Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Citaat van: botsen op augustus  1, 2012, 19:59:24
Wat ik me nu bedenk,

aangezien je toch met een sub draait, heb je ook de kleinere Harbeth  (M20 of P3ESR)  overwogen?
Een beetje. Ik heb de P3ESR gehoord en vond die ook erg mooi, maar ook wel wat upfronter. Minder los en open dan de M30. Die laatste vond ik daardoor beter, maar iets teveel nadruk hebben in het midlaag. Toen kwam de Monitor 30.1 die over het hele gebied coherenter was, maar nog wel dezelfde soepelheid en openheid had. Daar kan een P3ESR denk ik moeilijk aan tippen zeker in een wat grotere kamer. Ik denk ook dat het een voordeel is dat de M30.1 dieper gaat dan de P3ESR, zodat een subwoofer makkelijker te integreren is. Maar ik moet zeggen dat ik ze niet 1-op-1 heb vergeleken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Ik denk dat in een wat grotere kamer een P3ESR eigenlijk geen voordelen heeft op een M30.1. Als je luisterafstand echter zeer klein is en je kamer ook, kan de P3ESR een life-saver zijn, zeker in situaties waar een grotere speaker een basprobleem zou geven. De P3ESR heeft namelijk beperkingen die door een slimme opstelling en geschikte kamer helemaal niet meer evident zijn en dan komen de enorme kwaliteiten goed naar voren.

Maar uiteindelijk is de M30.1 de betere speaker. Hij speelt vooral met meer gemak.

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2012, 19:51:53
Dank je Garmt. Zeker ook voor de tijd die je voor me hebt genomen en de energie in het opstellen van de set thuis.

Een goed bewaard geheim... Nou, dat wordt dus geen M&G's jongens! :devil: Vooruit dan, ik wil dit geheimpje best delen hoor. Zal ik maar alvast gaan plannen?
Kom maar met de data ;D.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op augustus  1, 2012, 20:15:07
Kom maar met de data ;D.
Haha. Tegen de tijd dat ik alles goed heb opgesteld en het liefst ook de akoestiek heb aangepakt, ga ik jullie zeker uitnodigen. Dus jullie zullen nog wel wat maandjes geduld moeten hebben, ben ik bang. En ik héb al zoveel geduld van jullie gevraagd! :baaa: :withstupid:

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2012, 20:18:40
Haha. Tegen de tijd dat ik alles goed heb opgesteld en het liefst ook de akoestiek heb aangepakt, ga ik jullie zeker uitnodigen. Dus jullie zullen nog wel wat maandjes geduld moeten hebben, ben ik bang. En ik héb al zoveel geduld van jullie gevraagd! :baaa: :withstupid:
Winter 2013/2014 dus :(.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op augustus  1, 2012, 20:25:34
Winter 2013/2014 dus :(.
Het staat of valt ook met een baan ben ik bang. Als ik die eindelijk heb, kan ik wat snellere sprongen maken. Wat mij betreft wordt het oktober van dit jaar.

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2012, 20:32:37
Het staat of valt ook met een baan ben ik bang. Als ik die eindelijk heb, kan ik wat snellere sprongen maken. Wat mij betreft wordt het oktober van dit jaar.
Doe rustig aan Bas; zorg maar dat je het eerst allemaal naar jouw zin hebt en ga nu vooral ook zelf genieten!
Have fun!

Bas Akkerman

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2012, 20:45:03
Ga ik ook doen, maar gedeelde vreugd is dubbele vreugd, niet? ;)
Ja idd. - zelf heb ik steevast veel plezier tijdens M&G (hier thuis of juist bij die ander): heb er alleen maar positieve ervaringen mee. Het is boeiend om nieuwe mensen te leren kennem met een gelijke interesse; de meesten zijn ook echte muziekliefhebbers en kenners, buiten de interesse voor de (benodigde) gear.

