pure music, itunes, airport express

Gestart door atie, mei 22, 2011, 13:59:02

Vorige topic - Volgende topic

atie

.

aMUSEd

Citaat van: atie op juni  4, 2011, 11:21:58
Nou, dat is het hem nou juist zoals ik net aangaf, ik weet dus juist niet wat ik mag verwachten.
Voorheen was het vrij eenvoudig:
na verloop van tijd, en afhankelijk ook van de spaarcenten etc, begon het weer eens te kriebelen,  en werd er weer eens weken uitgebreid beluisterd en gekeken waar er een upgrade in de set gewenst was, om vervolgens weer maanden te genieten.
Een CD speler, IL of versterker neem je echter zo mee , inpluggen, luisteren.
Nu echter ligt het iets anders:
je kan niet zomaar even een Macmini lenen, vervolgens nagaan wat beter klinkt, de eigen HD of een externe HD, WAV of lossless, ASUSB, of toslink, om dan vervolgens ook nog eens tegen een Linn Ds te vergelijken...Lijkt me niet te doen.

Dus blijf ik maar even bij hoe ik het nu doe, over een paar maanden, als het weer regent, maar weer eens verder kijken
Sommige zaken kan je ook op de mb testen.. Maar ok, het blijft een gedoe.
Ik geloof overigens niet dat een mbp erg anders zal klinken dan een macmini.

atie

.

danielo

Citaat van: atie op juni  8, 2011, 16:13:06
zou omschakeling van airport express naar een squeezebox touch enig nut hebben?

ik begrijp dat deze de datastroom als door garmtz uitgelegd is op dezelfde manier doet als de Linn?

daar ik over een Ipad beschik zou ik die als remote kunnen gebruiken, en naar ik begreep van de op MB opgeslagen iTunes bibliotheek, de vraag is of dit een

klankmatige verbetering tov de AAE kan gaan opleveren?

Uitgaande dat je de dacs van squeezebox gebruikt is het het zelfde anders zit je nog steeds vast aan een spdif stap. Of dit analoog of digitaal anders klinkt ? Heb mijn twijfels maar dit soort kasjes zijn niet duur en altijd leuk om mee te spelen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Citaat van: atie op juni  8, 2011, 21:45:25
Nee, ik gaf eerder aan dat ik de AAE via Toslink aan de MetrumNOS dac koppel, dat zou ik dan ook met de SBT willen overwegen.

In dit artikel http://www.hifi.nl/recensies/4165/Logitech-Squeezebox-Touch.html wordt aangeven dat :

"deze Squeezbox het meest interessant voor de audiofiel is, heeft te maken met de mogelijkheid om ook bestanden af te spelen met een sampefrequentie van 88.2 en 96 kHz (16 en 24 bits). Deze bestanden zijn via het draadloze netwerk of via Ethernet te benaderen doormiddel van de Squeezebox Server-software. Dit is op zichzelf al uniek voor een netwerkspeler in deze prijsklasse en dan ook nog eens zonder transcoding van de originele bestanden. Ze komen er dus bit voor bit weer hetzelfde uit."

Ik dacht dat dit hetzelfde betekent als wat Garmtz aangaf mbt het verschil tussen AAE en de Linn mbt het streamen op zich.
Als dat zo is zou dat terugvertaald moeten worden in een andere weergave mist over dezelfde DAC uiteraard .

Ahh sorry, ja als je content hebt in hogere bitrates en de sq-box laat dat prima door dan kan daar zeker winst zitten.

Daniel.

atie

.

atie

.

garmtz

Als je geen verschil hoort: gewoon blijven gebruiken wat je hebt! Ga er niet over inzitten waarom e.e.a. niet hoorbaar zou zijn.

Peerless Monster

Ik heb net dit verhaal zitten lezen, maar wat ik niet begrijp is hoe je AE hebt gekoppeld aan de MAC?
Ik stream wifi via AE al jaren en met veel plezier, maar heb nu ook een trial versie gedownload van pure music. Puur uit muziekale nieuwsgierigheid ;).
Kan je jouw keten van audio eens neerleggen in de volgende vorm?
Mac/iTunes - wifi - AE - analoge jack/tulip kabel - versterker...

Wordt het dan zoiets als:
Mac/iTunes - wifi - AE - digital/optical kabel - DAC - interlink - versterker

???

En om draadloos te streamen met pure Music van de MAC naar de Airport Express, moet je Airfoil gebruiken? Of heb je de airport Express dan in het netwerk gehangen?

Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Peerless Monster

Citaat van: atie op juli 19, 2011, 18:27:10
Ja , idd zoals je aangeeft:Mac/iTunes - wifi - AE - optical kabel - DAC - interlink - versterker, waarbij Itunes dan door Pure Music wordt vervangen, en daarvoor heb je Airfoil nodig.

