Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Perfectionist

Citaat van: garmtz op september  4, 2011, 22:43:06
Je leest selectief... ;)  Ik zei het volgende:

Ik plaats mezelf dus zeker niet boven de 'fanboys' en het advies van een fanboy is evenveel waard als dat van iemand met een commercieel belang (althans, dat moet iedereen voor zichzelf maar bepalen, ik denk dat winkeliers vaak meer ervaring hebben dan gebruikers, ondanks hun gekleurde opinie).

Impliciet plaats je volgens mij met je laatse bijzin je zelf wel boven de luisteraar, maar goed.

De enige voor mij, in relatieve zin dan, objectieve bron is in enigerlei mate de vakpers, en dan ook nog de grootste gemene deler tussen al die bladen. Als je dat als maatstaf neemt zie je bij AP een mening die diametraal staat op jouw interpretatie van het klankkarakter....

Maar goed we gaan nu echt weer on topic, als admin moet ik als eerste het goede voorbeeld geven, hoewel helder mag zijn dat ik hier als lid aan deze discussie deelneem.  :D
Een beter forum begint bij jezelf.

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op september  4, 2011, 22:25:03Overigens moet ik nu weer terugdenken aan twee mensen van het forum die me vertelden dat ze in de auto via hun autoradio nog het meest genoten van muziek. Ondanks de dure set die thuis stond te glimmen.
De ervaring van die twee lijkt me helemaal niet zeldzaam.
Bij normale mensen zijn geluidskwaliteit en muzikale beleving voor een groot deel onafhankelijk.

aMUSEd

Citaat van: Bas Akkerman op september  4, 2011, 22:34:50
Die Lavardin heb ik nu al een paar keer voorbij zien komen. Ben er wel nieuwsgierig naar.
En om aan mijn nieuwsgierigheid nog wat meer gehoor te geven (altijd een gevaarlijke onderneming), waar draai jij nu mee aMUSED?
Helaas moest ik 2 jaar geleden afscheid nemen van de maggies omdat ik ze na verhuizen niet de ruimte kon geven die ze nodig hebben.
Als ik niet was verhuist hadden ze nu nog steeds staan spelen op Lavardin. Door de match met de vervangers voor de maggies besloot ik ook de lavardin versterker te verkopen.
Dit is een stomme zet geweest alhoewel deze move me wel in aanraking heeft gebracht met een andere mooie versterker: 47labs.
Ik draai nu met Living Voice op 47labs. LV klinkt duidelijk anders dan magnepan maar op een of andere manier doet LV me toch een beetje denken aan magnepan.

garmtz

Citaat van: Perfectionist op september  4, 2011, 22:49:56
Impliciet plaats je volgens mij met je laatse bijzin je zelf wel boven de luisteraar, maar goed.

Dat is waar... :)

CitaatDe enige voor mij, in relatieve zin dan, objectieve bron is in enigerlei mate de vakpers, en dan ook nog de grootste gemene deler tussen al die bladen. Als je dat als maatstaf neemt zie je bij AP een mening die diametraal staat op jouw interpretatie van het klankkarakter....

Grappig, ik beschouw mezelf (heb lang genoeg geschreven) ook als journalist, heb ook reviews geschreven.

vanzomereng

Citaat van: garmtz op september  4, 2011, 22:01:59
Nee, maar heb wel losse ervaring met de PM11-S2 in onze luisterruimte en ik denk dat de Marantz het potentieel van de Liuto niet echt uit kan spelen. Ook vind ik de PM11-S2 licht vermoeiend klinken, dus dat kan deels het te pittige hoog verklaren dat je hoort. Probeer de Liuto niet teveel toe-in te geven. Ik zet ze redelijk recht vooruit in onze luisterruimte.
Bedankt voor de tip maar ze staan al redelijk recht vooruit en verder heb ik de treble op de Marantz op -6

Wat je bedoelt dat de Marantz de kwaliteiten v/d Liuto niet echt kan uitspelen
- is dit een diskwalificatie v/d Marantz, een versterker met veel lovende kritieken en die avies 4.000 euro kost
- is dit een compliment voor de Liuto,s

Welke versterker zou jij adviseren voor de Liuto,s 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

garmtz

Citaat van: VANZOMERENG op september  4, 2011, 23:07:57
Bedankt voor de tip maar ze staan al redelijk recht vooruit en verder heb ik de treble op de Marantz op -6

Dat is wel erg extreem...!

