Aanschaf HTPC

Gestart door Joost.P, februari 20, 2011, 18:22:15

Vorige topic - Volgende topic

Joost.P

Ter vervanging van mijn HDX1000 ben ik van plan om een HTPC in elkaar te zetten.
Ik heb op Tweakers al het een en ander gelezen hierover, maar vanzelfsprekend zou ik ook graag de mening van de HT experts hier horen.

Mijn eisen:
- Zuinig en stil, zal 24/7 aanstaan als downloadstation (Sickbeard!)
- Probleemloos 1080 afspelen en tegelijkertijd downloaden/uitpakken
- HD audio doorvoer
- Bluray speler

Hier heb ik op dit moment de volgende set voor samen gesteld:
-Asrock E350M1
-Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
-Silverstone Grandia GD04B
-Keysonic ACK-540RF+
-Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)
-be quiet! Pure Power L7 300W
-Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G
Linkje naar mijn Tweakers wenslijst voor meer info: http://tweakers.net/gallery/300312?wish_id=140439#tab:wenslijst

Wat vinden jullie hiervan?
Ik ben vooral nieuwsgierig of deze set aan mijn tweede eis voldoet.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

GH

Ik zou als ik jou was gaan voor een Intel Sandy Bridge combinatie (één van de goedkoopste modellen). Dan heb je voor je HTPC gedeelte een prima pc en voor het downloaden ook nog eens een configuratie die niet teveel gebruikt.
Dan de standaard koeler vervangen door een stiller model en je bent klaar.

Verder zou ik geen blu-ray speler in je pc zetten, die gebruikt in "standby" een paar watt en dat is niet echt handig als je de pc ook voor downloaden gebruikt. Of koop een extern model (of een externe behuizing, dat heb ik gedaan) die je alleen aanzet als je 'm nodig hebt.

Eventueel is het wel het overwegen waard om een (kleine) SSD erbij te zetten. Dan kun je daar je tijdelijke bestanden neerzetten en bij het uitpakken de WD schijf gebruiken. Kan die meestal in de slaapstand.

Ik heb zelf trouwens ook dezelfde keysonic gebruikt, maar vondt het gebruik erg tegenvallen. De respons met RF was gewoon niet betrouwbaar en die muis werkte slecht.
Nu heb ik een Logitech Dinovo mini en die is echt stukken beter als toetstenbordje voor een HTPC.

Joost.P

Bedankt voor je reactie.

Deze setup heeft dus naar jouw mening te weinig processorkracht?

Die Intel combinaties hebben toch problemen met 24p?
Als tweede optie had ik een AMD systeem samengesteld (staat ook op mijn Tweakers profiel).

Is er geen mogelijkheid om die blu-ray software-matig uit te schakelen als ik hem niet gebruik?
Heb toch wel graag een interne speler. Als we praten over 5 watt wil ik die 10 euro per jaar wel extra betalen ervoor.

Goede tip voor het toetsenbord! Die zal ik dan schrappen in ieder geval.

Een SSD staat ook zeker op mijn lijstje. Deze wil ik echter later toevoegen omdat ik iets had gelezen over dalende prijzen binnenkort (lancering nieuwe modellen ofzo?). Had in eerste instantie een 32GB SSD er op staan. Dit scheen wel krap te zijn voor Windows 7 + XMBC.

RalphH

Welke optie je ook kiest, ik zou in iedergeval voor de GPU een ATI/AMD HD5xxx/HD6xxx pakken.
Voor video maakt je proc dan niet heel veel meer uit, dit gaat dan wel weer een beetje tellen bij un-rarren enzo.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joost.P

Die Asrock E350m1 heeft een AMD HD6310 onboard. Zou dus geschikt moeten zijn voor mijn eisen?

screamhouse

ik zou er wel 4gb ingooien ipv 2.

Edit: en als een AMD fan vind ik dat 2e systeem een stukkie mooier...maar waarom een 255 en geen 240e of 250e? Persoonlijk zou ik voor de WD schijven gaan,
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

SpaceJS

Tja, een paar opmerkingen.

