Help me kiezen. Nikon D90, D5100 of D7000

Gestart door Tube-freak, mei 12, 2011, 15:00:06

Vorige topic - Volgende topic

Ronin79

Hoe bevalt de D7000 ?

Zelf ben ik erover aan het nadenken om dit jaar een ander toestel te gaan kopen.
Thuis heeft mijn vriendin een oudere Konica en een wat nieuwere Sony HD Camera (waar ik ook foto's mee schiet).
Maar zelf heb ik in al geen jaren een camera meer (laatste was een kleine camera, met de oude foto casette).

Nu wou ik (voor mijzelf) goed beginnen, of laat ik het zo zeggen ... direct iets goeds kopen.
Waarom ? omdat ik niet tevreden ben met de kwaliteit die onze camera's geven. De Sony
HD Camera geeft nog de beste foto's, toe wel dit een film camera is. Dit is jammer, omdat we heel wat maken van
onze kleine dochter. Als de helft niet goed, onscherp of wazig is ... vind ik dat zonde.

Ik heb mij wel enig zins wat ingelezen wat reviews betreft. Nu heb ik deze topic ook een beetje gevolgd, en
vandaar dat de D7000 ook op mijn lijstje voorkomt. De anderen die op de lijst staan, zijn waarschijnlijk de Nikon D400, de D800 (ligt aan de prijzen), of
een Sony A77. De laatste 3 genoemde komen rond Augustus uit, en die zal ik qua reviews ook gaan volgen.

Graag een mening, dan wel hoe de D7000 bevalt.

Mijn andere vraag is; Je hebt ook de Nikon D5100, maar ik ben bang .. dat ik daar veel op moet inleveren tegenover een D7000.
Ook al heb ik bij lange na niet zoveel verstand van fotografie als jullie hebben, en zal ik misschien ook niet zoveel fotograferen, zoals jullie ... toch wil ik dit jaar wel iets goeds kopen.

Ik hoop niet dat ik met deze vraag je topic kaap, dat is niet de bedoeling.  ;)

daxie

Sillent.

Qua beeldkwaliteit is de 5100 identiek aan de 7000.
Verschil ligt hem voornamelijk in bediening. Bijkomende focuspunten bij de 7000 zijn een voordeel maar enkel als je dingen fotografeert waar dat nodig is.
Als je niet van plan bent van geavanceerdere fotografie te gaan doen is de D5100 een mooi compromis.
De ingebouwde beeldbewerkingsmogelijkheden, waaronder de auto hdr-functie, zorgen dat er voor de gemiddelde fotograaf minder nabewerking nodig is om iets speciaals te doen.
De D7000 is echt geen makkie om mee te werken als je nieuw bent.

W

Tube-freak

Hallo,

Ik ben het er niet mee eens dat de D7000 geen makkie is om mee te werken.  Het is mijn eerste DSLR.  Hij werkt prettig en makkelijk.

Waarom ik dan een D7000 heb gekocht t.o.v.  een D5100 is:
- D7000 heeft een grid in de viewfinder (handig voor rule of thirds compositie bepaling)  D5100 heeft dit niet
- D7000 heeft extra knoppen op de body (ISO, JPG/RAW quality, Whiteblance)  de D5100 heeft dit niet moet allemaal in het LCD menu geregeld worden.  Maar als de de - nieuwe AUTO ISO functie configureerd in de camera dan heb je die knoppen misschien ook niet echt nodig, aleen als je full manual stand wil werken dan moet je die knoppen wel hebben o.a. om de ISO stand te veranderen bijvoorbeeld.
- D7000 heeft een extra informatie LCD schermpje boven op de camera waar je makkelijk de Sluitertijden, lichtmeting, ISOwaardes en diafragmas en nog wat  dingen kan aflezen (focus stand enzo).  Ik gebruik dat schermpje eigenlijk bijna altijd
-  D7000 is wel heel kieskeurig wat lensen betreft omdat de sensor heel goed is.  je MOET er echt een redelijk goede lens op zetten voor optimaal resultaat.  Dat probleem zal je misschien ook bij een D5100 of D800 tegenkomen, Maar de D800 heeft wel een grotere sensor natuurlijk want dat zal een full frame camera zijn.