De Airport Express hangt dan ook in het netwerk , via wifi, zoals je nu zelf al doet.

Zoals je veel leest geeft een externe dac tov de AE- analoge uitgang erg veel verbetering, dat zou je eerste kunnen overwegen voordat je PM-Airfoil aanschaft.Sterker nog:ik denk dat je de verbetering met PM niet , iig veel minder, waarneemt als je het bij de AE houdt.

Een dac als de MetrumNOS bv geeft een forse verbetering.

Groet

Ah thanks.

Itunes wordt natuurlijk niet vervangen ;). Het is een soort van schilletje eromheen. Zo ziet het er overigens ook uit...
Al met al heb je dus 3 programma's draaien en een AE en de computer aan staan en een losse DAC met bekabeling etc...
Niet helemaal een esthetische oplossing, maar wel iets wat ongelofelijk mooi kan klinken...
Heb ook naar het volgende gekeken: calyx 24/192
http://www.digitalaudioblog.com/2011/02/review-calyx-dac-24192.html

Beetje een look alike van de mac mini en die dan naast elkaar te zetten in het audio meubel...
Of gewoon een Linn...

De Metrum heeft wel een hele mooie recensie op moon!!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Peerless Monster

Citaat van: atie op juli 19, 2011, 21:12:23
Nou goed, wat PM precies doet weet ik niet daarom heb ik destijds ook deze vraag in de vorm van een topicje gestart, en er niet echt een verhelderend antwoord op gevonden,volgens mij neemt het wel degelijk "taken"over van iTunes, maar goed, het klinkt beter in de regel.

Wat er niet esthetisch aan is begrijp ik niet.

Ik heb het, de 3 progr., gewoon op de Macbook staan die naast me op de bank staat, de AE achter de installatie en dat gaat prima

Als ik de rest van je installatie zo zie, lijkt me een extra DACje niet overbodig,toch?, maar daar ben je al van op de hoogte zo te zien.
Als je al jaren streamt hoef je toch alleen maar een DACje neer te zetten voor een wereldgeluid?.

Ik heb afgelopen weekend zeer uitgebreid geluisterd naar de MB direkt via USB-V-link-DAC vs AE-DAC, en ben  weer tot de conclusie gekomen dat de AE wel degelijk erg goed kan klinken via de Metrum DAC; later blind getest , mn vrouw af en toe het schakelaartje om laten zetten, gaf ik zelfs tal van keren de voorkeur aan de AE-optisch.Voor mij het "bewijs" dat een goede dac dus ook goed ontjitterd.
Ik ga iig niet meer verder zoeken op dat terrein, ben tevreden zo.

PM is gewoon software dat de database in Itunes gebruikt om muziek te spelen... iTunes heeft zo wel meer van dat soort "rand" software. Ik heb bijv. tune up. Programmaatje dat de tags bij elkaar kan zoeken in verschillende databases. Maar het is wel een programma dat verdomt goed werkt heb ik gehoord.
Heb nu een aantal ripjes in AIFF en dan wil je toch af van dat FLAC of Apple lossless in iTunes...

Esthetisch bedoelde ik eigenlijk de DAC met extra bekabeling ed...

Een extra DACje? Hmmm ik heb nog een DCC speler die ik kan gebruiken als DAC.
Eens kijken of dat beter kan dan de AE...
Ik streamde tot voor kort voor de kwantiteit (lees radio en wat muziek om te leren kennen). Niet voor de kwaliteit.
Ik koop dan nog een CD zeg maar...

Tof dat je tevreden bent, maar je wil geloof ik snappen hoe het kan dat je geen verschillen hoort...
Heb nu een aantal "nieuwe" sets gehoord... Dus met streaming.
En ik moet zeggen dat op hoger niveau (high end), dit toch wel ontzettend mooi kan klinken...
maw je hebt wel een goeie set hebben om echt significante verschillen te horen... Idem met kabels.
Maar dan zijn ze ook overduidelijk.

garmtz

Er is werkelijk geen enkele reden waarom streamen niet zo goed of beter kan klinken dan CD. Sterker nog, goed gedaan biedt het absoluut technische voordelen t.o.v. het afspelen van een CD, afgezien nog van de 'handigheid'. Dat sommigen CD mooier vinden en anderen streaming, ligt niet zozeer aan de principes, maar wat met wat wordt vergeleken.

Peerless Monster

Citaat van: garmtz op juli 19, 2011, 21:31:13
Er is werkelijk geen enkele reden waarom streamen niet zo goed of beter kan klinken dan CD. Sterker nog, goed gedaan biedt het absoluut technische voordelen t.o.v. het afspelen van een CD, afgezien nog van de 'handigheid'. Dat sommigen CD mooier vinden en anderen streaming, ligt niet zozeer aan de principes, maar wat met wat wordt vergeleken.

