Driftige Voorversterker

Started by dcb, July 13, 2011, 17:09:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dcb

Beste Ht-Forum,

naast het eindversterker project (hier) ben ik ondertussen ook met een voorversterker bezig.
Het betreft een buizenvoorversterker gekocht via ebay.

Na levering was deze al snel inelkaar gezet en op een test plankje geschroefd. Nu ervaar ik het volgende: wanneer ik de voorversterker tussen mijn ipod en een kenwood reveiver plaats, geen probleem en werkt het beestje prima! Wanneer ik de voorversterker tussen mijn ipod en denon receiver plaats ook geen probleem en speelt het beestje wederom fantastisch. Maar wanneer ik het duiveltje tussen mijn ipod en mijn buizenversterker plaats, vliegen de stoppen eruit wanneer ik de stekker in het stopcontact steek of krijg ik een flinke optater wanneer ik de RCA connectors met elkaar verbind.

Heeft iemand een tip op misschien wel een verklaring voor dit voor mij vreemde probleem?

Dcb

hifiman


dcb

Het schema van de voorversterker staat op de ebay pagina. directe link. Het schema van de buizenversterker heb ik niet, dit was geen zelfbouw.

dcb

Ik denk persoonlijk dat hier de fout zit, kan iemand dit bevestigen?


Ik heb bij de 230-0-230 V aansluiten de twee 230 polen aangesloten op de fase(L) van de netspanning en de GND op de nulfase(N) van de netspanning.
Zou ik niet de aarde van de netspanning op deze GND moeten aansluiten en dan de L en N van de netspanning op de 230V aansluitingen?


Tevens heb ik een spanningsfilter voor de voorversterker staan met het volgende schema:


Ik neem aan dat ik bij 1 de inkomende L en N vanuit het stopcontact moet aansluiten en bij 2 de L en N die naar de versterker gaan moet aansluiten plus de aarde van het stopcontact en degene die naar de aarde(GND) op het circuit moet.

Dcb

dcb

Hmmm..

ik kan ook niet wachten.. Aangesloten zoals ik in mijn vorige post dacht, en ja werkt nu "prima de luxe" op mijn buizenversterker :pompom:

Maar.. heel vreemd wordt de 6V@16VA trafo super heet, zoeven met de thermometer functie op mijn multimeter geeft boven 110 graden Celsius. Lijkt mij tamelijk warm, aangezien de andere trafo 6V@5VA totaal niet warm.. Iemand een idee hoe dit kan, het lijkt me niet veilig dit bouwwerk zo aan te laten staan..

dcb

Update:

Ipv van de 1.5 A die op het schema staat, meet mijn multimeter een stroom van 5.2 Ampere... enig idee waar dit verschil vandaan kan komen?

BuSpu


AbZ

spannend topic  :D  maar zal vast niet lang duren  :crazy:

BuSpu

Quote from: AbZ on July 14, 2011, 22:53:13
spannend topic  :D  maar zal vast niet lang duren  :crazy:
KABOEM....  :-[

EJ

Quote from: dcb on July 14, 2011, 22:31:24
Update:

Ipv van de 1.5 A die op het schema staat, meet mijn multimeter een stroom van 5.2 Ampere... enig idee waar dit verschil vandaan kan komen?
Ergens sluiting gemaakt waar dat niet hoort? Haarspoortje op de print? Het verklaart in ieder geval waarom de trafo zo warm wordt. Waarschijnlijk kan je trafo niet meer stroom leveren en werkt die nu als stroombegrenzer. ;)

Kijk je print maar eens na op soldeer waar dat niet hoort te zijn, of een haarspoortje tussen 2 lijnen waar dat niet hoort te zijn. Je weet in ieder geval in welk circuit het moet zitten.

hifiman

Quote from: dcb on July 14, 2011, 22:31:24
Update:

Ipv van de 1.5 A die op het schema staat, meet mijn multimeter een stroom van 5.2 Ampere... enig idee waar dit verschil vandaan kan komen?
Je meet toch wel "in serie" met de schakeling en zet niet de meter in ampere stand rechtstreeks op de trafo hoop ik?