T_I

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2012, 17:50:36Maar vooral ook nog heel veel muziek die ik wil ontdekken en waar ik op zonnige, regenachtige, blije, droeve, nieuwsgierige, saaie dagen naar wil luisteren.

Laat je nou net daarvoor een set hebben. (Toch? ;) ) Je zit nu in elk geval in de klasse waarin je veel kan ontdekken, ook bij wisseling van kabels e.d.

Ben je er al uit wat je gaat doen aan de akoestiek? Ik heb het geluk gehad een vriend te mogen helpen bij het verwijderen van de grenen vloer in z'n huis. (en af te voeren naar mijn woonkamer ;) ) Dat heeft veel geholpen bij de akoestiek verbetering van deze jaren 70 betonnen doos met plavuizen. Ik moet toegeven dat het feit dat die plavuizen wit waren in een kamer pal op het zuiden meer meespeelde, maar het heeft de akoestiek erg geholpen.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

botsen

Citaat van: garmtz op augustus  1, 2012, 20:09:10
Ik denk dat in een wat grotere kamer een P3ESR eigenlijk geen voordelen heeft op een M30.1. Als je luisterafstand echter zeer klein is en je kamer ook, kan de P3ESR een life-saver zijn, zeker in situaties waar een grotere speaker een basprobleem zou geven.

Nou, eerste voordeel: de prijs...  ;D

Maar precies wat je aanhaalt was bij mij het probleem met de M30. Kamer redelijk klein, speakers moesten dicht tegen de meer en daardoor een basprobleem.

Skyfox

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2012, 19:35:27
Ik heb hem alleen nog niet betaald, dus het is nog niet mijn eigendom. De Velodyne ga ik dus ook niet uitlenen, dat lijkt me duidelijk. ;) En natuurlijk kan hij hard, maar of je dat moet willen... Ik blijf erbij dat je de bas niet hoeft te voelen (dat gebeurt er alleen als je echt heel hard speelt), maar moet missen als het er niet is. Maar wie weet kan je hem in de toekomst eens lenen.

Och, ik bedoelde het ook maar als een grapje. Zie het zelf niet direct zitten om met een DD18 te gaan slepen voor de fun en nieuwsgierigheid.

Dat ie hard kan dat snap ik, maar ik ben benieuwd naar de impact bij een goede integratie in m'n HT. Ik merk bijvoorbeeld al dat de DD10 na het plaatsen van twee tubetraps al iets te luid speelt. Dus dat moet ik nog even terugdraaien. Maar impact kan een DD10 al wel hebben, merkte ik in een demo van de film Pulse. Laat staan als je een DD18 lucht laat verplaatsen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

garmtz

Citaat van: skyfox op augustus  2, 2012, 12:38:03
Och, ik bedoelde het ook maar als een grapje. Zie het zelf niet direct zitten om met een DD18 te gaan slepen voor de fun en nieuwsgierigheid.

Dat ie hard kan dat snap ik, maar ik ben benieuwd naar de impact bij een goede integratie in m'n HT. Ik merk bijvoorbeeld al dat de DD10 na het plaatsen van twee tubetraps al iets te luid speelt. Dus dat moet ik nog even terugdraaien. Maar impact kan een DD10 al wel hebben, merkte ik in een demo van de film Pulse. Laat staan als je een DD18 lucht laat verplaatsen.

Als je het gemak van een DD18 hebt gehoord t.o.v. een DD10 (ZEKER met film), is het moeilijk teruggaan... ;)

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op augustus  2, 2012, 12:38:03

Dan wordt het allemaal wat makkelijker, dat lijkt me wel.

Skyfox

Citaat van: garmtz op augustus  2, 2012, 13:34:35
Als je het gemak van een DD18 hebt gehoord t.o.v. een DD10 (ZEKER met film), is het moeilijk teruggaan... ;)

En bedankt Garmt... Nu kan ik helemaal niet meer bij Bas gaan luisteren, want dan wil ik per direct een DD18...
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12

garmtz

Citaat van: skyfox op augustus  2, 2012, 14:50:02
En bedankt Garmt... Nu kan ik helemaal niet meer bij Bas gaan luisteren, want dan wil ik per direct een DD18...

