Boston Acoustics A25 inderdaad een fenomenale speaker???

Gestart door bellecoupe, april 7, 2011, 01:00:31

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

schoene

Ik heb op dit moment op mijn Yamaha rx-v659 een 2.0 opstelling, met name met de Eltax Concept 400 speakers. Die speakers zijn nogal groot, en superkwaliteit is het duidelijk niet. Ik ben geen audiofiel, maar toch. Er is weinig diepgang in muziek te horen. Ik vraag me af of die A25 speakers een verbetering zouden zijn tegenover de Eltax. Vroeg of laat wil ik een 5.1 installatie installeren, maar ik heb geen groot budget hiervoor. Die reviews van de A25 klinken mij dus als muziek in de oren (no pun intended :) ), maar om te beginnen zou ik het bij een 2.0 installatie houden, en wil dat uiteraard enkel doen indien het een stap vooruit is.
Ik lees hier ook dat je blijkbaar beter een behoorlijk stevige versterker hebt voor de A25, dus vraag ik mij ook af of de rx-v659 sterk genoeg is.

Xander32

Voor het geld allicht gewoon uitproberen ¿


Sander.
Citaat van: schoene op juli  1, 2011, 13:30:09
Ik heb op dit moment op mijn Yamaha rx-v659 een 2.0 opstelling, met name met de Eltax Concept 400 speakers. Die speakers zijn nogal groot, en superkwaliteit is het duidelijk niet. Ik ben geen audiofiel, maar toch. Er is weinig diepgang in muziek te horen. Ik vraag me af of die A25 speakers een verbetering zouden zijn tegenover de Eltax. Vroeg of laat wil ik een 5.1 installatie installeren, maar ik heb geen groot budget hiervoor. Die reviews van de A25 klinken mij dus als muziek in de oren (no pun intended :) ), maar om te beginnen zou ik het bij een 2.0 installatie houden, en wil dat uiteraard enkel doen indien het een stap vooruit is.
Ik lees hier ook dat je blijkbaar beter een behoorlijk stevige versterker hebt voor de A25, dus vraag ik mij ook af of de rx-v659 sterk genoeg is.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pos

Ik heb de A26 al een tijdje. Ik vroeg mij af waarom iedereen de A25 wil hebben terwijl je bijna voor hetzelfde geld iets meer  "specs" koopt. Of is alleen de A25 in de serie zo goed? De A26 bevalt mij prima maar ik had er meer van verwacht, al kan dat ook aan mijn systeem liggen. Misschien is de woonkamer ook net iets te groot en de akoestiek zal ook meespelen (of juist niet  ;))
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

Ejorne

Citaat van: Pos op juli  1, 2011, 14:33:58
Ik heb de A26 al een tijdje. Ik vroeg mij af waarom iedereen de A25 wil hebben terwijl je bijna voor hetzelfde geld iets meer  "specs" koopt. Of is alleen de A25 in de serie zo goed? De A26 bevalt mij prima maar ik had er meer van verwacht, al kan dat ook aan mijn systeem liggen. Misschien is de woonkamer ook net iets te groot en de akoestiek zal ook meespelen (of juist niet  ;))

Het zou kunnen zijn dat door gebruik van een andere woofer bijvoorbeeld het kantelpunt wat anders is gezet, waardoor de speaker net even een wat ander karakter krijgt rondom dat punt. Verder lijkt het mij niet heel veel uit te maken. Ik denk dat een luistersessie met beide speakers een beter beeld geeft.

Verder is het kennelijk zo dat deze speaker een stabiele versterker nodig heeft. En kennelijk voldoen de meeste bulk receivers niet aan deze voorwaarde. De ervaringen met bulk receivers tot nu toe zijn niet heel erg positief. En de bizar poistieve reviews lijken allemaal op een paar stapjes duurdere stereo-versterker afkomstig te zijn.

Dus ik weet niet welke versterking jij gebruikt maar misschien komt de A26 wel tot leven bij een andere versterker?
/edit;
Ik zie in je sig dat je een Marantz PM8003 hebt? Dat lijkt mij zeker een wat betere versterking geven dan de bulk receivers... Volgens mij is deze versterker wel wat minder duur dan die in de reviews is gebruikt. Maar als de Bostons zelfs nog niet op een PM8003 gaan zingen dan weet ik het ook niet meer...

aklasse

Ik heb inplaats van de boston A25 de yamaha soavo 2 gekocht incl stands nieuw in doos voor 500,00 geweldige mooie speakers zowel geluid als afwerking

machinist

Ik had ook meer van de Boston A25 verwacht.
Als iemand ze (in de cherry uitvoering) voor een leuk prijsje wil overnemen neem dan contact met me op  ;)