hifiman

Quote from: dcb on July 14, 2011, 17:32:09
Ik heb bij de 230-0-230 V aansluiten de twee 230 polen aangesloten op de fase(L) van de netspanning en de GND op de nulfase(N) van de netspanning.
Zou ik niet de aarde van de netspanning op deze GND moeten aansluiten en dan de L en N van de netspanning op de 230V aansluitingen?
Het laatste lijkt mij het meest logisch al weet ik dat ook niet zeker, zie de handleiding van het spul of kijk op de print hoe de boel in elkaar zit. Als dit niet klopt is het uiteraard vragen om problemen!


hifiman

Quote from: dcb on July 14, 2011, 17:32:09
Tevens heb ik een spanningsfilter voor de voorversterker staan met het volgende schema:


Ik neem aan dat ik bij 1 de inkomende L en N vanuit het stopcontact moet aansluiten en bij 2 de L en N die naar de versterker gaan moet aansluiten plus de aarde van het stopcontact en degene die naar de aarde(GND) op het circuit moet.

Dcb
Als de GND NIET aan randaarde zit dan staat er dus dankzij de condensatoren 110V op die GND, lijkt me ook niet echt lekker.

dcb

Ik meet inderdaad in serie met de schakeling :clapping:

Het moet in de voedingsprint zitten, zonder versterker print erachter verbruikt het beest nog steeds 4.9 Ampere... tamelijk veel lijkt mij voor een gelijkrichter twee elko's wat weerstandjes en een transistor..

EJ

Quote from: dcb on July 15, 2011, 11:11:03
Ik meet inderdaad in serie met de schakeling :clapping:

Gelukkig maar! :D

Quote
Het moet in de voedingsprint zitten, zonder versterker print erachter verbruikt het beest nog steeds 4.9 Ampere... tamelijk veel lijkt mij voor een gelijkrichter twee elko's wat weerstandjes en een transistor..

Het is inderdaad erg veel. Zoek de kortsluiting. :D

hifiman

#15
Meet anders eens de stroom zonder de buisjes erin (neem aan dat het de gloeidraad spanning betreft), die zou dan nagenoeg nul moeten zijn.

FDLARRY

Gaaf topic, maar ik ben jullie helemaal kwijt. :-[
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

dcb

Zonder buis in de voeding, nog steeds bijna 5 ampere. Het versterker printje heb ik even geheel afgesloten.

de gelijkrichterbrug wordt ook behoorlijk warm..

Ik ga even een foto van het ding maken misschien dat een scherp oog op het forum een tip kan geven :pompom:


hifiman

Quote from: dcb on July 15, 2011, 11:27:31
Zonder buis in de voeding, nog steeds bijna 5 ampere. Het versterker printje heb ik even geheel afgesloten.

de gelijkrichterbrug wordt ook behoorlijk warm..

Ik ga even een foto van het ding maken misschien dat een scherp oog op het forum een tip kan geven :pompom:


Moet toch niet zo heel lastig zijn die sluiting te vinden lijkt me, wou dat ik zo'n leuke uitdaging had  ;)

hifiman

Zit er niet een elco verkeerd om ofzo toevallig?

dcb

Ik geloof van niet, die fout heb ik al een keer eerder gemaakt..BOEM! god wat voel je je dan dom :nopompom:

hifiman

Quote from: dcb on July 15, 2011, 11:31:37
Ik geloof van niet, die fout heb ik al een keer eerder gemaakt..BOEM! god wat voel je je dan dom :nopompom:
:D

dcb

Zo, foto's van het voedingsprintje

hifiman

Even een vraag over die 230V-GND-230V aansluiting op de print, je had het over aangesloten op de netspanning, je bedoeld hoop ik: aangesloten op een trafo met als secundaire uitgangsspanning 2x 230V ?

dcb

Euhm, nee dat heb ik niet... hmm maar ook met alleen de 6.3 trafo aan en de rest afgesloten verbruikt hij 5 ampere..