Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juli 31, 2012, 20:26:53
De wereld op zijn kop! Maar een akoestisch aangepast plafond behoort ook zeker tot de mogelijkheden. Hoewel hoogpolig tapijt aan het plafond me wel een vreemd gezicht lijkt... :sigh:
Ik wil "gewoon" binnen mijn budget de meest effectieve oplossing.
Akoestisch plafond bedoel ik idd.  Forumgenoot heeft dit ook, ben vergeten wat het heeft gekost, maar prijs viel nog best mee geloof ik.  Moet je wel zeker weten dat je lang niet gaat verhuizen.

Citaat van: Joris1971 op juli 31, 2012, 20:33:39
Waarom heb je die velodyne dan eigenlijk? Oftewel waarom heb je geen luidsprekers genomen met een gefundamenteerder laag zonder dat je gebruik  hoeft te maken van een subwoofer.

En is een andere plaats voor de luidsprekers onmogelijk?
Als het alleen aan de ruimte ligt kunnen de speakers het niet verhelpen.
Een bescheiden kleedje trouwens ook niet.  Dat is meer tegen reflecties/nagalm.

Joris1971

Citaat van: AbZ op juli 31, 2012, 20:42:42
Als het alleen aan de ruimte ligt kunnen de speakers het niet verhelpen.
Een bescheiden kleedje trouwens ook niet.  Dat is meer tegen reflecties/nagalm.

Mee eens, maar een Velodyne gaat daar miz zeker niet aan meehelpen....

Joris1971

Maro

Waarom krijg ik steeds meer het gevoel dat Bas nooit het gewenste resultaat gaat behalen? Al een jaar bezig met het uitzoeken van een setje en dan tegen de meest basic hifi problemen aanlopen... Als je eerst de akoestiek op orde zou maken zou de set samen stellen ook een stuk makkelijker zijn.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

AbZ

Citaat van: Maro op juli 31, 2012, 20:49:14
Waarom krijg ik steeds meer het gevoel dat Bas nooit het gewenste resultaat gaat behalen? Al een jaar bezig met het uitzoeken van een setje en dan tegen de meest basic hifi problemen aanlopen... Als je eerst de akoestiek op orde zou maken zou de set samen stellen ook een stuk makkelijker zijn.
maar ja wat moet je daarover schrijven?
Dit plafond klinkt zeer muzikaal, het trekt me heel intiem bij de zangeres op schoot...

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op juli 31, 2012, 20:33:39
Waarom heb je die velodyne dan eigenlijk? Oftewel waarom heb je geen luidsprekers genomen met een gefundamenteerder laag zonder dat je gebruik  hoeft te maken van een subwoofer.

En is een andere plaats voor de luidsprekers onmogelijk?

Misschien de Harberth M40.1?
Bij de beluisterde vloerstaanders vond ik vaak óf het laag mooi, óf het midden, óf het hoog. Kortom, een vloerstaander binnen mijn budget vond ik teveel compromissen in zich hebben. Ik vind dat de Harbeth 30.1 heel veel dingen goed doet die vloerstaanders niet zo makkelijk kunnen bereiken. Persoonlijk vind ik in dit geval een monitor en subwoofer een mooiere match dan een vloerstaander.
Bij de Monitor 30.1 vind ik met name het midden, maar ook zeker het hoog erg mooi. De Velodyne maakt het laag af en maakt de weergave realistischer (ruimte-akoestiek, uitklinken instrumenten, stemweergave). Dat laatste telt voor mij zwaar. Ik denk dat met een goede akoestiek zowel de Monitor 30.1 én de Velodyne volledig tot hun recht komen.

Een Monitor 40.1 is simpelweg te duur. Daarbij vond ik het midden en hoog erg mooi, maar het (mid)laag niet altijd even goed. Daarnaast heeft een Monitor 40.1 nog veel meer ruimte nodig dan een Monitor 30.1.

Ik herhaal mezelf een beetje, maar een andere opstelling is wel mogelijk. Alleen doet een andere opstelling de sterke punten van de huidige opstelling teniet en dat heb ik er niet voor over.

