Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jowi

Het is voor mij in eerste instantie een hulpmiddel voor iets anders, maar wie weet... ;)

Cyrus·

Citaat van: jowi op september 16, 2011, 12:32:40
Het is voor mij in eerste instantie een hulpmiddel voor iets anders, maar wie weet... ;)

Zo zie ik mijn Macs ook: het is vooral mijn gereedschap.

Desondanks ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar je bevindingen.
Groeten,
Edwin

VlisChris

Citaat van: jowi op september 16, 2011, 12:32:40
Het is voor mij in eerste instantie een hulpmiddel voor iets anders, maar wie weet... ;)

Denk dat dat de beste insteek is inderdaad :)
Gewoon nuchter beschouwen die dingen ;) Let op, ook Apple kan kapot.
Mijn MacBook Pro net afgegeven bij de winkel met waarschijnlijk een kapot moederbord/harde schijf. . . .
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jowi

Wie kan mij trouwens uitleggen wat het begrip 'keychain' nu precies inhoud? Ik begrijp dat het iets is waar licenties of certificaten terecht komen?

hifi | Roderick

#379
Citaat van: jowi op september 16, 2011, 13:26:32
Wie kan mij trouwens uitleggen wat het begrip 'keychain' nu precies inhoud? Ik begrijp dat het iets is waar licenties of certificaten terecht komen?


http://en.wikipedia.org/wiki/Keychain_(Mac_OS)

Cyrus·

Citaat van: jowi op september 16, 2011, 13:26:32
Wie kan mij trouwens uitleggen wat het begrip 'keychain' nu precies inhoud? Ik begrijp dat het iets is waar licenties of certificaten terecht komen?

Heel simpel: beveiligde omgeving waar je wachtwoorden van programma's, websites, certificaten etc op kunt slaan.
Groeten,
Edwin

jowi

Ah ok... ja ik schijn dat nodig te hebben voor mijn Apple Developer License en voor de Monotouch license. Ik snap em.

Cyrus·

Zit gewoon standaard in OSX. Voordeel is dat je dan nog maar 1x je wachtwoord hoeft in te geven, daarna vangt OSX het voor je af. Gemak dient de mens.
Groeten,
Edwin

jowi

Nou hij doet het hoor :) ik tik dit vanaf de Mini. Hij is nog kleiner dan ik dacht trouwens 8) Nu een beetje op ontdekkingsreis, kijken waar alles zit, ik heb nu Lion, op de vm had ik Snow Leopard. Verder wel vertrouwd hoor, opstarten, updates uitvoeren, een keer herstarten... herkenbaar :D

Nosferatu

Citaat van: jowi op september 16, 2011, 18:13:43
Verder wel vertrouwd hoor, opstarten, updates uitvoeren, een keer herstarten... herkenbaar :D
Appels zijn soms net Windhoos PC's  :D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

jowi

Ach het verschilt allemaal niet zoveel, het is vooral 'anders'. Ik vind het ene platform niet meer of minder gebruiksvriendelijk dan het ander. Maar goed, een discussie die we hier niet weer moeten gaan voeren denk ik.

Merk nu trouwens wel dat ie toch wel meer geheugen nodig gaat hebben dan de 2GB die er standaard in zit. Blijkbaar is de memory opgave onder vmware niet overeenkomstig de realiteit. Heeft iemand een goed en snel en goedkoop adresje voor 8GB voor de Mac Mini? Mag ook per pm.

