijkingen ziet. Op zich heb ik er met film kijken niet geel erg veel last van, maar vind het wel dat het met zo'n prijzige upgrade gewoon goed moet zijn  :confused:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

williams

Hoi High q ,zo te zien zit je al erg in de goede richting met het afstellen ,het lijkt alleen dat het beeld niet helemaal in het midden zit ,maar dit kan natuurlijk wat vertekenen  op de foto
Pincuschion is helaas iets waar je mee zult moeten leven  :unhappy:,dit is een neveneffect van de voorzetlenzen,het enige wat dit op kan lossen is een gecurved scherm.
Toch als ik zo de foto ziet dan valt het wel mee met de pincuschion ,en zal zeker bij het film kijken niet of nauwlijks te zien zijn.
Dat je last van hebt van keystone zou mischien komen doordat je in de basis er al wat last van hebt.

Is het beeld nu wel scherp ?

Williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

high-q

Quote from: williams on June 17, 2012, 16:30:26
zo te zien zit je al erg in de goede richting met het afstellen ,het lijkt alleen dat het beeld niet helemaal in het midden zit ,maar dit kan natuurlijk wat vertekenen  op de foto

Was nog bezig met instellen toen de foto werd gemaakt, het beeld moest toen nog iets naar links idd.


Quote from: williams on June 17, 2012, 16:30:26
Pincuschion is helaas iets waar je mee zult moeten leven  :unhappy:,dit is een neveneffect van de voorzetlenzen,het enige wat dit op kan lossen is een gecurved scherm.

Ik had juist begrepen dat hoe groter je throw distance is, hoe minder last je van pincushion je hebt. Throw distance is in dit geval 5m op een doek van 2.70m breed. Wat ik ook vreemd vind, is dat alleen de bovenste rand een lichte afbuiging naar binnen heeft en de rest niet. Kwestie van verder fine-tunen?


Quote from: williams on June 17, 2012, 16:30:26
Toch als ik zo de foto ziet dan valt het wel mee met de pincuschion ,en zal zeker bij het film kijken niet of nauwlijks te zien zijn.
Dat je last van hebt van keystone zou mischien komen doordat je in de basis er al wat last van hebt.

Op bovenstaande foto zit de lens er niet voor. Zal eens kijken of ik vanavond een foto kan maken van wat ik bedoel.


Quote from: williams on June 17, 2012, 16:30:26
Is het beeld nu wel scherp ?

Het beeld is scherper met de FE op z'n plek, maar heb het idee dat het nog niet zo scherp is als zonder de voorzetlens.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

#1293
Met de voorzetlens in het lichtpad vond ik het beeld wat soft en de kleuren wat minder levendig lijken. Hiervoor heb ik een instelling in mijn videokaart gewijzigd en het signaal veranderd van 4:4:4 Studio Limited RGB naar 4:4:4 Full RGB. De kleuren leken na deze aanpassing iets meer verzadigd. Het finetunen van de HD5000 blijft me wel bezig houden, maar op een gegeven moment houdt het even op.

Na weer een tijdje geprutst te hebben had ik zoiets van: "Ik ga lekker film kijken". Nadat ik XBMC aan had geslingerd viel me op dat in mijn Blu-ray map de scraper bij alle films de beeldverhouding 16:9 in de filminformatie had gezet. Ziet er uit als een klein bugje, want voor de 720p/1080p rips doet de scraper het wel goed.

Hieronder een aantal foto's waarop de pincushion distortion een klein beetje te zien is:



XBMC interface stretched naar 2.35:1 met zichtbare pincuhsion en scraper-bug



Scene uit "The Green Lantern" in 16:9 met de HD5000R in passthrough-stand



Dezelfde scene in full screen met de HD5000R in 2.35:1-stand, foto vanaf zelfde positie genomen (zie center speaker)


Wat me gister pas op viel, was dat de Epson TW5500 automatisch schakelt tussen aspect ratio's als deze 1x het commando via de remote heeft gehad. Scheelt weer een handeling ;D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

HTip

Dat is een serieus groter beeld, zeg! :thumbs-up:

Erg mooi...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

williams

Hoi High q ,ik denk dat het wel mee valt met de pincushion ,ikzelf zit wat dichterbij met mijn  jvc hd350 en Isco II en heb dan ook iets meer pincushion ,maar dit zie je eigelijk haast niet met film kijken.

Ga lekker genieten van je mooie aanwinst .

williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

Quote from: HTip on June 18, 2012, 17:36:58
Dat is een serieus groter beeld, zeg! :thumbs-up:

Erg mooi...


Thanks, ik ben ook erg blij met het resultaat! Wat een verademing: Geen zwarte balken meer (boven, onder, links en rechts) bij 2.35:1 content, maar een volledig gevuld scherm. Het stomme is, is dat je er eigenlijk ook heel erg snel aan went  :-X :D


Quote from: williams on June 18, 2012, 21:14:26
Hoi High q ,ik denk dat het wel mee valt met de pincushion ,ikzelf zit wat dichterbij met mijn  jvc hd350 en Isco II en heb dan ook iets meer pincushion ,maar dit zie je eigelijk haast niet met film kijken.

Ga lekker genieten van je mooie aanwinst .

williams


Op zich valt het tijdens flim kijken hartstikke mee. Het valt bijna alleen maar op als je met andere HTPC activiteiten bezig bent. Genieten gaan we hier zeker doen. Ik las in het CIH-topic dat jij niet meer zonder je ISCO wilt. Heb zo'n vermoeden dat ik dat binnenkort, ondanks al het gepruts van de afgelopen weerk, ook heb met de Prismasonic  ;)

Gaat je ISCO II ook een keer plaats maken voor de III?  :D


Quote from: RalphH on June 18, 2012, 21:20:47
+1


Jij ook bedankt!  :happy:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Martijnst1990

Zo, dat scheelt zeg! Echt heel gaaf, geniet ervan 8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Maurits

Quote from: high-q on June 18, 2012, 12:13:22

Scene uit "The Green Lantern" in 16:9 met de HD5000R in passthrough-stand

Dezelfde scene in full screen met de HD5000R in 2.35:1-stand
Wat me gister pas op viel, was dat de Epson TW5500 automatisch schakelt tussen aspect ratio's als deze 1x het commando via de remote heeft gehad. Scheelt weer een handeling ;D

Dude! Dat maakt serieus meer impact!   :wacko:
Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380