pure music, itunes, airport express

Gestart door atie, mei 22, 2011, 13:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Leeuwarden

Ik heb om dezelfde reden getwijfeld en besloten om de goedkoopste te kopen. Ik moet me er eens toe zetten om een film te huren in de iTunes store om te bepalen of ik er spijt van mag hebben. Denkt het eigenlijk niet.

Heb er wel 8 Gb RAM in zitten en speel vanaf een losse HD. De upgrade in RAM was bij Pure Music hoorbaar. En aangezien het er bij BitPerfect al in zat kan ik daar niets over zeggen.

martijnk

De goedkoopste macmini voldoet prima. Ook voor video. Memory upgraden naar 8GB is wel wenselijk, maar geheugen is tegenwoordig hartstikke goedkoop. Ik gebruik ook bitperfect, nu met 1.0 weinig verchil met puremusic vind ik.

Leeuwarden

Citaat van: martijnk op februari  8, 2012, 22:18:45
Ik gebruik ook bitperfect, nu met 1.0 weinig verchil met puremusic vind ik.

Fijn om te horen, ik begon inmiddels erg aan mezelf te twijfelen...

jobozo

Citaat van: WillyP op februari  8, 2012, 21:43:16
Dank voor de reacties.

Zelf had ik de iets zwaardere Mac Mini in gedachten, die is 200 Euro duurder en een hard disk voor de back-up. Een paar weken geleden kon je de Yamaha NPS-2000 voor zo'n 900 Euro kopen. De Linn Sneaky is inderdaad duurder, maar stel dat die veel beter zou klinken, dan kan ik in ieder geval overwegen om nog even door te sparen.

Zoals ik al in een ander topic aangaf, ik ben Apple-gebruiker dus het inrichten is voor mij gemakkelijker dan bij sommige streamers (al vind ik tot nog toe XLD gewoon een vervelend programma), maar een duidelijke vergelijking tussen de verschillende systemen ben ik niet zo vaak tegengekomen, wel discussies tussen voor- en tegenstanders.

Jobozo, ik geloof je meteen, echt. Je neemt de moeite nemen om het mij te vertellen en dat vind ik heel prettig.

Ik ga nog even broeden.

Groet,

Willy

Ik begrijp je twijfel ook wel, maar ik ben idd nogal vol van de MM-DAC oplossing, en ben ervan overtuigd dat je aan een MM zeker geen buil aan zal gaan vallen , zeg maar. Zelf kan ik niks negatiefs aan ontdekken, maar of de Yamaha/Linn beter klinkt over je DAC, ik kan het me niet voorstellen, maar weet dat net als anderen ook niet.ik ben er zelf bij toeval ingerold, van een macbook was de de stap nar MM logisch en eengrote voorwaarts, en heb streamers om meerdere redenen niet interessant gevonden, er is altijd wel wat.De een is niet gapless, de ander speelt geen aplleformaten, of geen USB mogelijkheid .etc etc.

Maar als ik ergens zou vernemen dat de Yamaha in vergelijking met de MM over dezelfde DAC veel beter klinkt zou ik ook interesse gaan ontwikkelen.

Broed ze!

jobozo

Citaat van: Leeuwarden op februari  8, 2012, 21:53:33
Ik heb om dezelfde reden getwijfeld en besloten om de goedkoopste te kopen. Ik moet me er eens toe zetten om een film te huren in de iTunes store om te bepalen of ik er spijt van mag hebben. Denkt het eigenlijk niet.

Heb er wel 8 Gb RAM in zitten en speel vanaf een losse HD. De upgrade in RAM was bij Pure Music hoorbaar. En aangezien het er bij BitPerfect al in zat kan ik daar niets over zeggen.

was de losse Hd ook hoorbaar ivm de eigen HD?

aMUSEd

Citaat van: martijnk op februari  8, 2012, 22:18:45
De goedkoopste macmini voldoet prima. Ook voor video.
Video streamen via lan naar de MM vind ik niet zo vloeiend beeld geven als via een mediaspeler (via hetzelfde netwerk).. ik weet niet zeker of het aan de MM ligt.

Voor het afspelen van muziek werkt een MM super. Ik heb 4gb in m'n MM zitten en dat gaat prima.
Wel heb je een goed transport + dac nodig als je een goede cdspeler wilt evenaren imo.

garmtz

Een perfect geconfigureerde Mac Mini via asynchroon USB heeft de potentie om beter klinken dan een DS via S/PDIF. Het ligt echter aan de kwaliteit van de implementatie van de async USB van de DAC. Ik heb DACs beter horen klinken via Toslink dan async USB...

