Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Poldo

Citaat van: Kingpin op juli 20, 2011, 04:59:17
AP moet juist geen extreme toe-in hebben  ;) Sterker nog AP is een speaker die vrij ver uit elkaar hoort te staan (verhouding: afstand frontspeakers=1.2x luisterafstand tot 1 speaker, dus vb luisterafstand = 3 meter dan zouden de frontspeakers ongeveer 3,6m van elkaar moeten staan).

speakers aan de lange want bedoel ik.

dan zet je ze 3 meter uitelkaar en je zit je op 2,5 meter toe - in en audio physic gaan hand in hand  :worship:
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

chansig

Citaat van: S@m op juli 20, 2011, 09:00:12
En stonden de luidsprekers dan strak tegen de muur?

Nee...maar echt vrij ook niet. Ik zal eens een foto zoeken...

Uploaded with ImageShack.us

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Kingpin

Citaat van: Poldo op juli 20, 2011, 09:28:20

speakers aan de lange want bedoel ik.

dan zet je ze 3 meter uitelkaar en je zit je op 2,5 meter toe - in en audio physic gaan hand in hand  :worship:
Ja aan de "lange" wand zoals op de foto denk ik.
Als je AP zo zet klinkt het voor geen meter, ik zie dat de speakers qua toe-in volledig naar de luisteraar gericht staan, hierdoor creeer je geen soundstage met diepte maar een heel direct geluid.
Deze toe-in zou ik gebruiken als ze idd ver uit elkaar staan, maar dan nog denk ik niet dat AP zoveel nodig heeft (kan ik niet goed zien op de foto).
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

S@m

Citaat van: chansig op juli 20, 2011, 09:32:23
Nee...maar echt vrij ook niet. Ik zal eens een foto zoeken...

Uploaded with ImageShack.us

Gr Hans

Volgens mij zat er bij jou 2 meter 'vrije' ruimte tússen de luidsprekers. 't Wordt denk ik een iets ander verhaal als je ruimte maar 2 meter breed is...

erik s.

tja die kasten. als die er uit kunnen zou een groot verschil zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

Citaat van: erik s. op juli 20, 2011, 09:43:09
tja die kasten. als die er uit kunnen zou een groot verschil zijn.

De kasten aan de onderkant (noem het even de rechterkant) zouden wel weg kunnen eventueel. De kasten aan de bovenkant (links) niet, die zitten vast en bovendien heb ik de kastruimte voor de kleding wel hard nodig.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op juli 20, 2011, 09:45:05
De kasten aan de onderkant (noem het even de rechterkant) zouden wel weg kunnen eventueel. De kasten aan de bovenkant (links) niet, die zitten vast en bovendien heb ik de kastruimte voor de kleding wel hard nodig.

en gewoon in je huiskamer je zet zetten?

Bas Akkerman

Citaat van: Poldo op juli 20, 2011, 09:56:57
en gewoon in je huiskamer je zet zetten?

Daar is het niet veel beter ben ik bang. Ik heb een L-vormige woonkamer. Waar nu de tv staat is het 2,5-3 meter breed en +/-3 meter lang, met een onregelmatige achterwand (schoorsteen). Dat stuk loopt in de lengte verder door in een gedeelte van 3x8 meter met aansluitend een woonkeuken. Er staat nu een grote bank in de hoek aan de lange wand van 8 meter en die kan, gezien mijn rolstoel, lastig ergens anders worden gezet. Grootste nadeel is misschien niet eens de ruimte, als wel dat ik dan minder ongestoord kan luisteren, omdat er altijd wel een tv of radio aan staat als mijn vrouw er is, er een vaatwasser aanstaat en er meer omgevingslawaai (verkeer, etc.) is.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op juli 20, 2011, 10:11:19
Daar is het niet veel beter ben ik bang. Ik heb een L-vormige woonkamer. Waar nu de tv staat is het 2,5-3 meter breed en +/-3 meter lang, met een onregelmatige achterwand (schoorsteen). Dat stuk loopt in de lengte verder door in een gedeelte van 3x8 meter met aansluitend een woonkeuken. Er staat nu een grote bank in de hoek aan de lange wand van 8 meter en die kan, gezien mijn rolstoel, lastig ergens anders worden gezet. Grootste nadeel is misschien niet eens de ruimte, als wel dat ik dan minder ongestoord kan luisteren, omdat er altijd wel een tv of radio aan staat als mijn vrouw, er een vaatwasser aanstaat en er meer omgevingslawaai (verkeer, etc.) is.

verhuizen dan maar heh  ;)

S@m

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op juli 20, 2011, 12:10:45
Zoiets..?
mmm, dat is ook een optie. er is nu toch wat loze ruimte bij het raam waar jij de stoel hebt gezet. speakerplaatsing is wel lastig vanwege de deur. de kast kan eventueel ook naar de tvhoek. en dan simpel ht-gebeuren in de aparte kamer...? maar ik heb nog steeds het oorspronkelijke plan als voorkeur (omgevingsgeluiden).