Spijkie

Gisteravond even de A25 mogen beluisteren op een marantz set en om het gelijk in perspectief te zetten, ja hij klinkt goed voor het geld maar hij mist body en laag en dat kan ook niet anders gezien de omvang en de woofer. De afwerking is zeer mooi en hij zal vast wat speakers wegspelen in dezelfde prijsklasse maar fenomenaal vind ik iets teveel credits.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

twani

Citaat van: Ejorne op juli  1, 2011, 14:53:51
Het zou kunnen zijn dat door gebruik van een andere woofer bijvoorbeeld het kantelpunt wat anders is gezet, waardoor de speaker net even een wat ander karakter krijgt rondom dat punt. Verder lijkt het mij niet heel veel uit te maken. Ik denk dat een luistersessie met beide speakers een beter beeld geeft.

Verder is het kennelijk zo dat deze speaker een stabiele versterker nodig heeft. En kennelijk voldoen de meeste bulk receivers niet aan deze voorwaarde. De ervaringen met bulk receivers tot nu toe zijn niet heel erg positief. En de bizar poistieve reviews lijken allemaal op een paar stapjes duurdere stereo-versterker afkomstig te zijn.

Dus ik weet niet welke versterking jij gebruikt maar misschien komt de A26 wel tot leven bij een andere versterker?
/edit;
Ik zie in je sig dat je een Marantz PM8003 hebt? Dat lijkt mij zeker een wat betere versterking geven dan de bulk receivers... Volgens mij is deze versterker wel wat minder duur dan die in de reviews is gebruikt. Maar als de Bostons zelfs nog niet op een PM8003 gaan zingen dan weet ik het ook niet meer...
Dít zal echt aan mij liggen Ejorne, maarre.....een Bulkreceiver???? ??? :butbut: :crazy:

Ejorne

Citaat van: twani op juli  1, 2011, 19:39:17
Dít zal echt aan mij liggen Ejorne, maarre.....een Bulkreceiver???? ??? :butbut: :crazy:

Een mooie benaming toch voor de doorsnee mediamarkt/expert/bobshop receiver?


Thunder

Citaat van: Ejorne op juli  1, 2011, 14:53:51
Ik zie in je sig dat je een Marantz PM8003 hebt? Dat lijkt mij zeker een wat betere versterking geven dan de bulk receivers... Volgens mij is deze versterker wel wat minder duur dan die in de reviews is gebruikt. Maar als de Bostons zelfs nog niet op een PM8003 gaan zingen dan weet ik het ook niet meer...

Als hij op de PM8003 draait, dan zou een Onkyo TX-NR609 ook geen probleem mogen zijn lijkt me? Het maximale stroomverbruik is 610W. Laat ik zeer ruim 110W voor processing e.d. gebruiken, dan zou er nog 70W per kanaal overblijven bij 7 kanalen. Ik ga proberen vanmiddag deze speakers te luisteren en weet niet zeker of 1 van beide winkels in de buurt de 609 voeren cq in de luisterruimte hebben staan. Als de speakers bevallen wil ik ze gaan bestellen bij de in deze thread geopperde belgische winkel, vanwege de behoorlijk lage prijzen. Hierdoor hou ik ook genoeg geld binnen het budget over om de Epik Legend erbij te kopen als Subwoofer.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Pos

Citaat van: Ejorne op juli  1, 2011, 14:53:51
Het zou kunnen zijn dat door gebruik van een andere woofer bijvoorbeeld het kantelpunt wat anders is gezet, waardoor de speaker net even een wat ander karakter krijgt rondom dat punt. Verder lijkt het mij niet heel veel uit te maken. Ik denk dat een luistersessie met beide speakers een beter beeld geeft.

Verder is het kennelijk zo dat deze speaker een stabiele versterker nodig heeft. En kennelijk voldoen de meeste bulk receivers niet aan deze voorwaarde. De ervaringen met bulk receivers tot nu toe zijn niet heel erg positief. En de bizar poistieve reviews lijken allemaal op een paar stapjes duurdere stereo-versterker afkomstig te zijn.

Dus ik weet niet welke versterking jij gebruikt maar misschien komt de A26 wel tot leven bij een andere versterker?
/edit;
Ik zie in je sig dat je een Marantz PM8003 hebt? Dat lijkt mij zeker een wat betere versterking geven dan de bulk receivers... Volgens mij is deze versterker wel wat minder duur dan die in de reviews is gebruikt. Maar als de Bostons zelfs nog niet op een PM8003 gaan zingen dan weet ik het ook niet meer...