Als laatste wil ik toevoegen dat het bij mij thuis voor 75% hetzelfde klinkt als in Hilversum. De laatste 25% is akoestiek en die zal ik niet kunnen veranderen door voor andere componenten te kiezen. Ik streef dus naar de 100% en dat betekent dat ik de huidige akoestiek niet voor lief neem. Ik kan me voorstellen dat dat voor andere forumleden niet hoeft te gelden en ze een set kiezen die het in een minder akoestisch aangepaste beter doet. Dan kiest men voor het aanpassen van de set aan de akoestiek. Samen met mijn vrouw kies ik voor het aanpassen van de akoestiek aan de set.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Citaat van: AbZ op juli 31, 2012, 20:55:51
maar ja wat moet je daarover schrijven?
Dit plafond klinkt zeer muzikaal, het trekt me heel intiem bij de zangeres op schoot...

Ook als het Susan Boyle betreft? :D
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joris1971

Maro

AbZ

garmtz

Als ik even in mag springen... :)  Ik denk dat 99 van de 100 personen in hun handen zouden knijpen als ze de opstelling en de akoestiek van Bas zouden kunnen hebben (hoewel iets te levendig en beton, dus weinig laagabsorptie). Ik denk persoonlijk dat Bas zo ultra-kritisch is op dit moment, dat hij dat nu nog niet helemaal beseft. Overigens ook niet hoe goed de set speelde afgelopen donderdag... ;)

Ik heb al nogal wat sets weggezet in de meest uiteenlopende situaties en die komen zelden zo goed tot hun recht als in de situatie van Bas, waar ik eigenlijk mijn gang kon gaan en ZELF de meest ideale opstelling kon bepalen.

Dus Bas, gewoon 'chill' en probeer te genieten van het enorme niveau dat je nu al hebt bereikt. Het komt echt goed met die laatste < 10%... ;)  Ga maar even bij jezelf na hoe het heeft geklonken in de diverse winkels en vergelijk dat met hoe het bij jou klinkt. Ik denk dat je dan niet ver af zit van de meest ideale demo die je hebt gehoord.

En dan een opmerking van technische aard: ik denk dat de problemen in het midlaag niet voortkomen uit TEVEEL laag, maar (er overigens wel mee samenhangend) een te hoge nagalmtijd in het laag. Hoe groot of klein de speakers dan ook zijn: dat is een functie van de ruimte die alleen op te lossen is met veel bass trapping en dat is best lastig (hoewel niet onmogelijk, ik zie mogelijkheden voor een bass trap achter de bank, naast de schouw en naast de schuifdeuren naar de keuken) te realiseren.

AbZ

Ok garmtz fijn zo  :thumbs-up:  maar Bas begon er zelf over  ;)

Ik zou me er ook niet zo snel druk over maken.

Jumping Jack

Mooi verwoord Garmtz. Rust in het hoofd zal je inderdaad dichter bij de 100% brengen die je zo verbeten nastreeft  :pompom:...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Joris1971

Citaat van: garmtz op juli 31, 2012, 21:07:26
Als ik even in mag springen... :)  Ik denk dat 99 van de 100 personen in hun handen zouden knijpen als ze de opstelling en de akoestiek van Bas zouden kunnen hebben (hoewel iets te levendig en beton, dus weinig laagabsorptie). Ik denk persoonlijk dat Bas zo ultra-kritisch is op dit moment, dat hij dat nu nog niet helemaal beseft. Overigens ook niet hoe goed de set speelde afgelopen donderdag... ;)

Kijk dat zijn pas mooie woorden.

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op juli 31, 2012, 20:46:04
Bas, heb je mijn PM betreft de CD-collectie ontvangen?
Haha, ja. Daar wil ik steeds op reageren, maar dan komen er hier weer reacties. Er moet het een en ander gerepareerd worden aan mijn rolstoel. Morgen weet ik hoeveel dat gaat kosten en dan laat ik het je weten. Is dat goed?

Nog maar een keertje dan. Een jaar geleden wist ik niet eens wat ik precies mooi vond. Daarnaast wist ik niet welk component wat deed. Dat heb ik het afgelopen jaar steeds beter ontdekt en zo ben ik tot de huidige set gekomen. Dat vind ik ook het uitgangspunt om de akoestiek aan te pakken, niet andersom. Nu weet ik wat ik wil: een monitor in combinatie met een subwoofer. Dat vraagt naar mijn idee andere aanpassingen aan de akoestiek dan een grote vloerstaander of mini-monitoren. Volgens mij vraagt elke unieke set in combinatie met elke unieke ruimte unieke aanpassingen aan de akoestiek.