CitaatWat je bedoelt dat de Marantz de kwaliteiten v/d Liuto niet echt kan uitspelen
- is dit een diskwalificatie v/d Marantz, een versterker met veel lovende kritieken en die avies 4.000 euro kost
- is dit een compliment voor de Liuto,s

Beide... Lovende kritieken zeggen me niet heel erg veel, ik luister gewoon. En het heeft allemaal weinig met prijs te maken.

CitaatWelke versterker zou jij adviseren voor de Liuto,s 

Een Electrocompaniet ECI-5 of Naim SuperNait+HiCap. Of misschien ook een Musical Fidelity? Iets met controle en 'ballen'.

Softpower

Even een vraag van totaal andere orde.

Bas,

Stel je hebt 3 sets uitgekozen om thuis uit te proberen en na 3 à 4 intensieve luisterweken kan je vrouw zich met geen van de sets qua geluid verenigen. Ze wordt er luistermoe van. Wat doe je dan? Er natuurlijk van uitgaande dat jij over 1 of 2 erg enthousiast bent. Ze gaat volgens mij niet mee luisteren. Als jij je woonkamer als luisterruimte gaat gebruiken neem ik aan dat ze buiten de kleur en de looks ook nog wat meer in te brengen heeft toch?
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

hifihenk

Citaat van: VANZOMERENG op september  4, 2011, 22:49:21
In de auto, heb je vaak behoefte aan muziek en is tevens ook de plek waar je ongestoord,
op redelijk geluidsniveau, ongestoord kan spelen  ::)

Vergeet ook niet dat de auto heel goede akoestieke eigenschappen heeft vwb het laag. Het laag kan heel makkelijk weg naar buiten en wordt daarom heel goed weergegeven. Op een redelijk hoog geluidsniveau (want je wilt toch boven het motorgeluid uitkomen) is het dan best lekker luisteren. Geen gedoe met plaatsing en stereobeeld, gewoon lekker genieten / knallen  :headbanging:
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Bas Akkerman

Even wat reageren op jullie reacties. Die ik erg kan waarderen, dat kan ik niet genoeg benadrukken...  :thumbs-up:

Citaat van: VANZOMERENG op september  4, 2011, 22:49:21
Bas,
Dat klopt, 1 opmerking zal wel van mij af komen, weliswaar toen wat gechargeerd gebracht....

In de auto, heb je vaak behoefte aan muziek en is tevens ook de plek waar je ongestoord,
op redelijk geluidsniveau, ongestoord kan spelen  ::)
Je "mindset" op een gegeven moment, is veelal belangrijker dan de geluidskwaliteit op dat
zelfde moment, in hoeverre je van de muziek kunt genieten.
Je wordt dan meteen in de muziek "gezogen"

En hiervoor is geen dure auto-installatie nodig, wel eentje die storingsvrij werkt !

Thuis heb ik wel eens van die momenten, dit op 1 dag alles gewoon "ruk" klinkt om onverklaarbare
redenen en de volgende dag speelt mijn set de sterren v/d hemel.

