Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 10:52:20
Tsja, daar verschillen we dan van mening in. Nou ja, dat ik eerst een set aan zou moeten schaffen die ik thuis beluister en van daaruit verder zoek. Maar misschien is het wel een idee om binnenkort eens een set thuis te beluisteren om te horen wat het verschil is tussen in de luisterruimte en hier. Puur ter demo.

Da's inderdaad een verschil van mening. In elk geval schiet je met luisteren in winkels mi niet zo heel veel op (lees: niets) zolang je niet weet hoe een beetje nette set in je luisterruimte gaat klinken.

Jumping Jack

:withstupid:

Bovendien kunnen de vaak minieme verschillen die je tussen setups hebt opgemerkt ook deels te wijten zijn aan verschillen in de bekabeling van de sets (zowel stroom als ic's), een variabele die tot nu toe nog niet aan bod is gekomen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 11:01:48
Da's inderdaad een verschil van mening. In elk geval schiet je met luisteren in winkels mi niet zo heel veel op (lees: niets) zolang je niet weet hoe een beetje nette set in je luisterruimte gaat klinken.

Dat vind ik nogal een statement! Ben benieuwd hoeveel mensen dat met je eens zijn. In mijn ervaring komt het zelden voor dat een speaker echt totaal anders klinkt in een luisterruimte bij een klant dan bij ons op de zaak. Het karakter van de speaker blijft ook in een andere akoestiek gewoon overeind, hoewel er vooral in de basweergave verschillen kunnen optreden, die volledig te voorspellen zijn (en moeten!) voordat er thuis wordt geluisterd. De luisterplek en de plek van de speakers kunnen van tevoren al veel zeggen over de te verwachten klank in de woonkamer, alsmede de aankleding. Foto's of een bezoek zijn hier zeer verhelderend. Het brein is namelijk heel goed in staat zelfs vrij ernstige kamerproblemen 'weg te tunen'. Hoe minder het brein hoeft te doen, hoe rustiger het zal klinken (minder luistermoeheid), maar dat je geen idee zou krijgen van in een winkel luisteren is naar mijn mening gewoon niet waar.

S@m

Citaat van: garmtz op augustus  4, 2011, 11:15:08
maar dat je geen idee zou krijgen van in een winkel luisteren is naar mijn mening gewoon niet waar.

Ik denk dat als je nog geen idee hebt hoe je eigen luisterruimte klinkt het weinig nut heeft om concrete plannen te maken met een winkel-luisterruimte als referentie. Echter Bas heeft al meerdere malen aangegeven alvorens tot aankoop over te gaan ook thuis te luisteren gedurende enige tijd dus het komt vast allemaal goed!

Ps. zoals vrijwel iedereen hier op het forum leg ook ik in dit geval positieve en negatieve effecten onder een vergrootglas en bedoel het niet zo zwart/wit als ik het omschrijf ;)

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 11:01:48

Citaat van: garmtz op augustus  4, 2011, 11:15:08
(...) In mijn ervaring komt het zelden voor dat een speaker echt totaal anders klinkt in een luisterruimte bij een klant dan bij ons op de zaak. Het karakter van de speaker blijft ook in een andere akoestiek gewoon overeind, hoewel er vooral in de basweergave verschillen kunnen optreden, die volledig te voorspellen zijn (en moeten!) voordat er thuis wordt geluisterd. De luisterplek en de plek van de speakers kunnen van tevoren al veel zeggen over de te verwachten klank in de woonkamer, alsmede de aankleding. (...)

