A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

twani

De nieuwste ontwikkelingen :nopompom:  gisterenavond de 4 eindbuizen gewisseld van links naar rechts en heel even laten spelen, géén uitval en ik dacht het dus te hebben.
Vanavond versterker aan en ja hoor, na nog geen halve minuut valt weer links uit, niet de eindbuizen dus...
Nu dus de 2 pre buisjes gewisseld, staat nu ongeveer een kwartier probleemloos te spelen....
Rara, wat is dit :devil:....

Ook net weer wat geplop op de linkerspeaker bij het in en uitschakelen.....

twani

Gaan pré buisjes ook wel eens stuk dan?

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz


Kingpin

Citaat van: J.S. op december 21, 2012, 17:08:01
Auto-bias of cathode bias? Be benieuwd of ze in zo'n mooie, klassieke versterker echt auto-bias hebben ingebouwd of dat het ook daadwerkelijk een écht klassiel ontwerp is.
Je bedoelt zeker fixed biasing of cathode biasing?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

twani

Pre buisjes gewisseld, staat nu al meer dan een uur heerlijk te tokkelen :pompom:  let's hope :unsure:

Deleted Member 2

Citaat van: twani op december 21, 2012, 22:56:11
Pre buisjes gewisseld, staat nu al meer dan een uur heerlijk te tokkelen :pompom:  let's hope :unsure:

Eindbuizen weer op hun oorspronkelijke plek terug gezet? Het zal - hoop ik - een matched quad zijn, maar desondanks zou ik ze zetten waar zoals ze geplaatst waren.

twani


Deleted Member 2

Citaat van: twani op december 21, 2012, 23:36:22
Uhh nee :blush:  wel doen?

Ja, zou ik zeker doen. Eén verandering tegelijk is bij analyse / storingzoeken altijd een voorwaarde.

Bovendien weet je niet of en zo ja welke afregeling is toegepast.

Kingpin

Citaat van: Onder013 op december 21, 2012, 23:54:41
Ja, zou ik zeker doen. Eén verandering tegelijk is bij analyse / storingzoeken altijd een voorwaarde.

Bovendien weet je niet of en zo ja welke afregeling is toegepast.
De Leben heeft auto-bias, valt niets aan af te regelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Citaat van: Kingpin op december 22, 2012, 00:11:35
De Leben heeft auto-bias, valt niets aan af te regelen.

Ik weet het. Ben jij nooit verrast door ontwerpers/fabrikanten van electronische apparatuur?

Kingpin

Citaat van: Onder013 op december 22, 2012, 00:49:25
Ik weet het. Ben jij nooit verrast door ontwerpers/fabrikanten van electronische apparatuur?
Ja, vooral tv's, die gaan bij mij max 2 jaar mee ... en waarom ... ik weet het niet, dingen staan nooit op standby of dat er wat raars mee gebeurd.
Gelukkig kan ik nu iig 2 jaar vooruit ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Citaat van: twani op december 21, 2012, 22:56:11
Pre buisjes gewisseld, staat nu al meer dan een uur heerlijk te tokkelen :pompom:  let's hope :unsure:

Inderdaad hopen dat het probleem weg blijft  ;)
Toch denk ik niet dat het aan de buisjes kan liggen..... eerder aan de contactpunten (soldeerverbinding) van de buisvoetjes.
Misschien zijn er door het wisselen van de buisjes een paar (slechte) contactpunten van de buisvoetjes weer enigzins ''gefixeerd'' ?

Heb je met het verwisselen gemerkt dat er verschil zat in de mate van druk uitoefenen om de buisjes in de buisvoetjes te krijgen ?
Als je merkt dat er één bijzit waarbij de contactpinnen van de buis makkelijker in het voetje gedrukt kunnen worden zou dat wel eens een aanwijzing kunnen zijn waar je het probleem mogelijk kan zoeken.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Het ziet er bij de buizenvoeten allemaal erg solide en schoon uit, en de buisjes lieten allen met een zelfde hoeveelheid "krachtzetting" los.... Bij het terugplaatsen voelde alles ook goed aan, geen wankel contact te bespeuren.

Oxidatie op de pinnetjes?  Na de laatste wissel gisteren heeft de Leben overigens probleemloos de hele avond gespeeld, dan kan hij toch nooit stuk zijn?.....