Ik had eerst een Canon G9 compact camera. De Nikon D7000 is makkelijker qua bediening.  Als je gewoon met de handleiding in je hand en de camera naast je de handleiding 1 a 2 keer goed doorleest dan heb je hem wel aardig onder de knie hoor.  

Ik gebruik gewoon de Full matrix lichtmeting stand en de single point auto focus.  Bij mij mislukken er ook nog wel eens fotos hoor.
Meestal zijn ze wel scherp maar dan is de compositie van de foto niet zo mooi bijvoorbeeld.

Hieronder wat voorbeelden van wat kan met een D7000 in de handen van een fotonoob.  Lensen die ik gebruikte voor de bloemen zijn Nikkor 35mm f1.8 vaste lens en een 70-300mm F4.5-f5.6 lens voor de dieren.  geen fotos waar je prijzen mee wint maar wel gewoon aardig resultaat vind ik zelf.  

Ik zou een zoveel mogelijk lichtsterke lens nemen wat mogelijk is binnen je budget.  Met de 70-300mm lens loop ik soms toch tegen lichtsterkte beperkingen aan, zoals van de week dat ik in een bos liep, het was ook nog eens bewolkt en een hert wilde fotograferen onder een aar bomen.  De foto lukt wel maar dan op bijvoorbeeld ISO800 of hoger en als het op ISO400 zou kunnen dan zou het nog mooier zijn natuurlijk of met snellere sluitertijden bijvoorbeeld.

Met de D7000 is de Continous stand ook wel handig met dieren fotos te maken.  Je maakt er dan 12 achter elkaar ofzo en de beste haal je dan eruit.
Is bijvoorbeeld handig als een vogel of eend met zijn vleugels slaat.  Staan er wel alleen gelijk 10 mensen je aan te staren als ze 12 keer die sluiter horen in 2 seconden (6 fotos per seconde in RAW is mogelijk met de D7000), dat vinden ze niet normaal meestal.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

daxie

Klopt allemaal wat je zegt.

Maar met al die knoppen trek je nog geen betere foto als je niet weet wat ze doen.

Vraag is of Silent daar 300 euro voor over heeft, voor knoppen die hij misschien niet zal gebruiken.
Iemand die in de Auto of P stand trekt heeft geen D7000 nodig. Die is veel beter af met een D5100.

Mensen beschouwen fotografie soms te veel als een technisch iets (ben ik ook schuldig aan), terwijl wat je trekt veel belangrijker is.
Soms moet je niet denken aan je instellingen, maar aan je beeld...

RonG

Citaat van: daxie op juli  8, 2011, 11:47:59
Iemand die in de Auto of P stand trekt heeft geen D7000 nodig. Die is veel beter af met een D5100.

Met een D5100 is dat ook zonde.

Tube-freak

Ik zei toch ook als je niet veel in volledig Manual mode werkt dan kan een D5100 ook.
Ik zou persoonlijk nog eerder een D90 kopen om de simpele reden dat deze een GRID in de viewfinder heeft (kan je ook uitzetten).

Is best wel essentieel om goede composities te kunnen maken vind ik zelf (rule of thirds).  De D5100 en D3100 hebben dit niet voor zover ik weet, in elk geval niet in de viewfinder.  Ik vind een viewfinder grid wel een essentiele beginners functie eerlijk gezegt.  Als je foto scherp is en de compositie gaat nergens over dan heb je er nog weinig aan.

En wellicht begin je nu nog in automatische mode maar wellicht dat je later ook manueel gaat schieten (en soms zal je wel moeten om een bepaald effect teweeg te brengen, express lange sluitertijden bijvoorbeeld of express iets underexposen).

Maar volledig manual mode is niet heel moeilijk hoor.  Het gaat allemaal om licht,  En de drie ingredienten die dat bepalen zijn sluitertijden en diafragma (en ISO maar die verander je minder snel dan de andere twee).  En als de en een teveel is dan heb je van het ander minder.  Een camera als de D7000 heeft een prima tool (balkje) in de viewfinder wanneer het goed belicht is.
of teveel belicht of te weinig en je kan dat met 2 draaiwieltjes op de camera aanpassen.  Sluiter tijden en diafragmas staan allemaal in de viewfinder dus je hoeft je camera niet eens van je oog weg te halen om alles aan te passen zoals jij het wil.