Ik heb bij mijn keuze naar te beluisteren luidsprekers natuurlijk wel een beetje mijn ruimte(s) in gedachten gehouden. Zo ben ik niet gaan luisteren naar manshoge vloerstaanders of luidsprekers met enorme kastinhoud. Ik denk dan ook dat de ervaringen die ik tijdens de sessies heb gedaan, ook best goed thuis van toepassing zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een luidspreker die ik enorm scherp vond klinken bij mij thuis dat niet heeft of een "saaie" luidspreker bij mij thuis ineens opbloeit. Maar misschien vergis ik me hier in en is het niet eens zo'n gek idee om eens een set thuis te proberen en de verschillen te horen. Met goedvinden van de dealer uiteraard.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Ik ben 't met Garmt eens. Thuis luisteren is meer om je zelf er zeker van stellen dat je met de set een goede match hebt/krijgt met je luisterruimte; vooral 't laag kan in een andere ruimte compleet anders klinken. Het karakter van de set blijft intact. Desalniettemin kan 't helemaal geen kwaad om eens (alvast) een set thuis te beluisteren om 'ter lering' voor jezelf te bepalen waar de verschillen zitten maar echt veel zal 't nog niet zeggen nu je nog in je selectiefase zit en ook nog bij veel verschillende dealers, met allen verschillende ruimtes (!), luistert. Andere reden om toch ook thuis te luisteren in jouw situatie is om de knoop door te hakken waar je je set wilt neerzetten, in de kleine kamer of woonkamer. Wie weet merk je dat de kleinere monitors, gechargeerd gesteld, verzuipen in je woonkamer en je daar toch een maatje groter zou willen.

Wanneer je gaat tunen of upgraden, dus je set uitbreiden met andere bekabeling, een maatje grotere versterker etc. oftewel situaties krijgt waarin de kleinere verschillen gaan uitmaken/moeten gaan tellen zeker wel thuis in je eigen set uitproberen. :) En uiteraard moet je als je straks je keuze gemaakt hebt voor je eerste set die thuis proberen te beluisteren, dit is ook een goed moment om eventueel al wat te tunen met accessoires. Al zal een goede dealer al bij voorbaat weten wat goed matcht met de componenten die je aanschaft.

Nog even over akoestiek, dit is de basis, de infrastructuur voor 't geluid noem ik 't maar even. Eerder in dit topic gaf ik al de analogie met twee typen auto's en een onverharde weg vs. een strak geasfalteerde weg. De akoestiek is ontzettend belangrijk voor een optimale beleving van je set en muziek. Die op orde brengen brengt je ontzettend veel meer dan tunen met kabels, onderzetters etc. doet maar ook hier geldt hoe groot de verschillen ook zijn het basiskarakter van de set blijft hetzelfde.

Bas Akkerman

Prima toevoeging! Ik zal eens kijken of ik een "setje" kan regelen, zoals je zegt puur om te zien wat de akoestiek doet en vooral welke plek me het meeste plezier geeft! Even los dat die set dan natuurlijk nog niet de mijne is en ik er vast wel het één en ander op aan te merken heb... ;)
Wat betreft akoestiek zit ik ook zeer te denken aan een verlaagd plafond. Sowieso in de aparte luisterruimte maar, als het stereogedeelte in de woonkamer bevalt, ook daar.
En uiteraard zal ik nooit zomaar een set (luidsprekers, versterker, bron) aanschaffen zonder deze eerst uitvoerig thuis beluisterd te hebben.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 12:52:28
Prima toevoeging! Ik zal eens kijken of ik een "setje" kan regelen, zoals je zegt puur om te zien wat de akoestiek doet en vooral welke plek me het meeste plezier geeft! Even los dat die set dan natuurlijk nog niet de mijne is en ik er vast wel het één en ander op aan te merken heb... ;)
Wat betreft akoestiek zit ik ook zeer te denken aan een verlaagd plafond. Sowieso in de aparte luisterruimte maar, als het stereogedeelte in de woonkamer bevalt, ook daar.

