Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

dynam1ke

Citaat van: jossie op maart  7, 2017, 22:17:06
Als je begint met de roommodes te onderdrukken en een lichte housecurve aan de onderkant toe te voegen kun je een aardig beeld krijgen wat je met twee subs en satellieten zou kunnen bereiken. Dat zal zeker al egaler in de kamer zijn. Subs toevoegen onder de F3 van je fronts wordt lastiger, Je kamer is zo groot dat de fronts ook zeker een groot aandeel in de roommodes hebben. Als je dan alleen de mini op de subs zet red je het niet denk ik.
Wat bedoel je met satelieten? Kleinere fronts? Ik zal beneden de fronts EQ'en eens proberen, maar geloof wel een beetje in de theorie van Geddes om niet te veel met je front te klooien qua EQ. Ik zou ook niet puur onder de F3 willen toevoegen met de subs, maar wel een crossover in willen stellen naar de subs. Dat ik volgensmij ook wat Geddes en Multi Sub Optimizer doen: Geen EQ op fronts, wel op de subs, maar wel de fronts iets eerder in het laag af laten lopen naar de subs toe. Room curve toevoegen over alles heen kan in mijn ogen altijd wel.

EIDT: PS. Haha, jossie. Ik herinner me opeens dat jij mijn Klipsch RW12 ooit hebt gerepareerd en dat je in de buurt woont. Even vergeten  ;D. Hij is een tijdje later verkocht trouwens.

Citaat van: morca op maart  7, 2017, 23:42:17
Met monitoren is je slambas ook weg,of niet in balans met de twee subs.Ik zoi grote fronts zo inregelen dat ze de roommodus niet meer aanspreken.
Daarbij behoud je de goeie slambass die veel beter bij.de twee subs aansluiten.
En dan de subs met een aparte dsp inregelen.

Heb hier zelf uitvoerig mee getest thuis en Martijn die pas geweest is was zeer onder de indruk hoe ik die slambas /midbass woofer van 30 cm had geintregeerd.
En hoe mooi dat klinkt.
Klinkt goed! En met 'fronts zo inregelen dat ze de room modes niet meer aanspreken' bedoel je de pieken weg EQ'en?

Citaat van: morca op maart  7, 2017, 23:45:32
Toen mijn set boven stond was inregelen ook veel makkelijker omdat de akoestiek van een kleine ruimte vaak minder tegenwerkt.
Beneden is gelukt,maar het koste wat tijd en moeite.
En finetunen op het oor zonder daarbij naar een meting te kijken.
Tijd zal sowieso de grootste investering zijn. Als het relatief weinig kost qua geld, dat staat daar tegenover weer vaak een enorme tijdsinvestering. Maar ik vind het leuke materie, dus dat scheelt  ;)
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY

morca

Ja zorgen dat je fronts niet pieken en goed afvallen onder 80 hz,en daar de sub over laten pakken.
Fronts regel ik trouwens op oor in mbt die afval en eq onder 80 hz,maar even meten kan geen kwaad.

jossie

Citaat van: dynam1ke op maart  8, 2017, 08:15:15
Wat bedoel je met satelieten? Kleinere fronts? Ik zal beneden de fronts EQ'en eens proberen, maar geloof wel een beetje in de theorie van Geddes om niet te veel met je front te klooien qua EQ. Ik zou ook niet puur onder de F3 willen toevoegen met de subs, maar wel een crossover in willen stellen naar de subs. Dat ik volgensmij ook wat Geddes en Multi Sub Optimizer doen: Geen EQ op fronts, wel op de subs, maar wel de fronts iets eerder in het laag af laten lopen naar de subs toe. Room curve toevoegen over alles heen kan in mijn ogen altijd wel.

EIDT: PS. Haha, jossie. Ik herinner me opeens dat jij mijn Klipsch RW12 ooit hebt gerepareerd en dat je in de buurt woont. Even vergeten  ;D. Hij is een tijdje later verkocht trouwens.
Klinkt goed! En met 'fronts zo inregelen dat ze de room modes niet meer aanspreken' bedoel je de pieken weg EQ'en?
Tijd zal sowieso de grootste investering zijn. Als het relatief weinig kost qua geld, dat staat daar tegenover weer vaak een enorme tijdsinvestering. Maar ik vind het leuke materie, dus dat scheelt  ;)

In post 7190 deed je zelf de suggestie om tops met subs te combineren. Ik neem aan dat je de minidsp liever niet in je signaalweg naar de bnw's wilt hebben. Maar misschien kun je de mini gewoon parallel met twee subs er bij zetten en zo de fronts wat corrigeren. Of misschien is één sub dan al voldoende als je de fronts laat voor wat het is. Je moet de symmetrie in de opstelling 'breken' Twee fronts langs een zijde leveren op de helft naar de achterwand geheid grote dips op. Een derde bron kan dat opvullen.