PM8003 is inderdaad minder dan de gebruikte apparatuur in de reviews. Im moet eerlijk zeggen dat ik mij altijd weinig kan voorstellen bij kreten als "meer detail" etc. Ik kan volgens mij ook geen geluid "onthouden". Vraag mij dan altijd af of er nu echt meer detail is of dat de aanschaf van een duurdere kabel toch maar gerechtvaardigd moet worden. Volgens mij maakt het in de klasse waar ik mee speel ook niet echt uit wat voor logo er op zit. Voor mij dan ook moeilijk om het verschil met mijn oude speakers te filteren. De spekaers moeten ook inspelen maar ik weet toch echt niet meer hoe de speakers 200 uur geleden aan het spelen waren.

Misschien moet ik wel wat kritischer worden en ben ik nog iets te nuchter. Zal nog eens een test opstelling maken met de oude speakers er ook naast en dan kabels wisselen. Zou dat kunnen met de A+B schakelaar op de PM8003?
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

Pos

Citaat van: Thunder op juli  2, 2011, 07:24:44
Als hij op de PM8003 draait, dan zou een Onkyo TX-NR609 ook geen probleem mogen zijn lijkt me? Het maximale stroomverbruik is 610W. Laat ik zeer ruim 110W voor processing e.d. gebruiken, dan zou er nog 70W per kanaal overblijven bij 7 kanalen. Ik ga proberen vanmiddag deze speakers te luisteren en weet niet zeker of 1 van beide winkels in de buurt de 609 voeren cq in de luisterruimte hebben staan. Als de speakers bevallen wil ik ze gaan bestellen bij de in deze thread geopperde belgische winkel, vanwege de behoorlijk lage prijzen. Hierdoor hou ik ook genoeg geld binnen het budget over om de Epik Legend erbij te kopen als Subwoofer.

Ik denk dat je het verschil tussen een juist opgebouwde stereoversterker en een juist opgebouwde receiver onderschat. Al moet ik zeggen dat ik verder niks van die onkyo weet hoor.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

Thunder

Citaat van: Pos op juli  2, 2011, 09:39:30
Ik denk dat je het verschil tussen een juist opgebouwde stereoversterker en een juist opgebouwde receiver onderschat. Al moet ik zeggen dat ik verder niks van die onkyo weet hoor.

Dat was eigenlijk ook de reden dat ik niet uitging van de gespecificeerde vermogens per poort (nl 160W), maar van het maximaal opgenomen vermogen min het vermogen voor processing gedeeld door het aantal poorten. Vind het wel jammer dat nergens gespecificeerd is wat de output per kanaal is in 7.1 modus. Zou van mij verplicht mogen zijn, omdat het veel realistischer is, zeker voor een Surround receiver.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Nooff

Citaat van: Thunder op juli  2, 2011, 10:09:06
Dat was eigenlijk ook de reden dat ik niet uitging van de gespecificeerde vermogens per poort (nl 160W), maar van het maximaal opgenomen vermogen min het vermogen voor processing gedeeld door het aantal poorten. Vind het wel jammer dat nergens gespecificeerd is wat de output per kanaal is in 7.1 modus. Zou van mij verplicht mogen zijn, omdat het veel realistischer is, zeker voor een Surround receiver.
Zo'n beetje elke Receiver die 7 kanalen moet gaan aansturen houdt vrijwel niets over van zijn totale vermogen, heeft alles met stabiliteit te maken. De componenten worden vaak te heet en kunnen niet voldoende luchten om stabiel te blijven produceren. Ze gebruiken vaak pieken, wordt er langer op een continu vermogen gedraait dan klapt de limiter erin en zakt het aantal wattage per kanaal aanzienlijk. Gelukkig worden speakers eigenlijk nooit continu belast met film of muziek.

