Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jowi

#400
Citaat van: danielo op september 17, 2011, 10:09:21
Nou als ik een vrouw zou zijn zou ik zeggen, 'I told you so' :).
Yep :D i know... zoals ik toen ook al zei, het zou kunnen dat vmware niet goed het geheugengebruik weergeeft, of dat dit in de war raakt, maar inderdaad in de praktijk, op een echte machine, is 2GB te weinig... als ik monodevelop en xcode en de ios simulator had draaien, had ik 10MB over... en traaaaaag.... nu met 8GB gaat het allemaal ERG prettig en soepeltjes :D

jowi

In het kader van superieure gevoelsmatigheid, gebruiksvriendelijkheid ergonomie en slim enzo, waarom onthoud dat kastje niet WAAR ik mijn vensters heb gelaten? Elke keer als ik iets opstart zet ie het neer op een plek waar ik het NIET achter heb gelaten. Moet je dat specifiek aan zetten ofzo? Hetzelfde voor de venstergroottes, die worden ook niet onthouden... hoe zit dat?

Raphie

Citaat van: jowi op september 17, 2011, 14:04:17
In het kader van superieure gevoelsmatigheid, gebruiksvriendelijkheid ergonomie en slim enzo, waarom onthoud dat kastje niet WAAR ik mijn vensters heb gelaten? Elke keer als ik iets opstart zet ie het neer op een plek waar ik het NIET achter heb gelaten. Moet je dat specifiek aan zetten ofzo? Hetzelfde voor de venstergroottes, die worden ook niet onthouden... hoe zit dat?
Die vraag is te moeilijk voor Apple gebruikers  :D
JBL PRX Power!

jowi

Blijkbaar :D het zal wel te maken hebben met het idee dat je programma's niet meer af moet sluiten maar dat je gewoon alles moet laten draaien en minimaliseren ofzo denk ik? Ik ben natuurlijk vanuit Windows gewend om dingen die ik niet nodig heb, af te sluiten. Dan nog, onder Windows wordt ook dán de grootte en positie van een venster onthouden en opnieuw gebruikt.

Nosoforos

Van welke programma's dan? Als ik safari of Word of wat dan ook afsluit krijg ik de volgende keer gewoon hetzelfde scherm. De finder verandert wel soms, afhankelijk van wat je op dat moment weer wil geven, zodat alles in een keer te zien is indien mogelijk.

jowi

Monodevelop en Xcode 4 en de Xcode Interface builder. Net getest met Chrome en daar gaat het wel goed. Zal wel aan die pakketten liggen dan.

Ja het is voor mij nu een beetje zoeken, ik ben natuurlijk bepaalde dingen gewend, heb een bepaalde werkwijze, en ik weet niet genoeg van de voor mij nieuwe omgeving af om te kunnen bepalen waar het nu aan ligt...

Nosferatu

Zal programma afhankelijk zijn; de meeste programma's 'onthouden' waar ze de laatste keer op de desktop stonden, een enkele blijft stug op een eigen vaste plek openen. Parallels is zo'n prog, de daarin aangemaakte virtuele machines gaan dan weer wel goed.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

jowi

Wat is de beste manier om de mac via remote desktop te benaderen? Gewoon via logmenin, of screensharing en dan met een vnc viewer for windows? Het laatste werk qua resoluties iets fijner, maar lijkt ook niet helemaal stabiel, vooral het inloggen naar de mac gaat problematisch met Lion. Zijn er nog andere mogelijkheden?

Richi

VNC Server zit in het besturingssysteem ingebouwd. Ik gebruik VNC op de iPad om m'n Mac Mini te bedienden, maar vanaf de PC werkt het natuurlijk ook.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jowi

Vnc lijkt inderdaad nog het beste te werken, echter ook daar heb ik het volgende probleem. Ik MOET de mac mini met een hdmi kabel aan mijn fysieke monitor hangen, anders kan ik geen 1920x1080 selecteren. Blijkbaar moet er een fysieke monitor aan hangen, ook al werk ik 100% remote? Of is er een truukje of stukje software waarmee ik, ook zonder een fysieke monitor aangesloten te hebben, een resolutie kan toevoegen? Zonder monitor is het hoogste wat de mini in kan stellen, iets van 1600x1200.

