Nieuw te ontwerpen HT

Gestart door MVG, april 13, 2011, 20:56:35

Vorige topic - Volgende topic

MVG

Beste medeforummers,

na een jaar van rondhangen hier op het forum, en voorzichtige plannen voor een slaapkamer HT, (welke overigens weer van de baan zijn)
kan ik uit vreugde mede delen dat mijn vriendin en ik, onverwachts, een mooie starterswoning hebben gekocht!  :pompom:

Altijd gedacht wanneer t moment daar zou zijn, een mooie huiskamer HT te gaan opbouwen. Na t doordringen van het feit dat het huis toch écht van ons is, en dan vooral de situatie dat er 3 slaapkamers inzitten waarvan er eigenlijk maar 1 gebruikt gaat worden... affijn jullie zullen al voelen waar dit naartoe gaat..

Dus ineens t idee: dedicated!!!   O0 Ik heb zelf al fronts en surrounds en ook de centre is inmiddels in bezet (kef q.2 serie, al wat ouder maar een super geluid)
Waarom de huiskamer geen huiskamer laten, en dus ook de WAF hoog houden en daarmee rust in het interieur ipv ''alles vol speakers''.

Leuke bijkomstigheid is dat door dedicated ook de akkoestiek meteen van begin af aan goed aangepakt kan gaan worden. Iets wat in de huiskamer, ook door de vorm, nooit ideaal zou zijn.

Mijn vraag is, welke kamer hiervoor te kiezen?
1 283 cm * 475 cm
2 283 cm * 370 cm
3 259 cm * 350 cm

Optie 3 valt af denk ik, daar deze met een breedte van 2.59m gewoonweg te smal is.
Nu hoeven wij geen van beiden persé de grootste kamer als slaapkamer. Dus wat is voor een dedicated ht in dit geval t meeste ideaal.

Is in kamer 2 een leuke ht te verezenlijken, of is het toch het beste om dan meteen de grooteste kamer (1) te kiezen.

De eerste stappen zijn uiteraard het betrekken van het huis, en zorgen dat we alles op orde krijgen. Is dit helemaal rond dan mag ik van mijn vriendin m'n gangen gaan met dit project. Zal nog enige tijd duren, echter wil ik bij t betrekken van het huis de zaken die verbouwd moeten worden meteen aanpakken en zal dus in 1 van de kamers het 'kamer in kamer principe' uit gaan voeren als eerste stap. Het sparen voor de hardware komt dan wel.

Graag jullie mening hierover :)

Eric Desart

Citaat van: MVG op april 13, 2011, 20:56:35
Mijn vraag is, welke kamer hiervoor te kiezen?
1 283 cm * 475 cm
2 283 cm * 370 cm
3 259 cm * 350 cm

Optie 3 valt af denk ik, daar deze met een breedte van 2.59m gewoonweg te smal is.
Nu hoeven wij geen van beiden persé de grootste kamer als slaapkamer. Dus wat is voor een dedicated ht in dit geval t meeste ideaal.

Is in kamer 2 een leuke ht te verezenlijken, of is het toch het beste om dan meteen de grooteste kamer (1) te kiezen.

:D Ja ......

Je kan hier mooie berekeningen op los laten uitgaande dat dit akoestische begrenzingen zijn, maar dat volume (en vooral lengte) laat zo reeds toe om een van die kopse kanten voor een serieuze bastrap te gebruiken waardoor het geen (of amper een) akoestische begrenzing meer is.

En verder praat je over kamer in kamer, wat ook behoorlijk wat ruimte - lengte, breedte EN hoogte - en toegevoegde massa kan betekenen.

PS:  ;D Al eens gemerkt dat mensen standaard in 2 eerder dan 3 dimensies praten? Geluid is een 3-dimensionaal verschijnsel, en vaak is de hoogte een beperkende factor, zeker als je in de richting van een kamer in kamer denkt + het potentieel gebruik van het plafond voor akoestische dingen.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

hoekie

Hoi,

Succes alvast met de voorbereiding en de verbouwing!
Maar mijn HT (dedicated) is op het smalste stuk 2,50 cm en daar staat een bank tussen.
Ok het is niet super ruim, maar met z'n 2'en makkelijk te doen.

