Muziek voor combinatie Naim en Harbeth.

Gestart door Dr.Bedlo, juni 25, 2011, 11:15:11

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juni 25, 2011, 22:45:50
Ik leg geen waardeoordeel vast, alleen dat inderdaad iedere set goed presteert binnen zijn eigen beperkingen. Het ziet ernaar uit dat jij precies de juiste keuze hebt gemaakt. Want begrijp me goed, ik vind jouw set een van de mooiste die je kunt kopen voor dat bedrag, alleen met serieuze beperkingen als het gaat om laagweergave en maximale geluidsdruk. Dat maakt dat deze set in wat grotere kamers daarin beperkingen kent. In kleinere kamers en met niet al te extreem materiaal (groot orkest, rock op oorlogssterkte), zijn de positieve eigenschappen van de combi moeilijk te verslaan.

Uiteraard heeft iedere speaker beperkingen, je dient alleen zo te kiezen dat de beperkingen niet liggen op voor jou essentiƫle vlakken.

Ik hoop dat je de essentie van mijn boodschap snapt en niet ziet als kritiek.

Ja ik snap het duidelijk uitgelegd en geen spoortje van kritiek
Quad vintage.

ThijsG

"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Dr.Bedlo

Sara K kan mij wel bekoren.van patricia Barber word ik althans hypernerveus.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Ok...Even een boute uitspraak maar wel een uit eigen ervaring.

Als jullie vinden dat de Harbeths onder de maat presteren kwa bas..Schaf je dan 1st een goede versterker aan!
Quad vintage.

Dirk

Citaat van: fred19633 op juli  4, 2011, 09:24:02
Ok...Even een boute uitspraak maar wel een uit eigen ervaring.

Als jullie vinden dat de Harbeths onder de maat presteren kwa bas..Schaf je dan 1st een goede versterker aan!
het is nog vrij vroeg, maar ik zie toch nergens iemand schrijven dat ze "onder de maat presteren", wel dat ze "hun beperkingen hebben als het gaat om laaagweergave en maximale geluidsdruk"
dat zijn zover ik het lees/interpreteer 2 behoorlijk verschillende statements ;)

maar de belangrijkset uitspraak vind ik in dit verhaal deze van Garmt :
Citeer
Uiteraard heeft iedere speaker beperkingen, je dient alleen zo te kiezen dat de beperkingen niet liggen op voor jou essentiƫle vlakken.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dr.Bedlo

Het was ook niet gericht op een speciale uitspraak of quote gedaan in dit topic. maar meer in het algemeen. Toen ik van zins was om de Harbeths aan te schaffen kreeg ik veel comments in die richting. Veelal van luitjes die de speaker helemaal niet kenden en het vooroordeel al uit spraken zuiver door naar de inhoud van de kast te kijken.

Dat de p3 esr geen afgronddiepe bassen kunnen laten horen snap ik ook wel, maar mijn zus die niets heeft met muziek laat staan audio  snapt dat ook nog wel. Maar toch als ik het totale plaatje bekijk van NAIM en HArbeth dan klopt het tonaal. In zoverre: Heb nu de XS en die is tot veel meer in staat ook kwa subtonen. De P3esr geeft dit zonder moeite en fraai weer, veel beter als mijn vorige grote vloerstaanders dat ooit hebben gedaan. Zuiver op grote kun je dus geen uitspraak doen.
Quad vintage.

garmtz

Subtonen zal de P3 niet weergeven, maar de ILLUSIE ervan moet prima lukken... ;)

AbZ

Citaat van: fred19633 op juni 25, 2011, 20:00:07
Ja..en?
75 Hz is gewoon niet bijster diep.  Een versterker kan dat niet verhelpen.  Dat neemt niet weg dat het erg mooie speakers zijn.  (Heb ze zelf ook overwogen, maar vond dit freqbereik toch wat ongelukkig afgebroken.)

garmtz

Punt is dat het met veel soorten muziek amper opvalt dat ze geen diep laag hebben. Dat valt pas op in direct vergelijk met een andere speaker die dat wel heeft. Zo op het eerste gehoor klinkt een P3 absoluut in balans, het is alleen als je WEET dat er diep laag in bepaalde opnames zit, dat je het gaat missen.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juli  5, 2011, 22:21:46
Punt is dat het met veel soorten muziek amper opvalt dat ze geen diep laag hebben. Dat valt pas op in direct vergelijk met een andere speaker die dat wel heeft. Zo op het eerste gehoor klinkt een P3 absoluut in balans, het is alleen als je WEET dat er diep laag in bepaalde opnames zit, dat je het gaat missen.

Toch vond ik de laagweergave van de SX behoorlijk beter dan die van de Nait 5.
Quad vintage.

AbZ

Citaat van: garmtz op juli  5, 2011, 22:21:46
Er is nog iets anders en dat is het soort van muziekdingen wat je wil kunnen horen.  Ik denk dat de lage E van een geplukte contrabas makkelijker overkomt op de P3 (oktaafje hoger pakt ie ongetwijfeld perfect) dan een glissando naar de lage C op een cello.  Bij dat laatste wil je ook niet opeens naar een subwoofer overgaan.  Ik denk ook dat je toch van vrijwel alles echt kunt genieten op zulke goede monitoren, maar ja... keuzes...

twani

Was het niet zo dat je hersens in staat zijn het "ontbrekende laag" erbij te fantaseren, dit zelfs automatisch doen.......