Edit: eigenlijk schreef je daar zelf al bovenstaande oplossing. Ik denk inderdaad dat dat het meest kansrijk/makkelijk is.
Omni !

dynam1ke

Thanks guys!

jossie, ik vroeg me inderdaad af de zuilen vervangen konden worden door bookshelfs als er subs bij kwamen, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld. Ik vroeg me alleen af of jij met 'satelieten' ook bookshelfs bedoelde. En nu weer 'tops'. Ik neem aan dat je hiermee allemaal hetzelfde bedoeld haha. Maar je idee is nu wel duidelijk hoor! Ik heb boven dus nog bookshelfs staan, dus ik zou het ook kunnen proberen als er een sub is.

Jullie hebben me weer verder geholpen. Ik ga even puzzelen met op welke manieren ik de MiniDSP allemaal voor/tussen/achter de receiver kan vlechten i.c.m. (een) sub(s). Op zich nu nog wel relax dat ik die receiver met bass-management en sub pre-out nog heb. Volgens mij heb ik dan nog wat meer manieren waarop ik kan aansturen, dan alleen met een stereo amp.

Thanks!
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY

jossie

Citaat van: dynam1ke op maart  8, 2017, 08:15:15
Ik zal beneden de fronts EQ'en eens proberen, maar geloof wel een beetje in de theorie van Geddes om niet te veel met je front te klooien qua EQ.

Dat gaat alleen over frequenties boven de schroeder frequentie, daaronder (room modes) maakt hij op zich geen verschil tussen Links en Rechts en subs. Die hebben dezelfde hebbelijkheden in een woonkamer natuurlijk. Ik doelde dus alleen op de frequenties onder pakweg 150-200 Hz.
Omni !

dynam1ke

Net even na zitten denken hoe ik de MiniDSP het beste aan kan sluiten beneden op de receiver en B&W's, maar een receiver is eigenlijk helemaal niet handig met een MiniDSP voor het beoogde gebruik.

De MiniDSP moet eigenlijk tussen een voor- en eindversterker zitten. Die heb ik niet. Ik kan:

1. De MiniDSP als voorversterker gebruiken, want ik heb wel de MiniDigi erop zitten en de volume potmeter op de MiniDSP. Dan kan ik mijn digitale bron aansluiten direct op de MiniDSP/MiniDigi, crossoveren en EQ'en, en dan het licht gefilterde signaal naar de receiver waar de fronts (setting large) op zijn aangesloten, en de sub(s) op de analoge output(s) van de MiniDSP. Het jammere is dat ik dan dus de volumeknop op de MiniDSP moet gebruiken en de receiver op een vast volume open zetten. Leuk voor een test, maar niet echt houdbaar...

2. De bass management van de receiver gebruiker, en dan de MiniDSP op de sub pre-out. Maar dan dus geen mogelijkheid tot EQ op de fronts, en minder controle over de crossover.

3. Cheaten met de analoge Zone2 output op de receiver? Bron digitaal IN op de receiver in Zone2. Ongefilterd  naar de MiniDSP via de analoge Zone2 uitgang. Crossover en EQ op de MiniDSP. Licht gefilterde front signaal terug naar de receiver op digitaal IN in Zone1. Subs gewoon direct uit de MiniDSP. In Zone1 kan ik het volume vast hoog zetten. En in Zone2 heb ik het volume van de fronts en sub samen. Niet ideaal, maar kan misschien :P

:nopompom:
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY

jossie

Even uit m'n hoofd is in ieder geval in mijn Onkyo zone twee compleet analoog, ik dacht niet dat die naar digitale bronnen kan luisteren. Maar misschien is het bij jou anders.

Voor de (eventuele) test zou ik gewoon een cd speler op de mini aansluiten en dan analoog je receiver in. Dan kun je de fronts corrigeren.