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op juli 20, 2011, 12:32:44
mmm, dat is ook een optie. er is nu toch wat loze ruimte bij het raam waar jij de stoel hebt gezet. speakerplaatsing is wel lastig vanwege de deur. de kast kan eventueel ook naar de tvhoek. en dan simpel ht-gebeuren in de aparte kamer...? maar ik heb nog steeds het oorspronkelijke plan als voorkeur (omgevingsgeluiden).

Ik denk dat je in de praktijk vaker in de woonkamer zult (willen) luisteren dan in een kasten/bureau/werkkamer en met de omgevingsgeluiden zal het in de praktijk ook vast meevallen. De deur naast de R luidspreker zal je met een stopper 'moeten' tegenhouden om je LS niet te beschadigen.

Bas Akkerman

ook een mogelijkheid is het om het omgekeerd te doen; dus speakers/set bij het raam en stoel bij de deur (die overigens daar van wegdraait). ik neem dit op in de startpost en ga hier serieus eens over denken. dank jullie voor de adviezen!

off-topic: zo, nu harry potter kijken en dan uit eten met mijn jarige vrouw  :dozingoff:

chansig

Ik zag laatst een opstelling waarbij de set (apparatuur ) in een hoek stond en de speakers voor de wanden van deze hoek. Ben ik duidelijk ?

Schuine opstelling dus....

Gr Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Poldo

Citaat van: chansig op juli 20, 2011, 17:33:41
Ik zag laatst een opstelling waarbij de set (apparatuur ) in een hoek stond en de speakers voor de wanden van deze hoek. Ben ik duidelijk ?

Gr Hans

jep schuin bedoel je, zie ik ook wel eens, zelfs op plaatjes van fabrikanten

S@m

Citaat van: chansig op juli 20, 2011, 17:33:41

Gr Hans

Zoals bij mij op zolder bijvoorbeeld...

Poldo

S@m

Poldo

chansig

Citaat van: S@m op juli 20, 2011, 17:49:41
Zoals bij mij op zolder bijvoorbeeld...

Yes..die bedoelde ik...hele slimme oplossing en volgens mij akoestisch erg verantwoord.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Bas Akkerman

Geen gekke oplossing inderdaad, maar in mijn woning niet haalbaar. Toen ik mijn vrouw het idee voorlegde om in de woonkamer de stereoset neer te zetten, was haar reactie "ok, daar ga ik eens over denken...". Best positief, toch??

Overigens is de speakers aan de raamkant de beste (enige) oplossing. De muur er tegenover is te smal voor goede plaatsing van de speakers. Nadeel van de raamkant is mogelijke reflecties alhoewel er daar wel ruimte is om de speakers er een meter vanaf te zetten. Dan is er tussen linkerspeaker en muur ook ongeveer een meter afstand. Rechterspeaker is geheel vrij (bankkant).

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op juli 20, 2011, 22:46:08
Geen gekke oplossing inderdaad, maar in mijn woning niet haalbaar. Toen ik mijn vrouw het idee voorlegde om in de woonkamer de stereoset neer te zetten, was haar reactie "ok, daar ga ik eens over denken...". Best positief, toch??

Overigens is de speakers aan de raamkant de beste (enige) oplossing. De muur er tegenover is te smal voor goede plaatsing van de speakers. Nadeel van de raamkant is mogelijke reflecties alhoewel er daar wel ruimte is om de speakers er een meter vanaf te zetten. Dan is er tussen linkerspeaker en muur ook ongeveer een meter afstand. Rechterspeaker is geheel vrij (bankkant).

laat haar even shoppen met je creditcard en ze draait wel bij, lukt bij mij altijd  ;D

Bas Akkerman

Haha, neuh. a) ik heb geen creditcard en die gaat er ook niet komen. b) dat is chantage en voor je het weet vraagt ze voor alles om geld. c) goede muziekweergave waar je heerlijk in kan verdwijnen, verkoopt zichzelf! ;)

Maar weer on-topic: twijfel echt of de huiskamer niet teveel last heeft van leefgeluiden. Dilemma; een betere weergave in een lawaaierige omgeving of een mindere(gaan we nu maar steeds van uit) geluidsweergave in een rustige omgeving.

contour3.0

Citaat van: chansig op juli 20, 2011, 20:59:50
Yes..die bedoelde ik...hele slimme oplossing en volgens mij akoestisch erg verantwoord.

Gr Hans
ligt een beetje aan de rest van de zolder opbouw.....maar het zou een optie kunnen zijn ;)

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Bas Akkerman

Nee, dat gaat hier niet lukken. De enige hoek waarin dat een klein beetje zou kunnen is naar de keuken toe en die hoek is te klein.