M.a.w. ik chargeer: steek liever 1.000 euro in een goede gezellige ingerichte kamer
en in een paar flessen goede wijn, dan in kabels, dit levert meer geluistergenot op !
Citaat van: hifihenk op september  5, 2011, 08:04:32
Vergeet ook niet dat de auto heel goede akoestieke eigenschappen heeft vwb het laag. Het laag kan heel makkelijk weg naar buiten en wordt daarom heel goed weergegeven. Op een redelijk hoog geluidsniveau (want je wilt toch boven het motorgeluid uitkomen) is het dan best lekker luisteren. Geen gedoe met plaatsing en stereobeeld, gewoon lekker genieten / knallen  :headbanging:
Ik doelde nog niet eens op jullie, kun je nagaan. Het genieten in de auto is er inderdaad volgens mij doordat je niet veel kunt tweaken in de auto. Nou ja, het kan wel, maar op één of andere manier vinden mensen het dan toch niet waard daar in te investeren. En om nou te zeggen dat ik de akoestiek in de auto zo goed vind omdat plaatsing ontbreekt en het laag zo goed overkomt. Bepaald niet. Maar "het er niets meer aan kunnen doen" zorgt wel voor een acceptatie van wat je hebt. Een voorwaarde voor het echt kunnen genieten van de set.

Citaat van: AbZ op september  4, 2011, 22:51:56
De ervaring van die twee lijkt me helemaal niet zeldzaam.
Bij normale mensen zijn geluidskwaliteit en muzikale beleving voor een groot deel onafhankelijk.
Zo zou het wel moeten zijn AbZ, maar op dit forum blijkt het wel anders te zijn. Anders gezegd: er zijn hier weinig "normale" mensen. En wat ik in de reactie hierboven aanhaalde, geldt ook daarvoor. Pas als je de tekortkomingen van je set accepteert, kun je pas echt genieten van de sterke punten van je set en daardoor van de muziek.

Citaat van: aMUSEd op september  4, 2011, 22:53:14
Helaas moest ik 2 jaar geleden afscheid nemen van de maggies omdat ik ze na verhuizen niet de ruimte kon geven die ze nodig hebben.
Als ik niet was verhuist hadden ze nu nog steeds staan spelen op Lavardin. Door de match met de vervangers voor de maggies besloot ik ook de lavardin versterker te verkopen.
Dit is een stomme zet geweest alhoewel deze move me wel in aanraking heeft gebracht met een andere mooie versterker: 47labs.
Ik draai nu met Living Voice op 47labs. LV klinkt duidelijk anders dan magnepan maar op een of andere manier doet LV me toch een beetje denken aan magnepan.
Allemaal merken die ik langs heb zien komen en die, als ik de recensies en gebruikerservaringen mag geloven, allemaal 1 ding goed doen; de emotie in de muziek overbrengen op de luisteraar.

Citaat van: Softpower op september  4, 2011, 23:51:39
Even een vraag van totaal andere orde.

