Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Citaat van: garmtz op augustus 13, 2011, 23:02:23
Nee, dat zie je verkeerd... Me aan je ergeren heb ik nog niet gedaan. Dat komt omdat ik weet wat je onderliggend wilt zeggen. Het kan alleen wat mij betreft ook zonder een 'sarcastische' ondertoon (dit klinkt al te 'zwaar' :)).
Ok helder  :thumbs-up:  Valt alweer mee  :smile: 
Hoewel situatiegebonden neigt mijn stijl cq humor idd chronisch naar het scherpe/zwarte  :coffee:

p.s.  Hazes vind ik erg goed  :headbanging:  Heb 'm zelf ook op cd...  al die jaren nog niet uit het folie gehaald...

)p(

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 13, 2011, 22:13:45

De manier van zoeken en de daaruit voortvloeiende verslagen komen inderdaad soms wat klinisch over.

Je verslagen zijn altijd helder en goed doordacht maar zeker niet klinisch...de emotie is wat mij betreft duidelijk aanwezig. Dat maakt dit topic voor mij een van de prettigste om te volgen...chapeau! :)

katwax

lol wat een reacties

Ik ben een liefhebber van electrostaten net om de eigenschappen die Bas opnoemt, enkel wil hij meer "kleuring" door de luidsprekers en dat kunnen electrostaten niet geven. Ergens wil je wel beetje wat electrostaten te bieden hebben vandaar je voorkeur voor Naim.
Als het echter voornamelijk het laag is dat je te kort kwam dan zou je inderdaad beter nogmaals een sesie doen met esl bij een dealer, met de juiste hardware kan dit wel verkregen worden naar mijn mening.

Echter heb ik reeds in het verleden gemerkt dat als iemand niet direct verliefd is op het geluid van electrostaten men dat nooit wordt :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bas Akkerman

Citaat van: )p( op augustus 13, 2011, 23:45:45
Je verslagen zijn altijd helder en goed doordacht maar zeker niet klinisch...de emotie is wat mij betreft duidelijk aanwezig. Dat maakt dit topic voor mij een van de prettigste om te volgen...chapeau! :)
Van mijzelf mag het soms wat smeuiger. Aan de andere kant, de luidsprekers van MA vond ik bijvoorbeeld droog. Daardoor werd dat verslag het ook een beetje.
En er komen nog wel wat luistersessies aan, dus je kan letterlijk je lol nog op. ;)

Citaat van: katwax op augustus 14, 2011, 00:15:04
lol wat een reacties

Ik ben een liefhebber van electrostaten net om de eigenschappen die Bas opnoemt, enkel wil hij meer "kleuring" door de luidsprekers en dat kunnen electrostaten niet geven. Ergens wil je wel beetje wat electrostaten te bieden hebben vandaar je voorkeur voor Naim.
Als het echter voornamelijk het laag is dat je te kort kwam dan zou je inderdaad beter nogmaals een sesie doen met esl bij een dealer, met de juiste hardware kan dit wel verkregen worden naar mijn mening.

Echter heb ik reeds in het verleden gemerkt dat als iemand niet direct verliefd is op het geluid van electrostaten men dat nooit wordt :)
Het ontbreken van kastkleuring was eigenlijk het grootste wennen voor mij. Ik schrijf electrostaten zeker niet meteen af, juist omdat ze veel goed doen. Of ik ze binnen mijn budget zo kan combineren dat ze voor mij net wat meer gevoel weergeven, waag ik te betwijfelen. Wie niet waagt...
Wat ik eigenlijk nog niet had benoemd was het wisselen met kabels. Na de wisseling van zilver naar koper, verdween het teveel (voor mij) aan scherpte. Dat was ook een mooie ervaring.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Spijkie

Hallo Bas,

Leuk inderdaad om tegelijk een "kabel ervaring" mee te krijgen, echter nog 1 vraag daarbij: waren het zilveren kabels of verzilverde kabels? De laatste willen vaak inderdaad scherp klinken de eerste naar mijn ervaring niet, wel sneller.