Oh oh oh, zonder ook maar geluisterd te hebben in de ruimte nu al een deel van het budget laten opslokken door akoestische maatregelen die wellicht en waarschijnlijk helemaal geen meerwaarde hebben.  :nowink:

Ik ga het houden bij alleen lezen... ;)

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 12:54:48
Oh oh oh, zonder ook maar geluisterd te hebben in de ruimte nu al een deel van het budget laten opslokken door akoestische maatregelen die wellicht en waarschijnlijk helemaal geen meerwaarde hebben.  :nowink:

Oh oh oh, er zo maar vanuit gaan dat ik dat ook meteen gaan doen zonder eerst mijn set thuis te hebben staan. ;) Toegegeven, dat "sowieso" klinkt alsof ik het er morgen al heb hangen. Het is alleen nog maar een overweging S@m. Nog even en dit topic is een monoloog van mij. :(

Deleted member

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 12:54:48

Onbegrijpelijk ben je S@m!  :D Wel thuis luisteren is je "stellige stelling" maar akoestiek maatregelen geen meerwaarde!? Waarom advocateer je dan überhaupt thuis beginnen met luisteren? Wat is er naast de akoestiek en ruimteafmetingen die invloed hebben op die akoestiek anders thuis dan bij een dealer?  :eh:

Daarnaast heb je toch al gezien dat Bas niet over één nacht ijs zal gaan? Voordat bijvoorbeeld 't plafond er hangt, zal de set er staan in de voor hem meest geschikte ruimte en verwacht ik ook dat er eerst gemeten zal zijn.  :)

Deleted member

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 13:01:28
Nog even en dit topic is een monoloog van mij. :(

Sommige mensen lijken te vergeten dat een forum ook een discussieplek is en dat ze mensen tegen zullen komen die 't niet met ze eens zijn, zoals zij 't ook met anderen niet eens zijn. Draait wel weer bij! ;)

S@m

Citaat van: Antoine op augustus  4, 2011, 13:07:48
Onbegrijpelijk ben je S@m!  :D Wel thuis luisteren is je "stellige stelling" maar akoestiek maatregelen geen meerwaarde!? Waarom advocateer je dan überhaupt thuis beginnen met luisteren? Wat is er naast de akoestiek en ruimteafmetingen die invloed hebben op die akoestiek anders thuis dan bij een dealer?  :eh:

Daarnaast heb je toch al gezien dat Bas niet over één nacht ijs zal gaan? Voordat bijvoorbeeld 't plafond er hangt, zal de set er staan in de voor hem meest geschikte ruimte en verwacht ik ook dat er eerst gemeten zal zijn.  :)

Nog één reactie hier in dit topic dan. Kan het toch niet laten.

Met een budget van ongeveer €7000,-, nog geen set in betreffende kamers te hebben beluisterd een akoestisch plafond overwegen is imo nogal ...euh...niet slim.

Er zijn zoveel veel goedkopere opties om een erg goede akoestiek te bewerkstelligen, een akoestisch plafond is in Bas z'n situatie wel het láátste waar ie aan moet gaan denken.

Bas, veel wijsheid kerel!  ;)

Deleted member

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 13:16:26
Nog één reactie hier in dit topic dan.

Met een budget van ongeveer €7000,-, nog geen set in betreffende kamers te hebben beluisterd een akoestisch plafond overwegen is imo nogal ...euh...niet slim.

Er zijn zoveel veel goedkopere opties om een erg goede akoestiek te bewerkstelligen, een akoestisch plafond is in Bas z'n situatie wel het láátste waar ie aan moet gaan denken.

Bas, veel wijsheid kerel!  ;)

Dat is een hele andere stelling en budget vs. effectiviteit! Het is aan Bas of en wanneer (en met welk budget) hij hier mee aan de slag gaat. Daarnaast is een akoestisch plafond inderdaad slechts één mogelijke oplossing. De geschiktheid en effectiviteit in zíjn situatie zal pas kunnen worden bepaald na meting en simulatie. Beetje vreemd om nu verongelijkt te zijn maar goed, jouw keuze.  ;)

S@m

Citaat van: Antoine op augustus  4, 2011, 13:21:02
Dat is een hele andere stelling en budget vs. effectiviteit! Het is aan Bas of en wanneer (en met welk budget) hij hier mee aan de slag gaat. Daarnaast is een akoestisch plafond inderdaad slechts één mogelijke oplossing. De geschiktheid en effectiviteit in zíjn situatie zal pas kunnen worden bepaald na meting en simulatie. Beetje vreemd om nu verongelijkt te zijn maar goed, jouw keuze.  ;)

Ik ben niet verongelijkt, maar had al eerder aangegeven alleen nog maar te willen lezen in dit topic  ;)

En het is helemaal geen andere stelling lees nog maar even terug, mijn post op (in eerste instantie) onzinnige akoestische maatregelen was als reactie op Bas zijn overweging een akoestisch plafond te nemen...

