Beveiliging

Gestart door searcher, maart 27, 2002, 11:03:31

Vorige topic - Volgende topic

searcher

Norton internet security gaf gisteren de volgende melding: Default Block Hack 'A' Tack Trojan.

Toen ik vanochtend de pc opstartte en verbinding maakte met het NET kwam ik ongevraagd op de microsoft.com pagina terecht.
Ik heb daar internet explorer 5.5 die betere beveiligingen kent gedownload.

Mijn vragen:

Moet ik nu aan een serieuze hack denken?
Hoe kan ik de beveiliging "opvoeren"?
( er stond ook op MS iets van tools?)

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Als je een melding kreeg dan is waarschijnlijk de aanval op je PC gestopt.

Maar als je surft zonder goede firewall dan is het vragen om moeilijkheden. Download het programma ZONEALARM, deze zorgt voor een Stealth functie op je poorten en IP nummer(s) dan weet je "bijna" zeker dat je veilig surft.

Je kunt ook de site www.grc.com bezoeken om te testen HOE veilig je bent.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

searcher

Wederom goede informatie waar ik wat aan heb,ik gebruik Norton Internet Security als firewall.

ALLEEN de leak test was negatief en ik ben er nog niet uit hoe dit te beveiligen.
Ik heb een soort Forum berichten toegestuurd gekregen maar men spreekt elkaar tegen m.b.t de LEAKTEST.

Heb jij enig idee Frank en natuurlijk ook de medeforumers of Zonealarm voldoende is m.b.t LEAK TEST

Kan ik deze gebruiken MET Norton Internet Security.
Waar kan ik eventueel zonealarm downloaden?

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Zone alarm is één van de beste beveiligingen en GRATIS (hé we zijn nederlanders  ;D).

Ga naar google en type Zonealarm + download in, en gij zult vinden.

of:
http://www.zonealarm.com

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Ik kan je nog wel 1 goede tip geven:
gebruik maar 1 firewall.
Ik ken mensen en die hebben 3 van die programma's draaien, en de performance is diep triest. Alle surfsnelheid is eruit.
Zone Alarm is inderdaad een goed pakket, en gratis, en ook nog eens heel makkelijk. Je hoeft niet veel in te stellen, alleen af en toe een vraag beantwoorden.

RuudG

Hoi Searcher,

Ik ben het helemaal eens met Krunk, 1 firewal tegelijk. Niet alleen de performance kan verslechteren, maar de beoogde beveiliging kan in theorie ook verpest worden als je er meer draait. ZoneAlarm is een prima firewall (een van de beste zelfs) en voor zover ik weet weerstaat deze de leak test van Steve Gibson van grc.com. De stealth modus is inderdaad een zeer aantrekkelijke feature van deze firewall.

Ik heb nooit met NIS gewerkt dus ik weet niet precies hoe NIS zijn foutmeldingen formuleert. Maar de melding "Default Block Hack 'A' Tack Trojan" kan duiden op een gesignaleerde portscan naar de port waarop deze trojan behoort te luisteren en dan is er niks aan de hand. De andere mogelijkheid is dat je met een trojan besmet bent die naar buiten probeerde te praten en dat dit belemmert werd door NIS. De eerste optie is de meest waarschijnlijke. Ik heb een kabelmodem en krijg de hele dag dit soort meldingen om mijn oren van de pubers die portscans doen. Het is aan te raden om de pop-up screens die je hierop attenderen af te zetten en eens in de zoveel tijd in de logfiles te kijken als je hier in geinteresseerd bent. Maar je mist niks als je dit nooit doet. Eigenlijk alleen als je regelmatig gericht aangevallen kan worden is deze logfile belangrijk. En zo belangrijk is jouw computer nou ook weer niet voor de boze buitenwereld :D

Je kunt in IE onder tools, internet options, security de beveiling opkrikken. Als je niet goed weet wat je doet, kan je hier beter vanaf blijven. Wellicht verpest je meer, dan je verbeterd. In ieder geval zullen deze instellingen je niet helpen met dit soort portscans. Wel is van groot belang vind ik persoonlijk, dat je geregeld via Windows Update de critical updates installeerd.

Hopelijk kan je hier wat mee.

Groeten,

Ruud

logix

Toch wel link eigenlijk inderdaad, ik heb cable en ben 24u/dag online, dus ik gooi die zone-alarm er toch maar eens op! ::)

Bedankt,
Ruud

J.A.F._Doorhof

Oempf,

Je meent toch niet dat je geen enkele vorm van firewall gebruikte ?

MvrGr.
Frank
Custom installer

Roland

Ik heb geen firewall draaien....  ;D
Naja, misschien een idee om eens te downloaden  8)

logix

CiteerOempf,

Je meent toch niet dat je geen enkele vorm van firewall gebruikte ?

::) Uhm, nee niet echt. Vaak aangedacht als ik de tip op het werk kreeg, maar eenmaal thuis gekomen weer vergeten  :-/

Ik heb nu zo'n dik jaar kabel en heb, naar mijn weten, nog geen hacker gehad, tenminsten, niet merkbaar. Nou hoef je dat geloof ik ook niet te merken en heb ik toch maar effe die Alarmzone erop gegooid...