GRoeten,
Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Bas Akkerman

Citaat van: Spijkie op augustus 14, 2011, 09:49:58
Hallo Bas,

Leuk inderdaad om tegelijk een "kabel ervaring" mee te krijgen, echter nog 1 vraag daarbij: waren het zilveren kabels of verzilverde kabels? De laatste willen vaak inderdaad scherp klinken de eerste naar mijn ervaring niet, wel sneller.

GRoeten,
Spijkie
Mmm, da's een goeie... Ik dacht de verzilverde versie. Het verschil was in ieder geval groter dan verwacht.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Audiofiel

Het ging om solid silver kabels, 100% zilver dus. We hebben zowel zelfbouw zilver gebruikt als ArtSpeak zilver. De koperen kabel is de Madrigal HPC die ik altijd gebruik, net zo oud als de Acoustats. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Spijkie op augustus 14, 2011, 09:49:58

Dat is ook mijn ervaring. Puur zilver klinkt daarentegen wel heel fraai. Alleen is de HPC muzikaler. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

Citaat van: )p( op augustus 13, 2011, 23:45:45

En hier ben ik het volledig mee eens!  :thumbs-up:

Goed bezig weer Bas en een leuk verslag om te lezen met zeer veel herkenbare zaken (zoals hoe een bepaalde set onmogelijk op de achtergrond kan blijven en je aandacht opeist op een positieve manier, spot on!! :)) De Acoustats zijn van de elektrostaten die ik zelf heb gehoord (Martin Logan, Final en een ander ik dacht Nederlands merk waarvan ik de naam even niet meer weet) mijns inziens de mooiste en meest natuurlijke om te horen maar ik vermoede al dat 't niet helemaal jouw smaak zou zijn vanwege de enorme precisie en transparantie die een elektrostaat geeft in vnml. mid en hoog. Geeft niks, je hebt weer iets van je lijstje gehoord en kan dus nog beter toewerken naar een besluit voor je eigen set. :)

vanzomereng

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 14, 2011, 09:29:21
Van mijzelf mag het soms wat smeuiger. Aan de andere kant, de luidsprekers van MA vond ik bijvoorbeeld droog. Daardoor werd dat verslag het ook een beetje.
En er komen nog wel wat luistersessies aan, dus je kan letterlijk je lol nog op. ;)
Het ontbreken van kastkleuring was eigenlijk het grootste wennen voor mij. Ik schrijf electrostaten zeker niet meteen af, juist omdat ze veel goed doen. Of ik ze binnen mijn budget zo kan combineren dat ze voor mij net wat meer gevoel weergeven, waag ik te betwijfelen. Wie niet waagt...
Wat ik eigenlijk nog niet had benoemd was het wisselen met kabels. Na de wisseling van zilver naar koper, verdween het teveel (voor mij) aan scherpte. Dat was ook een mooie ervaring.

Bas

Je zou ook eens in de hoek van Sonus Faber, Chario of Opera luidsprekers moeten kijken.
Hoewel zeer persoonlijk, zijn dit italiaanse luidsprekers die m.i.z. een wat meer "gepassioneerde"
presentatie van de muziek weergeven.
Deze "gepassioneerde" presentatie hoeft zeker niet te koste gaan van de overige kwaliteiten,
zoals detailering/strakke weergave etc...