Echt geloof me IEDEREEN die een handleiding kan lezen en aan een scrollwieltje kan draaien kan in volledig manual mode werken met een D7000 en krijgt er mooie fotos uit.  Het kost alleen wat meer tijd, daarom werk ik meestal in Aperture mode in combinatie met auto iso/sluitertijden configuratie tool.  Ik denk dat ik met heel lichte objecten als witte vogels in de zon wel manual ga werken want dan heeft een D7000 de neiging tot overexposure.  Maar dat krijg je vanzelf wel in de gaten na een tijdje.

Interficior

Citaat van: Tube-freak op juli  8, 2011, 12:14:59

Maar volledig manual mode is niet heel moeilijk hoor.  Het gaat allemaal om licht,  En de drie ingredienten die dat bepalen zijn sluitertijden en diafragma (en ISO maar die verander je minder snel dan de andere twee).  En als de en een teveel is dan heb je van het ander minder.  Een camera als de D7000 heeft een prima tool (balkje) in de viewfinder wanneer het goed belicht is.
Vijf, wanneer je gaat flitsen. Dan wordt het opeens een stuk listiger!
Take it or lease it

Tube-freak

Ik flits eigenlijk nooit.  Buiten is het meestal niet nodig (tenzij je underexposed backgrounds wil krijgen) en binnen waar het de moeite waard is om fotos te maken (bijvoorbeeld musea, kerken etc..) mag je meestal niet flitsen.  Ik vind flitsen ook sowieso een vak apart,  als je met je standaard flits maar een beetje in het wilde weg fotos maakt dan zien de fotos er meestal niet uit.  Dan schiet ik nog liever op 1600ISO ofzo of lange sluitertijden als er geen mensen op hoeven.

Maar ook met een D7000 kan je automatische standen gebruiken.  Maar manual mode is niet moeilijk om onder de knie te krijgen.  Ik weet niet hoe dat met flitsers uit gaat pakken, maar zonder flitser is het niet moeilijk.  Ik gebruik hem zelf semi automatisch zoals ik het zelf noem.  Ik laat de ISO en sluitertijden door de camera bepalen in de door mijzelf gestelde grenzen.  Ik stel zelf alleen de aperture in.  Volledig manual mode heb ik ook wel eens gebruikt maar in de meeste gevallen is dat niet echt nodig.

AUTO iso stel ik opnieuw in afhankelijk van de gebruikte lens en de lichtomstandigheden.  Afhankelijk van het licht moet je soms sowieso ergens een compromis sluiten op ISO of sluitertijden, in elk geval met bewegende objecten als dieren in een bos, en zelfs in de dierentuin.

Ronin79

Thx voor de antwoorden en tips  :thumbs-up:

Ik was in mijn verhaaltje schijnbaar iets vergeten, waarom ik oa. de D7000 op het lijstje heb staan ..
de D7000 heeft een ingebouwde motor voor de lenzen. De D3100 en D5100 niet.

De meeste termen van fotografie moet ik nog onder de knie krijgen (maar dat zal ook wel in zo'n handleiding staan).
Het verhaaltje van de Iso, ken ik dan wel. De D7000, kan daar behoorlijk hoog in gaan, met vaak wat minder ruis op de foto,
dan sommige concurrenten. Dat vind ik ook niet geheel onbelangrijk.

@ Tube-Freak

Mooie foto's. Die foto van Bambi :P, ziet er al mooier uit ... dan de foto's die wij nu kunnen maken.
Niet dat onze toestellen slecht zijn, maar je mag het niet vergelijken met een moderne fotocamera, zoals
een Nikon of een willekeurige goede Canon.

CiteerIk ben het er niet mee eens dat de D7000 geen makkie is om mee te werken.  Het is mijn eerste DSLR.  Hij werkt prettig en makkelijk.

Ik ben blij dat te horen.

Want ik had gelezen, dat de D7000 niet heel erg makkelijk is. Zeker voor een beginner of leek.

