DIY eindversterker [help]

Started by dcb, June 19, 2011, 13:28:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dcb

Beste mensen,

Ik ben al een tijd aan het zoeken op het internet maar zie ondertussen door de bomen het bos niet meer.  Ik zou graag een project beginnen om zelf een (klasse A) eindversterker te bouwen die zo'n 50 watt op 8 Ohm uitstuurt per kanaal. Aangezien ik geen kaas van zelf PCB etsen heb gegeten, zoek ik eigenlijk een soort bouwpakket voor het versterkende deel. Ook zoek ik informatie over een goede voeding.

Heeft iemand tips waar ik op zou moeten te lette en weet iemand hier een goede winkel of webshop die dit soort spullen verkoopt? Ook zoek ik een winkel die mooie behuizingen verkoopt.

Groet, DCB

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

EJ


Wijx wondere wereld

meest simpele klasse A versterker met gruwelijk veel sites met uitleg zijn de oudere Alephs van Pass Labs. En ze klinken ook nog erg goed. Dit kan bijna iedereen Ze hebben alleen een heel laag rendement. Dus aandelen Nuon kopen kan geen kwaad
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

dcb

Dank voor de snelle reacties!

De extrema is alleen een tikje te duur voor mij. Misschien toch maar van de klasse a afstappen dan?
Het is misschien iet wat conservatief van mij, maar ik ben nog een beetje in de waan dat klasse a versterkers per definitie goed klinken en de rest minder. Zeker over digitale versterkers heb ik nog zo mijn twijfels, terwijl ik ze nog nooit heb gehoord. Het is inderdaad een beetje vreemd van mij.

Ik wil mijn bugged zo rond de 500 euro stellen.

Ik ga me vanavond even in de Alephs van Pass Labs verdiepen.

dcb

Ik heb nog even gekeken, en ik vraag me af hoe de volgende velleman kits klinken:

300 watt mono inclusief voeding: http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=9193
400 watt mono http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=352784
200 watt mono http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=352782

Met welke betstaande versterkers zijn deze te vergelijken?

Op het moment heb ik nu als solidstate versterker de AVM Evolution m1 monoblokken.

Groetjes, Duco

EJ

Geen idee hoe de velleman kits tegenwoordig zijn, vroeger was het niet zo veel soeps.

Is http://www.thel-audioworld.de/ geen optie voor je? Dat is wel heel erg goed spul, althans dat kun je er mee maken. ;)

paaj

Gaat het om het bezig zijn, of over het resultaat? De Hypex modules zijn makkelijk aan elkaar te rijgen en klinken erg fijn.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

EJ

Klopt helemaal, maar in de openingspost gaf TS aan dat hij met klasse A aan de gang wilde. Ik ben tegenwoordig geneigd om te denken dat goede klasse D en goede klasse A elkaar niet meer ontloopt. En dan is het voordeel van klasse D (zeer efficient) tegenover klasse A (zeer inefficient) evident.

dre73

smaken verschillen duidelijk! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dcb

Quote from: dre73 on June 20, 2011, 21:48:38
smaken verschillen duidelijk! :D

Geen fan van de klasse D of de velleman?  ???

Wijx wondere wereld

met zo'n Velleman boek je geen winst t.o.v. je AVM.

Hier een mini-aleph. Ook leuk om mee te beginnen http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=8997
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Wijx wondere wereld

Quote from: dcb on June 20, 2011, 22:03:51
Geen fan van de klasse D of de velleman?  ???

Hyoex UCD is enorm strak, enorme controle en vreselijk saai. Moet je echt een karaktervolle voorversterker en cdspeler hebben
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

dre73

Quote from: Wijx wondere wereld on June 20, 2011, 22:06:26
Hyoex UCD is enorm strak, enorme controle en vreselijk saai. Moet je echt een karaktervolle voorversterker en cdspeler hebben

ik had het geschreven kunnen hebben! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Wijx wondere wereld

Alleen jammer dat je niet overgegaan bent op Pass Labs na de UCD's  ;)
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

paaj

Of sprekende speakers :) Ik vond de UcD400 in ieder geval heel erg fijn op m'n Magnepan MMG en MA GS10.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

dre73

Quote from: Wijx wondere wereld on June 20, 2011, 22:16:23
Alleen jammer dat je niet overgegaan bent op Pass Labs na de UCD's  ;)

ik beb tevreden! :angel:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dcb

Goed,

dank voor al jullie reacties! Het is dus gewoon een dure grap? Ik zie wel op ebay goedkope pakketjes zijn deze aan te raden?

Dcb

EJ

Ja, het is een dure grap. En over pakketjes waarvan we niet weten wat ze inhouden kunnen we geen uitspraak doen. ;)

Maar lees het verhaal rond de extremA eens, staan nuttige tips in.

dcb

Na wat zoeken, denk ik dat de Hypex modules me wel bevallen.

Ik denk aan 2x UcD180ST. Zal dit voldoende zijn om monitor audio RX2 speakers goed aan te sturen of is het beter als ik zwaardere neem?

Voor de aansturing heeft Hypex twee opties (meen ik): een losse transformator (TR180) + voeding (UcD Supply ST) of de hypex SMPS400A180. Welke van de twee is verstandiger om aan te schaffen? Of is zelf een transformator aanschaffen en zelf een voeding maken van een aantal condensators en een gelijkrichterbrug beter?

Als behuizing denk ik aan een kast van modushop.biz.

Dcb

EJ

Als je de ST neemt dan kun je vermoedelijk prima uit de voeten met de smps. Ik zou, als ik een hypex versterker zou bouwen wel voor de HG versie gaan, en inderdaad ook de smps nemen. Zelf voeding maken loont niet denk ik.

dcb

Oke, duidelijk antwoord  ;D Wat zijn de voordelen van HG's boven de ST's? het scheelt namelijk wel wat in de prijs.

EJ

De HG's zijn beter. ;) Volgens de maker (Bruno) en de diverse gebruikers echt merkbaar. Maar het hangt natuurlijk van je doel af. Gezien het feit dat je eerst een klasse A versterker wilde bouwen zul je hiermee geen subwoofertje willen aansturen (want dan is de standaard versie eigenlijk wel genoeg).

Ik denk eigenlijk dat een goed gebouwde hypex HG best wel de concurrentie met een klasse A eindtrap aankan. Je mag het komen proberen, heb hier klasse A gebakjes van Van Medevoort.

Krijg je geen spijt van de 180? Zou je niet meteen doorstappen naar de 400W versie? Teveel power kan in het algemeen geen kwaad, te weinig wel...

Wijx wondere wereld

Quote from: EJ on June 28, 2011, 15:29:32

Ik denk eigenlijk dat een goed gebouwde hypex HG best wel de concurrentie met een klasse A eindtrap aankan. Je mag het komen proberen, heb hier klasse A gebakjes van Van Medevoort.

whahaahahahahahaaa  :nopompom:
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

EJ