Je komt nogal weleens 2e hands (zowel zakelijk/particulier) staanders tegen van SF Cremona M voor redelijke prijzen.
Ook de monitoren van SF zijn zeer aan te bevelen.
Bijkomend voordeel is de zeer hoge WAF-factor  :inlove:

Verder heb ik begrepen, dat je ook de Focal 100BE zeer fraai vind
m.i.z. zeer de moeite waard voor wat kleindere ruimtes en redelijk makkelijk
aan te sturen, jammer dat alleen de speakerstandaards de uiteindelijk uitgaven
weer omhoog stuwen.
Je kunt ook denken aan zijn grotere broer, een staander, de Focal 1028BE,
deze heb ik al voor ca. 5.000 euro nieuw aangeboden gezien.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Bas Akkerman

Citaat van: Antoine op augustus 14, 2011, 12:30:38
De Acoustats zijn van de elektrostaten die ik zelf heb gehoord (Martin Logan, Final en een ander ik dacht Nederlands merk waarvan ik de naam even niet meer weet) mijns inziens de mooiste en meest natuurlijke om te horen maar ik vermoede al dat 't niet helemaal jouw smaak zou zijn vanwege de enorme precisie en transparantie die een elektrostaat geeft in vnml. mid en hoog. Geeft niks, je hebt weer iets van je lijstje gehoord en kan dus nog beter toewerken naar een besluit voor je eigen set. :)
Dank je. Wat muziek betreft zou het me allemaal nog wat meer mogen betrekken inderdaad. Neemt niet weg dat ik de homogeniteit en snelheid van deze electrostaten enorm kan waarderen! In combinatie met iets andere apparatuur, zou het best wel eens best of both worlds kunnen betekenen. Kortom, ik heb ze zeker nog niet afgedaan!
En voor film zouden electrostaten me denk ik juist erg goed bevallen. Even afwachten dus hoe de instapmodellen op me overkomen...

Even iets anders, dit is inmiddels meer een stereo-topic geworden. Ik neig ook steeds vaker naar stereo in de woonkamer en HT in de kleinere kamer. Hopelijk krijg ik daar binnenkort meer inzicht in als ik wat betere luidsprekers samen met forumlid skyfox kan gaan testen in meerdere opstellingen in de verschillende ruimtes. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben nu een ander topic aan het maken, puur voor het HT-gedeelte. Daarbij ga ik dus uit van de scheiding van stereo en HT. Deze mededeling even ter lering ende vermaak...  :popcorn:

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 14, 2011, 12:38:47
Bas

Je zou ook eens in de hoek van Sonus Faber, Chario of Opera luidsprekers moeten kijken.
Hoewel zeer persoonlijk, zijn dit italiaanse luidsprekers die m.i.z. een wat meer "gepassioneerde"
presentatie van de muziek weergeven.
Deze "gepassioneerde" presentatie hoeft zeker niet te koste gaan van de overige kwaliteiten,
zoals detailering/strakke weergave etc...

Je komt nogal weleens 2e hands (zowel zakelijk/particulier) staanders tegen van SF Cremona M voor redelijke prijzen.
Ook de monitoren van SF zijn zeer aan te bevelen.
Bijkomend voordeel is de zeer hoge WAF-factor  :inlove:

Verder heb ik begrepen, dat je ook de Focal 100BE zeer fraai vind
m.i.z. zeer de moeite waard voor wat kleindere ruimtes en redelijk makkelijk
aan te sturen, jammer dat alleen de speakerstandaards de uiteindelijk uitgaven
weer omhoog stuwen.
Je kunt ook denken aan zijn grotere broer, een staander, de Focal 1028BE,
deze heb ik al voor ca. 5.000 euro nieuw aangeboden gezien.

Bedankt weer voor de tips! Nu ben ik alleen zeker tot het einde van dit decennium bezig... Grapje hoor. Denk ik... :satisfied:

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 14, 2011, 20:10:56
Ik kan me van veel dingen voorstellen hoe ze over moeten komen en hoe ik ze moet interpreteren, maar wat verstaan jullie eigenlijk onder dynamiek?
Klopt! Dat is ook een belangrijke reden dat ik stereo en HT wil scheiden. Dan kan ik het budget makkelijker over 4 of 5 luidsprekers verdelen. Enige reden waarom ik geen stereo zou willen hebben in de stereo is de invloed van omgevingsfactoren in de huiskamer me eventueel zouden afleiden van het luisteren naar muziek. Maar voor dat laatste verwijs ik je liever even naar het andere topic.

