Perfect opgenomen muziek (cd/sacd/lp/hr of dl)! Tips welkom!!

Gestart door TopGun2010, mei 10, 2011, 20:56:15

Vorige topic - Volgende topic

Pjotr27

Woensdag binnen gekregen:

Mercedes Sosa Misa Criolla, prachtige opname!
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

neverywhere

Goed klinkend en een puik stukje muziek...vreemde muziek maar wel puik!

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Nahpets

Citaat van: BernHardN op juni  3, 2011, 11:44:28
Trouwens "Ray of light" van Madonna klinkt ook wel goed.

En maakt, net als de Immaculate Collection, gebruik van Q-sound.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

TopGun2010

Even opgezocht op Wikipedia:

Q-Sound is een merknaam die gebruikmaakt van binaurale stereotechnieken. Bij deze technieken houdt men rekening met de Head-Related-Transfer-Function (HRTF). Dit is een tabel die de overdracht van het omgevingsgeluid op het gehoorkanaal omschrijft. Men lokaliseert geluid door looptijd- en intensiteitverschillen. Deze verschillen ontstaan tussen de oren, veroorzaakt door het hoofd. Men lokaliseert tevens door verschillen in frequentierespons, veroorzaakt door de oorschelp. Dit alles in een tabel over geluidsbeeld van 360 graden, ook wel azimut genoemd. Deze gegevens zijn onder andere verzameld met behulp van een kunstkop en worden zodanig geïmplementeerd dat bij afluisteren over een koptelefoon een geluidsbron rondom de luisteraar kan worden geplaatst.

Met name in de videospellenindustrie wordt gebruikgemaakt van Q-sound. Maar ook muziekproducties zoals onder andere Madonna's eerste greatest hits album, The Immaculate Collection en Ray of Light maakte gebruik van deze technologie.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Nahpets

Beroemdste (evt beruchtste) voorbeeld van Q-sound is Amused to death van Roger Waters.
I love everybody!
some I love to avoid,

Richi

De CD Philharmonics van Agnes Obel vond ik niet echt goed opgenomen. Vrij luid en daardoor minder dynamisch en veel slis klanken rond haar stem. Live klonk ze trouwens echt geweldig vorige week in Nijmegen.  :headbanging:

Een CD die ik wel heel fraai opgenomen vind (zeker voor een live CD) is Accoustic Live van Nils Lofgren.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Nahpets

I love everybody!
some I love to avoid,

AbZ

Citaat van: Nahpets op juni  4, 2011, 18:25:12
Arne Domnerus - Antiphone Blues
:headbanging:   die kwam laatst in een bezoekje bij Ruud ook nog ter sprake.  Jouw exemplaar ligt nu bij een vriend van mij in NY (musicus en geluidsman bij een bekende concert venue).  Heb uiteraard wel een copietje gehouden.

Nahpets

Ruud H te A?

Die CD maakt kilometers. Ik kan alleen maar zeggen dat het wmb alleen maar positief is als er mensen kennismaken met Arne (en zeker dit album of Evergeens fra kanaan, veel liever als Jazz at the pawnshop).
I love everybody!
some I love to avoid,

Nahpets

Kwartje is net gevallen.....de VPI van Ruud-. :D

Overigens zijn beide albuns van Arne Domnerus (Antiphone Blues en Evergreens fra kanaan) juweeltjes op vinyl. Alleen Antiphone Blues is lastig aan te komen en Evergreens zo ongeveer onmogelijk.

Ik heb ze beide op vinyl.  :D

Maar ik heb geen draaitafel meer.

I love everybody!
some I love to avoid,

AbZ

Citaat van: Nahpets op juni  4, 2011, 20:53:51
Ruud H te A?