Misschien heb ik wel veel geluk gehad :)

Grt,
Ruud

Bart_M

Ik heb verschillende pakketten geprobeerd:
@guard
Black Ice Defender
Intrusion Detector
NIS W2K
Zone Alarm

Die laatste is veruit de makkelijkste, en ook de enige die alle testen doorstond. Norton is overigens ook een goede. Ik zal er maar snel een downloaden als ik jou was, moet toch zo gedaan zijn via kabel.  ;)

logix

Hey Krunk,

Je hebt gelijk. Ik heb sinds gisteren dus ook Zone Alarm geinstalled, lekker makkelijk en gebruiksvriendelijk!
Ik heb geen last van langzaam internetten of slechte verbindingen. Goed dat ik hier kom :)

Grt,
Ruud

J.A.F._Doorhof

Met Black Ice moet je oppassen als je XP en ME gebruikt, ik weet niet meer exact van de hoed en de rand, maar een klant van ons is hier helemaal gek van geworden, continue vage klachten en bootproblemen etc.

Later bleek een deïnstallatie van Black Ice de oplossing te zijn, nu Zonealarm geïnstalleerd en draaien.

Op zich is GEEN firewall draaien vragen om moeilijkheden, er zijn van die "snotneuzen" die gewoon een ping uitvoeren op alle open IP's en van die lijst gewoon willekeurig wat IP's uitzoeken om eens flink huis te houden.

Zonealarm geeft bij mij gemiddeld 20-30 per dag een melding van een Possible Hack-Attack.
Betekend niet dat ik ook gehacked wordt, maar dat zijn die rondgaande pings, je hebt dan natuurlijk altijd de kans dat het WEL een keer misgaat.

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

Bedankt voor jullie antwoorden:

Ruud is de thuiscomputer echt niet zo belangrijk ook niet als je internetbankiert?

In het verleden gaf zone alarm met chello een probleem de poorten werden teveel geknepen,maar die chello uitspraak zegt mij niks.

Is zone alarm daadwerkelijk gratis,ik heb nu free trial 30 days versie 3.0.
Is een lagere versie of beter een gratis versie niet teveel uitgekleed?

Zover ik de dicussies op grc.com heb begrepen is er momenteel nog pc bestendig tegen de leak test of eerlijker gezegd de forumers zijn het niet eens met elkaar.

Off Topic ik weet wel dat het gebruik van Norton Antivirus en Mc Afee een probleem kunnen geven met windows.

Het vervelende is dat de 2e wel 2 virussen heeft gevonden en de eerste niet.
De 2 zijn ook bevestigd door grc.com

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Chello kan veel roepen, maar poort problemen met Zonealarm ben ik nog niet tegengekomen.

Als het goed is is zonealarm helemaal gratis, maar je moet dan wel de freeversion downloaden en niet de Pro versie.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Bart_M

Ik zit ook op de kabel via Chello.
Ik heb nooit een probleem gehad met Zone Alarm, en ik gebruikt het al een behoorlijke tijd.
Je kan tenslotte zelf bepalen wat je wel of niet door wil laten.

Grtn,
Bart

RuudG

Hoi Searcher,
CiteerRuud is de thuiscomputer echt niet zo belangrijk ook niet als je internetbankiert?
Er zijn op het eerste gezicht vier belangrijke manieren om jouw thuisbankieren dwars te zitten:

1. De server waarop dit draait, wordt gekraakt en al jouw gegevens liggen op straat. Niet aan denken, kan je niet voorkomen.
2. Een virus dat je schijf leegpoetst of gegevens verminkt. Lastig maar met een goede, ACTUELE, viruscanner redelijk goed te voorkomen. Zeker als je voorzichtig bent met van alles op te starten zonder dat je weet wat het is. En als het gebeurt, dan is zorgt de backup, die je natuurlijk regelmatig maakt :D, voor een perfecte herstelmethode.
3. Een trojan die de door jouw ingetikte passwords opslaat en doorzendt naar de internetschavuiten. Een goede virusscanner, of nog beter een dedicated trojanscanner, kan dit grotendeels voorkomen. Maar ook je firewall kan hier van groot nut zijn als je scanners de trojan niet herkennen. De firewall ziet nl. het naar buiten gaande verkeer en zal je vragen of dit mag. Antwoord je nee, dan wordt dit verkeer geblokkeerd en kun je op zoek gaan naar de veroorzaker hiervan.
4. Een inbraakpoging via poorten waar een applicatie luistert via welke je naar binnen kan komen, bv. een trojan. Maar ook bv het Netbios protocol op port 139, welke vaak openstaat. Het dichtgooien van die poorten heeft de voorkeur. Daarnaast draai je een firewall om jezelf onzichtbaar te maken voor de portscans. Als je niet weet hoe je die poorten moet dichten, is de firewall toch afdoende.