Nosferatu

Met je eens jowi, gebruik zelf Windows XP/7-x86/7-x64/OSX SL door elkaar en pak wat me voor een bepaalde taak het beste past. Als je 8GB in je mini hebt denk dan ook eens aan parallels, dan draai je Windows programma praktisch native onder OSX, tenminste, zo lijkt het.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

jowi

Tja... nu heb ik xcode 3.6 nodig omdat de stable release van monodevelop nog niet met xcode 4 kan werken. Dus ik xcode 3.6 downloaden, en proberen te installeren. Gaat erg moeizaam, de installatieprocedure hangt en hapert, na 2x proberen gaat ie eindelijk beginnen... 10 minuten later is ie klaar, maar ik kan werkelijk nergens mijn xcode app vinden... wat blijkt, xcode 3.6 is NIET compatible met Lion... en dat valt me dus weer vies tegen, na alle ophemelarij dat apple zo goed is, dat ik dus GEEN melding daarvan krijg tijdens installatie? Onder Windows is dat beter geregeld... Ik snap nu ook dat de installatie zo moeizaam loopt, maar goed, die had dus niet eens mogen starten zou ik zeggen.

Nu is er dus van alles overal half neergezet waar ik geen weet van heb, kan ik de Mac mini resetten ofzo? Of moet ik dan het OS opnieuw installeren? Kan ik wellicht terug naar Snow Leopard?

Cyrus·

Citaat van: jowi op september 16, 2011, 20:20:39
Ach het verschilt allemaal niet zoveel, het is vooral 'anders'. Ik vind het ene platform niet meer of minder gebruiksvriendelijk dan het ander. Maar goed, een discussie die we hier niet weer moeten gaan voeren denk ik.

Inderdaad, het is "anders". Verschil vind ik wel dat software-updates op de Mac een stuk efficienter gaan en nimmer een verrassing zijn tijdens het afsluiten van je computer.

Citaat van: jowi op september 16, 2011, 20:20:39
Merk nu trouwens wel dat ie toch wel meer geheugen nodig gaat hebben dan de 2GB die er standaard in zit. Blijkbaar is de memory opgave onder vmware niet overeenkomstig de realiteit. Heeft iemand een goed en snel en goedkoop adresje voor 8GB voor de Mac Mini? Mag ook per pm.

Ik heb mijn 2x 4GB bij Informatique besteld, Kingston PC-1333 SO-DIMM. Standaard zit er ook PC-1333 in. Inclusief verzending was ik ongeveer € 45 kwijt. Voor m'n MacBookPro prijs idem, dat was echter PC-1066 (zat ook PC-1066 in).  
Groeten,
Edwin

EJ

Citaat van: Nosferatu op september 16, 2011, 20:31:58
Met je eens jowi, gebruik zelf Windows XP/7-x86/7-x64/OSX SL door elkaar en pak wat me voor een bepaalde taak het beste past. Als je 8GB in je mini hebt denk dan ook eens aan parallels, dan draai je Windows programma praktisch native onder OSX, tenminste, zo lijkt het.
Of, beter nog, VirtualBox. Nog gratis ook, en heeft betere (want betere hypervisor) virtualisatie dan vmware.

Gaeje

Citaat van: jowi op september 16, 2011, 21:16:59
Nu is er dus van alles overal half neergezet waar ik geen weet van heb, kan ik de Mac mini resetten ofzo? Of moet ik dan het OS opnieuw installeren? Kan ik wellicht terug naar Snow Leopard?

bij de meeste apps wordt er niet overal vanalles neergezet, kan je gewoon de app naar de prullenmand slepen, leegmaken en weg...

in het geval van die xcode weet ik het niet specifiek, dat ken ik niet

jowi

xcode is een ontwikkelomgeving, maar die had dus een complete dubbele folderstuctuur aangemaakt, gelukkig kon ik inderdaad die dubbele folder gewoon wegslepen naar de prullenbak. Zo te zien werkt het nu, al ben ik nu lion gedwongen om mijn pas aangeleerde skills met xcode's 3.6 interface builder en monodevelop opnieuw te leren want de interface builder in xcode 4 is behoorlijk anders. Maar dat komt ook wel weer goed.

Ik rij zo even langs informatiek voor 8GB, 49 euro... schandalig dat Apple daar 200 euro voor durft te vragen. Ik snap dat ze iets meer vragen voor het design en het lifestyle gevoel wat ze uit dragen, maar dit is echt te gek voor woorden. Gelukkig heb je nog de keuze om eea zelf te doen :)

Gaeje

Citaat van: jowi op september 17, 2011, 08:06:46
schandalig dat Apple daar 200 euro voor durft te vragen.