Er is echter ook nog zoiets als gemak en de streaming-ervaring van een Linn is wat betreft gebruiksgemak gewoon onovertroffen.

martijnk

Citaat van: aMUSEd op februari  8, 2012, 22:39:17
Video streamen via lan naar de MM vind ik niet zo vloeiend beeld geven als via een mediaspeler (via hetzelfde netwerk).. ik weet niet zeker of het aan de MM ligt.

Video stream ik, op dit moment, niet via het LAN, maar gewoon vanaf een aangeloten usb disc. Full HD geen probleem. Ik kan me overigens niet voorstellen dat je over een LAN problemen zou moeten hebben. (bedraad dan, wireless is een ander verhaal).

aMUSEd

Citaat van: martijnk op februari  8, 2012, 22:54:57
Video stream ik, op dit moment, niet via het LAN, maar gewoon vanaf een aangeloten usb disc. Full HD geen probleem. Ik kan me overigens niet voorstellen dat je over een LAN problemen zou moeten hebben. (bedraad dan, wireless is een ander verhaal).
Nee, ik vind het ook vreemd. Maar video op de MM zelf vind ik ook niet vloeiend.
Het is geen stotter ofzo maar het 'knippert' duidelijk meer dan via bv een ps3.

jobozo

Citaat van: garmtz op februari  8, 2012, 22:48:25
Een perfect geconfigureerde Mac Mini via asynchroon USB heeft de potentie om beter klinken dan een DS via S/PDIF. Het ligt echter aan de kwaliteit van de implementatie van de async USB van de DAC. Ik heb DACs beter horen klinken via Toslink dan async USB...

Er is echter ook nog zoiets als gemak en de streaming-ervaring van een Linn is wat betreft gebruiksgemak gewoon onovertroffen.

"Linn is wat betreft gebruiksgemak gewoon onovertroffen."

hoe dan precies?

ik heb de Ipad naast me liggen, om binnen een paar tellen te kunnen schakelen tussen nu ca 700 cds, wat doet een Linn dan anders , zelf onovertroffen?
Ik kan me er geen voorstelling van maken, maar ik vind het wel erg prijzenswaardig wat je over de potentie van de MM weergeeft.Ik denk dat jij wel de vergelijkingen hebt kunnen maken, heb ik het volste vertrouwen in, als ik je post zo lees.

WillyP

Dank allemaal voor de vele reacties die nu zijn losgekomen, in het bijzonder Garmt die het gelukkige voorrecht heeft om te kunnen vergelijken met Linn.

Samengevat komt het er op neer dat de Mac Mini veel potentie heeft en dat je er geen verkeerde keus mee doet. In combinatie met mijn voorliefde voor Apple producten zeker.

Een paar vragen nog, de Mini zou in mijn audiomeubel worden geplaatst. Wordt het apparaat meer dan handwarm? Veroorzaakt het storing via het netsnoer of op een andere manier naar andere apparatuur toe, zoals de televisie?

Groet,

Willy

denoontje

Citaat van: denoontje op februari  7, 2012, 11:14:42
ben nu alles eigenlijk in flac aan het rippen, pakt de linn ook apple losless?

even getest en yep hij pakt de m4a file omgezet met xld

Van de week eens luisteren of ik ook nog verschil hoor...
Indien beter of geen verschil gaat alles om naar m4a zodat ik ook via itunes kan afspelen indien mogelijk.
Want met die plugin voor flac heb ik steeds problemen gehad

Leeuwarden

Citaat van: jobozo op februari  8, 2012, 22:38:56
was de losse Hd ook hoorbaar ivm de eigen HD?

Het is mij niet echt opgevallen maar ik ben ook vrij snel naar losse HD gewisseld.

Leeuwarden

Citaat van: WillyP op februari  8, 2012, 23:19:29

Een paar vragen nog, de Mini zou in mijn audiomeubel worden geplaatst. Wordt het apparaat meer dan handwarm? Veroorzaakt het storing via het netsnoer of op een andere manier naar andere apparatuur toe, zoals de televisie?

Groet,

Willy

MM wordt niet erg warm, kan prima in de kast als je dat wil. Maar voor ieder apparaat is het belangrijk altijd wat "lucht" om de kast te houden.
Persoonlijk zou ik een MM niet in een kastje willen vanwege de aan-knop op de achterkant. Ik verlang dan ook wel eens terug naar de tijd dat die knop gewoon op de voorkant zat. Maar goed, die modelletjes waren wel iets groter ;D Ik heb geen storing kunnen constateren die van het netsnoer komt.