Thunder

Naja ga het wel zien. Eerst maar eens deze speakers luisteren en dan beslissen.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Thunder

Vanmiddag geluisterd en ze klonken geweldig. Volgende week kan ik er 2 ophalen om thuis te testen. Daarna ga ik beslissen of ik ze ga kopen.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

millon

Citaat van: Spijkie op juli  1, 2011, 19:34:52
Gisteravond even de A25 mogen beluisteren op een marantz set en om het gelijk in perspectief te zetten, ja hij klinkt goed voor het geld maar hij mist body en laag en dat kan ook niet anders gezien de omvang en de woofer. De afwerking is zeer mooi en hij zal vast wat speakers wegspelen in dezelfde prijsklasse maar fenomenaal vind ik iets teveel credits.
Dat vond ik ook ;)

twani

Ze klinken waarschijnlijk best goed, maar ze schrijven nog béter af. Tjonge :o

Ik heb ze gelukkig niet in de verkoop, was slechts een verwijzing naar een gesloten verkooptopic alwaar ze voor weinig weggingen, heb ik zelf niet goed gedaan sorry voor de verwarring...is ook geen verkoopboard hier he

devkon

Citaat van: twani op juli  4, 2011, 15:48:43
1 week oud
kleur : Cherry
incl. doos en factuur
Prijs :  € 130,- (helft van de nieuwprijs)
Kan opgehaald worden of verzonden, verzendkosten betaal ik.

Ze klinken waarschijnlijk best goed, maar ze schrijven nog béter af. Tjonge :o


Ik heb misschien wat gemist, maar ik heb je oordeel niet voorbij zien komen?  :smile:
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

tonus

Citaat van: twani op juli  4, 2011, 15:48:43
1 week oud
kleur : Cherry
incl. doos en factuur
Prijs :  € 130,- (helft van de nieuwprijs)
Kan opgehaald worden of verzonden, verzendkosten betaal ik.

Ze klinken waarschijnlijk best goed, maar ze schrijven nog béter af. Tjonge :o


Die moet je toch zo kwijt zijn.... Ik wacht op een paar zwarte ;)

Thunder

Citaat van: twani op juli  4, 2011, 15:48:43
1 week oud
kleur : Cherry
incl. doos en factuur
Prijs :  € 130,- (helft van de nieuwprijs)
Kan opgehaald worden of verzonden, verzendkosten betaal ik.

Ze klinken waarschijnlijk best goed, maar ze schrijven nog béter af. Tjonge :o



Jammer dat ze niet zwart zijn, anders was je ze al kwijt!
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Nooff


twani


aMUSEd

Fenomenaal vind ik wat overdreven maar ik vind ze wel erg goed voor het geld.
Daarbij heb ik weinig ervaring met luidsprekers in deze klasse dus ik kan daar geen goed oordeel over geven.
Wel weet ik dat er speakers in het 500/paar segment zitten van bekende merken die mij minder bekoren.
Wat mij positief opvalt aan de speakers is: homogeniteit, ruimtelijkheid en de afwezigheid van scherpte.
Met name dat eerste heb ik andere speakers van bekende merken in andere prijsklasse een stuk minder goed horen doen.
Ondanks de slechte opstelling verdwenen de speakers bijna helemaal. In een goede opstelling zal dit dus geen probleem zijn.
De speaker loopt niet ver door in het laag maar dat wat de speaker in het laag laat horen is gewoon goed (had van mij iets strakker mogen zijn maar kan ook een gevolg zijn van de opstelling).
Wat me ook opvalt is dat de speaker eisen stelt aan de versterker (ik wil geen prijs-kwaliteit discussie).
Met een instapper van sony klonk het goed maar niet bijzonder. De bovenstaande zaken (homogeniteit, ruimtelijkheid en de afwezigheid van scherpte) gelden nog steeds maar ik miste rust, diepte en dynamiek die ik ervoer toen de speakers op een Densen B100 speelde. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die de speaker vinden tegenvallen. Dat heeft overigens niet met het vermogen te maken want beide versterkers zijn gespecificeerd op een maximaal vermogen van 60w.
Stemmen en instrumenten kunnen wat hol klinken.. dat heeft mogelijk iets te maken met mijn referentiekader dus het zegt niet zoveel.
Als ik een puntje van kritiek moet noemen is dat het oplossend vermogen van de speaker: de speaker loopt met drukke muziek wat dicht.
Dit was dan vooral merkbaar bij klassieke muziek waardoor de magie een beetje verdween. Met popmuziek gebeurde dit ook maar stoorde het me niet.
Bovenstaande punt is overigens echt muggenzifterij gezien de prijs.
Al met al heb ik genoten van de speakers. Ik denk dat ze een aantal zaken in de basis goed doen en daarom niet in de weg staan van de muziekweergave.
Ik kan me voorstellen (en ga er van uit) dat dit bijzonder is in deze prijsklasse.
Uiteraard is er nog zoiets als smaak (zo mag het hoog nog wel iets meer open zijn van mij) dus zelf luisteren blijft aan te raden maar klankmatig zullen ze veel mensen aanspreken denk ik.