Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Deleted member

FWIW, Albert von Schweikert zijn mening over ribbons etc.:

CiteerDifferent drivers have different personalities. And it can be very difficult to decide which one of the various different types of drivers to choose, either as a listener or a designer. By far the most common are moving-coil drivers. These are the most popular because, to my mind, they have the least amount of engineering drawbacks. I myself have focused on moving-coil cone drivers in my designs. On the other hand, planar drivers, ribbons, and electrostats are drivers I admire, but that I think have engineering limitations that cannot be conquered. They have very limited dynamic ranges. They can't move in direct correlation to the dynamic signal. They suffer compression due to lack of dynamic range, beaming effect -- just too many challenges. It's my view you can get acceptable sound from them, but not realistic sound.

Bas Akkerman

Citaat van: Antoine op juni  6, 2012, 23:07:10
FWIW, Albert von Schweikert zijn mening over ribbons etc.:
Oei, de Magnepan vond ik anders toch één van de meest levensechte luidsprekers die ik heb gehoord. Zo niet de levensechtste.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Citaat van: Bas Akkerman op juni  7, 2012, 08:00:53
Oei, de Magnepan vond ik anders toch één van de meest levensechte luidsprekers die ik heb gehoord. Zo niet de levensechtste.
Heb je ook ervaring met echte instrumenten? Dus ook daadwerkelijk bespeeld of van dichtbij beluisterd om een indruk te krijgen hoe iets klinkt?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Bas Akkerman

Citaat van: Kingpin op juni  7, 2012, 08:32:59
Heb je ook ervaring met echte instrumenten? Dus ook daadwerkelijk bespeeld of van dichtbij beluisterd om een indruk te krijgen hoe iets klinkt?
Van dichtbij beluisterd en behoorlijk vaak ook.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Raphie

magnepan is IMHO "imposant" door de extreem grote spreiding van het membraam, tis een beetje als dat je ook de eerste keer onder de indruk bent van "spatial stereo" maar daarna prefereer je toch echt de focus en pinpointing van een conus. (tenminste ik wel) electrostaten hebben mij nooit kunnen bekoren, kamer staat gelijk "vol" met muziek
JBL PRX Power!

Kingpin

Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Willy de Woofer

Zoals zo vaak, heeft iedereen wel een beetje gelijk. Een l.s. is en blijft een compromis en volgens mij, een van de moeilijkste voorwerpen om te maken. Dit ondanks de huidige moderne technologie.
Zo zijn instrumentenbouwers al jaren bezig om het geluid van "vroeger" weer te creeren. Zelf bespeel ik trombones uit de jaren 50 en 60. Puur om de enorme volle- en sonore klank. Sommige instrumenten zijn destijds gemaakt van metaal afkomstig van oude legertanks. Tja, die zijn er nu niet meer.
Terug naar de l.s. Het gaat er m.i. om dat ieder een "compromis" vindt, waar hij tevreden mee is. Ik heb ondertussen genoeg mensen gehoord die ervan overtuigd zijn, de beste l.s. gevonden te hebben. Dat is fijn voor ze. Daar ben ik ook mee bezig. De mening van anderen neem ik mee in mijn besluitvorming (de grote meerwaarde van dit forum). Niets meer en niets minder.

Even op preview geklikt en de meeste taalfouten er weer uit gehaald hebbende, dacht : Goh, eigenlijk best wel verstandige woorden voor een emotioneel musicus.
Verdraaid, nou moet ik nog een keer op preview klikken  ;D

Bas Akkerman

Citaat van: Raphie op juni  7, 2012, 08:53:06
magnepan is IMHO "imposant" door de extreem grote spreiding van het membraam, tis een beetje als dat je ook de eerste keer onder de indruk bent van "spatial stereo" maar daarna prefereer je toch echt de focus en pinpointing van een conus. (tenminste ik wel) electrostaten hebben mij nooit kunnen bekoren, kamer staat gelijk "vol" met muziek
Mits goed geplaatst, kunnen de Magnepans ook een heel gepinpoint plaatje geven. Het ligt dan aan de opname of het geluidsbeeld laid-back of juist upfront is.