1. Je kan eventueel kijken naar moederborden met hdmi onboard.
2. Tegelijkertijd 1080p kijken en downloaden en uitpakken kan je vergeten. Je gaat schijfsnelheid te kort komen. Maar waarom zou je dat tegelijkertijd willen doen.
3. Let goed op welke geluidskaart je gebruikt. Digitaal uit wordt door windows 7 bij lang niet alle hardware goed ondersteund.
4. Ik heb hier een nvidia kaart en een intel processor geen problemen met het afspelen van 24P
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

J.A.F._Doorhof

Neem even contact op met Annewiek op [email protected] zij bouwt een behoorlijk aantal HTPC
's en kan je vast een passende oplossing bieden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kingpin

Moederboard      
Asus AT3IONT-I DELUXE of nog mooier AT5IONT-I DELUXE

Geheugen            
Corsair 1333Mhz  TW3X4G1333C9 4Gb (gezien de prijzen zou ik voor 4Gb gaan)

BD Speler            
Willekeurig merk

Leuk kastje en je bent voor goed 4 a 500 euro klaar, dan heb je wel echt een mooi systeem.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

RalphH

Citaat van: Joost.P op februari 20, 2011, 22:18:04
Die Asrock E350m1 heeft een AMD HD6310 onboard. Zou dus geschikt moeten zijn voor mijn eisen?

Ah, daar had ik overheen gekeken, zag wel Radeon GPU staan, maar kon het type niet vinden.
Is ruim voldoende inc bitstream HD audio.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Bolle

Zit ook beetje te kijken naar zo'n E350 bordje voor een 'zelfbouw' mediaplayer. Wil XBMC gaan gebruiken, en het liefst XBMC Live, ik wil dat het zo min mogelijk als een 'PC' aanvoelt maar zoveel mogelijk als een pure media player.
Ik begrijp alleen dat HD audio ondersteuning onder XBMC nog erg lastig is?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Hanky Panky

Citaat van: Bolle op februari 21, 2011, 13:17:01
Zit ook beetje te kijken naar zo'n E350 bordje voor een 'zelfbouw' mediaplayer. Wil XBMC gaan gebruiken, en het liefst XBMC Live, ik wil dat het zo min mogelijk als een 'PC' aanvoelt maar zoveel mogelijk als een pure media player.
Ik begrijp alleen dat HD audio ondersteuning onder XBMC nog erg lastig is?

Als je over de prijs kunt stappen (€ 599) dan zou zoiets wel wat zijn: http://www.cinestation.de/

Dit is iets waar ik zelf ook over nadenk  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Bolle

Citaat van: Hanky Panky op februari 21, 2011, 14:28:44
Als je over de prijs kunt stappen (€ 599) dan zou zoiets wel wat zijn: http://www.cinestation.de/

Dit is iets waar ik zelf ook over nadenk  :)

Mwah, ik wou het meer rond de 300 EUR houden.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Hanky Panky

Citaat van: Bolle op februari 21, 2011, 14:31:30
Mwah, ik wou het meer rond de 300 EUR houden.

En je geeft al 400 euro uit aan componenten zie ik  :D

Waar houdt 'rond 300' op ?

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Joost.P

Hij is niet de topic starter he..

Ik wilde graag tegelijkertijd downloaden en 1080 kijken aangezien het downloaden vol geautomatiseerd gebeurd (via Couchpotato en Sickbeard). Indien dit niet mogelijk is zal ik de downloads dan tijdelijk moeten onderbreken.

Als ik dit sowieso kan vergeten (dus ook met een AMD X2 systeem of de hier genoemde Asus AT3IONT-I Deluxe) zie ik eigenlijk geen redenen meer om de goedkope oplossing van het E350M1 bordje niet te gebruiken. Voor het afspelen van HD video is dat in ieder geval ruim voldoende.

Ik zal dat Cinestation nog eens goed bekijken. Is eigenlijk ook net iets boven mijn budget (en het zoeken naar een eigen systeem heeft natuurlijk ook wat).

screamhouse

downloaden zal misschien net gaan, maar unrarren zal wel issue worden
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

Joost.P

Met alle hier genoemde setups?

SpaceJS

Citaat van: Joost.P op februari 21, 2011, 19:32:51
Met alle hier genoemde setups?