Bas,

Stel je hebt 3 sets uitgekozen om thuis uit te proberen en na 3 à 4 intensieve luisterweken kan je vrouw zich met geen van de sets qua geluid verenigen. Ze wordt er luistermoe van. Wat doe je dan? Er natuurlijk van uitgaande dat jij over 1 of 2 erg enthousiast bent. Ze gaat volgens mij niet mee luisteren. Als jij je woonkamer als luisterruimte gaat gebruiken neem ik aan dat ze buiten de kleur en de looks ook nog wat meer in te brengen heeft toch?
Goed punt! Dat blijft natuurlijk even afwachten, maar ik denk eigenlijk dat dat wel goed komt. Keer op keer hebben we los van elkaar mooie dingen en ervaringen gevonden die de ander dan net zo kon waarderen als degene die het gevonden had. Van een pc-monitor waarvan ik die prachtig vond en bang was dat zij die niks vond (en ze die vervolgens als eerste aanwees), tot een vakantie waarvan zij dacht dat ik het saai zou vinden en het één van de leukste vakanties werd. Waar ik me eerder zorgen om maak, nou ja eigenlijk weet, is onze verschillende muzieksmaak. Daarin verschillen we wel en dat zal eerder tot discussies leiden (Björk op een transistorradio leidt al tot commentaren, zo ook als zij - en hier schop ik tegen een hoop schenen - The Beatles opzet). Maar leven en laten leven, dus daar zullen we elkaar wel de ruimte in geven. Het is meer de momenten kiezen dat we ongestoord kunnen genieten van de muziek. Aan de andere kant, als ik nu terugdenk aan de mooie ervaring van zaterdag, geniet ik nog na. Ik hoef dus niet elke dag qualitytime (lees: waarin de set door het vrijwel ontbreken van omgevingsgeluid zijn volle potentie kan benutten) voor de muziek te hebben.
Dat zou allemaal weer anders zijn in een dedicated ruimte en daar doel je met je vraag ook terecht op. Daar zijn echter twee grote nadelen bij. Ten eerste de opstelling daar die de keuze in sets behoorlijk beperkt. Om eerlijk te zijn kan ik, na meerdere ervaringen waarin ik heb gehoord wat een vrije opstelling met het geluid doet, moeilijk terugkeren naar het idee de set in een kleinere ruimte te plaatsen. Ten tweede mijn vrouw die het vervelend zou vinden als ik me steeds terugtrek in een aparte ruimte. Dat laatste streept het ongestoord kunnen luisteren in de kleine kamer (door me af te zonderen) weg tegen het met elkaar rekening houden (t.v. uit en muziek aan en vice versa) in de woonkamer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Ik blijf bij wat ik eerder heb geschreven en je doet er toch niets mee, maar koop gewoon een set en ga lekker luisteren. Je komt er echt nóóit (!) uit met luisteren buitenshuis.

Hier een Lyngdorf, daar een Magnepan...  :nowink:


AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op september  5, 2011, 11:00:49Zo zou het wel moeten zijn AbZ, maar op dit forum blijkt het wel anders te zijn. Anders gezegd: er zijn hier weinig "normale" mensen.
Blij dat je het even uitlegt  ::) 
Citaat van: Bas Akkerman op september  5, 2011, 11:00:49Pas als je de tekortkomingen van je set accepteert, kun je pas echt genieten van de sterke punten van je set en daardoor van de muziek.
Zal ook goed bedoeld zijn  ::)