Gaat dat vaak voorkomen denk je Bas, of wordt het uiteindelijk toch meestal lekker luisteren bijvoorbeeld tijdens het lezen van een boek?

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus 14, 2011, 20:18:43
Gaat dat vaak voorkomen denk je Bas, of wordt het uiteindelijk toch meestal lekker luisteren bijvoorbeeld tijdens het lezen van een boek?
Een terechte vraag. Ik denk echter wel dat ik vaak in de muziek wil duiken en het minder als achtergrond zal draaien, hoogstens in combinatie met Spotify. Andersom luister ik liever geen muziek als ik een boek lees. Ik ben dan wel een man, maar kan wel twee dingen tegelijkertijd op zich. Alleen om écht maximaal in een boek/film/muziekstuk te duiken doe ik het liefst één ding.
Aan de andere kant wil ik er ook voor waken dat ik me teveel afsluit voor mijn vrouw, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 14, 2011, 23:41:27
Aan de andere kant wil ik er ook voor waken dat ik me teveel afsluit voor mijn vrouw, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Ook hierover heeft Jim Smith een stukje in zijn boek geschreven...

Audiofiel

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 14, 2011, 23:41:27
Ik ben dan wel een man, maar kan wel twee dingen tegelijkertijd op zich. Alleen om écht maximaal in een boek/film/muziekstuk te duiken doe ik het liefst één ding.

Het is een broodje aap dat vrouwen beter zijn in multitasken. Mannen zijn daar beter in volgens testen. Alleen vrouwen doen dat multitasken vaker dan mannen. Wij mannen weten allang dat je je beter op 1 taak kunt concentreren en die afmaken en dan pas naar de volgende taak moeten gaan in plaats van alles half te doen. ;D

Softpower

Citaat van: Audiofiel op augustus 15, 2011, 09:17:19
Het is een broodje aap dat vrouwen beter zijn in multitasken. Mannen zijn daar beter in volgens testen. Alleen vrouwen doen dat multitasken vaker dan mannen. Wij mannen weten allang dat je je beter op 1 taak kunt concentreren en die afmaken en dan pas naar de volgende taak moeten gaan in plaats van alles half te doen. ;D

:D

Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Haha, ok. In dit geval is het maar goed dat er niet zoveel vrouwen op dit forum zitten. Anders zou er op dit topic nóg een enerverende discussie ontstaan. Nu is er wel aardige consensus volgens mij... ;)

aMUSEd

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 15, 2011, 11:12:04
Haha, ok. In dit geval is het maar goed dat er niet zoveel vrouwen op dit forum zitten. Anders zou er op dit topic nóg een enerverende discussie ontstaan. Nu is er wel aardige consensus volgens mij... ;)
Ja, hier durven ze wel. ;D

Bas Akkerman

Mij te stil dit topic (grapje), dus even een citaat uit een review van 6moons betreffende cross-over in een luidspreker. Ik kan het niet beter beschrijven, dus ik wilde dit graag met jullie delen. Even voor de duidelijkheid, het gaat me niet om het merk Focal of zo, puur om de mooie beschrijving. Discussies neem ik dan op de koop toe...  :devil:

'Bass performance alone, of course, does not a fine loudspeaker make. I have commented before on the phase-coherent approach adopted by Focal in their crossovers. If you have heard any good single-driver speaker design, for example pretty much anything by Eclipse, one thing which can hardly fail to strike home is the immediacy, solidity and stability of the sonic picture. Any compromises, in bandwidth for example, are quickly forgotten and forgiven, because the musical message is in the coherence of the signal: the timing, the almost total lack of smear, overhang or delay within the sound. These are artefacts of the reproduction process we scarcely notice, until they are taken away. And the one ace a single-driver design has up its sleeve is the lack of a crossover. One is apt to assume that the audible effects of a crossover will mostly be in a lack of integration between drivers and, to a large extent, that is probably true. But integration isn't simply a matter of rolling-off one driver smoothly as the next kicks in; as Focal understand only too well, it is vital to preserve the phase relationships in the signal as far as possible across the entire frequency spectrum. This is a relatively controversial topic from a psychoacoustic standpoint; we may not perceive phase directly (making this very difficult to test under laboratory conditions, which makes some dismiss the topic out of hand), but the ear-brain system seems to be remarkably sensitive to it and if the phase relationships in a musical signal are not treated with care, the brain refuses to be fooled.'

garmtz

Dat is een waarheid als een koe... Crossover is het allerbelangrijkste van een meerweg luidspreker. Daarna volgt al heel snel de kwaliteit van de drivers zelf.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op augustus 16, 2011, 11:38:04
Dat is een waarheid als een koe... Crossover is het allerbelangrijkste van een meerweg luidspreker. Daarna volgt al heel snel de kwaliteit van de drivers zelf.
Had natuurlijk al wel aangegeven dat ik gevoelig ben voor cross-over, maar de reviewers van 6moons kunnen dat nét wat beter.  :thumbs-up:

WickedGame

Wat ik mij afvraag is of je al een beetje een uiteenzetting hebt nu van speakers, versterkers en combinaties die mogelijk kanshebbers zijn. Het gevaar een beetje wat ik altijd vind dat als ik steeds meer sets ga luisteren ik niet meer een goed onderscheid heb van wat ik heb gehoord. Zeker ook emotionele toestand en hoe je een luistersessie in gaat zijn factoren die wisselend een voorkeur voor set, speakers of dergelijke beinvloeden.

Nu je toch al aardig wat heb beluisterd ben ik dan wel benieuwd wat zo'n beetje je shortlist tot nu toe is van mogelijke kanshebbers of kanshebbers voor een 2e/3e luistersessie. Ik ben in iedergeval wel erg gecharmeerd van je verslagen en hoe bewust en rustig je een hele bewuste keuze probeert te maken.

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 11:48:24
Had natuurlijk al wel aangegeven dat ik gevoelig ben voor cross-over, maar de reviewers van 6moons kunnen dat nét wat beter.  :thumbs-up:

Je kan alles zo lekker smooth leesbaar omschrijven dus ik ben nieuwsgierig hoe je je gevoeligheid voor cross-over beschrijft..?

Bas Akkerman

Citaat van: WickedGame op augustus 16, 2011, 11:52:49
Wat ik mij afvraag is of je al een beetje een uiteenzetting hebt nu van speakers, versterkers en combinaties die mogelijk kanshebbers zijn. Het gevaar een beetje wat ik altijd vind dat als ik steeds meer sets ga luisteren ik niet meer een goed onderscheid heb van wat ik heb gehoord. Zeker ook emotionele toestand en hoe je een luistersessie in gaat zijn factoren die wisselend een voorkeur voor set, speakers of dergelijke beinvloeden.

Nu je toch al aardig wat heb beluisterd ben ik dan wel benieuwd wat zo'n beetje je shortlist tot nu toe is van mogelijke kanshebbers of kanshebbers voor een 2e/3e luistersessie. Ik ben in iedergeval wel erg gecharmeerd van je verslagen en hoe bewust en rustig je een hele bewuste keuze probeert te maken.
Het is tot nu toe een opsomming van luidsprekers/sets die me het meest hebben aangesproken. Aan de ene kant een momentopname, aan de andere kant denk ik dat ze aardig "voorkeurvast" zijn.