Yep, tenzij je SSd's gaat gebruiken maar dat wordt dan een beetje dure hobby
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Joost.P

Waarschijnljk ga ik dan voor het E350M1 bordje.
Zodra de 3e generatie SSD's uitkomt zal ik er eentje aanschaffen. Dit zal natuurlijk niet alleen voor het OS zijn en niet voor alle media.

eduard

Misschien is dit nog een leuk alternatief http://www.xtreamer.net/ultra/
Dit is een kleine htpc welke met een os op usb geleverd gaat worden.

Post!

Citaat van: eduard op februari 23, 2011, 20:10:55
Misschien is dit nog een leuk alternatief http://www.xtreamer.net/ultra/
Dit is een kleine htpc welke met een os op usb geleverd gaat worden.

Maar waar je ook XBMC enzovoort op kunt zetten :)

Joost.P

Vast een leuke optie, maar ik zoek toch iets met ruimte voor meerdere harddisks en een bluray speler.
En het "tweaker-gehalte" ligt een stuk lager  ;). Voor de 1 een voordeel, voor de ander een nadeel...

Ik denk dat ik binnenkort het volgende ga bestellen:
- Asus E35M1-M Pro
- Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
- Silverstone SST-ML03B
- Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)
- be quiet! Pure Power L7 300W
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G

Post!

Citaat van: Joost.P op maart  1, 2011, 21:49:19
Vast een leuke optie, maar ik zoek toch iets met ruimte voor meerdere harddisks en een bluray speler.
En het "tweaker-gehalte" ligt een stuk lager  ;). Voor de 1 een voordeel, voor de ander een nadeel...

Ik denk dat ik binnenkort het volgende ga bestellen:
- Asus E35M1-M Pro
- Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
- Silverstone SST-ML03B
- Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)
- be quiet! Pure Power L7 300W
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G

Is het de bedoeling dat je op deze machine ook download (legaal uiteraard) met Sabnzbd of iets dergelijks?
Volgens mij krijg je dan een probleem dat als je aan het downloaden bent en het programma pakt deze uit en je kijkt film dat de machine het niet gaat trekken.

Is een NAS + Mediaspeler (zelfbouw met ION2?) niet wat?

Joost.P

Dat is wel het idee ja. Het idee om dit tegelijk uit te voeren heb ik naar aanleiding van de opmerkingen hier wel een beetje laten varen.
Waarschijnlijk gaat dat niet lukken. Mijn andere optie was een X2 255 systeem. Meer power, maar ook meer stroomverbruik. Wel belangrijk als hij altijd aan staat.

Twee aparte apparaten is natuurlijk ook een optie. Maar ik denk niet dat ik met hetzelfde budget betere prestaties ga krijgen.
Waarom ION2? Zijn de nieuwe Fusion borden niet een beter alternatief?

Daklem

Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan om een htpc te bouwen en dit heb ik ook gedaan na tegenvallende ervaringen met een DViCO TVIX en een AC Ryan.

Ik draai op Windows 7 met Xbmc Dharma 10.0, PowerDVD (voor afspelen van bluray), en itunes voor het beheren van mijn muziek (die ik remote kan bedienen via mn iphone, en wellicht in de toekomst met een ipad).

Ik heb ook speciaal niet voor een ATOM gekozen omdat deze te traag is wanneer je er meerdere dingen op wilt doen als downloaden en film kijken tegelijkertijd.

Wat heb ik voor specs:
Behuizing: Antec ISK 310 150watt
Processor: Intel Core I3 540 3,06Ghz Boxed
Moederbord: Gigabyte GA-H55N-USB3
Geheugen: Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX
Bluray speler: Slot-in Sony Optiarc.
Interne harddisk: OCZ Vertex2 SSD 60GB
Externe harddisk: Samsung 1,5TB in een USB3.0 case
Bediening: Apple Magic Trackpad + Apple toetsenbord (beiden bluetooth)
Afstandsbediening: HP MCE afstandsbediening (besteld)

Werkt perfect. Alles draait zeer soepel en naar behoren. Alleen je blijft wat dingen aanpassen om vanalles werkend te krijgen zoals jij het wil. :).

Kortom, ben er zeer tevreden over.