Gr. Hoekie

(zie mijn ht topic "the garage" )

MVG

Alvast bedankt voor uw reacties!  ;D

Citaat van: Eric Desart op april 14, 2011, 11:45:09
:D Ja ......

Je kan hier mooie berekeningen op los laten uitgaande dat dit akoestische begrenzingen zijn, maar dat volume (en vooral lengte) laat zo reeds toe om een van die kopse kanten voor een serieuze bastrap te gebruiken waardoor het geen (of amper een) akoestische begrenzing meer is.

En verder praat je over kamer in kamer, wat ook behoorlijk wat ruimte - lengte, breedte EN hoogte - en toegevoegde massa kan betekenen.

PS:  ;D Al eens gemerkt dat mensen standaard in 2 eerder dan 3 dimensies praten? Geluid is een 3-dimensionaal verschijnsel, en vaak is de hoogte een beperkende factor, zeker als je in de richting van een kamer in kamer denkt + het potentieel gebruik van het plafond voor akoestische dingen.
..........ja hier had ik inderdaad nog niet helemaal rekening mee gehouden  ;D

Eerst de kamer in kamer, dan de akoestische dingen ;) Maar wel een goede om mee te nemen!

Citaat van: hoekie op april 14, 2011, 11:51:08
Hoi,

Succes alvast met de voorbereiding en de verbouwing!
Maar mijn HT (dedicated) is op het smalste stuk 2,50 cm en daar staat een bank tussen.
Ok het is niet super ruim, maar met z'n 2'en makkelijk te doen.

Dank u! Ik heb vandaag floorplanner.com ontdekt, eens kijken wat we in een kleinere kamer kunnen bereiken. En de HT is ook bedoeld voor ons 2, afhankelijk van wat mijn vriendin wil zal ik gaan kiezen tussen groter of juist kleiner.
Ik zal je topic eens gaan bekijken!

Gr. MVG

henkt1

Hallo,

Mooie plannen. Maar is het een tussenwoning of 2 onder 1 kap? Oftewel; hou wel rekening met geluidsoverlast naar de buren. Zeker als je naast de babykamer van je buren een ht bouwt  :lookaround:

succes!

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

MVG

Hoi,

goed dat je me erop wijst.
Citaat van: henkt1 op april 14, 2011, 13:35:53

Maar is het een tussenwoning of 2 onder 1 kap? Oftewel; hou wel rekening met geluidsoverlast naar de buren.

Dit had ik er even bij moeten vermelden: Het is een tussenwoning, en de muren zijn niet al de dik. (helaas, zou me een hoop verbouwkosten besparen)

Want het is juist de reden dat ik het ''kamer in kamer'' principe wil gaan toepassen:  Dus vandaar de kamer in kamer met ertussen goede isolatie, en ben er ook achter dat ik het beste een zwevende vloer erin kan maken.

Al vraag ik me wel af in hoeverre ik een écht geluiddichte kamer moet maken, maar is simpel te testen door in de kale kamer het geluid flink aan te zetten en bij de buren gaan luisteren.

Bedankt voor het meedenken!

Eric Desart

Citaat van: MVG op april 14, 2011, 15:39:09
Dit had ik er even bij moeten vermelden: Het is een tussenwoning, en de muren zijn niet al de dik. (helaas, zou me een hoop verbouwkosten besparen)
Want het is juist de reden dat ik het ''kamer in kamer'' principe wil gaan toepassen:  Dus vandaar de kamer in kamer met ertussen goede isolatie, en ben er ook achter dat ik het beste een zwevende vloer erin kan maken.

Al vraag ik me wel af in hoeverre ik een écht geluiddichte kamer moet maken, maar is simpel te testen door in de kale kamer het geluid flink aan te zetten en bij de buren gaan luisteren.

Lees het sticky topic maar even bovenaan het forum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24812.0
Isoleren is techniek. Die goede isolatie is gewoon glas-of rotswol (of vergelijkbaar). En je bent behoorlijk wat binnenhoogte kwijt.  :sigh: Dus nuttig dat je die beschikbare hoogte eens zou verklappen ....

En de Nederlandse regelgeving is vaag (subjectief: wat is onredelijke hinder?) voor particulieren, maar bij klachten (die tot voor rechter komen) wordt teruggegrepen naar de regeltjes voor de Horeca, en die behoren tot de strengste denkbaar.
En wat is: "het geluid flink aanzeten"? In dat geval kom je toe met een flinke isolatie. Vraag: wat betekent "flink"?
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.