Verder heb ik in veel verschillende ruimtes geluisterd, waardoor ik kon horen wat akoestiek deed. Ik ben nu geen grote voorspeller, zo had ik het fout waar ik hier veel hoog verwachtte en laag kreeg, maar kon daardoor wel een beetje horen wat werkt en wat niet. Daarnaast vindt mijn vrouw nog altijd dat je de ruimte om de luidsprekers moet aanpassen, niet andersom. Net als ik. Met al die gedachten in het achterhoofd ben ik ervan overtuigt dat ik de akoestiek dusdanig kan aanpakken dat ik een meer dan gewenst resultaat zal krijgen. En ik ben natuurlijk heel kritisch. Dus mijn kritiek op de akoestiekproblemen hier kan groter overkomen dan het in werkelijkheid is.

Andersom geredeneerd lijkt me vele malen erger. Dan zou ik dus eerst de akoestiek aanpassen. Aan wat? Aan een fictief systeem. Vervolgens zou ik een set uit moeten kiezen die precies goed overweg kan met die gekozen akoestiek. Het resultaat van die set zou heel mooi kunnen zijn, maar evengoed totaal niet bij mijn smaak kunnen aansluiten. Dát lijkt me pas een vervelend uitzicht.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Ben het niet met je eens dat elke set een andere akoestiek vereist. Goede akoestiek is goede akoestiek. Dan krijgt elke set die je daarin plaatst zijn eigen karakter.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juli 31, 2012, 21:07:26

Ik heb al nogal wat sets weggezet in de meest uiteenlopende situaties en die komen zelden zo goed tot hun recht als in de situatie van Bas, waar ik eigenlijk mijn gang kon gaan en ZELF de meest ideale opstelling kon bepalen.

Dus Bas, gewoon 'chill' en probeer te genieten van het enorme niveau dat je nu al hebt bereikt. Het komt echt goed met die laatste < 10%... ;)  Ga maar even bij jezelf na hoe het heeft geklonken in de diverse winkels en vergelijk dat met hoe het bij jou klinkt. Ik denk dat je dan niet ver af zit van de meest ideale demo die je hebt gehoord.

En dan een opmerking van technische aard: ik denk dat de problemen in het midlaag niet voortkomen uit TEVEEL laag, maar (er overigens wel mee samenhangend) een te hoge nagalmtijd in het laag. Hoe groot of klein de speakers dan ook zijn: dat is een functie van de ruimte die alleen op te lossen is met veel bass trapping en dat is best lastig (hoewel niet onmogelijk, ik zie mogelijkheden voor een bass trap achter de bank, naast de schouw en naast de schuifdeuren naar de keuken) te realiseren.
Haha, ik zal het niet snel leren om mijn kritische noten wat minder hard te kraken, vrees ik. Je verwoordt namelijk heel goed zoals ik het ervaar.
Het "teveel" aan laag is echt in de klankbalans, zeker ook veroorzaakt door de verandering van de S80 naar de S30. Daarom is het zo jammer dat ik die zo kort gehoord heb. Maar ook ik vond het indrukwekkend wat de set toen presteerde, meer dan indrukwekkend eigenlijk. Ik heb in de afgelopen dagen misschien wel 25 cd's gedraaid, een mooier compliment kan ik haast niet geven.

Een opmerking aan allen. De negatieve lijn die hier soms (op het forum) is, wordt ook wel een beetje gevoed doordat er in het algemeen meer op kritische geluiden wordt gereageerd dan op positieve ervaringen. Op een of andere manier wordt er sceptischer op positieve ervaringen gereageerd (je zult het je wel verbeelden, niet zo lyrisch doen, etc.) en worden negatieve opmerkingen sneller geloofd. Het zal wel het aard van het Nederlands beestje zijn. Er zijn bijvoorbeeld volgens mij niet of nauwelijks opmerkingen geweest op mijn voorbeelden van de prachtige plaatsing of het feit dat elke muziek goed draait op deze set (met de S80 vooral). Vervolgens reageer ik op die negatieve reacties en is de toon een stuk negatiever dan ik het hier thuis ervaar. Ook daar moet ik misschien wat duidelijker en standvastiger in zijn. Even een wat filosofischer bespiegeling wellicht.