En nu ga ik écht proberen alleen in de leesmodus te gaan.

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 13:16:26

Bas, veel wijsheid kerel!  ;)

Tsja, ik vind het erg jammer dat er nu al twee mensen weg gaan uit dit topic, terwijl ze echt wel wat te melden hebben. Natuurlijk komt er eerst een kleed, zorg ik voor ideale plaatsing, wellicht een kleed aan de muur, et cetera, voordat ik zoiets ingrijpend zal doen. Ik mag toch wel een klein beetje hopen dat lezers doorhebben dat ik niet over 1 nacht ijs ga. En ik zal hier nog wel vaker balletjes opwerpen waarvan jullie denken "WTF!? :blink: " Ik hoop dat jullie in die situaties blijven reageren en niet meteen de discussie verlaten. Maar ik wil en ga niemand dwingen op mijn topic te reageren, vind het alleen wel jammer als mensen dat niet meer doen, omdat ze het gevoel hebben niet gehoord te worden.

Deleted member

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 13:24:50
En het is helemaal geen andere stelling lees nog maar even terug, mijn post op (in eerste instantie) onzinnige akoestische maatregelen was als reactie op Bas zijn overweging een akoestisch plafond te nemen...

Een andere stelling dan, and I quote: "...akoestische maatregelen die wellicht en waarschijnlijk helemaal geen meerwaarde hebben". Die was echt te kort door de bocht maar goed, je punt is duidelijk nu denk ik, net als 't mijne.

Bas Akkerman

Citaat van: Antoine op augustus  4, 2011, 13:33:48
Een andere stelling dan, and I quote: "...akoestische maatregelen die wellicht en waarschijnlijk helemaal geen meerwaarde hebben". Die was echt te kort door de bocht maar goed, je punt is duidelijk nu denk ik, net als 't mijne.

Inderdaad het is duidelijk.
Aan de andere kant heeft het ook wel zijn charmes deze discussies. Blijkbaar is muziek iets dat we met z'n allen een enorm groot, warm hart toedragen. Hopelijk houdt iedereen dat een beetje in zijn achterhoofd.

Deleted member

Natuurlijk Bas, en je hoeft echt niet bang te zijn dat er straks niemand meer reageert. Daar is 't draadje te leuk en interessant voor. :)

Heb je al duidelijk of en waar je zaterdag gaat luisteren trouwens?

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 13:24:50
En nu ga ik écht proberen alleen in de leesmodus te gaan.

En ik hoop door mijn bevindingen dat je dat niet lukt! ;)

Citaat van: Antoine op augustus  4, 2011, 13:47:39
Heb je al duidelijk of en waar je zaterdag gaat luisteren trouwens?

Nee, nog niet helemaal. Helaas is er een bepaalde demo-speaker weg bij BB&G die ik erg graag had beluisterd. Ik kom daar zeker nog een keer luisteren, maar weet nu niet of dat zaterdag al zijn. Even kijken hoe en wat. Ik heb ook een mailtje weg gedaan naar Sense Of Music, dus even reactie afwachten. Heb gewoon weer zin in een luistersessie, omdat ik wat nieuwe nummers heb geselecteerd. Nu mijn vrouw er zaterdag niet is, is het niet vervelend dat ik "weer" weg ben (gaat namelijk nog heeeel wat erger worden als het sportseizoen weer begint).

erik s.

een setje, van een dealer of wie dan ook, thuis proberen lijkt me misschien wel een idee.
je kunt dan kijken( lees luisteren) of de beoogde kamer een optie is of dat de woonkamer beter is.
je heb dan iig een beetje een idee hoe muziek in die ruimtes klinkt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

garmtz

Geef het wel even op tijd aan Bas, want het liefst stel ik een set lang van tevoren op (liefst tenminste een dag van tevoren), zodat de set wat warm kan draaien en ik tijd heb om te tunen. Op de dag zelf bellen is een garantie voor een set die niet opgesteld is zoals ik het zelf optimaal vind, tenzij je op zijn minst 's morgens vroeg aangeeft 's middags te willen komen luisteren.

chansig

Stellen jullie de sets ook altijd bij de mensen thuis op ?

