Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Citaat van: jahtari op maart 14, 2021, 10:07:41
:D :wow:

Beter kijken dus! Dacht al dat dat niet kon met jouw ruimte.

;D
Dit issie helemaal.



Moet nog eens naar dat gat tussen 400 en 1000 500 en 1700... kijken en boven de 10kHz valt de boel ook flink af. Misschien speakers eens wat meer toe in geven, staan nu redelijk recht vooruit, maar vond dat altijd wel het lekkerst klinken dacht ik.
Geeft me weer wat te prutsen :P
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ralf67

Hier de SVS PC13 Ultra en de PB12+ in mijn woonkamer.

Nog steeds dik tevreden over met de huidige set up in 5.2.4.

mel

Citaat van: Ralf67 op maart 14, 2021, 10:55:03
Hier de SVS PC13 Ultra en de PB12+ in mijn woonkamer.

Nog steeds dik tevreden over met de huidige set up in 5.2.4.

Mooi , die lijken door te lopen tot 15 Hz ??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Ralf67

Yep, de PB12PLUS staat schuin geplaats en de ruimte is 13 m lang.

Dat werkt heel goed.


chansig

Citaat van: chansig op maart 14, 2021, 09:10:36
Eens zien of ik zin heb om REW hier eens aan te slingeren. Ben wel benieuwd wat de JBL speakers doen in de ruimte.

Gr. Hans

Op zicht wel zin, alleen niet de juiste kabels aanwezig. Jammer!!!!

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Vraagstukje:

In onderstaande plaatje is
blauw: geen audyssey
rood: audyssey reference
groen: audyssey flat



Ik heb in de multeq app aangegeven niet boven de 400Hz te corrigeren. Er lijkt tussen blauw en rood dus logischerwijs boven de 400, geen verschil. Flat echter trekt ondanks de 400hz setting, toch wat dips recht en loopt boven de 10hz vlakker door (zonder rolloff).
Nou vraag ik me dus af, of die dip bij 1000 ergens (in rood en blauw) nou kunstmatig is, of niet en of audyssey reference dus toch boven de 400 Hz en uit, toch nog in de soep zit te roeren.
Midrange compensation heb ik uit staan, dus die zou het niet mogen zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: chansig op maart 14, 2021, 16:45:59
Op zicht wel zin, alleen niet de juiste kabels aanwezig. Jammer!!!!

Gr. Hans

Balen man.
Lag de juiste zekering wel al klaar? Dat zou het namelijk wel extra zuur maken zeg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Dat dan weer wel. Het eea stond ook al op 100dB te spelen om ergens een vervorming inzichtelijk te maken. Dus nu hoor ik mijn vrouw en kinderen niet meer. Dat is dan weer mazzel. Misschien dat ik nog wel een verloopstukje ga bestellen (mini jack naar USB).

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Jij was toch al doof? Nu dubbel dus... kan dat? Is dat te meten en kan een ander dat ook horen dan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Wanneer die de juiste vrouw heeft dan moet het lukken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Citaat van: RalphH op maart 14, 2021, 16:53:06
Vraagstukje:

In onderstaande plaatje is
blauw: geen audyssey
rood: audyssey reference
groen: audyssey flat



Ik heb in de multeq app aangegeven niet boven de 400Hz te corrigeren. Er lijkt tussen blauw en rood dus logischerwijs boven de 400, geen verschil. Flat echter trekt ondanks de 400hz setting, toch wat dips recht en loopt boven de 10hz vlakker door (zonder rolloff).
Nou vraag ik me dus af, of die dip bij 1000 ergens (in rood en blauw) nou kunstmatig is, of niet en of audyssey reference dus toch boven de 400 Hz en uit, toch nog in de soep zit te roeren.
Midrange compensation heb ik uit staan, dus die zou het niet mogen zijn.
Is zonder Adsy ook zonder timing(afstand)?
Dan zou ik aan timing denken.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Nee dat is net de grap, dat doet audyssey niet. Ja het zit in de meting, maar het is een receiver instelling.