Raphie

zoals WdW aangeeft e.e.a. blijft persoonlijke keuze en niet iedereen is gelijk, er geen géén absoluut beste speaker.
Wat ga je trouwens qua akoustiek doen? want een hele "credible" set komt natuurlijk volledig niet tot z'n recht in een standaard huiskamer.
Denk dat het potentieel van het geheel wel 70% kamer is en 30% set
JBL PRX Power!

Willy de Woofer

Citaat van: Bas Akkerman op juni  7, 2012, 09:15:18
Mits goed geplaatst, kunnen de Magnepans ook een heel gepinpoint plaatje geven. Het ligt dan aan de opname of het geluidsbeeld laid-back of juist upfront is.
Als je een natuurlijke klankkleur het belangrijkst vindt, zou je heel goed voor een Magnepan kunnen kiezen.
Wat zeg ik tegenwoordig toch een verstandige dingen  ;D en helemaal geen felle dicussies meer  ;)
Even serieus en een algemene opmerking (wel tactisch gebracht ;D)
Het is belangrijk dat als je je mening geeft, deze ook onderbouwt, dan kunnen anderen er wat mee.

Bas Akkerman

Citaat van: Willy de Woofer op juni  7, 2012, 09:23:32
Als je een natuurlijke klankkleur het belangrijkst vindt, zou je heel goed voor een Magnepan kunnen kiezen.
Wat zeg ik tegenwoordig toch een verstandige dingen  ;D en helemaal geen felle dicussies meer  ;)
Even serieus en een algemene opmerking (wel tactisch gebracht ;D)
Het is belangrijk dat als je je mening geeft, deze ook onderbouwt, dan kunnen anderen er wat mee.
Welke mening bedoel je nu?

Citaat van: Raphie op juni  7, 2012, 09:20:18
zoals WdW aangeeft e.e.a. blijft persoonlijke keuze en niet iedereen is gelijk, er geen géén absoluut beste speaker.
Wat ga je trouwens qua akoustiek doen? want een hele "credible" set komt natuurlijk volledig niet tot z'n recht in een standaard huiskamer.
Denk dat het potentieel van het geheel wel 70% kamer is en 30% set
Dat wat nodig is (vloerkleed/diffusers/absorptie)en over een tijdje ook een akoestisch plafond

Willy de Woofer

Welke mening bedoel je nu?
[/quote]
Er staat dat het een algemene opmerking is. Daardoor wordt niemand in het bijzonder bedoeld. Het feit dat de opmerking n.a.v. iemands reactie is geplaatst, zegt dus niets over die persoon  ;)
En nou geen ruzie meer maken jullie, potverdrie ......  ;D

aMUSEd

Bas Akkerman

Citaat van: aMUSEd op juni  7, 2012, 20:44:57
Bas, had je nu ook al eens living voice ls beluisterd?
Nee, heel misschien als ik naar de Monitor 30.1 ga luisteren doe ik dat nog wel.
Morgen naar de Linn-records avond bij BB&G, heb ik wel zin in eigenlijk!

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op juni  7, 2012, 21:31:34
Nee, heel misschien als ik naar de Monitor 30.1 ga luisteren doe ik dat nog wel.

Bedacht ik me ook...

CiteerMorgen naar de Linn-records avond bij BB&G, heb ik wel zin in eigenlijk!