In een review heb ik wel de menu opties in de D7000 zien zitten, en voor een leek ... zijn sommige functie / benamingen ook wat lastig te begrijpen.
Maar zoals jij al aangaf; als je een handleiding kan lezen ... kun je de D7000 ook aardig kunnen bedienen.
Lezen kan ik ... dus dat moet dan te doen zijn.  ;)

Afgezien van deze mooie camera, ben ik nog wel benieuwd wat de Nikon D400 en oa. de A77 van Sony gaan doen.
Ze schijnen rond of in Augustus uit te komen. Maar mochten ze te duur blijken, dan gaan ze ook van mijn shortlist af.
Dan blijven de D5100 en D7000 erop staan. Met een voorkeur voor de laatste.

Je had het ook over lenzen ... ik meen dat deze er bij Smits opzit (als een van de keuzes): 18-200mm VR II.
De D7000 camera is alleen erg lastig leverbaar, met lange levertijden. Maar dat zien we dan wel weer, als ik naar bijv.
Smits toe ga, om een mooie camera uit te zoeken. Al zal ik ze van te voren wel even mailen, voor een mooie korting  ;D

daxie

Ik snap niet dat iemand de D7000 wil kopen met een lens als de 18-200.
Koop dan toch een degelijke lens erop. Weggegooid geld voor zo'n body. Op een D3100, ok, maar niet op een sensor als die in de 5100/7000.

Als het dan toch zo eenvoudig is, waarom schrijft iemand als Tom Hogan er een aparte manual voor waar elke instelling apart beschreven wordt.
En waarom lees je in de forums zo veel berichten dat zelf ervaren fotografen wat tijd nodig hebben?

Iemand die nog de termen van fotografie moet leren heeft geen D7000 nodig. Meer nog, de hoeveelheid opties zal alleen maar frustrerend overkomen.
Ikzelf heb vrij veel ervaring met fototoestellen, en heb nu een D7000 waar ik een review moet voor schrijven. Ik vind het een schitterend toestel, maar zijn meerwaarde is er pas als je wat geavanceerder wilt gaan in fotografie.

Silent: koop een D5100 met een goeie lens voor hetzelfde budget. Neem je tijd om alle instellingen die daarop zitten te leren kennen, leer wat ze doen en trek veel foto's. Tegen dat je leert als een fotograaf kijken is de D7000 al aan vervanging toe en kan je dan je body upgraden.

Vergeet nooit de vuistregel: een lens heb je voor tientallen jaren, een body een paar jaar.

Tube-freak

Een goede lens is wel essentieel met een D7000.  Ik zou dan eerder voor een nikkor 16-85mm gaan ipv een 18-105mm kitlens.
Liever nog een lichtsterkere lens als je wil vasthouden aan lage ISO waardes bij weinig licht. D5100 heeft dezelfde sensor als de D7000 dus ook hier zou ik een goede lens nemen.

Ik heb een 35mm F1.8 vaste lens (170 euro) en een 70-300mm lens (350 euro).  geen extreem dure lensen maar wel redelijke kwaliteit maar het is wel weer een paar honderd euro op het budget.  De D7000 kan veel details vastleggen maar de lens moet dat ook kunnen met een goedkope zoom lens ga je teleurgesteld worden met een D7000.  Dan kan je beter een D90 ofzo kopen.

Ronin79

Yhx voor de tips  ;)

Ik mag aannemen dat de betere lenzen een motortje ingebouwd hebben ?

Ik heb wel gelezen dat de D7000 een eigen motor voor lenzen heeft ingebouwd .... maar zou dat een groot gemis zijn bij een D5100 ?

Verder ben ik (wellicht) van plan om de camera bij Smits (omdat ik ze goed ken) te kopen. Aangezien ik niet zoveel kijk heb op lenzen .. wat zou een mooie
koop wezen op de site van Smits:

http://www.smitsarnhem.nl/ws/index.php?cPath=3_39

Aan de ander kant ... ik kom niet graag in de winkels (tenzij het echt niet anders kan), ivm het geluid / muziek / drukte wat er is, daar kan ik echt niet (meer) tegen.
Welke internet site zou dan aan te raden zijn, om een mooi toestel te kopen. Dan wel welke combinatie is dan aan te raden ?
(toestel, lens, kaartjes, tas .. etc). Als dat niet echt aan te raden is, dan zal ik wel naar Smits moeten.  ;)  (maar een MM is uit ten boze, teveel herrie)

daxie

Motortje betekent dat je een lens moet hebben met ingebouwde motor.