MVG

Citaat van: Eric Desart op april 14, 2011, 18:33:10
Lees het sticky topic maar even bovenaan het forum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24812.0
Isoleren is techniek. Die goede isolatie is gewoon glas-of rotswol (of vergelijkbaar). En je bent behoorlijk wat binnenhoogte kwijt.  :sigh: Dus nuttig dat je die beschikbare hoogte eens zou verklappen ....

En de Nederlandse regelgeving is vaag (subjectief: wat is onredelijke hinder?) voor particulieren, maar bij klachten (die tot voor rechter komen) wordt teruggegrepen naar de regeltjes voor de Horeca, en die behoren tot de strengste denkbaar.
En wat is: "het geluid flink aanzeten"? In dat geval kom je toe met een flinke isolatie. Vraag: wat betekent "flink"?

Thanx voor het wijzen op het topic, al had ik deze alvast gelezen voor het openen van dit topic  ;D
Ik ben nog maar 1 keer in het huis wezen kijken, aanstaande dinsdag ga ik weer en zal ik de rolmaat eens meenemen en zaken opmeten zodat ik ook hier iets duidelijker kan zijn..

En met het geluid flink aanzetten...tja dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Laat ik t zo zeggen, ik wil graag film gaan kijken op referentie niveau. Maar misschien voldoet flinke isolatie ook wel, zou een hoop schelen t.o.v een kamer in kamer. Eerst maar eens testen dan in een ''kale'' kamer.

Bedankt voor de input. Ik zal aankomende dinsdag eens wat foto's maken en hier plaatsen, alsook een gedetailleerde bouwtekeing zien te bekomen en plaatsen.

Eric Desart

Citaat van: MVG op april 15, 2011, 13:44:44
En met het geluid flink aanzetten...tja dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Laat ik t zo zeggen, ik wil graag film gaan kijken op referentie niveau. Maar misschien voldoet flinke isolatie ook wel, zou een hoop schelen t.o.v een kamer in kamer. Eerst maar eens testen dan in een ''kale'' kamer.

::) Even glimlachen .... En wat is een referentieniveau?

Gewoon even een paar losse ideeën (dit zijn deels ruwe vuistregeltjes).

Tijdens mixing en Mastering zijn niveaus van 80 tot 90 dB standaard, waarbij 80 relatief stil is en 90 luid (soms luistert men ook stiller om bepaalde details te beoordelen).
Om niveaus tijdens live concerten en disco's te beoordelen moet je in de richting van >= 90 dB denken. Dat zijn de niveaus waarbij door het laag het lichaam adrenaline begint aan te maken en ook mee oorzaak van de kick die men krijgt bij live concerten en in disco's.

Een gemiddelde woning met een massieve scheidingsmuur van 25 à 30 cm dik wordt door flanking ongeveer beperkt tot 50 à 52 dB (waarde bij 500 Hz met een ca dB(A) distributie). Woningen met een lichtere scheidingswand halen dit niet.

Conclusie: iemand met een HT (zonder aangepaste bijkomende isolatie) met een serieuze subwoofer die dol is op flinke muziek in een rustige of residentiële wijk overschrijdt in 90 à 95% van de gevallen de Nederlandse regelgeving voor elektronisch versterkte muziek in de Horeca.
Typisch (maar minstens deels niet alleen) voor Nederland is ook dat op muziek (indien herkenbaar als dusdanig) een extra straffactor van 10 dB op zit. Dat wil dus zeggen dat muziek 10 dB zwaarder beoordeeld wordt dan bijvoorbeeld verkeerslawaai. De reden hiervoor is ondermeer de combinatie van impulsvormig en tonaal karakter.

Als ik zeg 50 à 52 dB beperkt door flanking betekent dat ook dat met het isoleren van de scheidingswand alleen het resultaat beperkt blijft omdat op dit isolatieniveau alle andere wanden inclusief vloer en plafond (zowel aan zend als ontvangstzijde) beginnen mee te spelen.

Als je woning dus niet gebouwd is met een ankerloze spouwmuur als woningscheidende wand en je HT ligt gekoppeld aan belangrijke leefruimte van een buur dat de kans dat je in orde bent behoorlijk klein is.