Bas Akkerman

AbZ

Ik snap niet waarom je soms zegt dat je de kritische kanttekeningen mist, en het dan weer negatief vindt als het wel gebeurt.  Of het gaat je om iets anders.  Anyway, ik wens je veel plezier.

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op juli 31, 2012, 21:40:30
Een opmerking aan allen. De negatieve lijn die hier soms (op het forum) is, wordt ook wel een beetje gevoed doordat er in het algemeen meer op kritische geluiden wordt gereageerd dan op positieve ervaringen. Op een of andere manier wordt er sceptischer op positieve ervaringen gereageerd (je zult het je wel verbeelden, niet zo lyrisch doen, etc.) en worden negatieve opmerkingen sneller geloofd. Het zal wel het aard van het Nederlands beestje zijn. Er zijn bijvoorbeeld volgens mij niet of nauwelijks opmerkingen geweest op mijn voorbeelden van de prachtige plaatsing of het feit dat elke muziek goed draait op deze set (met de S80 vooral). Vervolgens reageer ik op die negatieve reacties en is de toon een stuk negatiever dan ik het hier thuis ervaar. Ook daar moet ik misschien wat duidelijker en standvastiger in zijn. Even een wat filosofischer bespiegeling wellicht.

Heel mooi verwoord. Het is zelfs een wat cynische houding van sommigen... Zo van: "Nou heb je er zo lang over gedaan en ben je nog niet tevreden" (of zoiets, niet letterlijk, ik probeer het gevoel te verwoorden)... :)  Maargoed Bas, je weet: het volk moet vermaakt worden! ;D

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op juli 31, 2012, 22:02:19
Ik snap niet waarom je soms zegt dat je de kritische kanttekeningen mist
en het dan weer negatief vindt als het wel gebeurt.  Ik wens je veel plezier.
Ik zou ze ook zeker wel missen als ze er helemaal niet zouden zijn hoor. Dan wordt het allemaal koek en ei en gaat het ook nergens over. Louter negatieve reacties vind ik daarentegen ook niet goed, want dan worden de positieve aspecten niet meer belicht. Mijn punt was meer algemeen en iets dat ik overal zie, of het nu in het nieuws is of de manier waarop mensen over elkaar praten, of over zichzelf. Mijn laatste punt was bedoeld om daar weer een beetje balans in te brengen en oog te hebben voor de positieve punten. Door je laatste zin lijkt het alsof ik absoluut geen ruimte duld voor kritische noten en in het bijzonder jou als heel negatief ervaar. Niet alleen mijn positieve reactie, maar ook die van anderen op je "terugkomst", zouden je toch moeten laten inzien dat je kritische én humorvolle opmerkingen gewaardeerd worden. Je laatste zin lijkt echter er een van lange tenen en dat is toch jammer.

Citaat van: garmtz op juli 31, 2012, 22:26:18
Heel mooi verwoord. Het is zelfs een wat cynische houding van sommigen... Zo van: "Nou heb je er zo lang over gedaan en ben je nog niet tevreden" (of zoiets, niet letterlijk, ik probeer het gevoel te verwoorden)... :)  Maargoed Bas, je weet: het volk moet vermaakt worden! ;D
Youp van 't Hek heeft het naar mijn idee nog het best verwoord: "Ik wil wel naar de dokter, maar ik heb niks".
Nu ben ik geen antropoloog, maar op de Britten na zijn wij volgens mij het enige volk dat zo'n cynische volksaard heeft. Het leidt wel tot goede humor, dat wel!

HuubF

Citaat van: Bas Akkerman op juli 31, 2012, 21:40:30
Haha, ik zal het niet snel leren om mijn kritische noten wat minder hard te kraken, vrees ik. Je verwoordt namelijk heel goed zoals ik het ervaar.
Het "teveel" aan laag is echt in de klankbalans, zeker ook veroorzaakt door de verandering van de S80 naar de S30. Daarom is het zo jammer dat ik die zo kort gehoord heb. Maar ook ik vond het indrukwekkend wat de set toen presteerde, meer dan indrukwekkend eigenlijk. Ik heb in de afgelopen dagen misschien wel 25 cd's gedraaid, een mooier compliment kan ik haast niet geven.