Als je het wat vindt kun je dan later alsnog bekijken met wat voor hardware dit op te lossen is afhankelijk van je bron waar je graag naar luistert.
Omni !

jerry88

Ik heb niet alle post gelezen maar wat ik gelezen heb wordt er voornamelijk stereo afgespeelt met een avr.Nu heb ik een geintegreerde versterker primaluna dialogue premium met focal 1027be luidsprekers.
Is het zinvol voor mij om een REW meting te doen voor eventuele akoestische aanpassingen en of het zinvol is om een subwoofer aan te schaffen.Als ik een subwoofer aanschaf heb ik begrepen dat een dsp ervoor zorgt dat de sub beter integreerd met mijn luidspekers.Maar hoe moet ik die aansluiten,ik heb geen pre-versterker.

morca

Akoestische aanpassing pakt eigenlijk altijd goed uit.
Heeft je amper geen front preout?
Anders kan een sub high level aansluiten,maar dan kan er weer geen dsp tussen en moet je laag crossover vd sub instellen.

jerry88

CitaatAkoestische aanpassing pakt eigenlijk altijd goed uit.
Heeft je amper geen front preout?
Anders kan een sub high level aansluiten,maar dan kan er weer geen dsp tussen en moet je laag crossover vd sub instellen.

Er zit geen pre-out op.Er zit wel een mono sub uitgang op.Maar ik ben bang dat ik hiermee een sub of 2 subs niet mooi kan integreren met mijn luidspekers omdat mijn speakers dan nog steeds het laag doorgeven.
Een dsp kan ik dus niet gebruiken.
Ik zal dus een andere manier moeten zoeken om dit te laten werken.
Wat REW betreft ,zal ik een UMIK-1 aanschaffen om te kijken of er akoestische aanpassingen nodig zijn.
Bedankt voor het advies.

jossie

Citaat van: jerry88 op maart 17, 2017, 20:57:02
Er zit geen pre-out op.Er zit wel een mono sub uitgang op.Maar ik ben bang dat ik hiermee een sub of 2 subs niet mooi kan integreren met mijn luidspekers omdat mijn speakers dan nog steeds het laag doorgeven.
Een dsp kan ik dus niet gebruiken.
Ik zal dus een andere manier moeten zoeken om dit te laten werken.
Wat REW betreft ,zal ik een UMIK-1 aanschaffen om te kijken of er akoestische aanpassingen nodig zijn.
Bedankt voor het advies.

Ik zie niet in waarom je de mono uitgang niet voor de subwoofer kunt gebruiken. Juist wel, en je zou daar dan wel een dsp doos tussen kunnen voegen naar de sub(s). Of sub(s) met dsp ingebouwd.

Je kunt het laag van je Focals op een eenvoudige, elegante manier laten afvallen door de baspoorten aan de onderkant te blokkeren/dicht te stoppen. Dat vindt je versterker ook prettig.

De laagweergave in je kamer kan beter worden van meerdere bronnen. Het parallel bijzetten van een subwoofer tot ongeveer 80 Hz zal ook zeker goed kunnen uitpakken mits je kunt meten/corrigeren met een dsp.

Waarom wil je een sub? Meer laag of dieper? Je focal's zijn al capabel toch?
Omni !

jerry88

CitaatIk zie niet in waarom je de mono uitgang niet voor de subwoofer kunt gebruiken. Juist wel, en je zou daar dan wel een dsp doos tussen kunnen voegen naar de sub(s).

Ik wist niet dat je een dsp kan aansluiten op een mono sub uitgang.Ik dacht dat je een dsp alleen kon aansluiten op pre-out.
Ik zat te kijken naar een ddrc-24.Die kan ik dan als ik het goed begrijp op een line-in aansluiten.
Alleen jammer dat ik maar 1 analoge bron kan aansluiten.
Ik heb 2 analoge bronnen (platenspeler en een akurate ds streamer).

Citaat[Je kunt het laag van je Focals op een eenvoudige, elegante manier laten afvallen door de baspoorten aan de onderkant te blokkeren/dicht te stoppen.

Dat is inderdaad een goeie methode om het laag wat vloeiender over te laten lopen.Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken.

CitaatWaarom wil je een sub? Meer laag of dieper? Je focal's zijn al capabel toch?

Dat klopt.Mijn focals gaan tot 30hz bij -6db.
Ik luister graag naar unplugged,blues,easy listening muziek.
Nu heb ik er kt120 buizen inzitten en het laag klinkt inderdaad niet slecht.
Maar het probleem is natuurlijk dat ik niet weet hoe het KAN klinken in mijn situatie.Dat is een kwestie van geluk.Het enigste wat ik kan doen is het "geluk" factor zo klein mogelijk te maken.
En het tweede is dat ik gehoord heb als je het laag door een sub laat spelen de luidspreker "voller" klinkt.
Ik heb nog nooit een sub gebruikt.
Omdat ik toch aan het kijken ben voor een sub voor mijn ht dacht ik mischien hem ook voor stereo te gebruiken.
Daarom wil ik graag weten wat voor aansluitingen ik nodig heb op de sub ( bijv. een Arendal sub ) en andere eventuele apparaten.
Mijn eerste vraag was dan ook of ik met een REW meting kan zien of een sub een aanvulling kan zijn.




jossie

Citaat van: jerry88 op maart 18, 2017, 13:53:30
Ik wist niet dat je een dsp kan aansluiten op een mono sub uitgang.Ik dacht dat je een dsp alleen kon aansluiten op pre-out.
Ik zat te kijken naar een ddrc-24.Die kan ik dan als ik het goed begrijp op een line-in aansluiten.
Alleen jammer dat ik maar 1 analoge bron kan aansluiten.
Ik heb 2 analoge bronnen (platenspeler en een akurate ds streamer).