Ik snap dat ze iets meer vragen voor het design en het lifestyle gevoel wat ze uit dragen,

maar dit is echt te gek voor woorden.

Gelukkig heb je nog de keuze om eea zelf te doen :)


dus wat is het probleem dan?

oud_account_1

Jowi, die 500GB diskruimte heb je waarschijnlijk niet echt nodig, dus kan je er een dualboot met W7 x64 van maken.
Dan wordt de mini gewoon je primaire PC en hoeft 't kastje ook niet in je meterkast te staan ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

jowi

Citaat van: Gaeje op september 17, 2011, 09:34:28
dus wat is het probleem dan?
Het feit dat iemand als jij dat heel normaal vind :D

jowi

Citaat van: squadra op september 17, 2011, 09:36:22
Jowi, die 500GB diskruimte heb je waarschijnlijk niet echt nodig, dus kan je er een dualboot met W7 x64 van maken.
Dan wordt de mini gewoon je primaire PC en hoeft 't kastje ook niet in je meterkast te staan ;)
Ik zou niet weten waarom ik hem dualboot zou maken of dat ik er Windows via virtualisatie op zou draaien. Ik heb al een W7-64 machine, en die 7x 3,5" 2TB disks daarvan passen niet in de mac mini behuizing. Overigens staat de mini niet in de meterkast hoor, dat was om de fanboys te plagen ;) hij staat hier keurig op het bureau. Het is een mooi snoepje om te zien tenslotte. Voor ontwikkeling/debugging moet ik namelijk de iPad er met een USB touwtje aan kunnen hangen.

Gaeje

Citaat van: jowi op september 17, 2011, 09:46:53
Het feit dat iemand als jij dat heel normaal vind :D

dat is gewoon hoe de commerciele wereld werkt... als ik de banden op mijn bmw of mijn ducati bij mijn garage laat vervangen betaal ik ook belachelijk veel te veel. als ik naar een bandencentrale ga betaal ik normale prijs.

oud_account_1

Citaat van: jowi op september 17, 2011, 09:50:21
Ik zou niet weten waarom ik hem dualboot zou maken of dat ik er Windows via virtualisatie op zou draaien. Ik heb al een W7-64 machine, en die 7x 3,5" 2TB disks daarvan passen niet in de mac mini behuizing. Overigens staat de mini niet in de meterkast hoor, dat was om de fanboys te plagen ;) hij staat hier keurig op het bureau. Het is een mooi snoepje om te zien tenslotte. Voor ontwikkeling/debugging moet ik namelijk de iPad er met een USB touwtje aan kunnen hangen.
Waarom?
1: omdat het kan :)
2: voor de fanboys :)
3: omdat je dan je huidige x64 machine in de kast kan zetten en via rdp kan benaderen.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

jowi

Mijn huidige machine is een tower, die past niet in de meterkast. Misschien als ik een dedicated NAS aanschaf voor in de meterkast, dat de pc vervangen kan worden door een dualboot of vm, tot die tijd is de mac degene die via remote desktop (logmein) gebruikt wordt. Ik ga nog wel een beetje testen, kijken wat het prettigst werkt, de pc via remote desktop en de mac als primaire pc of andersom.

danielo

Citaat van: jowi op september 16, 2011, 20:20:39
Ach het verschilt allemaal niet zoveel, het is vooral 'anders'. Ik vind het ene platform niet meer of minder gebruiksvriendelijk dan het ander. Maar goed, een discussie die we hier niet weer moeten gaan voeren denk ik.

Merk nu trouwens wel dat ie toch wel meer geheugen nodig gaat hebben dan de 2GB die er standaard in zit. Blijkbaar is de memory opgave onder vmware niet overeenkomstig de realiteit. Heeft iemand een goed en snel en goedkoop adresje voor 8GB voor de Mac Mini? Mag ook per pm.

Nou als ik een vrouw zou zijn zou ik zeggen, 'I told you so' :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.