Valt wel mee... Het is moeilijk om verschillende subwoofers in totaal verschillende ruimtes met elkaar te vergelijken.

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op augustus  2, 2012, 14:50:02
En mijn Harbeths en mijn Resolution Audio en mijn Cardas Quadlink. Als je maar van Linda afblijft! :P Maar je maakt de Velodyne nu echt wat te heilig hoor skyfox. Het gaat om de synergie, de synergie.

Skyfox

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  2, 2012, 15:16:33
En mijn Harbeths en mijn Resolution Audio en mijn Cardas Quadlink. Als je maar van Linda afblijft! :P Maar je maakt de Velodyne nu echt wat te heilig hoor skyfox. Het gaat om de synergie, de synergie.

In muziekverband ben ik het volledig met je eens: synergie! Dat merkte ik wel toen de Denon met Monitor Audio de plank volledig missloeg, terwijl het op de Bostons als muziek klinkt.

Voor een subwoofer in HT verband zoek ik impact en perfecte integratie. Synergie ook, maar met een Velo DD geloof ik dat wel. Ik heb (de mogelijkeid tot) perfecte integratie, maar mis impact. Of niet. Geen idee, want ik heb nooit een 1-op-1 vergelijking gedaan tussen twee DD Velo's (of uberhaupt 2 verschillende subs in dezelfde ruimte. Dus ik kan me geen beeld vormen van wat ik mag verwachten of waar ik naar kan streven. Misschien vind ik het verschil wel zo miniem dat mijn doel ergens anders moet liggen, zoals nog betere akoestiek, buttkickers, of dbox.

Ach, voorlopig ligt mn aandacht bij mn foto's en geniet ik van wat er staat. Want, en hopelijk zijn we allemaal zo tevree, wat er staat geeft me al een heel tevreden gevoel. (okee, jij bijna...) ;)

Edit: al teruglezend heb je wel gelijk, ik maak de Velo wel grootser dan dat ie is. Maarre, van Linda afblijven? Nooit geleerd dat je de beste dingen in het leven moet delen? Oei... Dat moet ik dan ook doen... Nevermind!! ;)

eric_audio

Ik heb een tijdje niet gereageerd, maar wel meegelezen. Proficiat met je uiteindelijk keuze!! En ik heb ook bewondering voor de manier waarop je het hebt aangepakt. Ik ben indertijd lang niet zo degelijk te werk gegaan...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op augustus  2, 2012, 15:51:07
In muziekverband ben ik het volledig met je eens: synergie! Dat merkte ik wel toen de Denon met Monitor Audio de plank volledig missloeg, terwijl het op de Bostons als muziek klinkt.

Voor een subwoofer in HT verband zoek ik impact en perfecte integratie. Synergie ook, maar met een Velo DD geloof ik dat wel. Ik heb (de mogelijkeid tot) perfecte integratie, maar mis impact. Of niet. Geen idee, want ik heb nooit een 1-op-1 vergelijking gedaan tussen twee DD Velo's (of uberhaupt 2 verschillende subs in dezelfde ruimte. Dus ik kan me geen beeld vormen van wat ik mag verwachten of waar ik naar kan streven. Misschien vind ik het verschil wel zo miniem dat mijn doel ergens anders moet liggen, zoals nog betere akoestiek, buttkickers, of dbox.

Ach, voorlopig ligt mn aandacht bij mn foto's en geniet ik van wat er staat. Want, en hopelijk zijn we allemaal zo tevree, wat er staat geeft me al een heel tevreden gevoel. (okee, jij bijna...) ;)

Edit: al teruglezend heb je wel gelijk, ik maak de Velo wel grootser dan dat ie is. Maarre, van Linda afblijven? Nooit geleerd dat je de beste dingen in het leven moet delen? Oei... Dat moet ik dan ook doen... Nevermind!! ;)
Zelf luisteren en ervaren is en blijft het beste, dus dat moet je in de toekomst zeker eens doen. Hier merk ik ook dat door de akoestiek je perceptie van een luide bas anders kan zijn. Dus wellicht is er bij jou wel wat te winnen, puur door de akoestiek.