* Van Medevoort MA250 met Manger Zerobox 109 II (€1250 + €4400 = €6550)
+ diepe, strakke bas
+ echtheid
+ muzikaliteit
+ diepte in beeld
- spreiding en definitie redelijk, kan beter
- treble minder

* Supernait met Harbeth Monitor 30 (€3500 + €3300 = €6800)
+ synergie
+ heerlijke, strakke bas
+ definiëring
+ up front
- near-field effect is wennen en kan leiden tot luistermoeheid
- vrij 1 dimensionaal, met name in diepte

* Sugden A21SE versterker en Sugden CD21 cd-speler in combinatie met Focal Electra JMLab 1008 BE (€2850 + €3200 = €6050)
+ synergie
+ verstaanbaarheid
+ smooth
+ spreiding (ook diepte en hoogte)
- wat ingehouden (door de versterker?)
- iets meer bass zou wellicht voor een beter fundament zorgen

* Supernait met Wilson Benesch Square Two (€3500 + €4000 = €7500)
+ PRAT
+ spreiding
+ definiering
+ diepte in beeld
+ makkelijke weergever
- moeilijk aan te geven, omdat ik deze combinatie te weinig heb gehoord

Citaat van: S@m op augustus 16, 2011, 12:12:42
Je kan alles zo lekker smooth omschrijven dus ik ben nieuwsgierig hoe je je gevoeligheid voor cross-over beschrijft, wil je dat doen?
Tuurlijk! Als voor mijn gevoel de cross-over niet goed gedaan is, hoor ik dat tijdens het muziekstuk, met name bij stemmen. Die kunnen namelijk in een paar klanken van toonhoogte veranderen en als de cross-over niet klopt, hoor je een "hick-up" in het geluid, als het overslaan bij een plaat of een cd. Daardoor ontstaan er "gaten" in het geluidsbeeld tussen het laag, midlaag, midden, midhoog en hoog. Vooral het midlaag en het midhoog vallen dan het meeste weg en dat heeft grote invloed op respectievelijk mannen- en vrouwenstemmen. Met meerstemmigheid wordt dat alleen nog maar meer. Mmm, toch maar eens een koornummer in mijn setlist opnemen dus... ;) Maar ook bij gitaar heb ik het, met name als er metalen snaren worden gebruikt. De gitaarkast gaat voor mijn gevoel dan door het midlaag heen en de snaren door het midhoog. Hoe vervelender de cross-over hoe meer je het idee hebt naar losse gedeeltes van een gitaar te luisteren in plaats van één instrument.
Ik vergroot nu natuurlijk wel het één en ander uit, maar het schetst een beeld zoals ik het ervaar. Het kan in ieder geval mij genoeg afleiden om niet naar muziek te luisteren maar naar (de gebreken van) een luidspreker.

Het ontbreken van cross-over (lees: ik hoor het niet) zorgt voor mij juist voor synergie. Daarbij bedoel ik dat instrumenten en zang allemaal gespreid te horen zijn, maar paradoxaal genoeg tegelijkertijd in elkaar overvloeien, een geheel vormen. Ook worden instrumenten daardoor meer één geheel en hoor je wisselingen in de stem (trillen, slikken, ademhalen) veel beter. Juist bij een goede synergie ervaar ik een duidelijker muzikale boodschap en een betere definiëring. Dat leidt weer tot een betere verstaanbaarheid en spreiding. Het is een vicieuze cirkel. Hoe beter de synergie, hoe meer ik bij de muziek betrokken wordt en waardoor ik weer meer dingen hoor die me nog niet opvielen.

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 12:58:24
Als voor mijn gevoel de cross-over niet goed gedaan is, hoor ik dat tijdens het muziekstuk, met name bij stemmen.

Bedankt voor je weer zeer uitgebreide en duidelijke antwoord.

Ik kan me alleen niet aan de indruk ontrekken dat je het beluisteren en aanschaffen van een audio systeem onnodig ingewikkeld wilt maken. Bij welke huidige luidsprekers van zich zelf bewezen respectabele merken hoor je dat het cross-over filter niet goed zou zijn?