JVC RS50/X7

Gestart door J.A.F._Doorhof, februari 8, 2011, 18:54:15

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Het is geen geheim dat ik altijd zeer gecharmeerd ben geweest van de JVC serie projectoren.
Sterker ik heb ooit mijn CRT verkocht voor de HD100 welke vervangen is door de HD750 en mijn laatste JVC was de 990.
Al deze projectoren hebben we met enorm veel plezier naar gekeken en deden wat ze moesten doen, een fantastisch plaatje neerzetten.

Nu is er dan 3D dus tijd voor een nieuwe serie projectoren.
Er is al veel gesproken over de VW90 vs de JVC serie en vandaar dat ik dit ook zal behandelen in deze review, maar laten we eerste de review zelf doen.

Uiterlijk
Ik vind uiterlijk totaal onbelangrijk maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de nieuwe vormgeving (hoewel nog steeds mooi) toch een stuk minder vind dan de 990/750.
Het ontwerp is wat vierkanter en ik vind het minder "luxe" overkomen. Maar goed het gaat om het beeld.
Bij deze kasten komt er ook wat lichtlekkage uit de achter en voorkant.

Veranderingen
Kleine veranderingen in het normale menu, maar zeer grote in het CMS systeem.
Waar vroeger het CMS op een no nonsense manier werkte heeft JVC dit nu aangepast en ik ben daar niet blij mee.
Waar bij de vorige projectoren het CMS gewoon werkte zoals het hoorde is er nu een ENORME interactie tussen de helderheid en saturatie (wat niet mag) en heeft JVC de axis overgenomen die je ook bij de Sony vind.

Het CMS was op de oude projectoren perfect in te stellen, bij de X7 heb ik echter moeite om groen op de juiste plek te krijgen, de afwijking is niet dramatisch maar ik vind dat een achteruitgang tov de 990/750. Ik denk dat er wel een update zal komen waar we weer tot 60 kunnen bijstellen ipv tot de 30 die nu mogelijk is (en vroeger ook op de 750), zou de hue van groen wat meer range hebben zou ik hem namelijk wel op zijn plek kunnen krijgen.

Ook vind ik het enorm irritant dat bij ELKE wijziging die je doet in het CMS systeem het beeld zwart word om daarna weer terug te springen. Dit leide er toe dat ik 2x zo lang bezig was met de calibratie als bij de 990/750 en is mijn inziens totaal onnodig. Daarnaast is er bij de RS50/X7 een behoorlijke interactie tussen grayscale en colormanagement.

LET WEL !!!!!
De gebruiker heeft HIER geen last van maar het wijst wel op iets anders wat ik nu behandel.

Is het een andere projector ?
JVC heeft met de X7/RS50 duidelijk een andere projector gebouwd, en ik ben niet over alles gelukkig.
Positief is natuurlijk dat er 3D mogelijk is, hoewel je er wel een aparate emiter bij moet kopen en dure brillen (gelukkig werken de Xpands perfect).
Wat opvalt is dat het beeld marginaal minder scherp is dan de 990 (nu was de 990 een enorm scherpe projector).
Bij het switchen tussen de modes moet je niet schrikken want de eerste keer dat je dit doet denk je dat de je de projector kapot gemaakt hebt, een luide klik en een zwart beeld..... ooops wat heb ik nu gedaan..... maar toen was er weer beeld :D Na wat uitproberen bleek dit normaal te zijn, en als je eraan gewend bent schrik je er niet meer van, maar ik vind het wel een erg harde klik om eerlijk te zijn.
Het andere CMS systeem ben ik ook niet blij mee, het eindresultaat is gelijk maar toch zie ik liever zsm het oude CMS terug, waarschijnlijk kan dit niet door de extra aanpassingen voor de PC standaarden, maar daar zou ik wat meer in moeten duiken.

Is het dezelfde projector ?
Het paneel lijkt me niet enorm aangepast te zijn.
Nog steeds zie ik motion blur, dit is iets waar ik mezelf nooit aan gestoord heb maar het zou fijn zijn als JVC dit eens oplost.
Clear motion drive heeft nu meer instellingen maar werkt jammer genoeg nog steeds niet goed op 24P materiaal, de minste stand is wel bruikbaar maar voegt niet genoeg toe om te gebruiken bij BD. Nu is er sowieso veel discussie over dingen als frame interpolatie en ik hoor sinds kort bij het kamp die er het nut van in ziet maar wel in de meest behoudende vorm.

Verder is het beeld erg mooi gebleven, iets wat JVC altijd al goed gedaan heeft een enorm mooi en dynamisch beeld dat gewoon van een film een echter ervaring maakt.

3D
3D beelden zien er goed uit, er is rust in het beeld en de diepte komt netjes over.
Zoals bij alle projectoren zijn sommige scenes geniaal en andere lachwekkend slecht.
Wat wel opviel is dat sommige HalfSBS files wat jaggies lieten zien (720p materiaal), bij 1080P materiaal was daar niets van te zien.
Clear motion drive werkt niet op 3D.
Hierover zometeen meer.

Metingen
Grayscale op de uit de doos stand was slecht, maar was perfect te corrigeren (zie bijgesloten rapport).
CMS was goed in te stellen, behalve groen, wel zit ik bij alle instellingen wel tegen de limieten aan, graag zou ik een uitbreiding naar +/-60 willen zien.

Contrast was met de iris op -1 : 16000:1 (let wel dit is native, de JVC heeft geen auto iris)
Contrast was met de iris dicht  : 49000:1

Ansi contrast is wel weer een probleem voor de JVC met een waarde van 215:0 met de iris open en 230:1 met de iris dicht is niet vooruitgegaan.

Conclusie
Als ik mijn calibratie ervaringen even vergeet zet JVC met de RS50/X7 weer een fantastische HT projector neer die menig filmliefhebber in extase zal brengen.
Beetje jammer dat je 3D accessoires er los bij moet kopen, en voor mensen die alleen 2D kijken zie ik geen enkele reden om een 990 of 950 te upgraden.
MAW het is en blijft een erg mooie HT ervaring.

VW90 vs RS50/X7
Laat ik voorop stellen dat ik geen flamewars accepteer over mijn conclusie.
Ik heb extra lang genomen voor deze review omdat ik me zeer goed bewust ben door andere discussies dat mijn conclusie gegarandeerd tot verhitte discussies kan leiden.
Laat ik daarom voorop stellen dat we BEIDE projectoren leveren, dat het MIJN mening is en dat ik het ook ga beredeneren.
Ben je het er niet mee eens mag dit maar lees aub mijn verhaal GOED door voordat je gaat lopen roepen :D

3D
Beide projectoren geven een ander 3D beeld.
Dit is denk ik waar veel mensen het moeilijk zullen vinden om een beslissing te maken welke beter is.
Ik heb dezelfde scenes daarom op de Sony gekeken en de JVC beide met dezelfde Xpand bril.

Als ik kijk naar :
Looney Tunes afraid of flying, Christmas carol, 7 wonders of the Universe en Black Eyed Peas dan valt op dat de Sony een meer DIEP beeld geeft, de glitters bij de black eyes peas scene valt wat meer de kamer in en de achterkant van het podium is wat verder weg, dit effect is ook te zien bij het hekwerk van de looney tunes en de run door de bergen.

De JVC zet een rustig 3D beeld neer maar bij bepaalde scenes laat hij een flinke ghosting zien (looney tunes), op Christmas Carol is hij erg schoon.
De Sony doet de Looney Tunes een HEEL stuk beter maar doet de Black Eyes Peas weer wat slechter.
MAW zoals al voorspelt in een andere discussie is het een echte kwestie van elke projector doet elke scene anders.

Het enige wat ECHT opvalt is dat de Sony simpelweg meer diepte geeft, als je het een dag na elkaar bekijkt valt dit nog steeds op, een week na elkaar zul je het al kwijt zijn, dus spectaculair is het verschil niet.

Hoewel de JVC een solide en strak 3D beeld neerzet is de Sony duidelijk rustiger en een stuk scherper, zet daarbij de Frame Interpolatie functie van de Sony aan en op 3D kan ik niet anders als de Sony een dikke plus te geven op 3D.

Dan gaan we kijken naar 2D.
De motion blur is niet te zien bij de Sony, de Sony zet een iets scherper beeld neer bij stilstaande beelden en bij bewegingen zonder FI is het beeld veel scherper.
Met FI aan is het een kwestie van smaak.

Wat wel opvalt is dat de Sony een stuk helderder is dan de JVC, als ik beide vergelijk met de iris van de JVC open dan komen ze dicht bij elkaar in de buurt, maar op 3D geef ik toch de winst aan de Sony, beide bekeken op de Xpand bril en met de Sony op de D6500 setting en de JVC ook op D6500 wint de Sony het.
De JVC wint het qua native contrast van de Sony, echter als ik de iris helemaal open zet komen ze verassend dicht bij elkaar, en verslaat de Sony de JVC door het hogere ansicontrast.

Dus de Sony verslaat de JVC dik ?
Wel ja en nee.
Ik heb de Sony blind gekocht op basis van de specs tov de JVC (toen de finale resultaten bekend werden).
De Sony vind ik marginaal beter dan de JVC HD990 op bare bones beeld.
De RS50/X7 vind ik erg dicht in de buurt van de JVC HD990 komen, maar het beeld is wel wat softer en de lightoutput is wat lager met een nieuwe lamp na de calibratie (meetbaar en zichtbaar).
Ga ik echter naar FI kijken en motionblur dan vind ik de Sony STUKKEN beter.
Kijk ik naar dynamiek wint de Sony het nipt door de hogere ansicontrast waarde, maar beide zetten een beeld neer waar de concurrentie een puntje aan kan zuigen (ben benieuwd naar de Epson als ik die meet maar op dit moment is niets beter onder de 10K).

3D is anders, ik kijk 3D met de FI aan en door de snellere panelen geef ik de voorkeur aan de Sony maar dit is per BD anders.
Soms wint de JVC soms wint de Sony, laten we het zo stellen beiden overtuigen maar de Sony geeft wat meer diepte en wat meer rust in het beeld en scherpte door de panelen en de FI.

Dus de Sony wint toch ?
Zoals aangegeven zo makkelijk is het niet, er komt meer bij kijken.
Op dit moment bv hebben we een klant die een BDII heeft hangen en die de Sony wilde bestellen, echter de Sony werkt niet met de BDII schermen op dit moment.
De keuze is dan een wit scherm met een Sony of een BDII met de JVC en ik heb geadviseerd om de JVC aan te schaffen en de BDII te houden.... ik sta na deze review 100% achter deze beslissing, de winst van de BDII tov een normaal scherm is vele malen hoger dan de verschillen tussen de JVC en de Sony.

We zullen dan ook mensen adviseren om bij de BDII de JVC's aan te schaffen en niet de Sony.
Heb je een normaal scherm en wil je in geen geval naar een BDII scherm dan ga ik toch adviseren om de Sony aan te schaffen, de punten die ik al eerder heb aangehaald in de andere discussies blijven overeind, verder liggen de projectoren redelijk dicht tegen elkaar en geven beide gewoon een waanzinnige filmervaring.
De BDII schermen geven een flinke boost in contrast en zwart waardes waardoor ik zelf ook zonder twijfel zou wisselen van de Sony naar de JVC om de BDII te kunnen gebruiken.
Wij lossen het hier op door een 2e scherm te gaan gebruiken voor 3D. Dit kost echter meer budget met de kans dat de volgende generaties geen last hebben van dit probleem of dat als 3D zonder bril gaat werken je weer een ander scherm moet aanschaffen.

Je snapt dus dat dit een duivels dilemma is....
Vandaar ook dat ik er zoveel woorden aan besteed en hoop dat mensen GOED lezen wat ik post.
Let daarbij op dat ik ENORM kritisch ben op beeld gebied en altijd probeer een zo eerlijk mogelijk beeld te schetsen, onthoud ook dat we BEIDE merken gewoon voeren.
En gezien de interesse in de BDII schermen denk ik dat de markt voor de JVC bij ons nog wel eens een stuk groter kan worden dan ik dacht voordat we wisten dat de Sony niet samen werkte met de BDII schermen.

Totale eindconclusie
2 totale top projectoren die naast elkaar letterlijk strijden om de eerste plek onder de 10K.
Op een normaal scherm geef ik zonder meer de voorkeur aan de Sony.
Op de BDII vind ik de winst van de BDII veel groter als het verschil tussen de Sony en JVC en adviseer ik de combinatie BDII/JVC boven normaal scherm/Sony.

Ik hoop dat de review duidelijk is en een open en eerlijk beeld geeft.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Metingen:
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

evilniek

Mooie review Frank, ook leuk dat je mij nog noemt in je review ;D. Betekend dit ook dat ik in blijde verwachting ben van mijn RS50?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kjelt

Bedankt, een goede review Frank, maar ik heb wel wat aandachtspunten (maar dat is persoonlijk):
CiteerWat opvalt is dat het beeld marginaal minder scherp is dan de 990 (nu was de 990 een enorm scherpe projector).
Waarom ga je een X7 met een 990 vergelijken ipv met een HD750? Als je al met een 990 wilt vergelijken zou je dat eerder met een X9 willen doen zou ik zeggen, oftewel niet helemaal eerlijk mijns inziens.
Dat de X7 uberhaupt nog zo dicht bij de custom assembled topprojector van de vorige generatie vind ik een wonder en een grote prestatie van JVC voor dat geld  ;)
CiteerVW90 vs RS50/X7
ik zou dat hier weg halen en een apart topic over openen. Waarom zou je de X7 met de VW90 gaan vergelijken in een X7 review? Waarom niet met 200 andere projectoren die er ook zijn? Bij eerdere reviews vergelijk je de projectoren toch ook niet met andere projectoren.

J.A.F._Doorhof

@Kjelt,
Het is heel simpel.
De 990 is een goede projector en die projector kan ik dromen qua beeld.
De HD750 was marginaal minder scherp, ik schat de RS50 ongeveer gelijk aan de HD750 dacht dat dit wel te herleiden was uit de review.
Ik heb al een paar keer aangegeven in andere reviews dat ik de 990 ZWAAR overpriced vond, scherpte tov de 950 was per unit verschillend maar altijd net zo of net iets beter voor de 990, verder heb ik bar weinig verschillen kunnen vinden tussen de 950 en 990.
Zou hem dus nu nooit meer kopen vandaar dat ik ook niet zo snel een X9 kopen, ondanks dat ze op papier een verschil laten zien heb ik daar na het 990 gebeuren zwaar mijn twijfels over. Sowieso klopt de contrast meting zoals je kan zien van geen kanten, en dat is jammer aangezien in het verleden JVC altijd ZEER accuraat was met hun cijfers.

Je zou ze inderdaad naast elkaar moeten zien of de X9 beter is, jammer genoeg wil JVC geen model aan me beschikbaar stellen voor die review, sterker de RS50 is van een klant (ja Niek hij is klaar voor je :D) omdat een demo niet beschikbaar was, maar een nieuwe unit wel.... terwijl ik juist denk dat een goede review kan verkopen en JVC krijgt in feite een gecalibreerde projector terug.

Zowel Epson, Sony, Optoma, Mitshibushi etc. geven me elke projector die ik wil zien voor de test, vandaar dat de review ook even duurde, we leveren in principe alleen op bestelling en hebben altijd 1 keuze projector in elk segment op voorraad (welke in mijn optiek de beste is).

Daarnaast moet je wel in de gaten houden dat de 990 en de 950 beide in mijn ogen iets beter presteren dan de RS50 op colormanagment (maar wie weet word dit gefixed in een update). De verschillen zijn echter klein in het uiteindelijke zichtbare beeld.
Sterker waar de FI bij de 950 voor mij een reden was om te upgraden vanaf de 750 (tot ik er achter kwam dat hij niet op BD werkte) zou ik behalve 3D geen reden zien om een 950 te upgraden naar een X7.

Wat wederom (en daarom ben ik zo voorzichtig) niet zegt dat het een slechte projector is, sterker ik ben zeer te spreken over het beeld (had ook niet anders verwacht), ik had alleen liever een grote sprong gezien wat Sony wel laat zien en wat Epson zometeen ook laat zien als ze eindelijk hun LCOS releasen.
Ik denk dat JVC het ENORM moeilijk gaat krijgen nu de concurrentie even gas aan het geven is.
Bij de 750 was er in mijn optiek maar 1 keuze binnen dit segment, bij de 950/990 zelfde verhaal hoewel ik ook de VW80 erg mooi vond maar hij won het gewoon niet op dynamiek en algeheel. Nu met de X7 / X9 hebben we een waanzinnig goede Sony VW90 in hetzelfde prijs segment, en als je niets geeft om 3D zometeen een killer Epson die daar nog eens onderduikt.
JVC heeft een qua beeldkwaliteit gelijk aan de HD750 projector op de markt gezet met 3D als extra, en dan heb je in theorie een waanzinnige killer projector, alleen die theorie gaat er dan even niet vanuit dat de concurrentie ondertussen ook flink aan het sleutelen is geweest wat voorgaande jaren niet het geval was.

Je kan ook zeggen, de markt voor HIGH-END beeld is met deze generatie ENORM interessant geworden en ik verheug me op de volgende generatie, als JVC geen flinke tand bij zet en Epson en Sony doen dit wel dan vrees ik dat de volgende review van een JVC er eentje word die niet zo positief is als deze. Nu ligt het allemaal heel dicht bij elkaar en verliest Epson voor mij persoonlijk omdat ze geen 3D geven (ongelofelijk jammer), Sony wint het overal nipt van de JVC en dan vooral op scherpte en een beetje op 3D en JVC zet gewoon de lijn voort van een verschrikkelijk goede projector.... maar ik denk dat bij de volgende generatie die lijn niet meer genoeg is, ik verwacht van de 2e generatie Epson 3D en een flinke boost in performance, van de volgende Sony verwacht ik meer lichtoutput en nog meer dynamisch bereik.... van JVC verwacht ik hetzelfde en dan hebben we gewoon 3 toppers en de tijd zal leren welke dan in ons HT hangt.

Als ik punten moet geven met 100 als mijn keuze is het nu :
Sony 100
JVC X7/RS50 90

En dan voor perspectief in 2D
Epson TW5500 70
Ik verwacht van de RH4000 van wat ik nu heb gezien op 2D ook een 90 maar hij valt voor mij buiten MIJN keuzes omdat hij geen 3D heeft.
toch kan ik je wel al vertellen dat we heavy zullen inzetten op de projector als hij uitkomt want wat ik tot nu toe gezien heb is het fantastisch en kan het meekomen met de Sony en JVC.
De prijs zal alleen bepalen of de RH4000 echt overlevingskans heeft, hij mag niet hetzelfde kosten als een X7 bv maar moet daar flink onder gaan zitten, of zichtbaar betere prestaties geven.

En dat is goed voor iedereen die van beeld houd, laat JVC maar de hete adem van de concurrentie voelen :D

Dan over een apart topic.
Had gekund maar ik heb besloten het te combineren, gezien de andere discussies was dat toch waar veel mensen informatie over wilde hebben, en dus heb ik het hierbij gezet, had de volgorde andersom geweest had ik hetzelfde gedaan, was de uitkomst andersom geweest idem ditto.
Custom installer

kermit

Tja, ik was ook al niet echt onder de indruk van de X7. Ik had het ergens in november reeds gezien bij Grobi en vond het geen vooruitgang tov van de 950.Maar merk je iets van noise in het beeld van de nieuwe Jvc Series?
Maar dat JVC jou geen demo projector wilt leveren is niet slim. Ooit heb ik een JVC vertegenwoordiger gesproken en die kon mij vertellen dat jij de meeste Jvc's verkoopt in Nederland. Of ze willen geen geld verdienen..... ;D

J.A.F._Doorhof

Ik heb geen overdreven ruis gezien.
Ik weet ook niet waarom we geen demo's krijgen, dat is trouwens al een tijdje zo, en met alle respect ik ga geen projectoren kopen om te reviewen, het kost me gemiddeld 4-5 uur om een review te maken en als ik het niets vind moet ik dat eerlijk schrijven en verkoop ik hem nooit meer ;)

In het verleden was het niet zo een probleem want kocht ik de JVC sowieso ook voor mezelf, en heb daarom maar de 990 gekocht omdat ik ze niet kon vergelijken. Achteraf jammer.

Nu hadden we echter Sony en Epson die grote rollen zouden gaan spelen in mijn optiek dus heb ik geen jvc gepreorderd, vandaar dat de review even duurde.

Wie de meeste JVCs verkoopt weet ik niet, we verkopen wel veel projectoren maar de meeste ? Wie weet ;)
Custom installer

riwi

Frank, bedankt voor de review.

In de vw90 thread hadden we het over lichtopbrengst in 3D en D6500 calibratie.
Heb jij nu de X7/RS50 in 3D door de bril op D6500 gecalibreerd? Of net als cine4home in 2D op D6500 en dan licht meten in 3D ? Of heb je geen licht gemeten maar gewoon zoals je het bij het kijken ervaart?

Hoe zit het met de ghosting? Vergeleken tussen de X7 en de vw90?

@kjelt, natuurlijk is het goed om 2 projectoren te vergelijken in dezelfde prijsklasse en mogelijkheden. Ik vind dat juist interessant.

J.A.F._Doorhof

Ik heb ze naast elkaar gemeten en bij 2d is de Sony een stukje helderder als de jvc de Iris helemaal open heeft. Bij 3D zet jvc zelf de kleurtemp omhoog, ik heb hem weer naar d6500 gezet en dan is met de xpand brillen de Sony ook weer een stukje helderder.

Waarbij ik moet aantekenen dat de Sony ondertussen 150 uur gedraait heeft.
Custom installer

Kjelt

Citaat van: riwi op februari  9, 2011, 00:48:49
@kjelt, natuurlijk is het goed om 2 projectoren te vergelijken in dezelfde prijsklasse en mogelijkheden. Ik vind dat juist interessant.
Het gaat er mij niet om dat het niet interessant zou zijn, natuurlijk is dat het wel. Mijn punt was/is dat ik dit liever in een apart topic met als titel bv "vergelijking X7 vs VW90" zou zien. Zo is het beter te vinden en ik vind het niet in een review van slechts 1 van de twee projectoren thuis horen. Mensen die geinteresseerd zijn in een VW90 denken er waarschijnlijk niet aan om deze interessante informatie in een review topic van een X7 projector te vinden  ;)
Het mooiste zou ik een vergelijking van vergelijkbare projectoren in een vergelijkbare prijsklasse per jaar willen zien op dit forum. Zodat je ieder jaar als je in de markt bent voor een nieuwe projector dat topic wat hoort bij de prijsklasse die je zoekt en het huidige jaar zo op een rijtje kunt zien wat er te koop is en wat er als beste uit de bus komt.

Matthieu

Zeer bedankt voor de review Frank.
Ik had hier al een tijdje naar uitgekeken.
De keuze is dus niet  makkelijk.
De BD II lijkt me geweldig, als hij oprolbaar uitkomt, maar ik hou ook van een vloeiend beeld.
Op mijn TV staat de FI ook altijd aan, omdat ik de schokkerige pans echt niks vind..
Dan heb ik dus 2 schermen nodig, maar in een huiskamer is een wit scherm gewoon helemaal niks.

Mijn High Contrast S scherm is te grof in materiaal voor HD dus die wil ik ook niet gebruiken.
Raad jij dan misschien een ander HC scherm aan?
Projecta heeft nu geloof ik ook weer nieuwe materialen.

J.A.F._Doorhof

Ik zou met de moderne projectoren het niet weten.
We gebruiken de Stewart schermen heel af en toe maar dit was voor ons 1 van de redenen om de BD te kiezen.
En 2 schermen is iets waar wij ook naar toe gaan, 3D is gewoon toch een verhaal apart en ik wil daar nadat ik het op een echt high gain scherm heb gezien toch naar toe op dat soort schermen.
Dus 1 scherm voor kritisch film kijken en 1 scherm voor een impact voor 3D.
Custom installer

Matthieu

Heb je het dan over 2 schermen bij jezelf thuis, of in de showroom?
Ik zou het namelijk wel willen zien als je het hebt.

papaleo

Citaat van: Matthieu op februari 11, 2011, 22:41:23
Heb je het dan over 2 schermen bij jezelf thuis, of in de showroom?
Ik zou het namelijk wel willen zien als je het hebt.

Count me also in....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

We hebben er sowieso 2 in de showroom.
Custom installer

digitalboy

Ik las in diverse berichten van jou dat je de sony vw90 dynamischer vind, dit vind ik vreemd,
In je eigen meting is de sony CR 10.000:1 en de jvc 950 / jvc x7 50.000:1 CR,
dat is wel een verschil van 500 Procent in native contrast ratio!
Ja je zegt dat de sony een groter ansi contrast heeft, maar zoals jij zelf gezegd hebt,
in veel topics en discussies dat native on/off het allerbelangrijkste is en ansi veel minder belangrijk is!

Kun je je nog herinneren dat ik de nieuwe optoma hd20 noemde,
ik zij toen dat deze een hoog ansi contrast van 500:1 heeft.
Toen zij jij dat dat niets zegt, omdat het native on/off veel belangrijker is.  :confused:
Het ene moment zeg je dit, en omdat je nu de sony hebt zeg je dat. dan is jouw conclusie niet erg neutraal
lijkt me zo.

''Ik vind uiterlijk totaal onbelangrijk maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de nieuwe vormgeving (hoewel nog steeds mooi) toch een stuk minder vind dan de 990/750.''

Ik ben het niet met je eens, het oude ontwerp met de aansluitingen aan de zijkant wat heel
onhandig was, ik ben blij dat ze dat ingezien hebben. ik vind dit mooie strakke
ontwerp met de lens in het midden zeker niet minder mooi.

Nog een ander punt je zegt hier dat het beeld een beetje soft is van de x7 en niet zo scherp als de 950/990.
Ook dit vind ik opnieuw vreemd, omdat in deze review juist gezegd word dat het beeld net zo scherp is
als van de 950/990. zie link voor de review.

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&langpair=fr%7Cen&u=http://www.hdfever.fr/2011/01/04/test-jvc-dla-x3/&rurl=www.google.com&usg=ALkJrhgvqNx88hdoHmouf0zrf37V8k-aXQ#postTabs_ul_17961

Daar komt nog bij dat deze goedkopere x3 al 44.000:1 contrast ratio haalt,
en dan zeg jij dat de waardes die jvc opgeeft niet meer kloppen! zou de duurdere x7 maar 6000:1 meer halen?
Is die Unit die je daar hebt wel in orde? ik zou hem maar omwisselen als ik jou was bij jvc, en opnieuw testen,
ik heb het gevoel dat hier iets niet klopt...

jaco

Citaat van: digitalboy op februari 14, 2011, 03:52:44
Ik las in diverse berichten van jou dat je de sony vw90 dynamischer vind, dit vind ik vreemd,
In je eigen meting is de sony CR 10.000:1 en de jvc 950 / jvc x7 50.000:1 CR,
dat is wel een verschil van 500 Procent in native contrast ratio!

Kun jij nu echt niet lezen ? OF gaat het je alleen om te zeuren in deze threads..

ik lees in de review van de VW90:
Citeer
Contrast metingen
De contrast metingen kwamen als volgt uit de bus, gemeten in low lamp na volledige calibratie:
Native paneel contrast ratio : 16.450:1
Contrast ratio iris 1 : 37.780:1
Contrast ratio iris 2 : 35.500:1
Ansi contrast 415:1

voor de X7:
Citeer
Contrast was met de iris op -1 : 16000:1 (let wel dit is native, de JVC heeft geen auto iris)
Contrast was met de iris dicht  : 49000:1
Ansi contrast is wel weer een probleem voor de JVC met een waarde van 215:0 met de iris open en 230:1 met de iris dicht is niet vooruitgegaan.

Daar staat toch echt niet 10.000 en 50.000
Je moet de iris stand op de X7 nemen die even veel lichtopbrengst heeft als de auto iris op de Sony en dan de contrast verhouding vergelijken.

Dat zal Frank ook zo bedoeld hebben, en dan scheelt het vast niet heel erg veel in on/off contrast.

CiteerJa je zegt dat de sony een groter ansi contrast heeft, maar zoals jij zelf gezegd hebt,
in veel topics en discussies dat native on/off het allerbelangrijkste is en ansi veel minder belangrijk is!

Als je tussen 500:1 en 50.000:1 vergelijkt is on/off een schokkend verschil
Bij projectoren met hetzelfde on/off contrast ga je in het beeld ook ansi contrast verschillen tussen 415 en 220 wel zien.

CiteerKun je je nog herinneren dat ik de nieuwe optoma hd20 noemde,
ik zij toen dat deze een hoog ansi contrast van 500:1 heeft.
Toen zij jij dat dat niets zegt, omdat het native on/off veel belangrijker is.  :confused:

Hmm, eerste de beste review:
Citeer
Black levels are very entry level
Not as many inputs, outputs as most, no S-video
Very limited placement flexibility, limited zoom range and no lens shift (typical for DLP projectors)
Those who are sensitive to the rainbow effect will see rainbows with this projector

Contrast: 4000:1 (3000:1 with ImageAI turned off)
Tja 3.000:1 naar > 30.000 on/off ga je echt wel zien..

9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Ik denkmdat digitalboy een beetje een probleem met mij persoonlijk heeft aangezien hij maar door blijft zagen op mijn meningen en reviews, echter hij maakt zichzelf onsterfelijk in belachelijkheid omdat hij simpelweg niet leest.

Nog maar even dan.
Bij projectoren met ongeveer gelijke contrastratio zoals de Sony en jvc bij gelijke lightoutput, als je namelijk de Iris bij de jvc helemaal dicht draait komt er bijna geen licht meer uit is JUIST de ansicontrast waarde heel belangrijk.
Bij een projector met 3000:1 of 20.000:1 en laat zeggen een ansicontrast van 500:1 en 250:1 kies ik voor de projector met hoog on/off en neem ik het lage ansicontrast op de koop toe.

Over de scherpte kan ik niet anders zeggen als dat ik al een paar keer schrijf marginaal, dit betekend dat het heel weinig is maar het is te zien, en misschien klinkt het arrogant maar er zijn maar weinig reviews die ik vertrouw aangezien ik vaak heel veel dingen mis in reviews die ik wel zie.

En nee de x7 die ik hier heb is niet defect.

Verder kun je altijd over vormgeving discuteren maar ik vind dat een non issue, ik vond de mooie ronde vormgeving een stuk mooier dan de nu wat meer vierkante vormgeving, tevens is er in de nieuwe kast wat lichtlekkage die de oude niet had.

En daar kom je op het verschil hoe ik een review doe en veel andere die vaak gebruiker zijn en geen calibrateur/leverancier. Ik kijk naar dingen en kijk daar 100% onpartijdig naar, sterker het feit dat ik van jvc naar Sony ben gegaan is meer werk en kost me waarschijnlijk wat omzet, de jvc heeft een iets hogere marge, ik heb alle connecties met jvc al, we waren een van de meest verkopende jvc dealers en ik moest met Sony een nieuw contract aangaan omdat we nu groter inzetten op deze machine, ik verlies een klein stukje marge en als klap op de vuurpijl het had gewoon makkelijker geweest als ik de Sony niet als winnaar had aangedragen, mensen hadden blind de jvc kunnen kopen want die hebben ze al 4 generaties gekocht op mijn advies en kochten vaak de laatste 2 gewoon blind.... Nu met de Sony willen ze het toch eerst zien, maw we geven ongeveer 5-6x zoveel demo's als normaal.

Dus denk aub na voordat je weer een keer onzin uitkraamt.
Custom installer

jaco

Ik ben blij met de Sony, en heb gelukkig geen JVC meer.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Kjelt

Citaat van: jaco op februari 14, 2011, 08:12:01
Ik ben blij met de Sony, en heb gelukkig geen JVC meer.
Dit vind ik een beetje erg kort door de bocht, kun je wat meer persoonlijke argumenten geven waarom je dit zo vind?

digitalboy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 14, 2011, 08:04:53
Over de scherpte kan ik niet anders zeggen als dat ik al een paar keer schrijf marginaal, dit betekend dat het heel weinig is maar het is te zien, en misschien klinkt het arrogant maar er zijn maar weinig reviews die ik vertrouw aangezien ik vaak heel veel dingen mis in reviews die ik wel zie.

En nee de x7 die ik hier heb is niet defect.

Verder kun je altijd over vormgeving discuteren maar ik vind dat een non issue, ik vond de mooie ronde vormgeving een stuk mooier dan de nu wat meer vierkante vormgeving, tevens is er in de nieuwe kast wat lichtlekkage die de oude niet had.

Over de reviews: ja je hebt goede reviews, maar de wereld is groot en er zijn tenminste enkele reviewers die
ook heel goede reviews geven, zoals bv. art feierman mechien ken je hem wel, die geeft goede diepte reviews.

Over het uiterlijk: je bent het niet met me eens mag, ik wees je erop dat ik de oude behuizing
onhandig vond ivm. alle aansluitingen aan de zijkant.
Jij hebt het dan weer over lichtlekkage ja dat is inderdaad dan geen vooruitgang nee,
maar de connectie paneel is nu wel beter, en eventueel het koelingssysteem.

J.A.F._Doorhof

Waar haal je vandaan dat de koeling beter is ?
Je trekt hier een hele gevaarlijke conclusie, niemand behalve JVC weet namelijk of dit zo is ?
Dan over het aansluitpaneel ?
Ik heb weer liever een aansluitpaneel aan de zijkant, want zo hangen mijn kabels al en ik heb geen speling meer.
En zo heeft iedereen een andere mening, en die moet je respecteren.
Er zijn ook mensen die hebben hun projector dicht tegen een wand hangen en die balen nu als een stekker dat ze de aansluitingen aan de achterkant hebben.
Zijkanten zijn bijna altijd veilig.

eerlijk :
Mijn maakt het geen bal uit, ik heb ruimte om mijn projector en mijn kabels zijn in principe lang genoeg en anders verleg ik ze.
Maar goed ik heb zoals eerder gezegd al heel veel projectoren gehad de afgelopen jaren.
Custom installer

Kjelt

Koeling kan kloppen, ze hebben een groter vermogen lamp genomen en dienen nu de extra warmte af te voeren zonder meer ventilator lawaai te introduceren.
Ik kan me met geen mogelijkheid een andere reden van JVC verzinnen waarom ze anders weer lichtlekkage zouden hebben. Maar het blijft speculatie.

jaco

Citaat van: Kjelt op februari 14, 2011, 09:15:44
Dit vind ik een beetje erg kort door de bocht, kun je wat meer persoonlijke argumenten geven waarom je dit zo vind?
Geen/minder judder bij pans
FI in 2D en 3D die werkt
Betere convergentie
Scherpere lens
Normale kleuren in 3D mode