Spijkie

Citaat van: Leeuwarden op februari  8, 2012, 21:53:33

Hallo Leeuwarden, zou je iets kunnen zeggen over de RAM upgrade wat er precies hoorbaar was voor verschil? Ik weet dat het lastig is maar dan kan ik me daar een voorstelling / afweging in maken of dit voor mij ook de moeite waard is. 4gb kost toch nog 200euri nl...
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Leeuwarden

Definitie van het geluid wordt beter. Meer detail, betere plaatsing.

TWEEHONDERD EURO!!!!!! Ik had 8 Gb voor iets van 50... Bij Simm City http://www.simmcity.nl/
Uiteraard wel even kijken dat je de goede koopt...

paaj

RAM zorgt met name voor minder drop-outs door te veel activiteit... En je kunt met PM, BitPerfect etc de muziek in het RAM bufferen en met minimale HDD/netwerk interactie spelen.

Geen verschil in geluid gemerkt overigens...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

Leeuwarden

Citaat van: paaj op februari  9, 2012, 14:02:57

Humor! Voor mij was het ook een verassing dat het beter klonk :-) Lag niet in de lijn der verwachting.

garmtz

Citaat van: jobozo op februari  8, 2012, 23:07:03
"Linn is wat betreft gebruiksgemak gewoon onovertroffen."

hoe dan precies?

ik heb de Ipad naast me liggen, om binnen een paar tellen te kunnen schakelen tussen nu ca 700 cds, wat doet een Linn dan anders , zelf onovertroffen?
Ik kan me er geen voorstelling van maken, maar ik vind het wel erg prijzenswaardig wat je over de potentie van de MM weergeeft.Ik denk dat jij wel de vergelijkingen hebt kunnen maken, heb ik het volste vertrouwen in, als ik je post zo lees.

Wat doet een Linn dat iTunes niet kan?

- Een playlist die actief blijft als het apparaat naar standby gaat
- Niet afhankelijk van (de snelheid/traagheid) van iTunes en Remote, vooral bij grote collecties van > 1000 albums
- Mogelijkheid van AirStream naar de DS vanaf PC/Mac/iPad/iPod
- Internetradio op een geweldige manier geïmplementeerd
- Zelf te kiezen bedieningsmethode/software, niet vastzitten aan Remote

Ik heb ook met een Mac Mini gespeeld en heb die verlaten voor DS omdat ik het allemaal te slecht vond werken.

Spijkie

Citaat van: paaj op februari  9, 2012, 14:02:57
RAM zorgt met name voor minder drop-outs door te veel activiteit... En je kunt met PM, BitPerfect etc de muziek in het RAM bufferen en met minimale HDD/netwerk interactie spelen.

Hallo Paaj, hoeveel GB had jouw standaard Macmini dan? De mijne 2gb en als het inderdaad maar 50euri kost dan ga ik dat wel proberen denk ik.

Groeten,
SPijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

martijnk

Citaat van: garmtz op februari  9, 2012, 14:28:43
- Een playlist die actief blijft als het apparaat naar standby gaat
- Niet afhankelijk van (de snelheid/traagheid) van iTunes en Remote, vooral bij grote collecties van > 1000 albums
- Mogelijkheid van AirStream naar de DS vanaf PC/Mac/iPad/iPod
- Internetradio op een geweldige manier geïmplementeerd
- Zelf te kiezen bedieningsmethode/software, niet vastzitten aan Remote

Ik heb ook met een Mac Mini gespeeld en heb die verlaten voor DS omdat ik het allemaal te slecht vond werken.

Ligt dan ook grotendeels aan hoe je het persoonlijk gebruikt.

Mijn Macmini gaat nooit naar standby, playlist positie wordt voor zover ik weet dan gewoon bewaard (in Remote). Bovendien zijn de smart playlists van iTunes heerlijk!
Traagheid van Remote ervaar ik ook niet (~1100 albums), dit kan te maken met verschillende factoren:
Trage mac (duurt even voordat alle data is doorgestuurd), trage wifi (duurt even voordat alle data is verstuurd) en snelheid van je IOS device, een oude ipod touch doet er langer over dan een iPad2. Met een recente macmini, goed wifi signaal en een recent IOS device is browsen door een Library van 1100 CD's gewoon snel. Wat ik wel graag zou willen zien is een blijvende cache van cover art (dat duurt 't 'langst'). Ook omdat dan cover flow zou kunnen werken in de Remote app :-)
Mocht je echt willen airplayen vanaf je mobiele devices/andere PC's -> http://www.airserverapp.com/
Ik luister geen streaming radio, maar wat is er precies geweldig aan de implementatie?
Remote werkt fijn, persoonlijk heb ik geen enkele behoefte aan een andere app.

martijnk

Citaat van: Spijkie op februari  9, 2012, 16:08:55
Hallo Paaj, hoeveel GB had jouw standaard Macmini dan? De mijne 2gb en als het inderdaad maar 50euri kost dan ga ik dat wel proberen denk ik.