Van wat ik de afgelopen paar maanden heb gehoord kan ik het niet anders eens zijn met Garmt.
Het is vaak ook zo dat de conservatievelingen (zoals ik ;D) niet echt open willen staan voor vernieuwing.
Maar ik moet daar heel erg van terug komen... Extra software op de MAC en een betere DAC en je gaat al een heel eind vooruit...

danielo

Citaat van: Peerless Monster op juli 19, 2011, 21:34:08
Van wat ik de afgelopen paar maanden heb gehoord kan ik het niet anders eens zijn met Garmt.
Het is vaak ook zo dat de conservatievelingen (zoals ik ;D) niet echt open willen staan voor vernieuwing.
Maar ik moet daar heel erg van terug komen... Extra software op de MAC en een betere DAC en je gaat al een heel eind vooruit...

Het is natuurlijk ook niet vreemd dat iets zonder bewegende delen en veel minder stroom eisen makkelijker stabiel te krijgen is (in concept) dan een plaatje te laten rondtollen met een vage manier om de bits eraf te krijgen. Je kan heel extreem gaan met alles in een geheugen en een accu als voeding etc etc voor de echte nerds allemaal makkelijker als alles digitaal is tot aan de dacs.

Daniel.

twani

Citaat van: danielo op juli 19, 2011, 21:57:39
dan een plaatje te laten rondtollen met een vage manier om de bits eraf te krijgen.

Daniel.
'
;D ;D'   

Peerless Monster

Citaat van: atie op juli 19, 2011, 22:03:19
Als je aan de ene kant twijfelt of het beter kan dan de AE, maar toch wel luistert naar de zg highend oplossingen, waar wil je dan naar toe??

Geen idee. Beter dan mijn CD-speler?
ALs het dan zover kan komen voor niet al te high end prijzen, dan wordt het interessant ... ;) toch? ;D

Peerless Monster

CiteerIk weet het niet, ik geloof dat ik je niet helemaal goed begrijp.

Hmmm ik kan het volgens mij niet beter uitleggen dan dat. Ik gebruik streaming voor kwantiteit tot nu toe.
Als het beter kan dan de Classe voor een niet te hoge prijs, dan wil ik best gaan switchen...
Dat wilde ik aangeven geloof ik.

Citeererst stel je een vraag over hoe ik dan de AE gebruik, want zelf doe je dat via de analoge uitgang van deze( die absoluut nergens naar klinkt is algemeen bekend)

Yep. Die nergens naar klinkt... ;D En ik draai er al jaaaaaaaaaaaaaaren mee.
Ik wil niet discussie daarover aan gaan, maar is het mogelijk om er naar te luisteren: ja hoor.
Ging het mij al die jaren om kwaliteit? Nee om kwantiteit (hierboven uitgelegd). Kwaliteit luister ik op de CD-speler.

Citeeren voor de hand liggend antwoord, nl een dac ertussen, waarvan je dan twijfelt of dit wel beter kan zijn dan de AE

Een DAC ertussen is een oplossing om een betere kwaliteit te verkrijgen. Ik twijfelde alleen aan de DAC van de DCC recorder als je mijn woorden terugleest.
Niet dat ik twijfel dat een goede DAC wel een flinke verbetering zou brengen ;)... Hahaha dat zou wat zijn. Ik ben de eerste waarbij een AE analoog beter klinkt dan de AE aangesloten op een een top DAC.

Citeerdan ineens weet je aan te geven dat als je AIFF hebt  gehoord je geen FLAC of Apple .Losless meer wilt...

Je mag het ook niet geloven ;)
Ik hoef niemand te overtuigen, het is mijn ervaring in top sets en en in de beter acoustisch aangepaste ruimten...
Dus waarom een minder formaat gebruiken in mijn set?
Dan ben ik ten minste klaar voor de toekomst... Dat is mijn idee achter het formaat...
Call it psycho ;)

CiteerEn dat verschil hoor je dan via de AE analoog?
Kan me dat niet voorstellen, maar goed.
Daar waar met losless rips streamen inmiddels gemeengoed is, er nagenoeg consensus heerst dat losless niet verschilt van AIFF/WAV, de AE zowiezo naar losless omzet etc.
Volgens deskundigen elders op dit forum is het weinig zinvol AIFF rips via de AE te streamen.
Dus?Vandaar.