Dat is inderdaad een goeie methode om het laag wat vloeiender over te laten lopen.Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken.

Dat klopt.Mijn focals gaan tot 30hz bij -6db.
Ik luister graag naar unplugged,blues,easy listening muziek.
Nu heb ik er kt120 buizen inzitten en het laag klinkt inderdaad niet slecht.
Maar het probleem is natuurlijk dat ik niet weet hoe het KAN klinken in mijn situatie.Dat is een kwestie van geluk.Het enigste wat ik kan doen is het "geluk" factor zo klein mogelijk te maken.
En het tweede is dat ik gehoord heb als je het laag door een sub laat spelen de luidspreker "voller" klinkt.
Ik heb nog nooit een sub gebruikt.
Omdat ik toch aan het kijken ben voor een sub voor mijn ht dacht ik mischien hem ook voor stereo te gebruiken.
Daarom wil ik graag weten wat voor aansluitingen ik nodig heb op de sub ( bijv. een Arendal sub ) en andere eventuele apparaten.
Mijn eerste vraag was dan ook of ik met een REW meting kan zien of een sub een aanvulling kan zijn.

Kijk even goed in de manual of de 'mono' uitgang meegaat met de volumeregelaar, anders gaat het niet. Overigens staat achterop niet dat het een sub uitgang is, er staat alleen mono bij.
Als dat wel zo is, is het gewoon een 'pre out' maar dan mono. Om de sub bij te sturen hoef je de ddrc niet voor je versterker te plaatsen, gewoon op de mono uitgang met een draadje en dan daarna met een draadje naar de sub (of twee bij twee subs).

Als je het hele signaal wilt bijsturen moet hij er inderdaad voor, of via de tapemonitor schakeling (als jouw versterker die heeft).

Pak een paar handdoeken oid om even te proberen met de poorten, dan krijg je wel een idee hoeveel bas eraf gaat. Het is precies het onderste deel dat je mogelijk liever door de sub wilt laten doen. Pas natuurlijk wel op dat er niks in gaat, dan komt de schroevendraaier in beeld. Je zou ook wat gesloten cellig schuim van voldoende dikte op maat kunnen snijden tussen de pootjes, het gewicht van de kast sdrukt het dan wat aan als je het iets dikker houdt.

Als je de ddrc in de signaalweg wilt/kunt opnemen en je vindt dat niet nadelig (ad-da conversie etc) heb je geen sub nodig voor gewone luistervolumes. Dan kun je in de DDRC het sublaag voldoende opkrikken. Maar... je buizenbak is eindig met vermogen, een externe sub doet dat veel makkelijker.

Vrijwel elke sub heeft gewoon RCA plug in, dat is voldoende voor je HT en bovenstaande oplossing. Nogmaals, mits je mono-uit meeloopt met het volume (!)

Edit: in de manual staat inderdaad 'dedicated mono sub' uitgang. Daar staat verder niks bij over nivo of eventueel hoogaf filter. Ik ga er vanuit dat het gewoon een mono 'sum' is van links en rechts. Prima bruikbaar.

Omni !

jerry88

CitaatKijk even goed in de manual of de 'mono' uitgang meegaat met de volumeregelaar, anders gaat het niet. Overigens staat achterop niet dat het een sub uitgang is, er staat alleen mono bij.

Het is een mono sub uitgang.Ik heb even in de handleiding gekeken en er staats niets over of de uitgang meegaat met de volume.Ik zal dat even navragen op het Primaluna forum.

CitaatAls je het hele signaal wilt bijsturen moet hij er inderdaad voor, of via de tapemonitor schakeling (als jouw versterker die heeft).

Er zit geen tapemonitor op.

CitaatPak een paar handdoeken oid om even te proberen met de poorten, dan krijg je wel een idee hoeveel bas eraf gaat. Het is precies het onderste deel dat je mogelijk liever door de sub wilt laten doen. Pas natuurlijk wel op dat er niks in gaat, dan komt de schroevendraaier in beeld. Je zou ook wat gesloten cellig schuim van voldoende dikte op maat kunnen snijden tussen de pootjes, het gewicht van de kast sdrukt het dan wat aan als je het iets dikker houdt.