Die CD maakt kilometers. Ik kan alleen maar zeggen dat het wmb alleen maar positief is als er mensen kennismaken met Arne (en zeker dit album of Evergeens fra kanaan, veel liever als Jazz at the pawnshop).
Ja, ben laatst zsm naar R te A geweest.  Nu even overdenken. 
Hij kon z'n Domnérus niet vinden.  Dat krijg je als je teveel muziek hebt  :crazy:

Nieuwe eigenaar vd CD vond 'm ook erg goed en dat zegt wat.  Hij hoort veel...
en kan zijn logé's tot 4 uur 's nachts wakker houden met verhalen over zijn microfooncollectie  :dozingoff:

p.s. Ik wil je wel van die LP's af helpen hoor  :notify:

AbZ

Citaat van: Nahpets op juni  4, 2011, 21:03:24Maar ik heb geen draaitafel meer.
Had je niet laatst nog een Rega?  en weer weggedaan?  of was dat een dubbelganger op mp?

Nahpets

Rega P25. Was me te lief. Geen dubbelganger dus.

Ik moet/wil nog zo'n 600 lp's verkopen, maar er is een handjevol (letterlijk max 5) die niet weg gaan om de eenvoudige reden dat mocht ik ooit terugkomen op mijn beslissing vwb vinyl ik niet meer aan die albums kan komen (en de 2e hands waarde evengoed nu niet giga is).
I love everybody!
some I love to avoid,

Pjotr27

Citaat van: Nahpets op juni  4, 2011, 21:20:56
Rega P25. Was me te lief. Geen dubbelganger dus.

Ik moet/wil nog zo'n 600 lp's verkopen, maar er is een handjevol (letterlijk max 5) die niet weg gaan om de eenvoudige reden dat mocht ik ooit terugkomen op mijn beslissing vwb vinyl ik niet meer aan die albums kan komen (en de 2e hands waarde evengoed nu niet giga is).

Tja houd ze nog maar even, je wilt niet weten hoeveel nieuwe modellen platenspelers er de komende maanden uitkomen...
In Munchen op de  Highend viel me dat wel heel erg op....
En terugkopen lijkt me veel duurder als wat je er tweedehands voor krijgt...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

TopGun2010

Heb je met nieuwe platen, waarbij de master digitaal is, ook voordeel t.o.v. een cd? Bij oude analoge opnames kan ik dat begrijpen, bij nieuwe uitgaven waarbij de master volledig digitaal is kun je volgens mij nooit een beter geluid krijgen met een lp? Ik hoor graag hoe anderen hier over denken!!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

Pjotr27

Citaat van: TopGun2010 op juni  5, 2011, 20:08:06
Heb je met nieuwe platen, waarbij de master digitaal is, ook voordeel t.o.v. een cd? Bij oude analoge opnames kan ik dat begrijpen, bij nieuwe uitgaven waarbij de master volledig digitaal is kun je volgens mij nooit een beter geluid krijgen met een lp? Ik hoor graag hoe anderen hier over denken!!

Persoonlijk ervaring bij vrienden ( ik heb (nog) geen platenspeler) wint de lp het altijd van de cd, gewoon beter medium.
Er gaat vaak teveel mis in de slag van master naar cd persing...
Maar je praat dan niet over technische specs dan wint de cd het makkelijk. Alleen een lp klinkt gewoon veel makkelijker minder hard prettiger voor de oren.... ;)
En niet met zoveel compressie wat op heel veel cd`s zit, opnames  dik overstuurd...

AbZ

Citaat van: TopGun2010 op juni  5, 2011, 20:08:06
Centrale Verwarming is in veel opzichten idd beter dan een open haard  ;)
(en toch...   :music: )

Nahpets

Klopt. Technisch gezien is digitaal op eigenlijk alle fronten superieur aan analoog, en met een behoorlijke marge. En toch, en toch kan analoog verschrikkelijk lekker en los klinken. Met nadruk op het woordje 'kan', want er zijn ontzetten veel variabelen die enorm fout kunnen gaan.
I love everybody!
some I love to avoid,

morca

Ik vind persoonlijk DVDA 96 of 192 geweldig klinken,maar luister laatste tijd ook veel vinyl ingelezen op 96 of 192.
Dit klinkt toch wel echt geweldig hoor,echt net of je een plaatje aan het draaien bent,maar dan met en de Muziekbox al je plaatje,s ter beschikking met je ab :D
Best makkelijk en erg prittig om naar te luisteren