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op september  5, 2011, 11:00:49
Even wat reageren op jullie reacties. Die ik erg kan waarderen, dat kan ik niet genoeg benadrukken...  :thumbs-up:
Ik doelde nog niet eens op jullie, kun je nagaan. Het genieten in de auto is er inderdaad volgens mij doordat je niet veel kunt tweaken in de auto. Nou ja, het kan wel, maar op één of andere manier vinden mensen het dan toch niet waard daar in te investeren. En om nou te zeggen dat ik de akoestiek in de auto zo goed vind omdat plaatsing ontbreekt en het laag zo goed overkomt. Bepaald niet. Maar "het er niets meer aan kunnen doen" zorgt wel voor een acceptatie van wat je hebt. Een voorwaarde voor het echt kunnen genieten van de set.
Zo zou het wel moeten zijn AbZ, maar op dit forum blijkt het wel anders te zijn. Anders gezegd: er zijn hier weinig "normale" mensen. En wat ik in de reactie hierboven aanhaalde, geldt ook daarvoor. Pas als je de tekortkomingen van je set accepteert, kun je pas echt genieten van de sterke punten van je set en daardoor van de muziek.
Allemaal merken die ik langs heb zien komen en die, als ik de recensies en gebruikerservaringen mag geloven, allemaal 1 ding goed doen; de emotie in de muziek overbrengen op de luisteraar.
Goed punt! Dat blijft natuurlijk even afwachten, maar ik denk eigenlijk dat dat wel goed komt. Keer op keer hebben we los van elkaar mooie dingen en ervaringen gevonden die de ander dan net zo kon waarderen als degene die het gevonden had. Van een pc-monitor waarvan ik die prachtig vond en bang was dat zij die niks vond (en ze die vervolgens als eerste aanwees), tot een vakantie waarvan zij dacht dat ik het saai zou vinden en het één van de leukste vakanties werd. Waar ik me eerder zorgen om maak, nou ja eigenlijk weet, is onze verschillende muzieksmaak. Daarin verschillen we wel en dat zal eerder tot discussies leiden (Björk op een transistorradio leidt al tot commentaren, zo ook als zij - en hier schop ik tegen een hoop schenen - The Beatles opzet). Maar leven en laten leven, dus daar zullen we elkaar wel de ruimte in geven. Het is meer de momenten kiezen dat we ongestoord kunnen genieten van de muziek. Aan de andere kant, als ik nu terugdenk aan de mooie ervaring van zaterdag, geniet ik nog na. Ik hoef dus niet elke dag qualitytime (lees: waarin de set door het vrijwel ontbreken van omgevingsgeluid zijn volle potentie kan benutten) voor de muziek te hebben.
Dat zou allemaal weer anders zijn in een dedicated ruimte en daar doel je met je vraag ook terecht op. Daar zijn echter twee grote nadelen bij. Ten eerste de opstelling daar die de keuze in sets behoorlijk beperkt. Om eerlijk te zijn kan ik, na meerdere ervaringen waarin ik heb gehoord wat een vrije opstelling met het geluid doet, moeilijk terugkeren naar het idee de set in een kleinere ruimte te plaatsen. Ten tweede mijn vrouw die het vervelend zou vinden als ik me steeds terugtrek in een aparte ruimte. Dat laatste streept het ongestoord kunnen luisteren in de kleine kamer (door me af te zonderen) weg tegen het met elkaar rekening houden (t.v. uit en muziek aan en vice versa) in de woonkamer.

misschien een tip en toch de Beatles (muziek die je vrouw leuk vindt) meenemen ;)
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Jumping Jack

Word je er niet stilaan een beetje gefrustreerd van? Altijd maar weer gaan luisteren en professionele vergelijkingen maken tussen verschillende sets met door jou uitgekozen muziek, om dan thuis te komen en dat allemaal te moeten missen? Haal toch gewoon eens een set in huis en betrek het gebruik en luisteren ervan/ernaar in jouw dagelijkse leven, je zult zien dat je op een heel andere manier de muziek zal ervaren dan in een winkel...

Of om het dan toch met muziek te zeggen (want daar gaat deze hobby imo toch over):

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

skyfox

Citaat van: S@m op september  5, 2011, 11:12:19
Ik blijf bij wat ik eerder heb geschreven en je doet er toch niets mee, maar koop gewoon een set en ga lekker luisteren. Je komt er echt nóóit (!) uit met luisteren buitenshuis.

Hier een Lyngdorf, daar een Magnepan...  :nowink:

Lyngdorf en Magnepan... Daar heb je misschien wel een goed idee! Ben sowieso benieuwd wat andere versterking met het geluid van de Maggies doet.

Nu een set kopen en het erbij laten zou zonde zijn, de weg naar een mooie set is net zo leuk als het hebben van die set. Sommige mensen hier ervaren dat blijkbaar anders; hun goed recht natuurlijk.

Bas komt er wel. Alleen niet zo snel als sommige andere mensen. Relax, enjoy!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

S@m

Citaat van: skyfox op september  5, 2011, 11:40:11
Lyngdorf en Magnepan... Daar heb je misschien wel een goed idee! Ben sowieso benieuwd wat andere versterking met het geluid van de Maggies doet.

Nu een set kopen en het erbij laten zou zonde zijn, de weg naar een mooie set is net zo leuk als het hebben van die set. Sommige mensen hier ervaren dat blijkbaar anders; hun goed recht natuurlijk.

Bas komt er wel. Alleen niet zo snel als sommige andere mensen. Relax, enjoy!