Eerlijk zullen we alles delen, gaat wat mij betreft óók niet voor alles op. ;)

Citaat van: eric_audio op augustus  3, 2012, 12:24:14
Ik heb een tijdje niet gereageerd, maar wel meegelezen. Proficiat met je uiteindelijk keuze!! En ik heb ook bewondering voor de manier waarop je het hebt aangepakt. Ik ben indertijd lang niet zo degelijk te werk gegaan...
Nou dank je. Het heeft er ook zeker mee te maken dat ik natuurlijk nog helemaal geen set had. Ik weet niet hoe dat destijds in jouw geval was, maar ik kan me voorstellen dat dat toch wel anders is.

Wat daarbij komt, is dat ik door "alles" met elkaar vergeleken te hebben, ik nu ook wel aardig begin door te krijgen wat het aandeel van een onderdeel in een set is. Dus wat "doet" een luidspreker en welke invloed heeft een versterker. Dat maakt het naar mijn idee juist makkelijker om een mooie match te vinden. Een mooi voorbeeld is de S80 (versterker van Resolution Audio) waarvan Garmt het idee dat die minder muzikaal zou zijn dan de S30. Die wilde ik proberen, omdat ik het gevoel had dat de Harbeth nog niet helemaal tot leven kwam. En dát had ik weer eerder ervaren bij het zoeken van een versterker bij een Magnepan. De S80 versterkte het signaal van de DAC en maakte het de Harbeth mogelijk die makkelijk weer te geven. Voila, een belangrijk deel van de synergie!

Nu is het volgende waar ik nieuwsgierig naar ben de akoestiek; die ga ik gaande weg ook steeds meer aanpakken.

Martin!!!

mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: Martin!!! op augustus  4, 2012, 10:30:27
http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=news&page=recentnews

Zat deze badge ook op het door "ons" beluisterde setje?
Dat denk ik niet, ik heb het niet aan de achterkant gezien in ieder geval. Ik ben ook wel benieuwd naar het prijsverschil in verhouding tot de verschillen in weergave.

garmtz

Alan Shaw is er vrij duidelijk over: hij vindt dat er geen verschil is in geluidskwaliteit... :)  Hij doet het naar eigen zeggen om promotionele/marketing redenen. Het is natuurlijk wel leuk om een 'Special Edition' te bezitten. Reken op navenante levertijden en een prijsverhoging rond de 100-150 Euro.

tompj

Citaat van: garmtz op augustus  4, 2012, 11:28:13
Alan Shaw is er vrij duidelijk over: hij vindt dat er geen verschil is in geluidskwaliteit... :)  Hij doet het naar eigen zeggen om promotionele/marketing redenen.
Wonderlijk type die Alan Shaw. Ben me een beetje aan het inlezen. Hij gelooft geloof ik niet in tweaks, stands, verschillen in versterkers en dus ook niet in bekabeling....hij heeft wel lef.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Accuphase E-650 of Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Accuphase AD50/Project Tube Box DS

bmateijsen

Citaat van: tompj op augustus  4, 2012, 12:13:39
Wonderlijk type die Alan Shaw. Ben me een beetje aan het inlezen. Hij gelooft geloof ik niet in tweaks, stands, verschillen in versterkers en dus ook niet in bekabeling....hij heeft wel lef.

Hij heeft juist geen lef, denk ik... Wat hij wil is mensen die genieten van muziek en het liefst op Harbeth luidsprekers. Wat hij probeert is dus nervosa niet in de weg te laten staan van de weergave van Harbeth luidsprekers bij (toekomstige) Harbeth eigenaren