Prima dat zal ik eens proberen.

CitaatVrijwel elke sub heeft gewoon RCA plug in, dat is voldoende voor je HT en bovenstaande oplossing.

Dat is goed om te horen.
Dank je wel voor de info.

morca

Ik zat gisteren achter me telefoon
Maar je amp heeft een sub uitgang,ideaal
Dan zou ik die gebruiken zoals Jossie al uitgelegd heeft
Sub signaal is eigenlijk altijd mono

jerry88

CitaatIk zat gisteren achter me telefoon
Maar je amp heeft een sub uitgang,ideaal
Dan zou ik die gebruiken zoals Jossie al uitgelegd heeft
Sub signaal is eigenlijk altijd mono

Dat is inderdaad goed advies.Alleen moet ik nog even weten of de sub uitgang meeloopt met het volume.
edit. Voor een dps maakt het dus niet uit of hij een mono of stereo signaal krijgt.

jerry88

Goed nieuws.Op het AVS forum zeggen ze dat de mono subwoofer uitgang volume variabel is.
Nu  eerst een umik-1 microfoon aanschaffen en wat REW metingen doen.
Bedankt voor de informatie.

morca

Een sub out die niet met je volume meeloopt kan eigenlijk ook niet.
Dan zou je er niks aan hebben.
Bij elke amp waareen subout opzit moet hij wel met het volume meelopen.

jossie

Dat is natuurlijk zo Morca maar op de achterzijde staat alleen 'Mono Out' op het plaatje dat ik zo snel zag. Beter even dubbel checken dan...
Omni !


Tallguy

Mijn sub, een Klipsch Sub-10 (http://www.klipsch.com/products/sub-10-subwoofer) downfire staat op mijn tegelvloer en is best aardig ingeregeld met ADSY XT. Ondanks de plaatsing (niet meer in een hoek omdat deze jongen blijkbaar toch wat ruimte nodig heeft), merk ik dat ik 'm soms wat meer moet terugschroeven dat ik zou willen ivm 'geklapper/gebulder'.
Zou een oplossing kunnen zijn om dat speaker te ontkoppelen van de vloer middels een 50x50 rubberen tegel?

Denon AVR-X2000 | Dune HD Lite | Dune HD 303d | Panasonic Viera TX-P55VT50 (calibrated door Frank) |  Klipsch Sub-10 | 4x B&W DM560 | 2x B&W V201 | B&W HTM62

morca

Ontkoppelen met een rubber mat zou idd goed kunnen.
Downfire klinkt ook niet altijd lekker.

Bulderd hij op een bepaalde freq of allleen met bepaalde stukken.
Je zal minder laag output hebben tov cornergain.

Kan ook dat adsy een foutje maakt ivm staande golven.
Staat je setup hier ergens op het forum?

Tallguy

@morca : Mijn setup staat in mijn sig. Ik heb geen meting gedaan met iets anders dan ADSY, hoewel ik best wel interesse daarin zou hebben. Ik kan wel een plaatje maken qua plaatsing van het B&W .
Kort gezegd: 2x een DM560 voor me, ong evenredig geplaatst van mijn TV. Onder m'n tv een HTM62. Rechts achter een 3 zits bank staat mijn Klipsch Sub-10.
Rechts en links van mijn luisterpositie (wederom redelijk evenredig geplaatst) 2x een DM560
Vlak achter mijn luisterpositie (ong 1,5mtr) tegen de achterwand staan 2 V201's.


Zwart zijn de speakers, blauw is 1 en 3-zits. Geel is laag tafeltje.
De speakers voor heb ik wel naar de luisterpositie gedraaid (laserlampje is altijd handig daarvoor :) )

Kan je hier wat mee?
Denon AVR-X2000 | Dune HD Lite | Dune HD 303d | Panasonic Viera TX-P55VT50 (calibrated door Frank) |  Klipsch Sub-10 | 4x B&W DM560 | 2x B&W V201 | B&W HTM62

Henkjan_O

het eerste dat mij te binnen schiet is: heb je geen plek voor de sub in de buurt van je fronts?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Tallguy

Ow ja, dat heb ik zeker wel, maar vond 'm daar te boomerig. Ik luister niet zo idioot veel stereo (nooit de radio thuis aan), het is echt 90% HT bij mij  ;D
Denon AVR-X2000 | Dune HD Lite | Dune HD 303d | Panasonic Viera TX-P55VT50 (calibrated door Frank) |  Klipsch Sub-10 | 4x B&W DM560 | 2x B&W V201 | B&W HTM62