Dat zijn ongeveer 90% van alle nieuwe lenzen, en zeker diegene waar jij naar kijkt...
Van Nikon zijn dat de AF-S-lenzen. Maar Nikon lenzen zijn niet per se beter dan niet-Nikon lenzen.

Als ik naar jou kijk zou ik voor volgende combi gaan, maar iedereen heeft een andere mening!

Nikon D5100 + Nikon 16-85 (alhoewel ik de Sigma 17-70 2.8-4.0 OS verkies) + Scandisk Extreme Pro kaartje

Is een leuke combi voor iemand die van fotografie niet zijn hoofdhobby maakt, maar wel erg mooie foto's wil trekken, toch een ruim bereik wil maar niet met 4 lenzen wil rondzeulen en toch een degelijke kwaliteit wil.
Voor wat meer telebereik kan je de Nikon 70-300 VRII toevoegen, of de Tamron 70-300 VC (die optisch een tikje beter is).

Tas en zo moet je toch in de winkel even bekijken hoor.

Mogelijke sites zijn:
fotokonijnenberg
studio73
cameranu
artencraft

Ronin79

@ Daxie

Thx. voor de uitleg  :thumbs-up:

Ik zal heb absoluut in beraad nemen. Wellicht heb je ook wel gelijk; voor een beginner is de D5100 de betere keuze.
Ik had alleen het idee dat ik een zo best mogelijke camera wou kopen, waar ik zo lang mogelijk en nagenoeg alles mee kon doen.
Maar; dan moet die wel goed te bedienen, dan wel te begrijpen zijn. Als de D7000 te hoog voor mij is, zeker als beginneling zijnde, in de moderne camera's.
Dan zul je inderdaad gelijk hebben.  ;)

Ik zal zo (als ik mijn dochter de luier heb verwisseld, en een toetje heb gegeven  ;) ), even op de sites gaan kijken, die jij noemde.
Ook de combinaties zie jij noemde zal ik even opzoeken.

CiteerTas en zo moet je toch in de winkel even bekijken hoor.

Daar was ik al een beetje bang voor.
Dan zal ik daarvoor toch naar Smits Arnhem toe moeten.

daxie

Of de D7000 te hoog gegrepen is voor jou hangt af van je ambitie en hoe veel je er mee bezig wil zijn.
Als je gewoon een camera wil waar je goede foto's wil mee trekken op reis, op uitstap, ... dan is de D5100 het meest geschikt.

Wil je van fotografie een hobby maken, dan is de D7000 geschikter.

Er is niks dat de D7000 kan dat de D5100 niet kan (op de ingebouwde focusmotor na).

Tube-freak

Voor tassen zou ik gewoon een Nikon rugtas kopen.  Mijne was 35 euro geloof ik is gewoon even goed als die dingen van 100 euro of duurder van andere merken.
Een D7000 heeft gewoon meer gebruikers gemak, 2 scolwieltjes en een extra display op de bovenkant van de camera bijvoorbeeld.  Ook ingebouwde viewfinder grid zit op een D7000, dat zit niet op een D5100.  Je moet dus vooral kijken wat jou de handigste camera lijkt in gebruikersgemak op beeld/foto kwaliteit scheelt het niets of nauwelijks.

Hier nog wat videos waar je wat aan hebt misschien:

Ronin79

Professioneel wil ik niet bezig gaan .. of het moet mij later zo bevallen, dan wel in verdiepen.
Maar zoals het er nu naar uitziet; veel foto's van onze kleine. Foto's voor forums etc.

Ik vind het wel belangrijk dat het toestel van heel dichtbij, goed scherp kan fotograferen.
Vooral als je macro foto's, ingezoomde foto's etc. wilt maken.
Daar baal ik het meeste van bij onze huidige toestellen, die foto's zijn dan niet scherp genoeg. Al kan ik dat de Sony HD camera niet echt aanrekenen,
het is immers een video camera, en geen uitgebreid foto toestel. Ook het rode ogen gedoe vind ik irritant. Ik ken de camera's aardig goed, maar ik krijg het niet weg.
Ook niet met die specifieke optie aan.