Moraal van dit verhaal, viruscanner met actuele virusdefinities, eventueel een trojanscanner en een firewall zijn verdomde handig. Maar minstens zo belangrijk is je eigen gedrag, bv. niet zomaar op allerlei leuke attachments klikken, terwijl je niet weet wat ze voorstellen.

Groeten,

Ruud

searcher

Bedankt Ruud,waar kun je een Trojan scanner vinden?
Maar eerst dit:

Gisteren heb ik free 30 days trial van zone alarm gedownload dat werkte prima tot ik een gratis versie tegenkwam.
De eerste verwijderde ik niet omdat ik dacht dat de 2e erover heen kon.
Niet dus: Er werd naar een bestand gevraagd wat was verdwenen waarschijnlijk het password wat ik bij zone alarm had gegeven.

Ook de installeren hielp niet zelfs niet bij uitvoeren/regedit ect....

Uiteindelijk heb ik windows 95 verwijderd en windows 98 zelf geinstalleerd niet lachen ik ben trots na 1 dag puffen en soms arghhhhhhh

Maar toen moest ik chello erop zetten en configureren het volgende lukt me (nog) niet het was mogelijk om mijn e-mail bij WISH (ZONDER in te bellen) op te halen en de uitgaande e-mail ging via chello.
Had ik dit maar overgeschreven maar het lukt me niet meer om dit in te stellen.
Hoe moet ik dit nu doen?

Google was in onderhoud de laatste tijd zijn er slolide sites waar ik zonealarm,trojan,... en winzip gratis kan downloaden ?

Bij het inloggen voor internetbankieren kreeg de melding dat het beveiligingscertificaat was verouderd kan dat ?

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Wat een vragen  ;D.

E-mail:
Je kunt met je Chello verbinding meerdere accounts aanmaken.
Maak een nieuw account aan met je wish gegevens, meestal zal dat zijn POP3.wish.nl, als SMPT kies je altijd de SMPT van de provider waarmee ik inbel, anders werkt verzenden niet altijd goed.

Sites:
www.winzip.com
www.zonealarm.com
www.ants-online.de (voor een trojan scanner)

Probeer naast Google (die bij mij gewoon werkt).
www.altavista.com
www.lycos.com
www.ilse.nl

Je certificaat kan verouderd zijn, je moet voor telebankieren (en internet) bij een herinstallatie de overeenkomst gegevens opnieuw downloaden. Kijk in je handleiding van je banksoftware hoe je dat voor JOUW bank moet doen.

Veel succes.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Bart_M

Het kan ook nog zijn dat Zone Alarm bepaalde dingen tegenhoud die voor (internet)telebankieren nodig zijn. Ik merk ook wel eens dat bepaalde sites niet lekker draaien als Zone Alarm aan staat.  Maar daar heb je 99% van de tijd geen last van.

Grtn,
Bart

DD2

Ben zelf systeembeheerder...  en heb een paar hele simpele truucks die mensen vaal vergeten in een handomdraai je pc al redelijk dicht...     Zo heb je bijvoorbeeld als je kabel hebt de mogelijkheid om poortnummers te openen en de rest dicht te zetten.. heel simpel  rechtermuisknop op network neighboorhood dan properties  dan onder algemeen ga je op je protocol staan voor je internet verbinding (TCP/IP op de desbetreffende netwerkaart) dan kies je weer voor properties.. dan onder algemeen heb je een knop advanced....  heheh... jeetje.. daaronder heb je dan weer een tabblad options..  daar staat TCP/IP filtering  daar kan je weer de properties van kiezen..  vervolgs enable je tcp filtering (vink)  en voeg je onder TCP poort 80 en 21 toe  htp(internet) en 21(FTP)filedownload  daarna zet je ip filtering aan en laat je alleen 6 toe  (tcp)   dan ben je 99% van de attacks kwijt..  en kan je gewoon werken.   zet je firewall maar weer aan en je zult zien dat je bijna geen attacks meer krijgt hoogstens een poortscan.. maar deze zal dus niks vinden.       kost niks..  werkt perfect!

SiR-ROUND

Bedankt voor de tip DD!

Greetz.

ego

Eej David,

en hoe werkt dit voor windows 98 gebruikers?

Greetz,

Ego

searcher

CiteerJe certificaat kan verouderd zijn, je moet voor telebankieren (en internet) bij een herinstallatie de overeenkomst gegevens opnieuw downloaden. Kijk in je handleiding van je banksoftware hoe je dat voor JOUW bank moet doen.

Veel succes.

MvrGr.
Frank

Ahuum ik schaam me ten eerste ben ik deze post vergeten en ten tweede zal ik het vertellen.
Op het moment dat ik windows 98 installeerde werd ook de datum/tijd gevraagd.
Nu heb ik het jaartal op 2003 gezet. :-[ :o
En dan is het certificaat verlopen tja je hebt van die dagen.
Nogmaals mijn excuses en bedankt voor de info.

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Hummm,

Dat kan natuurlijk ook  ;D, daar had ik niet eens aan gedacht.

MvrGr.
Frank
Custom installer