Die set komt er natuurlijk wel, maar daar draagt de 'wetenschappelijke' manier van samenstellen echt niet toe bij. Naar Magnepan's luisteren met (volgens mij) de wetenschap dat daar in huize Akkerman geen plaats voor is lijkt me voor het componeren van een eigen set vrij zinloos.


skyfox

Maar er is zeker wel plaats voor! Alleen moet er dan mogelijk wat geschoven worden met meubels. Gelukkig vindt zijn vrouw dat niet erg ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

AbZ

Citaat van: skyfox op september  5, 2011, 11:40:11
Lyngdorf en Magnepan... Daar heb je misschien wel een goed idee! Ben sowieso benieuwd wat andere versterking met het geluid van de Maggies doet.
Lijkt me ook een leuke combi.  Niet dat dit soort commentaar wat uitmaakt...

Citaat van: skyfox op september  5, 2011, 11:40:11Nu een set kopen en het erbij laten zou zonde zijn, de weg naar een mooie set is net zo leuk als het hebben van die set. Sommige mensen hier ervaren dat blijkbaar anders; hun goed recht natuurlijk. Bas komt er wel. Alleen niet zo snel als sommige andere mensen. Relax, enjoy!
Bas heeft kennelijk veel plezier in de literaire kant en geen acute behoefte aan meer concrete ervaring, maar dit is toch iets heel anders dan spullen in huis halen, en zeker heel andere fun dan muziek.  Ik kan me dus wel in het commentaar van S@m en JJack vinden, maar dat is geen nieuws.

S@m

Citaat van: skyfox op september  5, 2011, 11:56:50
Maar er is zeker wel plaats voor! Alleen moet er dan mogelijk wat geschoven worden met meubels. Gelukkig vindt zijn vrouw dat niet erg ;)

Ik heb even terug gelezen en Bas denkt (haha) ze wel 'midden' in de kamer te mogen zetten (weet je vrouw wat Magnepan's zijn Bas?). In dat geval heb ik over het beluisteren van óók de Magnepan's niets gezegd...  ;)

Martijn M

Als ik Bas was, zou ik me vooral niet op laten jagen en rustig de tijd nemen om verschillende zaken te beluisteren. Het komt nog te vaak voor dat mensen een miskoop doen.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op september  5, 2011, 12:08:42
Als ik Bas was, zou ik me vooral niet op laten jagen en rustig de tijd nemen om verschillende zaken te beluisteren. Het komt nog te vaak voor dat mensen een miskoop doen.
Ik doe liever af en toe een koop van <1k die op zich wel goed is maar misschien geen blijvertje,
dan dat ik hetzelfde risico zou willen nemen voor 7k in één keer.

S@m

Citaat van: AbZ op september  5, 2011, 12:13:44
Ik doe liever af en toe een koop van <1k die op zich wel goed is maar misschien geen blijvertje,
dan dat ik hetzelfde risico zou willen nemen voor 7k in één keer.


Bas Akkerman

Jullie reageren sneller dan ik kan antwoorden, haha. Onderstaand is chronologisch daarom niet helemaal juist.

Citaat van: S@m op september  5, 2011, 11:12:19
Ik blijf bij wat ik eerder heb geschreven en je doet er toch niets mee, maar koop gewoon een set en ga lekker luisteren. Je komt er echt nóóit (!) uit met luisteren buitenshuis.