Ik vraag dit in het licht van je eerdere uitspraak dat de speakers in jullie ruimte niet zo heel anders klinken dan bij jullie klanten. Ik vind dit om verschillende redenen bijzonder:
- Gebruiken jullie klanten dan de zelfde set (versterker, cd speler, DAC etc) als die jullie gebruiken ?
- Bekabeling ook allemaal hetzelfde ?
- Jullie zullen ook wel een aparte en decicated stroomgroep hebben ?
- Akoestisch gezien hebben jullie volgens mij een lekker ruimte: hoog plafond, breedte en diepte is ook wel oke.. ;D

Al deze variabelen en dan nog aan geven dat de speakers bij jullie clienten over het algemeen redelijk hetzelfde klinken als bij jullie ?

Ik heb mijn speakers 1 keer gehoord in een akoestisch goede ruimte..Ik herkende mijn eigen speaker niet meer..

Gr Hans

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  3, 2011, 11:53:27
Citaat van: AbZ op augustus  3, 2011, 11:49:06zal proberen je topic met rust te laten...
Lukt je toch niet (hoop ik)
Nog eentje dan  :coffee: 
Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 13:29:16Tsja, ik vind het erg jammer dat er nu al twee mensen weg gaan uit dit topic, terwijl ze echt wel wat te melden hebben. [...] Maar ik wil en ga niemand dwingen op mijn topic te reageren, vind het alleen wel jammer als mensen dat niet meer doen, omdat ze het gevoel hebben niet gehoord te worden.
Heb er alle vertrouwen in dat ik word gehoord als ik dat wil  :smile:  maar de belangrijke dingen zijn inmiddels wel gezegd.  Je hebt zelf aangegeven dat je aanpak meer wordt bepaald door je persoonlijke, eigenzinnige voorkeuren.  Daar heb ik weinig over te melden.  Jij moet doen wat in jouw perceptie goed werkt voor jou.

garmtz

Citaat van: chansig op augustus  4, 2011, 15:01:40
Stellen jullie de sets ook altijd bij de mensen thuis op ?

Uiteraard.

CiteerIk vraag dit in het licht van je eerdere uitspraak dat de speakers in jullie ruimte niet zo heel anders klinken dan bij jullie klanten. Ik vind dit om verschillende redenen bijzonder:
- Gebruiken jullie klanten dan de zelfde set (versterker, cd speler, DAC etc) als die jullie gebruiken ?
- Bekabeling ook allemaal hetzelfde ?
- Jullie zullen ook wel een aparte en decicated stroomgroep hebben ?
- Akoestisch gezien hebben jullie volgens mij een lekker ruimte: hoog plafond, breedte en diepte is ook wel oke.. ;D

Al deze variabelen en dan nog aan geven dat de speakers bij jullie clienten over het algemeen redelijk hetzelfde klinken als bij jullie ?

Ik heb mijn speakers 1 keer gehoord in een akoestisch goede ruimte..Ik herkende mijn eigen speaker niet meer..

Ik heb nergens gezegd dat ze 'redelijk hetzelfde klinken', maar dat het karakter van de speakers wel degelijk overeind blijft.

chansig

Oke...dan begreep ik het goed. Daar kan ik wel iets bij voorstellen...maar ze kunnen dus wel degelijk verschillen...heb je wel eens een set ergens geplaatst en ze vervolgens weer mee terug genomen ?

Ik zet je post nog even terug te lezen..je zegt nl 2 dingen. Karakter en anders klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.