Maar mijn geval zijn audyssey uit en reference dus hetzelfde en flat juist anders. Afstanden overal hetzelfde.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Citaat van: RalphH op maart 14, 2021, 16:53:06
Vraagstukje:

In onderstaande plaatje is
blauw: geen audyssey
rood: audyssey reference
groen: audyssey flat



Ik heb in de multeq app aangegeven niet boven de 400Hz te corrigeren. Er lijkt tussen blauw en rood dus logischerwijs boven de 400, geen verschil. Flat echter trekt ondanks de 400hz setting, toch wat dips recht en loopt boven de 10hz vlakker door (zonder rolloff).
Nou vraag ik me dus af, of die dip bij 1000 ergens (in rood en blauw) nou kunstmatig is, of niet en of audyssey reference dus toch boven de 400 Hz en uit, toch nog in de soep zit te roeren.
Midrange compensation heb ik uit staan, dus die zou het niet mogen zijn.
Ik denk dat je iets niet goed gedaan hebt. Moet je nadat je die 400 Hz filter hebt ingesteld opnieuw ADSY draaien of kun je ná de full range metingen de filter in de app instellen?

Zo ja, kun je dan niet ff kijken wat er gebeurd met de meting bij bv de ADSY flat instelling met filter aan/uit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Ja zou je haast denken, echter:

Je stelt m in de app in idd NA de meting en daarna schiet je m naar de AVR.
De 3 metingen zijn gemaakt met 1 app setting (tot 400hz) die gister ingeschoten is, de metingen zijn van vandaag. En flat lijkt dus te corrigeren boven 400

Haast enige manier om dit te testen, is om een meting buiten de avr om te doen.

Heb jij wel eens een vergelijking gedaan tussen flat en reference/off?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Waarom krijg ik regelmatig de boodschap in REW : " Waiting for timing reference" ??

Bedankt
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Shadowfox

Citaat van: mel op maart 15, 2021, 19:33:09
Waarom krijg ik regelmatig de boodschap in REW : " Waiting for timing reference" ??

Bedankt

Als je alleen de sub een meting wilt laten doen moet je dat veranderen naar no timing reference anders werkt het niet

mel

Citaat van: Shadowfox op maart 15, 2021, 19:55:22
Als je alleen de sub een meting wilt laten doen moet je dat veranderen naar no timing reference anders werkt het niet

Ik zie wel onder ' preferences' dat je no timing reference kan instellen op het R kanaal of het L kanaal , maar no timing zie ik niet direct
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

NielsLu

Ik ben de afgelopen dagen weer wat aan het prutsen geweest met de instellingen van m'n subwoofer. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: ik kan in mijn Arcam AVR400 uiteraard de niveau's van alle speakers instellen, daarnaast is er ook een instel mogelijkheid om het subwooferniveau in te stellen bij stereo (stereo+sub).

Ik heb de instelling voor stereo+sub afgesteld op -10db (dat is het minimum wat ingesteld kan worden). In de reguliere niveau afstelling staat de sub op + 6db.

Het probleem is dat ik de subwoofer te zacht vindt bij surroundgeluid. Als ik het sub volume op bijv +8db zet, dan klinkt de sub lekker met films, maar.. dan is de sub weer te overheersend met muziek in eerder genoemde stereo modus.

Wat doe ik fout?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

GPO

Citaat van: NielsLu op maart 17, 2021, 11:09:19
Ik ben de afgelopen dagen weer wat aan het prutsen geweest met de instellingen van m'n subwoofer. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: ik kan in mijn Arcam AVR400 uiteraard de niveau's van alle speakers instellen, daarnaast is er ook een instel mogelijkheid om het subwooferniveau in te stellen bij stereo (stereo+sub).

Ik heb de instelling voor stereo+sub afgesteld op -10db (dat is het minimum wat ingesteld kan worden). In de reguliere niveau afstelling staat de sub op + 6db.

Het probleem is dat ik de subwoofer te zacht vindt bij surroundgeluid. Als ik het sub volume op bijv +8db zet, dan klinkt de sub lekker met films, maar.. dan is de sub weer te overheersend met muziek in eerder genoemde stereo modus.