Verder heb ik wat zaken over verschillende filters gelezen. Bijvoorbeeld de UV en Polarisatie filter.
Je hebt aardig wat verschillende merken en prijs-klasses. Welke filters zijn eigenlijk goed ?

@ Tube-Freak

Thx.

Ik zal ze vanavond even bekijken (we eten straks onverwacht bij mijn schoonouders)  ;)
Alleen de eerste video doet het jammer genoeg niet.

Tube-freak

Rode ogen krijg je van flitsen, en met een DSLR kan je gewoon met 1600 ISO mooie fotos maken waardoor flitsen niet zo nodig is.  Ook zijn rode ogen makkelijk weg te halen met nabewerken. Als je macros wil maken heb je wel een aparte macro lens nodig.  Soms kan je ook een tussenring op je lens zetten waardoor
de lens verder van de camera komt en daardoor meer vergroot.  Die tussenringen zijn redelijk goedkoop want er zit geen glas in.

Ronin79

Dat is idd. een goede tip. Ik heb die tussen stukjes verleden week op een site zien staan. Deze vergroten tot 2x.

De rode ogen halen we meestal weg in photoshop. Ik weet alleen niet hoe dat programma werkt, maar dat lukt mij nog wel  ;)

Tube-freak

Er zijn genoeg photoshop tutorials om rode ogen te corrigeren.  Zoek deze op via google of op youtube.
Die dude met die afro zei dat je geen autoiso moet gebruiken maar het is raadzaam om je er wel eens in te verdiepen want het is een hele handige functie met veel controle (Waarschijnlijk heeft die afro dude zich er niet echt in verdiept).

Ronin79

Dat met de rode ogen lukt me wel in photoshop, maar vraag me niet hoe dat programma verder werkt (afgezien van een keer een simpel effectje toepassen)  ;)

Tube-freak

Photoshop is ook te ingewikkeld voor de meeste mensen hoor.  Ik gebruik gewoon Nikon CaptureNX software zitten niet al te veel opties op en is puur gericht op photos verbeteren. Die fotos die ik eerder had gepost heb ik alleen een blackpoint gezet (zeg maar een manier om de exposure goed te zetten) en een highpasssharpness filter meer heb ik er echt niet mee gedaan behalve dan natuurlijk verkleinen of croppen voor internet formaat, was enkele minuten werk.

Met photohop kan je misschien nog meer maar is voor de meeste mensen volgens mij echt niet nodig en heeft teveel opties.

Ronin79

Verleden week ben ik even met photoshop bezig geweest, voor een een horloge forum.
Je kon ontwerpen qua kleur insturen, voor een Forum Limited Edition.
Maar helaas kreeg ik het niet voor elkaar, zoals de meeste andere forum members dat wel lukte.
Op zich ook niet zo heel erg, maar het leek mij leuk.

Photoshop is in ieder geval niet een programma wat je zomaar in een korte tijd onder de knie kan krijgen.
Dat programma wat jij net vermelde lijkt mij dan wat makkelijker. Wellicht is dat een betere optie voor mij dan FS.  ;)

Tube-freak

Citaat van: daxie op juli  8, 2011, 15:38:02
Motortje betekent dat je een lens moet hebben met ingebouwde motor.

Motor in de body betekend dat je ook lensen ZONDER ingebouwde motor kan gebruiken en dat je dan nog steeds kan autofocussen zoals de Nikkor AF-D lensen.
Als je geen ingebouwde motor in de body hebt kan je die lensen ook nog steeds gebruiken alleen dan werkt de autofocus niet maar moet je met de hand focussen.

Nikon AF-S lensen werken op alle digitale Nikon DSLR cameras want die hebben een motortje in de lens zelf waardoor de autofocus goed werkt.

Ronin79

Dus als je bijvoorbeeld een D5100 koopt, die geen motortje heeft, zul je dus AF-S lenzen moeten kopen.

Hoe zit dat bij deze voorbeelden die genoemd werden:

* Nikon 70-300 VRII .. of de Tamron 70-300 VC
* Nikon 16-85 of de Sigma 17-70 2.8-4.0 OS

Deze bovengenoemde noemde Daxie, enkele posts geleden op.

Daarnaast .... hoe goed is de bouwkwaliteit van de D5100, tegenover de D7000.
Maar ook de grote / zwaarte van de camera's is niet geheel onbelangrijk.