De dankbare vluchtweg die bestaat is het feit dat via APV's (gemeentelijke reglementering) in functie van particulieren veel vagere begrippen gebruikt worden. Een buur die echter handig is, zich bewust van zijn rechten en doorgaat met dergelijke klachten tot bij de rechter, zal gewoonlijk getoetst worden aan de wel exact gedefinieerde immissienormen geldend voor de Horeca en elektronisch versterkte muziek, omdat een rechter nu eenmaal (terecht) de behoefte heeft om dergelijke subjectieve klachten te objectiveren.
En bij blijvende onwil van de veroorzaker kan dit uiteindelijk leiden tot beslaglegging op de apparatuur.

Uit een onderzoek van studiebureel Peutz: http://tinyurl.com/3r8x4eq
Toegelaten niveaus in geluidsgevoelige aanpandige gebouwen (uit het activiteitenbesluit)
Van 07 tot 19 uur: 35 dB(A)
Van 19 tot 23 uur: 30 dB(A)
Van 23 tot 07 uur: 25 dB(A)
Vanwege de herkenbaarheid van muziek dient een toeslag van 10 dB(A) te worden toegepast, alvorens de geluidsniveaus worden getoetst aan deze grenswaarden.
Vertaald betekent dit dat de respectievelijke niveaus van 35 dB(A), 30 dB(A) en 25 dB(A) dienen geïnterpreteerd te worden als 25 dB(A), 20 dB(A) en 15 dB(A) wat verder vertaald en rekening houdend met het maskerend effect van het achtergrondniveau gedurende deze uren (dag, avond en nacht) dat muziekgeluid praktisch (zo goed als) onhoorbaar moet zijn. Eigenlijk is het idee achter deze regelgeving dat elektronisch versterkte muziek, in zover bestaand, moet verdwijnen in, of gemaskeerd worden door het heersende omgevingsachtergrondniveau.

Ter info:
In België is nu een strijd aan de gang om live concertniveaus (+ alle andere publieke muziekevenementen) te beperken tot 103 dB(A) als voortschrijdend GEMIDDELDE over 15' (dus geen piekniveaus). Dit komt vanuit de muziekwereld zelf. De politiek en medische wereld vindt dit niveau te hoog in functie van het gehoor. Mogelijk resulteert dit ooit in een nationale of gewestelijke regelgeving.

Uit: http://www.provant.be/binaries/VerdOORie1%20%282%29_tcm7-42522.pdf
CiteerGELUID IN CINEMA'S KAN GEHOOR SCHADEN
Het geluid in filmzalen is zo luid dat het permanente gehoorschade kan veroorzaken. Dat besluit televisiezender VTM op basis van een eigen onderzoek in tien bioscoopzalen. Een film mag in Vlaanderen de 90 decibel niet overschrijden, maar geen enkele van de tien cinema's voldeed daaraan. Bij de vertoning van de film 'Lord of the Rings' werd zelfs 103 decibels opgetekend, dat is meer dan een straaljager die op lage hoogte overvliegt. Als de huidige Vlaamse norm 90 decibel blijft, dan zal de huidige generatie 15% meer slechthorenden tellen, waarschuwt VTM. Tot overmaat van ramp is niet duidelijk wie bevoegd is voor de controle in de bioscoopzalen. Zowel het federale Ministerie van Volksgezondheid als het Vlaamse ministerie van Milieu schuiven de bevoegdheid van zich af.
Metro, 04/07/04

Uit: http://muziekmuseum.skynetblogs.be/archive/2010/11/25/vlaamse-filmzalen-geluid-te-hard.html
CiteerVlaamse filmzalen, geluid te hard?

Het geluid van films overtreft in sommige bioscopen de aanvaardbare geluidsnormen. Dat blijkt uit metingen van het VLATI (Vlaamse vereniging tinnitus en hyperacusis) en het Radio 1-programma "Peeters & Pichal". Tijdens de film "Inception" waren er pieken tot 118 decibel.

Edit: wat tekst bijgevoegd ter vervollediging...
Vriendelijke groeten
Eric Desart

Eric Desart

Had vanmorgen tekst uit voorgaande post wat uitgebreid met een aantal meer exacte getallen en richtwaarden.
Vriendelijke groeten
Eric Desart

MVG

Bedankt voor de info, zeer nuttige informatie!