Hier een Lyngdorf, daar een Magnepan...  :nowink:
Citaat van: AbZ op september  5, 2011, 12:13:44
Ik doe liever af en toe een koop van <1k die op zich wel goed is maar misschien geen blijvertje,
dan dat ik hetzelfde risico zou willen nemen voor 7k in één keer.
De gegadigde spullen bij elkaar sprokkelen, die thuis in combinatie beluisteren en dus de dealers zo gek krijgen dit tegelijkertijd te doen. Lastig? Ja. Onmogelijk, dat denk ik niet. Ik bedenk me nu dat er ook altijd nog de mogelijkheid is om bij forumleden een onderdeel te leen te vragen. Anyway, dat komt wel goed.
En zoals ik zaterdag ook al tegen skyfox zei, ik ben blij dat ik de tijd neem. Voor hetzelfde geldt had ik al veel eerder besloten en bijvoorbeeld de Magnepan nooit gehoord (of bijvoorbeeld de onbekende Manger). Ik heb ook niet het idee dat de sets die ik in de winkels beluister totaal anders bij mij thuis gaan klinken. Ik denk met de juiste aankleding en positionering misschien bij mij thuis juist nog beter. Voor mijn gevoel hoor ik in een winkel dus geen totaal andere klankkleur van een set dan dat ik thuis zal horen.
Maar het is absoluut een andere weg dan de jouwe of in ieder geval die je voorstelt, dat is waar.
Uiteindelijk denk ik dat een goede, uitgewogen, synergetische en vooral bewuste keuze van een totale set van €7000,- uiteindelijk goedkoper zal zijn dan meerdere keren één minder duur onderdeel aan te schaffen dat je steeds vervangt voor iets waarvan je denkt dat het beter zal passen. Maar dat is een discussie waar we vermoedelijk niet uit komen.

Citaat van: Jumping Jack op september  5, 2011, 11:35:01
Word je er niet stilaan een beetje gefrustreerd van? Altijd maar weer gaan luisteren en professionele vergelijkingen maken tussen verschillende sets met door jou uitgekozen muziek, om dan thuis te komen en dat allemaal te moeten missen? Haal toch gewoon eens een set in huis en betrek het gebruik en luisteren ervan/ernaar in jouw dagelijkse leven, je zult zien dat je op een heel andere manier de muziek zal ervaren dan in een winkel...
Citaat van: AbZ op september  5, 2011, 11:58:52
(...)
Bas heeft kennelijk veel plezier in de literaire kant en geen acute behoefte aan meer concrete ervaring, maar dit is toch iets heel anders dan spullen in huis halen, en zeker heel andere fun dan muziek.  Ik kan me dus wel in het commentaar van S@m en JJack vinden, maar dat is geen nieuws.
Met de uiteindelijke set die bij mij thuis komt te staan natuurlijk wel, dan speelt niet meer in mijn achterhoofd hoe een bepaald component nog beter met een ander component gecombineerd kan worden. Maar ik denk écht dat jullie je vergissen in de mate waarin ik met emotie en gevoel in de winkels luister. Beter gezegd, de haren op mijn armen gaan niet omhoog vanwege één of andere objectieve, gedetailleerde, bewuste gedachtekeuze. Die gaan omhoog omdat ik muziek hoor en beleef. De set als middel en niet als doel, ook al lijkt dat door mijn manier van zoeken en verslaglegging soms andersom te zijn. En ja, soms is het lastig om rustig te blijven en niet uit enthousiasme tot aanschaf over te gaan. Als ik dan echter merk dat ik door geduldig wachten en luisteren tot ontdekkingen kom (bijvoorbeeld van merken waarvan ik nog nooit gehoord had), dan is het me dat meer dan waard.
De luisterverslagen maak ik omdat ik het leuk vind om mijn ervaringen te delen. Ik ga natuurlijk niet naar winkels uit de behoefte om jullie van informatie te voorzien, noch om de beslissing uit te stellen zodat ik meer luisterverslagen kan schrijven. Tenzij het leuk zou betalen, maar dan mag ik waarschijnlijk alleen nog maar positieve dingen schrijven zoals het een "goed" reviewer betaamt. ;)