De goedkoopste mini heeft 2GB, prijs voor 8gb (2x4) ligt momenteel rond de 40 euro (tweakers pricewatch).

jobozo

Citaat van: garmtz op februari  8, 2012, 22:48:25
Een perfect geconfigureerde Mac Mini via asynchroon USB heeft de potentie om beter klinken dan een DS via S/PDIF.
Het ligt echter aan de kwaliteit van de implementatie van de async USB van de DAC. Ik heb DACs beter horen klinken via Toslink dan async USB...

Ben toch nog wel benieuwd wat je hier nou precies mee bedoelt..."kwaliteit van de implementatie van de async USB van de DAC"
hoe bepaal je die?Wat betekent dit?

ga je hierbij nu uit van een dac die zowel een asynch USB als S/PDIF.ingang heeft, en heb je hier dan met een MM bemerkt dat de toslink beter gaat of?...

Zou het op prijs stellen als je dit wat kan verduidelijken .
De hamvraag voor mij blijft of jij ooit een perfect geconfigureerde Mac Mini via asynchroon USB/SPDIF converter hebt kunnen vergelijken met een Linn DS-SPDIF -DAC

Lightspeed

Tja, alles heeft zo zijn prijs.
Ook met de implementatie van een async-USB DAC geldt dat.
In principe zou dat beter moeten klinken omdat de optical-Toslink (sp/dif) van HTPC's en Mac's meer 'jitter' [daar heb j'm weer] in 't digitale signaal hebben.
Dat async gedeelte in diverse DAC's zit in een receiver-chip, veelal een XMOS of Tenor en die maken er weer een signaal van dat de DAC-chip kan omzetten.
Hoeveel werk en techniek en materiaal en merknaam er in/op/aan zit maakt uiteindelijk de prijs.
Welke dan weer 'beter' klinkt kan je alleen zelf bepalen met uitzoeken en proberen.

Zelf dacht ik ook... maar m'n Mac heeft al een digitale Toslink uitgang dus waarom dan USB gebruiken?
En wat ik zo hier&daar gelezen heb zal ik ook maar eens async-USB2 gaan uitproberen.

En die zijn er dan ook weer in 2 smaken, met een eigen voeding of gevoed via de USB-poort.   :confused: :wacko:
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

jobozo

Citaat van: Lightspeed op februari  9, 2012, 22:16:13

Ook met de implementatie van een async-USB DAC geldt dat.
In principe zou dat beter moeten klinken omdat de optical-Toslink (sp/dif) van HTPC's en Mac's meer 'jitter' [daar heb j'm weer] in 't digitale signaal hebben.

Dat de dig uitgangen van oa Macs jitteren is bekend, alhoewel men van de MM 2011 aangeeft de Toslink nu jittervrij schijnt te zijn.
De USB jitterd nog meer, zegt men, maar met een async USB converter wordt bv in het geval vd Vlink een jittervrij SpDIf signaal verkregen, wat aan een dac wordt aangeboden.
Dit is dan ook absoluut hoorbaar, bij mij iig, klinkt het via USB -Vlink flink veel beter dan Toslink->DAC.

Ik ga er van uit dat het SPDIF signaal van een DS als bv Linn ook jittervrij is.Aangeboden aan dezelfde DAC zou er dus geen door jitter veroorzaakt verschil moeten zijn.Zijn er wel verschillen dan zal dat een andere oorzaak moeten hebben.

Misschien dat dat anders ligt voor async. USB DACS, waarbij de async. conversie in de DAC plaatsvindt?

Garmtz geeft aan dat hij DACS beter heeft horen klonken over toslink dan over async. USB , als het gaat over de vergelijking MM-DS.
Ik ga er dan vanuit dat hij bedoelt dat de DS over de toslink speelt, de MM dan over de van async. USB , en als dan de laatste minder klinkt het aan de kwaliteit vd implementatie ligt.Niet aan de MM.
De MM kan ook beter klinken, maar als dat zo is, ligt dat weer aan de implementatie, niet aan de MM.
Dat kan ik dus niet volgen. Hopelijk legt Garmtz dat nog een keer uit.

Garmtz heeft eerder in dit topic (wel helder) uitgelegd hoe een Linn DS het dig .signaal anders bewerkt dan de MM-ITunes .
De Linn zou dit dus beter moeten doen in theorie, maar als het in de praktijk niet zo is, en een MM gelijkwaardig of zelfs beter kan klinken over een zelfde DAC, is dat voor mij iig reden te meer het bij de MM te houden.