Wat doe ik fout?

Even goed op een rij:
- je normale sub level is ingesteld op +6 dB
- voor stereo staat het level op -10 dB, dus ik denk dat je dan bedoeld dat dat tov die +6 dB is, en dus eigenlijk -4 dB.
- voor films is +6 dB te zacht, maar +8 dB is wel goed

Hoezo staat je stereo instelling zoveel zachter dan film? Ik heb juist met films paar dB minder en met stereo juist iets harder. Meeste films hebben heel dik LFE geweld en vaak draai je dat ook harder dan regulier muziek. Dus dat begrijp ik niet zo goed.

Hoe is de integratie van subwoofer met je mains? Heb je daar een REW grafiekje van?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

NielsLu

Citaat van: GPO op maart 17, 2021, 12:01:52
Even goed op een rij:
- je normale sub level is ingesteld op +6 dB
- voor stereo staat het level op -10 dB, dus ik denk dat je dan bedoeld dat dat tov die +6 dB is, en dus eigenlijk -4 dB.
- voor films is +6 dB te zacht, maar +8 dB is wel goed

Hoezo staat je stereo instelling zoveel zachter dan film? Ik heb juist met films paar dB minder en met stereo juist iets harder. Meeste films hebben heel dik LFE geweld en vaak draai je dat ook harder dan regulier muziek. Dus dat begrijp ik niet zo goed.

Hoe is de integratie van subwoofer met je mains? Heb je daar een REW grafiekje van?

Klopt, de sub staat op +6 dB, dit vind ik eigenlijk te zacht tijdens films (de bassen komen dan niet zo indrukwekkend over).
Waarschijnlijk is de sub in stereo modus dan inderdaad -4 dB.

Als ik het sub niveau voor stereo op bijv. 0 dB zet (dit is dus een aparte instelling in de Arcam, de sub vult de fronts dan aan, dit heet dan stereo+sub), dan zijn de bassen veel te overheersend.

In mijn subwoofer zit een Eminence LAB12 woofer (6 ohm), de woofer zit in een kast van netto +/- 96 liter, getuned rond 21 hz. Als versterker heb ik een Hypex PSC2.400, deze amp heeft een dsp aan boord. Omdat ik de subwoofer in mijn tv-meubel verwerkt heb, is verplaatsen onmogelijk. In dsp heb ik een boost ingesteld rond 22 hz van + 6 dB, om zo voldoende output rond 20 Hz te krijgen.

Helaas heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om met REW aan de slag te gaan, ik heb een losse db-meter aangesloten gehad op m'n laptop, helaas werkte dit niet (de mic werd niet herkend). Vanmiddag heb ik een UMIK-1 besteld, zodra ik die binnen heb zal ik metingen gaan doen.

Wellicht kan ik met de UMIK de dsp van de subwoofer ook correcter afstellen.

De Arcam AVR400 heeft geen Audyssey, er zit wel een vorm van room eq in, maar die is absoluut niet bevredigend.

Afgelopen weekend heb ik bij mijn broer geholpen om zijn set af te stellen (icm gesloten zelfbouw SVS subwoofer). Hij heeft een Marantz SR5015 en oa Tannoy Saturn S6 frontspeakers. Ik merkte daar heel duidelijk dat de Audyssey daar een heel positief effect heeft op het surround geluid (en ook op de integratie van de subwoofer). Ik zou toch denken dat het met de Arcam toch ook zeker mogelijk moet kunnen zijn om het geluid van de subwoofer zo goed te laten integreren.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ralf67


NielsLu

Citaat van: Ralf67 op maart 21, 2021, 08:21:27
Tijd voor een andere subwoofer dus !

Ik wil eerst nog proberen om de dsp beter af te stellen met de UMIK. Als dat niet naar tevredenheid verloopt, dan denk ik inderdaad dat ik er een andere woofer in ga zetten. Ik denk er nu over om dan de Dayton Audio UM15-22 erin te gaan zetten en de kast gesloten te maken.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D