Cyrus·

Citaat van: jowi op september 17, 2011, 08:06:46
Ik rij zo even langs informatiek voor 8GB, 49 euro... schandalig dat Apple daar 200 euro voor durft te vragen. Ik snap dat ze iets meer vragen voor het design en het lifestyle gevoel wat ze uit dragen, maar dit is echt te gek voor woorden. Gelukkig heb je nog de keuze om eea zelf te doen :)

Inderdaad schandalig. Het excuus is dat men het bij Apple voor je in de Mac zet, waarmee je meteen ook dezelfde garantie krijgt als op de Mac zelf. En het arbeidsloon natuurlijk  :blink: Maar gelukkig publiceert Apple zelf ook gewoon een DIY-handleiding voor het upgraden van geheugen, zelfs via de "Over mijn Mac"-systeeminfo. Krijg je ook nog eens precies voorgeschoteld wat er in moet.

Maar het kan ook gewoon botte prijspolitiek van Apple zijn: door de relatief dure "fabrieks"-upgrades word je sneller verleid een model te kiezen dat een treetje (of 2) hoger in de modellijn staat, met standaard meer geheugen, diskruimte etc omdat het prijsverschil dan wel heel klein wordt.  Daar hebben fabrikanten als Dell en HP trouwens ook een handje van.

Overigens durfde de MediaMarkt mij bij aanschaf van mijn MacMini ook € 60 per 4-GB SO-DIMM (!) te vragen voor de modules + inzetten. Toen ik meldde dat ik dat oplichting vond en het zelf wel zou doen met elders aangeschaft geheugen, kreeg ik spontaan € 50 korting op de aanschafprijs  ;D
Groeten,
Edwin

jowi

#411
Ik heb het maar opgegeven met die extra resoluties. Aantal dingen geprobeerd, pakketjes als switchresx, maar ook het aanpasssen van een configuratiebestand ergens diep in een folder, helpt allemaal niet.

Anyway, remote desktop is toch altijd een zwaktebod, leuk om even snel in te loggen en iets te checken ofzo, maar zodra je serieus wilt werken is de lag en stroperigheid van het remote desktop gebeuren gewoon lastig. Ik heb dus de mini toch maar met hdmi verbonden aan mijn monitor, zo kan ik als ik serieus werk wil doen, de bediening dus muis en keyboard, via vnc laten lopen maar ik kan wel het echte beeldscherm gebruiken op een native resolutie, en dus ook geen last van stroperig beeld. Ik moet dan wel even de goede input kiezen op mijn monitor, dat gaat jammer genoeg niet zo makkelijk, maar ja. Het moet maar. Plus, dit werkt dus alleen op deze manier als ik thuis zit, het is dus puur het gebruik van remote desktop om te voorkomen dat ik met 2 sets van monitors en keyboards en muizen moet werken ;)

EJ

Wat is er mis met ssh? :D

X11 tunnelen over ssh misschien? Geen idee of dat wil werken bij een mac. Jammer dat er geen NX (www.nomachine.com) voor mac als server is. Is een superieure oplossing ten opzichte van vnc en consorten.

jowi

#413
Tja het is het allemaal nét niet. Zo kan dat spartaanse vnc de mac weer niet uit sleepmode laten ontwaken, iets wat logmein wél weer kon... en je moet met vnc altijd 2 of 3 keer connecten voor ie ook echt wat doet, de eerste keer knalt ie er meteen uit bij het inlogscherm, de 2e keer blijft ie staan maar kun je niks intikken, de 3e keer kun je dan eindelijk inloggen... pfff...

blue-eyes

Teamviewer, geen idee of dat het biedt wat je wilt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jowi

Oh man... ik wordt gek. Nu zit ik weer met logmein, ik dacht als ik dan toch via een echt beeldscherm ga werken, dan is er geen verschil met vnc, en logmein logt me makkelijk in ;) maar... in logmein werkt het scrollwiel van de remote muis dus weer niet, in vnc wel... daarentegen wil onder vnc de muis wel eens met de verkeerde pointer blijven staan, en heeft de muis af en toe een hikje...