Zee

Inderdaad niets aan de hand nu de buisjes weer goed zijn vastgedrukt en de Leben weer lekker speelt  (audiofielen willen hier natuurlijk graag weer de meest vreemde, liefst bovennatuurlijke, verklaringen en exotische oplossingen voor aandragen maar dat is dus nergens voor nodig).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Kingpin

Misschien slecht contact, eens in de zoveel tijd de buizen uit en inzetten wil dit wel eens verhelpen.
Heb je al eens gekeken naar de buisjes met de kap eraf wanneer de Leben het niet doet?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

dre73

gewoon altijd een setje reserve buisjes in huis halen.
buisjes gaan nou eenmaal stuk.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Citaat van: Zee op december 22, 2012, 08:40:39
Inderdaad niets aan de hand nu de buisjes weer goed zijn vastgedrukt en de Leben weer lekker speelt  (audiofielen willen hier natuurlijk graag weer de meest vreemde, liefst bovennatuurlijke, verklaringen en exotische oplossingen voor aandragen maar dat is dus nergens voor nodig).

Ik begrijp dat het probleem dus was dat de buisjes niet goed aangedrukt waren ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

YamahaRXV

Citaat van: Kingpin op december 22, 2012, 08:48:21
Misschien slecht contact, eens in de zoveel tijd de buizen uit en inzetten wil dit wel eens verhelpen.
Heb je al eens gekeken naar de buisjes met de kap eraf wanneer de Leben het niet doet?

Daar zat ik ook aan te denken  ;) (zie mijn eerdere reactie)
Overigens geen vreemde, audiofiele, bovennatuurlijke en exotische gedachte lijkt mij.....  :crazy:

Maar goed, beter dat de Leben gewoon weer lekker speelt  :pompom:
Veel luisterplezier toegewenst Theo  :xmas:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

J.S.

Citaat van: Kingpin op december 21, 2012, 22:23:08
Je bedoelt zeker fixed biasing of cathode biasing?

Nee, hoewel het voor een deel semantiek is. Auto-bias is voor mij (en sommige anderen ;)) een schakeling die zichzelf actief aanpast aan veranderde werking van een buis. Cathode bias is een weerstand naar de massa met een bypass elco. Wanneer je je eindbuizen in een cathode biased schakeling wisselt, kunnen die een andere ruststroom trekken en meer/minder dissiperen en zou je eigenlijk de weerstand moeten veranderen (ook dat brengt weer andere zaken met zich mee). Een auto-bias schakeling zou uit zichzelf de ruststroom weer optimaal in moeten stellen op hetzelfde punt als de ontwerper heeft gekozen.

Sorry voor de off-topic Twani!

YamahaRXV

Citaat van: J.S. op december 22, 2012, 11:13:08
Nee, hoewel het voor een deel semantiek is. Auto-bias is voor mij (en sommige anderen ;)) een schakeling die zichzelf actief aanpast aan veranderde werking van een buis. Cathode bias is een weerstand naar de massa met een bypass elco. Wanneer je je eindbuizen in een cathode biased schakeling wisselt, kunnen die een andere ruststroom trekken en meer/minder dissiperen en zou je eigenlijk de weerstand moeten veranderen (ook dat brengt weer andere zaken met zich mee). Een auto-bias schakeling zou uit zichzelf de ruststroom weer optimaal in moeten stellen op hetzelfde punt als de ontwerper heeft gekozen.

Sorry voor de off-topic Twani!

Dat is een mooie en duidelijke uitleg Jelle  :headbanging:
Denk niet dat Twani het erg vindt dat je dit hier plaatst hoor  ;D

ook even off-topic: speel je nog met dezelfde versterker ?
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Xander32

Citaat van: twani op december 22, 2012, 08:18:48
Het ziet er bij de buizenvoeten allemaal erg solide en schoon uit, en de buisjes lieten allen met een zelfde hoeveelheid "krachtzetting" los.... Bij het terugplaatsen voelde alles ook goed aan, geen wankel contact te bespeuren.

Oxidatie op de pinnetjes?  Na de laatste wissel gisteren heeft de Leben overigens probleemloos de hele avond gespeeld, dan kan hij toch nooit stuk zijn?.....