En tja..referentieniveau.. ::) Ik ben me bewust van het niveau van > 90 db, ik bezoek nog al eens een stevig housefeest en concert en op dat niveau wil ik toch wel graag zo nu en dan eens kunnen spelen, zeker met het bekijken van een concert. Niet dat het er elke avond op 90 db gedraaid zal worden, maar ik hou wel van de knop goed open draaien.

Ik zal dus eerst moeten gaan testen...en dan ook meteen even luisteren bij de buren natuurlijk. (waar ik overigens nog kennis mee moet maken) Ik zal de technische tekeningen ook eens op gaan vragen, weet ik meteen hoe de scheidingsmuren in elkaar zitten en hoe dik deze zijn. Morgen ga ik kijken en neem de rolmaat mee. Weten we meteen ook de hoogte...  ;D

Ik zal deze meteen posten! Erg fijn dat je wijst op deze info. Kan wel eens van pas komen en is daarom erg nuttig!
Het stukje over de vlaamse filmzalen..ik bezoek regelmatig Metropolis te Antwerpen, en heb nooit ergens last van!  ;)

Eric Desart

Citaat van: MVG op april 18, 2011, 19:45:24
Het stukje over de vlaamse filmzalen..ik bezoek regelmatig Metropolis te Antwerpen, en heb nooit ergens last van!  ;)

:D Dat is verdorie slecht nieuws voor je nieuwe buren. Voor de zielenrust van jouw nieuwe buur zou jij beter last hebben van hyperacusis:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis

Ik ben juist met een Nederlandse vriend aan het prullen om wat geluidsgegevens te verzamelen van een Rock bandje:
Dit is zéééééér vers van de pers:

Vriendelijke groeten
Eric Desart

AbZ

Eric Desart

Citaat van: AbZ op april 18, 2011, 21:08:02
practice room is 2D  ;D

;D Dat vind ik leuk en zeer 'to the point' opgemerkt van jou.
Maar ik ben dat niet vergeten, maar heb mij bewust aan het afvragen geweest of ik al die maten wel of niet zou opgeven op die grafiek.
Wat je daar ziet is een bewuste keuze om geen discussie te hebben die niet ter zake doet.
Als officiële meting zou dat er anders uitzien.

:clapping: 'k vind wel knap van jou dat je dit opmerkt, zeker op basis van wat ikzelf voorheen schreef in dit topic.
Ik ben hier echter niet aan het isoleren. Ik wil gewoon spectrale verdelingen en niveaus hebben om te weten hoe isolatie te ontwerpen. En dit is maar één meting, stukje van veel breder geheel.
En grappig: ik ken die hoogte en andere maten, en nu weet je nog niets. Ik heb dit ook niet ingevoerd als onderdeel van een vraag van mij, maar om MVG (en anderen) een extra idee van niveaus te geven.

:P LOL

PS:  :angel: Op de inhoud van die regelgeving wordt minder gereageerd niet? Ik denk dat er hier nogal een bende zijn die beseffen dat ze op basis hiervan in smalle schoentjes staan.
Vriendelijke groeten
Eric Desart

AbZ

Citaat van: Eric Desart op april 18, 2011, 21:45:58
;D Dat vind ik leuk en zeer 'to the point' opgemerkt van jou
[...] zeker op basis van wat ikzelf voorheen schreef in dit topic.
Ik kon het niet laten, idd mede vanwege reply #1  :D 
(maar ben toevallig ook iemand die qq op hoogten let).

MVG

Oké...gister wezen kijken naar ons huisje  ;D Zag er allemaal prima uit en met het betreden van de grootste slaapkamer kreeg ik meteen een bepaald beeld...  ::)

Dit is de ruimte van 2.83 m * 4.75 m.
De andere ruimte is 2.83 m * 3.70 m, en wilde ik als slaapkamer gaan gebruiken.

Echter begon mijn vriendin nu toch te twijfelen en wil eerst toch in de grootste kamer gaan slapen. Hadden al bijna flinke discussie hierover want deze wil ik juist voor de HT gebruiken.