Hehe eindelijk, een Set in huis. Ik ben benieuwd of je je kunt onttrekken aan de gebruikelijke hifi-koorts.  ;D
Roon Rock server, Volumio Rivo + met Lineo 5 , Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Naim kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Maro

Citaat van: garmtz op juli 31, 2012, 22:26:18

Ik ben helemaal niet cynisch hoor. Neem even aan dat jouw opmerking op mijn opmerking slaat.

Plaats gewoon zo nu en dan wat kantekeningen/opmerkingen bij dingen die Bas ervaart of bij problemen die hij tegen komt. Als dat hier al niet meer mag en als negatief gedoe wordt ervaren...Tja... Ik ga er ook blind van uit dat hij een pracht set heeft die super zal klinken. Bas streeft naar 100% perfectie. Nobel streven maar hij zal de eerste zijn. Zelfs Bas zal ergens een punt van tevredenheid vinden. Zal nog wel een paar 100 pagina's vergen. Vrees ik.... :D

Bas Akkerman

Citaat van: HuubF op juli 31, 2012, 22:41:17
Hehe eindelijk, een Set in huis. Ik ben benieuwd of je je kunt onttrekken aan de gebruikelijke hifi-koorts.  ;D
Nee. Haha. Maar goed leren omgaan met mijn eigen kritische houding zal zeker een afdoende tegengif zijn. En ik ga gewoon een heleboel cd's kopen, dan heb ik geen geld meer om uit te geven aan apparatuur. ;)

Citaat van: Maro op juli 31, 2012, 22:46:57
Ik ben helemaal niet cynisch hoor. Neem even aan dat jouw opmerking op mijn opmerking slaat.

Plaats gewoon zo nu en dan wat kantekeningen/opmerkingen bij dingen die Bas ervaart of bij problemen die hij tegen komt. Als dat hier al niet meer mag en als negatief gedoe wordt ervaren...Tja... Ik ga er ook blind van uit dat hij een pracht set heeft die super zal klinken. Bas streeft naar 100% perfectie. Nobel streven maar hij zal de eerste zijn. Zelfs Bas zal ergens een punt van tevredenheid vinden. Zal nog wel een paar 100 pagina's vergen. Vrees ik.... :D
Wie de schoen past... Nee, erg flauw van me. Het was in algemeenheid Maro en niet specifiek gericht aan individuen.
Als ik geen kritische opmerkingen zou willen, had ik geen topic geopend en adviezen gevraagd. Het gaat me er meer om dat ik een soort balans, ook bij mijzelf, probeer te vinden tussen kritische opmerkingen en positieve ervaringen. Het één vind ik namelijk niets waard zonder het andere. Simpel en ik probeer er niets meer of minder mee te zeggen.
Overigens kan ik me voorstellen dat ik soms wat kribbig kan overkomen, misschien was dat ook het geval bij de laatste opmerkingen van jou. Maar dat had dan te maken met het feit dat ik al meerdere malen één en ander had uitgelegd. Mensen blijven dan toch vragen en dan vind ik het vervelend dat ik me moet herhalen. Zie dat echter niet aan voor het niet willen horen van kritische noten, die blijf ik naast de positieve berichten, graag horen. Dit vind ik bijvoorbeeld een mooie stelling van je die ik niet hier, maar op de juiste plek best aan het forum wil stellen:
Citaat van: Maro op juli 31, 2012, 21:30:23
Ben het niet met je eens dat elke set een andere akoestiek vereist. Goede akoestiek is goede akoestiek. Dan krijgt elke set die je daarin plaatst zijn eigen karakter.

Bas Akkerman

Citaat van: Kingpin op juli 31, 2012, 20:31:46
Je kunt je rolstoel ook beplakken met pritex en als mobiele basstrap gebruiken  ;)
Haha en dan één kant als diffuser gebruiken.
Linda: Wat doe jij nou met je rolstoel naast je op de bank!? :o
Ik: Ja, maar het geeft zo'n mooi diep geluidsbeeld!