Wat ik anders ervaar is dieptewerking en vloeiendheid.
En wie is deskundig op dit forum? Ik geloof nog altijd mijn oren.
Kan ook psycho zijn, omdat het mijn oren betreffen, maar goed ik heb ook wat testjes uitgevoerd met verschillende formaten. Tussen FLAC en Apple losless hoor ik totaal geen verschil.
Maar het kan ook komen, omdat mijn speakers wat transparanter zijn dan jouw maggies... Je mag mijn Acoustats wel eens beluisteren met de verschillende formaten ;). ;D ;D
Het is totaal onbelangrijk wat ik ervaar, want we hebben totaal verschillende sets. (ik heb 2 sets...). Zelfde als met anderen die wel of geen verschillen ervaren...
Vind ik ook totaal onbelangrijk. Het gaat erom dat ik het meeste fijne luister naar AIFF geripte tracks... ;D Ook al ben ik niet goed bij mijn hoofd om me druk te maken over dat soort kleine verschillen...

CiteerIk zelf ben er van overtuigd dat via een AE-DAC er zeer goede resultaten bereikt kunnen worden.Bij mij iig.

Dat staat buiten kijf. Dat zou ik ook nooit verwerpen, want dat heb ik nog niet ervaren. Vandaar ook mijn initiële vraag ;) hoe je dit hebt aangesloten?

CiteerEen goede DAC kan je CD speler doen vergeten.
Wat is een goede DAC?
Om de Classe voorbij te springen met zulke specificaties, moet je als DAC van goede huize komen (lekker net zo vaag ;D):
(THD + noise)           0.001% ref 1kHz
                                0.001% ref 10Hz – 20kHz
Signal to Noise ratio   >107dB (unweighted)
Channel Separation   124dB @ 1kHz
                                112dB 16Hz – 20kHz
Audio Sample rate   192 KHz

Spijkie

Interessant topic dit over Pure music, dat het iets doet heb ik begrepen en ook nog in positieve zin. Wel heb ik er 1 brandende vraag over:

Als je al een itunes bibliotheek met muziek hebt gevuld en je download PureMusic hoor je dan het verschil of moet je alles via PureMusic in Itunes rippen? Ik kwam dit niet zo tegen op de site en ik denk dat je eerst ript in itunes en dan puremusic download.

Wie o wie heeft hier het antwoord op?

Groeten,

Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Peerless Monster

Citaat van: Spijkie op juli 23, 2011, 17:21:41
Interessant topic dit over Pure music, dat het iets doet heb ik begrepen en ook nog in positieve zin. Wel heb ik er 1 brandende vraag over:

Als je al een itunes bibliotheek met muziek hebt gevuld en je download PureMusic hoor je dan het verschil of moet je alles via PureMusic in Itunes rippen? Ik kwam dit niet zo tegen op de site en ik denk dat je eerst ript in itunes en dan puremusic download.

Wie o wie heeft hier het antwoord op?

Groeten,

Spijkie

Rippen in XLD op de MAC, database in iTunes, pure music als plug in voor iTunes, makkelijker kan het niet ;)

Spijkie

super! bedankt Peerless Monster ( gaat nu zoeken wat XLD is  ;D )

aMUSEd

XLD gebruiken inderdaad. itunes ript niet met accurate rip, XLD wel.

Peerless Monster

Citaat van: Spijkie op juli 24, 2011, 09:26:14
super! bedankt Peerless Monster ( gaat nu zoeken wat XLD is  ;D )

Heb je het al gevonden? Mac en xld intypen en you are ready to go...
Er zijn ook nog wel andere, maar dit is degene die ik gebruik.

garmtz

XLD rips klinken schokkend veel beter dan iTunes rips ja. En met Pure Music kun je niet rippen, alleen afspelen. Als je al je CD's al hebt gerijpt in iTunes, gewoon opnieuw beginnen met XLD... ;)

Peerless Monster

Citaat van: garmtz op juli 24, 2011, 13:16:21
XLD rips klinken schokkend veel beter dan iTunes rips ja. En met Pure Music kun je niet rippen, alleen afspelen. Als je al je CD's al hebt gerijpt in iTunes, gewoon opnieuw beginnen met XLD... ;)

Yep ;).

Spijkie

XLD is gevonden en gedownload maar ik krijg het niet aan de praat, ik weet echt niet hoe het werkt  :-[. In ieder geval werkt het niet zoals itunes, cdtje erin en het programma xld vraagt wat er moet gebeuren. Ik las iets in de readme file om de cd naar het icoontje te slepen??? maar ik weet dan weer niet waar hij naar toe schrijft. Ik neem aan dat je ergens moet kunnen aangeven naar welke bibliotheek je wilt rippen en dat dit de itunes bibliotheek kan zijn.

Maargoed, voor het zover is moet ik eerst uberhaupt het programma kunnen starten. Ik kom alleen op het punt dat ik het programma download, uitpak en dan staat er een icoontje in mijn onderste balk ( ben ook beginnend mac gebruiker).

Ik kan niet dubbelklikken maar wel rechtermuisknop en open maar dan gebeurt er niks.

Deze week zal ik weer eens verder proberen.

groeten,
Spijkie