Aan de andere kant begon ik zelf ook wel te twijfelen, want de kleinere kamer als slaapkamer....een flink bed erin en t staat al vol natuurlijk. Ook mijn moeder deed nog een duit in t zakje door te zeggen : ''je gaat t je meisje toch niet aandoen de grootste slaapkamer hiervoor op te offeren?'' Eigenlijk heeft ze hierin natuurlijk gewoon gelijk, en van mezelf weet ik ook wel dat ik me naar verloop van tijd zou gaan irriteren aan de beperkte ruimte in de slaapkamer dan.

Nu hebben we t zo afgesproken dat we (aangezien we toch 2 bedden hebben) beide kamers voorlopig als slaapkamer inrichten, en mocht de kleinere kamer naar verloop van tijd toch goed voldoen als slaapkamer dan houden we die en mag ik de grootste gebruiken als ht.

Argument van mijn vriendin zijn: als we de grootste kamer als ht nemen dan zitten we straks altijd boven, en dat is niet de bedoeling. Ze ziet t meer zitten om dit in de kleinere kamer te doen (2.83 bij 3.70) omdat dit dan ''gewoon een gezellig hok'' kan zijn ipv een ''half professionele cinema''

Ergens begrijp ik dit wel, en t risico is er natuurlijk dat indien we de grootste kamer als ht gaan gebruiken hier meer gaan zitten dan beneden in de woonkamer en dit is niet de bedoeling.
Daarnaast mag ik uberhaupt niet klagen omdat ik van haar erg veel mn gang mag gaan, en sowieso een ruimte hiervoor in mag richten.

Nu mijn vraag, ik heb de kleinere kamer eens goed bekeken en deze meet dus 2.83 m bij 3.70 m en de hoogte is 2.65 m.
Is hier een mooie ht in te verwezenlijken?, is projectie dan nog wel zinvol? En wordt ik dan niet beperkt tot bijvoorbeel een sattelietsysteem als speakers? De geluidskwaliteit is voor mij erg belangrijk en hier wil ik eigenlijks niks op in leveren door voor de kleine kamer te kiezen.

Vragen, vragen, vragen, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen en me op een  goed spoor kunnen zetten. Want gevoelsmatig denk ik nu: shi*t, nu kan ik niet de grootste kamer nemen hiervoor. Nogmaals, ik mag al in mn handjes klappen dat ik hiervoor een ruimte mag opofferen natuurlijk, maar ik wil dan wel dat t de moeite waard is...

MVG

edit: heb al iets gevonden, het is dus zeer goed mogelijk een mooie ht te realiseren in een kleinere ruimte.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110514.0

Roger Black

Leuk om te volgen!!

Houd ook rekening met zonkant van het huis. Wellicht vind je het fijner om in de zomer aan de noord/oostzijde van het huis te slapen. Dat is van een HT-ruimte natuurlijk ook te zeggen. Maar ik slaap liever goed  :)

MVG

Dat is inderdaad ook een factor waar rekening gehouden moet worden, moederlieff zei t al: 'de grootste kamer is t meest koel in de zomer, en dus beter om te slapen' natuurlijk wilde ik dit eerst niet horen. Maar de kwestie gisteravond nog eens besproken met vrienden en die zeiden allen in koor, kies de grootste kamer als slaapkamer.

Een andere maat zei me: ' leuk idee, maar wat gaat dat kosten, 1000 eur zo'n beetje?' ik zeg: voor dat bedrag heb ik enkel alleen nog maar de ruimte in orde gemaakt, dan staat er nog geen beamer, scherm en geluid in. Reactie: 'je bent harstikke gek'

Ik denk maar zo: t is maar waar de gek zin in heeft  O0

Maar goed: ik slaap ook liever goed  :)

Roger Black

Wellicht wel een goede om er bij te pakken.. Wat is je budget?  :)

MVG

Inderdaad een goede ja  :) maar daar kan ik kort in zijn, op dit moment 0,0  :-[ Passeerdatum van het huis is op 1 juni (mits natuurlijk alles gaat lukken met hypotheek, al verwacht ik hier geen problemen mee).

En dan.... verbouwen: badkamer, keuken en de toekomstige ht ruimte wordt dan meteen aangepast (eventuele isolatie nog nader te bepalen adhv eventuel overlast) zwevende vloer wil ik er sowieso in maken.

Maar dan...meubels,servies,huishoudelijk spul, kortom alles wat je nodig hebt om samen te gaan wonen....

Na dit alles mag ik mn gangen gaan met mn ht project. Dus wordt sparen. Voordeel is wel dat ik al wel speakers heb, maar nog geen surround receiver, sub, projector en scherm.