Gelukkig maar... ;)

aMUSEd

Ok, ben benieuwd wat je ervan vindt.

garmtz

Xander32

Morgen naar de Linn-records avond bij BB&G, heb ik wel zin in eigenlijk!
Cool, veel plezier! Zelf had ik al elders een afspraak staan, had anders mij zeer zeker aangemeld.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Bas Akkerman

Citaat van: aMUSEd op juni  7, 2012, 23:26:23
Ok, ben benieuwd wat je ervan vindt.
Ik ook! Ik neig steeds meer naar set 1. In retrospectief luisterde ik bij die set veel meer naar de muziek, bij set 2 was ik met technisch aan het luisteren. Het is met dat ik de openheid van de Magnepan zo waardeer. Hopelijk is de Monitor 30.1 snel beluisterbaar!

Citaat van: garmtz op juni  7, 2012, 23:42:27
Halen we naast de RA S80 ook even de S30 erbij... ;)
Die schijnt nog muzikaler te zijn, toch? Minder vermogen is vaak muzikaler heb ik tot nu toe gemerkt.

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op juni  8, 2012, 08:18:38
Cool, veel plezier! Zelf had ik al elders een afspraak staan, had anders mij zeer zeker aangemeld.
Thnx! Ik zou nu eigenlijk in Zweden moeten zitten voor een paar interlands, maar dat toernooi ging niet door.  :-( De competitie stond ook gepland, maar die is weer verschoven. Met andere woorden, ik heb tijd om te gaan en ben wel erg benieuwd. De feitelijke bron is natuurlijk niet de cd-speler, platenspeler of streamer, maar de opname. En daar gaat nog behoorlijk wat mis kom ik steeds vaker achter.

Edit: wat typo's veranderd, moet nog wennen aan Swype...

T_I

Citaat van: Bas Akkerman op juni  8, 2012, 08:25:45Edit: wat typo's veranderd, moet nog wennen aan Swype...

Wij hebben na een test tablet gekozen voor 2 verse laptops als vervanging van de afstervende pc's. Heerlijk, toetsen.

Leuk om hier in je eigen topic mee te lezen en om te lezen dat je er echt de tijd voor neemt. Naar mijn idee is bij de meesten de stereo kwaliteiten ondergeschikt aan het geweld bij films, terwijl het (naar mijn mening) daar juist minder van belang is. (en ik kan met deze post makkelijk meelezen ;) )
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Bas Akkerman

Citaat van: T_I op juni  8, 2012, 09:41:24
Wij hebben na een test tablet gekozen voor 2 verse laptops als vervanging van de afstervende pc's. Heerlijk, toetsen.

Leuk om hier in je eigen topic mee te lezen en om te lezen dat je er echt de tijd voor neemt. Naar mijn idee is bij de meesten de stereo kwaliteiten ondergeschikt aan het geweld bij films, terwijl het (naar mijn mening) daar juist minder van belang is. (en ik kan met deze post makkelijk meelezen ;) )
Het was vanaf mijn Samsung Note dat ik het schreef en die gebruik ik sinds eergisteren. Hier nu ook een iPad 2 (voor Linda haar verjaardag alvast), een laptop een pc en dan twee smartphones. Het is eigenlijk van de zotte... :blush:

Zelfs bij de HT heb ik niet veel geweld. Ik heb niet eens een subwoofer. Komt ook omdat ik het niet echt mis (in de bios vind ik het vaak te) en ik in een appartement woon. Wil toch een beetje rekening houden met de buren. *Schrijft dit nu terwijl een buur lekker aan het boren en timmeren is*  ;D
Hoewel, tegen zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid komt hier een Velodyne DD18. Voor stereo! Haha. :clapping:

Skyfox

Citaat van: Bas Akkerman op juni  8, 2012, 10:31:13
Hoewel, tegen zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid komt hier een Velodyne DD18. Voor stereo! Haha. :clapping:

Zodra je het formaat zat bent mag je em best ruilen tegen mijn DD10 ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op juni  8, 2012, 11:14:14
Zodra je het formaat zat bent mag je em best ruilen tegen mijn DD10 ;)
Haha, je blijft het proberen... ;) Maar nee, dat is typisch een aanschaf waar je heeeeel lang mee doet.

Skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9