TopGun2010

Ik snap dat analoge opnamen goed klinken op lp, wat ik niet snap is dat een digitale master op een analoge lp ineens beter gaat klinken.......... Volgens mij is dit onmogelijk, een lp zou eigenlijk in het geheel analoog moeten worden opgenomen, dan heb je het voordeel dat het geheel "zachter" klinkt. Wellicht maar eens zelf proberen............

Ejorne

Citaat van: TopGun2010 op juni  6, 2011, 07:26:24
een lp zou eigenlijk in het geheel analoog moeten worden opgenomen, dan heb je het voordeel dat het geheel "zachter" klinkt. Wellicht maar eens zelf proberen............

Je gaat zelf maar even een plaat persen met een analoog voortraject en een plaat persen met een digitaal voortraject?

AbZ

Citaat van: TopGun2010 op juni  6, 2011, 07:26:24Volgens mij is dit onmogelijk
Het is toch niet onvoorstelbaar dat je thuis geen betere DAC hebt dan voor die LP werd gebruikt?

BernHardN

ik denk dat we het beter even bij de goede opnames kunnen houden en niet weer een topic laten overstromen over waar het fout gaat en wat is beter of welke DAC.......

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Miracle.

Net deze weer eens beluisterd:

Linkin Park - Hybrid Theorie

Heeft absoluut niets te maken met "audiofiele" muziek, is knalhard, maar wat een dynamiek (wie beweerd dat rock/metal geen dynamiek heeft: Deze beluisteren!)
Hoe ver ik de Tri-Vista ook open schroef, vervorming is er niet te bespeuren.
De ruimte gaat met de volumeknop op de helft (+/- 300 watt = gemeten 62 tot 112Db op de luisterplaats = 50Db dynamiek) al behoorlijk mee staan resoneren, maar uit de speakers is geen vervorming te bespeuren. :o
Gegarandeerd dat de buren hun bord eten vast zaten te houden. :D

Nu toch maar weer wat rustigers opgezet:

Sarah McLachlan - Surfacing

Wat een stem en wat een beheersing van een vleugel heeft dat mensch. :o :o :wub:
Ook de begeleidende band is werkelijk niets op aan te merken, zowel live als in de studio, waar dit album is opgenomen.

Bij deze opnames zijn geen trucs uitgehaald om de boel op te poetsen, maar is iedere resonantie van de instrumenten en ruimte waar het opgenomen is goed te horen. Zelfs wanneer ze soms vergeet te slikken, waardoor te veel aan speeksel in de mond ontstaat, is dat goed hoorbaar.
Een CD waarbij je echt het idee hebt dat je bij de opname aanwezig bent.

Ik heb haar meerdere keren live gehoord, waarvan 3 keer zonder versterking in een kleine zaal, en kan echt zeggen dat deze opname dat héél dicht benaderd.

Mvg. Miracle.

Miracle.

Nog één stevige, om het af te leren voor de aankomende 2 weken (ben even op vakantie, en beluister daar enkel nog live muziek (jazz + reggae):

Marilyn Manson - The golden age of grotesque

Ik heb hiervan de CD + DVD "Doppelherz".

Niet alles van deze geniale gek is even goed opgenomen (en op schijf gezet). Het meeste zelfs niet, maar is veel te hard, vervormd en/of ronduit slecht.
Deze CD + DVD zijn werkelijk fenomenaal, en nodigen uit om het snoeihard te zetten.

Je moet ervan houden, en ik kan me voorstellen dat velen het een verschrikking vinden, maar als je zijn muziek kan waarderen is dit één van de beste opnames van hem.

Mvg. Miracle.