Dr.Bedlo

Daar geloof ik in het geval 5 contra sx geen b.. van. Dan moet je wel een heel levendige fantasie hebben.
Quad vintage.

Alco

Hetzelfde had ik een keer toen ik een SuperNait thuis mocht proberen.

Ik had toen nog Naim n-Sats luidsprekers i.c.m een Nait 5i.
De SuperNait liet de n-Sats (die 'n beetje de reputatie hebben magertjes te klinken) duidelijk volwassener klinken, met een wat dieper laag en stemmen die meer body hadden. (het klonk alsof de speakers opeens een maatje groter waren)

Geen dag/nacht verschil, maar zondermeer te overduidelijk om 't verbeelding/fantasie te noemen.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

AbZ

Citaat van: twani op juli  5, 2011, 22:45:22
Was het niet zo dat je hersens in staat zijn het "ontbrekende laag" erbij te fantaseren, dit zelfs automatisch doen.......
Bij jou hoeft dat niet hoor  ;D

garmtz

Citaat van: fred19633 op juli  5, 2011, 22:40:15
Toch vond ik de laagweergave van de SX behoorlijk beter dan die van de Nait 5.

Je vergelijkt nog steeds op hetzelfde luidsprekersysteem... En je hoort een beter midlaag met de XS en uiteraard heeft een XS ook echt meer overwicht in het laag (uit ervaring). Maar wat ik wil zeggen is dat de P3 niet full-range is, maar dat dat pas opvalt als je er direct een full-range systeem naast zet. Is dat een probleem? In jouw geval blijkbaar niet. Prima!

twani

Citaat van: AbZ op juli  5, 2011, 23:07:32
Bij jou hoeft dat niet hoor  ;D
Ik heb dan ook geen monitor speakers :D Al in de brei gedoken? en?

AbZ

Citaat van: twani op juli  5, 2011, 23:27:15
Ik heb dan ook geen monitor speakers :D Al in de brei gedoken? en?
Ben de tel kwijt  :(   Wordt vervolgd  ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juli  5, 2011, 23:13:59
Je vergelijkt nog steeds op hetzelfde luidsprekersysteem... En je hoort een beter midlaag met de XS en uiteraard heeft een XS ook echt meer overwicht in het laag (uit ervaring). Maar wat ik wil zeggen is dat de P3 niet full-range is, maar dat dat pas opvalt als je er direct een full-range systeem naast zet. Is dat een probleem? In jouw geval blijkbaar niet. Prima!

Ik wil er alleen maar mee aangeven dat de P3 tjes tot veel meer in staat zijn dat je op het 1ste gezicht zou vermoeden en denken. Het irriteert mij een beetje dat er mensen zijn die zuiver afgaande op de maat van de speaker al tot een definitieve conclusie komen en de Harbeth kwalificeren als onder de maat en onvoldoende zonder ze gehoord te hebben. En ja natuurlijk veel doet de Harbeth niet onder 75 Hertz maar in mijn geval is dat ook niet zo nodig. Vind het wel best zo.

Dat geld niet alleen maar voor Harbeth maar er zijn wel meer vooroordelen te vinden in de Audio wereld.
Quad vintage.

twani

Ik denk dat niemand deze set door z`n krappe fysiek als ondermaats presterend beschouwd, die conclusie brei je er toch echt zelf een beetje van. Volgens mij schemert er gedurende dit topic continue een soort van waardering voor de set door.
De verwarring schep je natuurlijk zelf door de titel van dit topic, een titel waarmee je de suggestie wekt dat lang niet alles er goed op klinkt, dit zul je echter vast niet zo hebben bedoeld.
Mooie set overigens, want niet alleen groot is goed, maar dat is meer een vrouwen discussie toch :D   

Alco

Ik heb zelf ook weleens 't idee dat veel mensen een grotere kast per definitie beschouwen als beter.

Wellicht omdat 't imposanter oogt of omdat er logischerwijze meer laag uit komt.
(en sommige mensen vinden een diepe(re) bas toch nog belangrijker dan iets minder en strak laag)

Ik heb ook weleens de vraag gekregen waarom ik zo vaak kleine speakers had op stands, terwijl ik voor hetzelfde geld ook grote speakers kon krijgen.
Valt me bij sommige andere forums weleens op, dat als er een systempics topic is, dat degene met de grootste speakers de meeste lovende reacties krijgt, als "Wow, wat zal dat ongetwijfeld geweldig klinken!"  

Uiteraard zijn grotere speakers in staat tot een diepere weergave van de lage tonen, en dat kan zondermeer tot meer luisterplezier leiden bij bepaalde muziek, maar in mijn ervaring blinken de kleinere speakers, op stands vaak uit in het 'verdwijnen'. (dat de muziek minder 'uit de kasten' lijkt te komen)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

En dit is wat ze met kasten doen bij Harbeth...De mestbelt op! Is dit AUW! Ja..
Quad vintage.

twani

Vooral die accuboormachine links, hilarisch tafereel. Ik denk dat deze kasten niet door de kwaliteitscontrole zijn gekomen :D

twani

Dr.Bedlo

Goed we zijn er uit. Der cd5/2 is vanaf het begint al niet goed geweest en dat is dan ook de reden dat vooral de wat meer complexere muziek niet klonk...Vond het al zo vreemd dat de ene cd wel goed klonk en een volgende absoluut en er op een gegeven moment wel heel erg veel willekeur plaatsvond. maar zoals al gezegd het lag aan de cd speler en dat word binnenkort wel geregeld.
Quad vintage.