Citaat van: S@m op september  5, 2011, 11:59:12
Ik heb even terug gelezen en Bas denkt (haha) ze wel 'midden' in de kamer te mogen zetten (weet je vrouw wat Magnepan's zijn Bas?). In dat geval heb ik over het beluisteren van óók de Magnepan's niets gezegd...  ;)
Als je met midden in de kamer bedoelt: 1 meter van de zijkant, 1.5 meter van de achterwand, dan is dat goed te doen. In mijn enthousiasme zat ik zelfs al te denken aan de witte uitvoering met daarachter twee kleine Philips Living Colors mini's. En ja, ik heb haar verteld wat het zijn en door middel van iets in de kamer een idee gegeven hoe groot ze zijn. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ze dolenthousiast was, maar ze keurde het ook niet meteen af. Zoals weinig vrouwen denk ik het enthousiasme delen van hun man in de zoektocht en de technische aspecten, maar misschien nog beter dan hen wel de verschillen in geluid kunnen horen en waarderen. Blijft dat na testen het voor óns pas duidelijk wordt of we kunnen leven met de grootte en uiterlijk, iets dat in minder mate voor alle luidsprekers geldt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op september  5, 2011, 12:56:21De gegadigde spullen bij elkaar sprokkelen, die thuis in combinatie beluisteren en dus de dealers zo gek krijgen dit tegelijkertijd te doen. Lastig? Ja. Onmogelijk, dat denk ik niet. Ik bedenk me nu dat er ook altijd nog de mogelijkheid is om bij forumleden een onderdeel te leen te vragen. Anyway, dat komt wel goed.
En zoals ik zaterdag ook al tegen skyfox zei, ik ben blij dat ik de tijd neem. Voor hetzelfde geldt had ik al veel eerder besloten en bijvoorbeeld de Magnepan nooit gehoord (of bijvoorbeeld de onbekende Manger). Ik heb ook niet het idee dat de sets die ik in de winkels beluister totaal anders bij mij thuis gaan klinken. Ik denk met de juiste aankleding en positionering misschien bij mij thuis juist nog beter. Voor mijn gevoel hoor ik in een winkel dus geen totaal andere klankkleur van een set dan dat ik thuis zal horen.
Maar het is absoluut een andere weg dan de jouwe of in ieder geval die je voorstelt, dat is waar.
Uiteindelijk denk ik dat een goede, uitgewogen, synergetische en vooral bewuste keuze van een totale set van €7000,- uiteindelijk goedkoper zal zijn dan meerdere keren één minder duur onderdeel aan te schaffen dat je steeds vervangt voor iets waarvan je denkt dat het beter zal passen. Maar dat is een discussie waar we vermoedelijk niet uit komen.
Ik vind niet dat je langzaam kiest hoor.  Als je er 7k voor over hebt terwijl het wel veel geld is voor je, dan moet je wel voorzichtig zijn...  maar juist als je soms iets koopt dan kan je gewoon rustiger(!) uitproberen en kiezen, en ondertussen veel fun hebben.  Tweedehands kan dit heel goedkoop, ook als je wat pech en 'leergeld' incalculeert.  Het issue van (on)tevredenheid speelt juist veel eerder bij nieuwe aanschaf waar je blij mee 'moet' zijn omdat de afschrijving anders zo groot is...  maar het verschil in de weg zal meer een kwestie van smaak zijn dan van rationele overwegingen.

Bas Akkerman

Ik krijg ze niet uit mijn hoofd, vandaar:
"They are intoxicatingly realistic. There is something about Maggies that simply sounds like the real thing, particularly in the midrange, particularly on voices. Maggies aren't the only speakers that have this supreme gift (Magicos have it, too—in spades--and so do CLXes). But some combination of neutrality, coherence, transient speed, image size, dispersion, dimensionality and bloom, and resolution of texture has always made Maggies sound more real than a large percentage of their competition. Here—with the right recordings, at the right levels—that realism (at least in the midband) is very nearly as close as I've come to the absolute sound in my listening room, and simply unmatched for a speaker at this price point (or, really, anything even remotely close to its price point)."
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Op welke hoogte zit jij doorgaans bij die luistersessies?