:clapping:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Citaat van: J.S. op december 22, 2012, 11:13:08
Nee, hoewel het voor een deel semantiek is. Auto-bias is voor mij (en sommige anderen ;)) een schakeling die zichzelf actief aanpast aan veranderde werking van een buis. Cathode bias is een weerstand naar de massa met een bypass elco. Wanneer je je eindbuizen in een cathode biased schakeling wisselt, kunnen die een andere ruststroom trekken en meer/minder dissiperen en zou je eigenlijk de weerstand moeten veranderen (ook dat brengt weer andere zaken met zich mee). Een auto-bias schakeling zou uit zichzelf de ruststroom weer optimaal in moeten stellen op hetzelfde punt als de ontwerper heeft gekozen.

Sorry voor de off-topic Twani!
Ok, ik had het hier vandaan:

Biasing methods
There are two main types of biasing: fixed biasing and cathode biasing.   Fixed biasing does not mean the bias is not adjustable, in fact, it usually means the opposite. Cathode biasing is usually fixed, and not adjustable, and fixed biasing is usually adjustable with a small trimmer potentiometer, or "trimpot".  It is no wonder the subject is confusing to people!
Fixed biasing means the tube is biased by means of a DC voltage, which is usually a negative voltage applied to the grid of the tube with respect to the cathode.  As the negative grid voltage is adjusted, the bias current will increase or decrease, depending upon the direction the bias voltage is going.  In general, as the bias voltage becomes more negative, the bias current becomes smaller, and the tube is biased "colder".  As the bias voltage is adjusted less negative, towards zero volts DC, the bias current becomes larger, and the tube is biased "hotter".  This is because a tube is a "normally on" device; that is, it allows current to flow from the cathode to the plate when the grid is at zero volts with respect to the cathode.  The tube can be turned off, and the current flow stopped, by making the grid voltage negative with respect to the cathode.   The tube can also be biased by referencing the grid to ground, or zero volts DC, and applying a positive DC voltage to the cathode.  This is the same as keeping the cathode at ground and applying a negative DC voltage to the grid, because it is the grid voltage with respect to the cathode that determines the amount of bias current in the tube.

Since vacuum tubes are "normally on" devices, a trick can be used to bias them without having to supply a negative DC voltage source to the grid.   If a resistor is placed between the cathode and ground, and the grid of the tube is referenced to ground (usually by connecting a large value resistor, such as a 1Meg, from grid to ground),  the tube will try to conduct a large current from cathode to plate, since the grid and cathode are initially at ground potential.  However, this cathode current flow will cause a voltage drop across the cathode resistor, making the cathode voltage positive with respect to the grid.  Since the cathode voltage is now positive with respect to the grid, the current flow will decrease, and the tube will head back towards cutoff.  A point of equilibrium will quickly be reached where the increase in current is offset exactly by the increase in cathode voltage, and the bias current will stabilize at some particular value.  It will remain at this value unless the resistor value is changed, or a different tube with different characteristics is plugged in.  This allows the desired bias point to be set by varying the value of the cathode resistor.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.S.

Citaat van: YamahaRXV op december 22, 2012, 11:44:13
ook even off-topic: speel je nog met dezelfde versterker ?

Nee, ben over naar Harbeth Compact 7ES2 in combinatie met, daar gaat 'ie:

- Yamaha CA800 ('74)
- Quad 33 + 303  ('68)
- Luxman L30 ('76)
- Bocama LA-224b (schakeling intact gehouden, maar al het onnodige eruit + mooie pio's erin + mooie NOS buisjes)

Allemaal volledig gereviseerd. Klinkt fantastisch en zo heb ik wat te wisselen als ik last krijg van veranderingdrang  :)

J.S.

#3149
Citaat van: Kingpin op december 22, 2012, 12:01:48
Ok, ik had het hier vandaan:

En de laatste alinea luidt: "Output tubes that are cathode-biased should always be checked when replacing tubes, however, because they vary widely in terms of idle current for a given cathode resistor value, and it may be necessary to change the cathode resistor value to return the output stage to it's proper bias current."  ;)

Nog even ter aanvulling: auto-bias (zoals ik dat opvat en bijvoorbeeld door Primaluna wordt (werd?) toegepast) zal dus waarschijnlijk fixed bias zijn met een schakeling die continu de juiste settings bewaakt.