Ik zie me nog wel een mooi alu apple keyboardje en magicmuis bestellen geloof ik... die zijn gelukkig redelijk betaalbaar...

jowi

#416
Citaat van: Blue-Eyes op september 18, 2011, 13:33:23
Teamviewer, geen idee of dat het biedt wat je wilt.
Heb het even geprobeerd, je zet heel snel een verbinding op, keurig, maar oh wat werkt het vervolgens vre....se....lijk.... traag... zelfs als je dan naar het echte, fysieke scherm switched, is het traag. Heel de mac draait dan op 50%. Gaat het dus ook niet worden...

De muisproblemen met het wieltje met logmein schijnen aan een specifieke microsoft muis te liggen... die ik dus net nieuw heb gekocht. Fijn. Dat ellendige micro$choft windhoos ook :D

blue-eyes

#417
Citaat van: jowi op september 18, 2011, 14:13:32
Heb het even geprobeerd, je zet heel snel een verbinding op, keurig, maar oh wat werkt het vervolgens vre....se....lijk.... traag... zelfs als je dan naar het echte, fysieke scherm switched, is het traag. Heel de mac draait dan op 50%. Gaat het dus ook niet worden...

Dat is ook mijn bevinding. Ik gebruik het alleen om de PC van mijn vader te controleren, etc. Ipv 130 KM enkele reis, outlook aanzetten en weer terug rijden (echt gebeurd :D :D).


Je kan het wel iets verbeteren door snelheid voorrang te geven boven kwaliteit.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Cyrus·

Citaat van: jowi op september 18, 2011, 14:13:32
Heb het even geprobeerd, je zet heel snel een verbinding op, keurig, maar oh wat werkt het vervolgens vre....se....lijk.... traag... zelfs als je dan naar het echte, fysieke scherm switched, is het traag. Heel de mac draait dan op 50%. Gaat het dus ook niet worden...

De muisproblemen met het wieltje met logmein schijnen aan een specifieke microsoft muis te liggen... die ik dus net nieuw heb gekocht. Fijn. Dat ellendige micro$choft windhoos ook :D

:clapping:

Ik had altijd Logitech muizen, nooit problemen. Vervolgens ooit eens een Microsoft muis gekocht en die lag na een week in de vuilnisbak. Qua hardware moet je geen Microsoft hebben, wat mij betreft. Qua software is het een kwestie van smaak.
Groeten,
Edwin

jowi

Nou het was nogal satirisch bedoeld ;) Die muis is op zich prima hoor. Maar niet icm logmein blijkbaar...

Cyrus·

Citaat van: jowi op september 18, 2011, 15:08:38
Nou het was nogal satirisch bedoeld ;)

Dat begreep ik op zich wel, maar desondanks heb ik wel een slechte ervaring met Microsoft muizen  ;)
Groeten,
Edwin

jowi


Cyrus·

Maar ehm... werkt het ondertussen met het remote benaderen van je Mac?
Groeten,
Edwin

jowi

Ja dat wel... maar ik wil het natuurlijk perfect hebben. En dat lukt nog niet helemaal. Elk pakket heeft wel weer iets wat niet goed werkt. Maar voorlopig hou ik het dan maar bij logmein. Al kon ik daar vanmorgen nog de mac mee uit sleepie mode halen, dat lukt nu dus ook niet meer...

HAL

 :sadlike:
Citaat van: jowi op september 18, 2011, 15:48:40
Ja dat wel... maar ik wil het natuurlijk perfect hebben. En dat lukt nog niet helemaal. Elk pakket heeft wel weer iets wat niet goed werkt. Maar voorlopig hou ik het dan maar bij logmein. Al kon ik daar vanmorgen nog de mac mee uit sleepie mode halen, dat lukt nu dus ook niet meer...

Ik zou specifieke vragen stellen in nl.comp.sys.mac. Daar zitten een paar mensen die OS X echt van haver tot gort kennen.