Al met al hoop ik hier toch wel, stiekem, vrij snel na t betrekken van het huis mee kunnen te beginnen.

jaco

Voor een kamer in kamer kom je met 1000 euro niet zo heel ver. Als je het helemaal luchtdicht maakt om 30 - 50 dB demping te halen zul je lucht moeten verversen. Acoustisch isoleren. Betekent ook thermisch isoleren, dus je moet de lucht ook kunnen koelen.
Ik denk dat ik ongeveer 15000 euro kwijt ben, maar ik heb de kamer in kamer laten bouwen. Ook kost de verlichting al iets van 1000 euro omdat het allemaal LED is.
Airco en luchtbehandelibg is ook snel 4000 - 5000 euro

Als je alles zelf doet kan het vast veel goedkoper, maar bepaalde dingen kun je denk ik niet zelf.
Verder was de gast bij mij in 4 dagen klaar met de hele kamer in kamer, en dat was voor mij belangrijk. Ik wil geen weken lang iemand in huis hebben (vrije dagen)
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

MVG

Bedankt voor de info, hier kan ik wel wat mee, enkel het verhaal over luchtververversing kan ik niet helemaal volgen, kun je dit toelichten?

Het gaat t er mij vooral om dat, wanneer ik in het toekomstige HT zit met het geluid flink aan, geen overlast bezorg naar de buren toe, alsook niet naar de benedenverdieping en, als het even kan, ook niet naar de aangrenzende slaapkamer. (nachtelijke gamesessies  ::) )

Vraag is dan ook of het kamer in kamer principe echt noodzakelijk is, of dat ook geluidsisolatie tegen huidige muur, met vervolgens een houten/metalen geraamte met dubbele gipsplaten dan ook volstaan, en eventueel een zwevende vloer. Mocht ik dit allemaal ontkoppeld monteren, dan voldoe ik toch eigenlijk al aan het kamer in kamer principe?

Zelf kunnen we (vrienden en ik) al erg veel, heb al een ruw kostenplaatje opgevraagd bij een bevriend klusbedrijf voor de kleinste ruimte (2.85m x 3.70 m) hij vertelde me dat ik qua materiaalkosten rekening moest houden met ongeveer 2000 eur. (isolatie, gips etc) Dit vond ik goed te overzien, veel meer wil ik er ook niet aan uitgeven namelijk. (tuurlijk kan dit eventueel meer zijn, maar het moet geen duizenden euro's gaan kosten om de kamer te isoleren)

Voor zover ik weet zijn de huizen geschakeld, met allebei een eigen standaard steens muur en er zit een spouw tussen, hoe diep die is weet ik echter (nog) niet.
Verlichting zal ik bijlange na niet zoveel geld aan kwijt zijn, airco al helemaal niet. Als er al een airco in gaat komen zal dat een enkele split unit zijn, en die zijn te verkrijgen voor al vanaf  800 eur (correct me if i'm wrong)

Maar erg bedankt voor het meedenken, het idee had ik zelf ff laten rusten, daar mijn vriendin er onderhand gek van werd. ( we kopen een huis, geen bioscoop  :wub:) Kortom, ik moest even dimmen. Afgelopen week de hypotheek rondgemaakt, dus het begint weer te kriebelen...  :angel:

MVG

Mochten mensen interesse hebben om een overzicht te bekijken van hoe t er eventueel uit zou kunnen komen te zien:

http://pl.an/y1ofmw

jaco

Mij is uitgelegd dat geluid nog door kleine openingen gaat. Dus als je goede geluids isolatie aanbrengt is dit min of meer luchtdicht. Dan zit er x m3 lucht in de ruimte, en daar kun je y minuten adem in halen.
Dus moet je lucht verversing aanbrengen. Dat kan wel vrij goedkoop, alleen als je je luchtkanaal ook wilt isoleren dan moet je dempers en geisoleerde lucht pijpen toepassen. Ook moet je aan dingen denken als een flexibele doorvoer uit je kamer in kamer voor die lucht verbindingen en stroom, internet verbinding. Alles wat in trilling gebracht wordt kan weer geluid overdragen.
Bij mij staat de kamer in kamer op een kokosvezel laag en vrij van de complete ruinte.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable