4 of 6 mm luidsprekerkabel?

Gestart door obiwan, februari 6, 2011, 15:15:14

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Citaat van: AbZ op februari 14, 2011, 23:43:51
Het valt niet te ontkennen dat de impedantie halveert bij bi-wiring.
Voor de rest is de meerwaarde mij ook niet geheel duidelijk.
Zijn er dingen die 2 matige kabels zo beter doen dan 1 goede kabel?

Over welke impedantie hebben we het dan? Doorgaans verwijder je de verbindingsplaatjes bij de biwireterminals, dus blijft de weerstand van de kabel hetzelfde. Voor zover ik het kan bepalen, ziet een versterker ook dezelfde belasting. Een groot verschil is de stroom die door de kabels loopt: bij biwiren wordt de stroom verdeeld over de twee kabels, zodat door de kabel voor de tweeter alleen stroom voor de hoge frequenties gaat en door de kabel voor de midwoofer alleen de stroom voor lage- en middenfrequenties gaat.
Als iemand dan tóch per se wilt biwiren, zou ik die persoon willen aanraden de verbindingsplaatjes mooi te laten zitten; dan heb je in ieder geval nog een kabelcombi met een lagere totale weerstand (baat het niet, dan schaadt het niet).
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op februari 15, 2011, 00:04:43
Over welke impedantie hebben we het dan? Doorgaans verwijder je de verbindingsplaatjes bij de biwireterminals, dus blijft de weerstand van de kabel hetzelfde. Voor zover ik het kan bepalen, ziet een versterker ook dezelfde belasting. Een groot verschil is de stroom die door de kabels loopt: bij biwiren wordt de stroom verdeeld over de twee kabels, zodat door de kabel voor de tweeter alleen stroom voor de hoge frequenties gaat en door de kabel voor de midwoofer alleen de stroom voor lage- en middenfrequenties gaat.
Als iemand dan tóch per se wilt biwiren, zou ik die persoon willen aanraden de verbindingsplaatjes mooi te laten zitten; dan heb je in ieder geval nog een kabelcombi met een lagere totale weerstand (baat het niet, dan schaadt het niet).
Uhhm, als de stroom over de twee kabels verdeeld wordt, dan heeft de stroom die de versterker levert in totaal toch minder kabelweerstand?  (Zal vast geen nette halvering wezen but you get the point.)  Als dit bruine vlaai is hoor ik het graag hoor.

Martijn M

Volgens mij is het bruine vlaai  ;D .
De stroom loopt maar door één kabel en hij ziet dus de weerstand van die ene kabel. Laat je de verbindingsbruggen zitten, dan kan de stroom door beide kabels lopen en ziet het de halve weerstand.
Dutch & Dutch

AbZ

Is het dan niet zo dat er door één kabel maar de 'helft' (namelijk voor bass of treble) van de stroom loopt?
(dwz als je de jumpers verwijdert)

Martijn M

Citaat van: AbZ op februari 15, 2011, 00:25:13
Is het dan niet zo dat er door één kabel maar de 'helft' (bass of treble) van de stroom loopt?
(dwz als je de jumpers verwijdert)

Ja, dat klopt wel.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op februari 15, 2011, 00:36:45
Ja, dat klopt wel.
Dan maakt het veel minder uit of je de jumpers verwijdert,
tenzij de kabels zo verschillend zijn dat ze de zaak anders gaan 'kleuren' (passieve filterwerking)

maar als ze dat niet doen, dan komen we terug op de vraag:  waarom niet 1 goede kabel,
in plaats van 2 mindere?  (aangenomen dat er nog enig verband is tussen prijs en kwaliteit)

S@m

Citaat van: AbZ op februari 15, 2011, 00:38:46
Dan maakt het veel minder uit of je de jumpers verwijdert,
tenzij de kabels zo verschillend zijn dat ze de zaak anders gaan 'kleuren' (passieve filterwerking)

maar als ze dat niet doen, dan komen we terug op de vraag:  waarom niet 1 goede kabel,
in plaats van 2 mindere?  (aangenomen dat er nog enig verband is tussen prijs en kwaliteit)

Waarom geen 2 goede kabels ipv 1 goede?

AbZ

Citaat van: S@m op februari 15, 2011, 08:15:20
Waarom geen 2 goede kabels ipv 1 goede?
Waarom niet minstens 9 kabels, alsmede 3 huizen, 5 auto's en 7 vrouwen?

S@m

Citaat van: AbZ op februari 15, 2011, 10:11:03
Waarom niet minstens 9 kabels, alsmede 3 huizen, 5 auto's en 7 vrouwen?

Ik krijg de indruk dat zinnig posten je een beetje vreemd is. 1 goede kabel zal best beter zijn dan 2 mindere. Maar 2 goede kabels kan in een bi wire configuratie beter zijn dan 1 goede...

AbZ

Citaat van: S@m op februari 15, 2011, 10:48:12
Ik krijg de indruk dat zinnig posten je een beetje vreemd is.
Dat had ik ook bij jouw posting; niet vervelend bedoeld maar kon er geen chocola van maken.
Zo logisch is het niet om je kabelkapitaal precies in tweeën te splitsen
of twee keer zoveel aan hetzelfde kabeltype uit te geven (in plaats van aan een 'hoger' type, als dat er is).

AbZ

Citaat van: obiwan op februari 15, 2011, 12:15:08
http://www.vdctrading.com/docs/24.pdf
:nowink:
Als je met deze bijdrage ergens op doelt dan is het wellicht handig om dat even te verwoorden  :dry:

S@m

Citaat van: AbZ op februari 15, 2011, 12:13:13
Dat had ik ook bij jouw posting; niet vervelend bedoeld maar kon er geen chocola van maken.

Klopt, maar ik heb er patent op  :smile:

Roger Black

Ik heb er zelf ook mijn twijfels over. Maar vaak is het bruggetje vervangen voor kabels, in de vorm van jumpers of bi-wire al een flinke verbetering..

erik s.

Citaat van: Roger Black op februari 15, 2011, 13:04:00
Ik heb er zelf ook mijn twijfels over. Maar vaak is het bruggetje vervangen voor kabels, in de vorm van jumpers of bi-wire al een flinke verbetering..

ik adviseer klanten altijd om te kijken of ze verschil horen als ze de kabels wisselen tussen de hoog en laag aansluiting. is dat er niet hoeven de plaatjes niet te worden vervangen door jumpers. is het er wel kan vervangen een upgrade zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

phmeijer

Het wil soms ook nog uitmaken als je de ene op het hoog zet en de andere op het laag.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

xlr8

Ok, biwiring: wat is dan beter voor het laag 4 mm en het hoog 2,5 mm gebruiken ? (dus wel van zelfde fabrikant & type) of is het beter 2x gelijke diktes 4mm of 2,5 mm ??

Miracle.

Citaat van: xlr8 op april 14, 2011, 19:23:04
Ok, biwiring: wat is dan beter voor het laag 4 mm en het hoog 2,5 mm gebruiken ? (dus wel van zelfde fabrikant & type) of is het beter 2x gelijke diktes 4mm of 2,5 mm ??
Dat ligt helemaal aan het ontwerp van de speaker en kabel.

Wanneer je bijvoorbeeld het idee hebt dat het laag achter het mid en hoog aan loopt, of dat het hoog wat lomp klinkt, of, of, of... kun je eens proberen of dat verbeterd door een dunnere kabel voor het mid/hoog te nemen dan voor het laag.
Wanneer je het idee hebt dat de bass teveel is in verhouding met het mid/hoog zou je eens kunnen proberen dunnere kabels voor het laag te gebruiken dan je voor het mid/hoog doet.

Ik heb in de woonkamer voor een Harmonic Tech Pro 9+ bi-wire kabel gekozen.
Niet omdat het laag en mid/hoog elkaar ontliepen, maar juist omdat dit, met welke kabel danook heel goed op elkaar aansloten.
Per toeval was die Pro 9+ kabel voor het laag dikker dan voor het mid/hoog, maar toch bleef dat laag en mid/hoog erg goed op elkaar aansluiten.

Een kabel moet je zien als een component in de totale keten, dus net als een bron, versterker of speaker, en kan net als die andere componenten goed of slecht uitpakken.
Niet iedere kabel zal even goed functioneren in een totale keten, net zoals dat je niet van iedere CD-speler zomaar kan zeggen wat die in iedere installatie gaat doen.
Bijvoorbeeld: Een DCS CD-speler doet het heel goed in mijn slaapkamer-installatie, maar klinkt heel erg analytisch in mijn woonkamer installatie.
Een LUA Blue Reference speakerkabel klinkt heel mooi op die zelfde slaakamerinstallatie (Bi- of single-wired maakt in dat geval niet uit) maar weer heel wollig in de woonkamer.
Een Harmonic Tech Pro 9+ Bi-wired doet het in de woonkamer heel erg goed terwijl de Pro 11+ (single-wired) het in de slaapkamer weer beter doet.

Het blijft een kwestie van uitproberen wat het in jouw situatie het beste doet.

Zo is dat met alle componenten in de audioketen. Of dat nu kabels, bronnen, versterkers of speakers zijn. Ze zullen in iedere situatie anders reageren/klinken.

Mvg. Miracle.

xlr8

Thanx Miracle, goed onderbouwd en tevens plausibele reply  :worship:

Ik meende idd ook wel eens gehoord te hebben dat sommige bi-wire ontwerpen en/of fabrikanten daarvan verschillende diameters gebruikten voor hoog/laag.
Ik dacht eerder dat je in de knoei kwam met fase, looptijdverschillen alsmede inductie, skin effect en meer van die superlatieve parameters.
Nu is in feite 4 mm voor het laag en 2,5 voor het hoog een nobele gedachte maar 'op papier' zou het signaal van de 4mm eerder bij het filter aankomen dan de dunnere kabel van 2,5 mm. Uiteraard in acht genomen van exact dezelfde lengte en fabricaat/ontwerp. 

De Engelsen zeggen wel eens spreekwoordelijk "the proof of the pudding is the eating"  ...vrij vertaald: uitproberen dus ;)
-net zoals bijna alles binnen de Audiofilius Nervosa hobby :D -

Miracle.

Citaat van: xlr8 op april 17, 2011, 23:27:45
De Engelsen zeggen wel eens spreekwoordelijk "the proof of the pudding is the eating"  ...vrij vertaald: uitproberen dus ;)
-net zoals bijna alles binnen de Audiofilius Nervosa hobby :D -
Zo is dat met alles, dus ook met audio.

Zet mij in een Porche 911 GT3RS en ik rijd iedereen op het circuit zoek.
Zet een maat van me in een Ferrari 458 en hij rijd mij helemaal zoek in die Porche.
Andersom houden we elkaar gewoon bij, in de zelfde Porche rijd ik hem zoek, en in de zelfde Ferrari rijd hij mij zoek.

Het moraal: Het is de combinatie.

Met die auto's de combinatie van auto en berijder, bij audio is het de beluisteraar en installatie, maar daar komt ook nog een stukje akoestiek bij kijken, en de rest van de audioketen, die uit verschillende componenten bestaan, die ieder weer anders reageren op de vorige, maar ook volgende schakel in de keten, met de kabels als koppeling daartussen.

Daardoor is het heel moeilijk te zeggen of een component het goed of slecht gaat doen in een bepaalde set, en dan maakt het niet veel uit of we het hebben over een kabel, bron, versterker of speaker. Het blijft een combinatie van, die het goed of slecht (of alles wat daartussen zit) doet.

Het Engelse spreekwoord "the proof of the pudding is the eating" zal ten alle tijden de waarheid brengen.

Discuseren erover blijft leuk, en een forum voeden, maar zal nooit bevrediging brengen, omdat het in iedere situatie anders zal zijn.
Het enige wat we op een forum zullen kunnen filteren zijn de componenten die gewoon absoluut niet niet geschikt zijn in de prijsklasse.

Gaan we bijvoorbeeld een Rolls Royse vergelijken met die Porche 911 GT3RS of Ferrari 458 blijkt dat deze absoluut niet mee kan komen op het circuit, maar in comfort heel behoorlijk uitblinkt.
Gaan we een monitorspeaker (zoals de  Wilson Audio Duette) in de zelfde prijsklasse vergelijken met een full-range speaker (zoals een Von Schweikert VR4SR) gaat de Wilson het winnen op details, maar de VS het op het totaalbeeld en natuurlijkheid.
Totaal niet met elkaar te vergelijken, maar beiden wel hun eigen sterke punten.

Gaan we een Harmonic Tech Pro 9+ speakerkabel in mijn installatie vergelijken met een MIT van 5x zo duur gaat de HT het winnen.
Gaan we die installatie vervangen door een Spectral en de MIT door een goedkopere dan de HT gaat de MIT het winnen, omdat de MIT gemaakt is voor de Spectral installatie, en de HT niet.

Het is maar net wat je zoekt, en zo is dat met alles.

Mvg. Miracle.

AbZ

Citaat van: xlr8 op april 17, 2011, 23:27:45
'op papier' zou het signaal van de 4mm eerder bij het filter aankomen dan de dunnere kabel van 2,5 mm.
Ben heel benieuwd naar dat 'papier' en dan vooral naar de verwachte tijdsverschillen.

xlr8

'op papier' = theoretisch, in praktijk hoor je daar in feite niets van  ;)

AbZ

Citaat van: xlr8 op april 18, 2011, 15:48:07in praktijk hoor je daar in feite niets van  ;)
behalve op audiofora  :D

xlr8

Hahahaa !  ja, daar wordt gezocht naar esoterie om topics te timmeren  :D 

Interficior

Citaat van: xlr8 op april 18, 2011, 15:48:07
'op papier' = theoretisch, in praktijk hoor je daar in feite niets van  ;)
Hmm. De propagatiesnelheid van het signaal in een kabel is toch (L*C)-1/2? Doel je daar op?
Take it or lease it