Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Witalik

Citaat van: RalphH op januari 30, 2017, 12:33:29
@Witalik
Je moet volgensmij in je windows settings wel specificeren hoeveel speakers je hebt 5.1/7.1)

Ja dat klopt. Dat doe ik dan ook. En dan krijg ik met kodi bijvoorbeeld geen Dolby meer. Ik weet niet hoe het komt maar die ASIO4ALL gooit heel me systeem in de war  :(
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

Als je kodi op wasapi en het juiste passthrough apparaat heb geselecteerd, moet je gewoon dolby krijgen. Omzeilt de windowsmixer en asio nl
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Heb alle combinaties geprobeerd maar helaas. Zal wel iets fout doen maar ik ben er dan gelijk weer beetje klaar mee.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

bluemagics

Ik lees zowel dingen over het gebruik van een meetmicrofoon als een SPL Meter icm REW.

Welke van de twee heb ik nodig of toch allebei? Wat zijn de verschillen?

Is er toevallig iemand in de buurt van Den Haag met veel ervaring van Subs inregelen en die de juiste spullen heeft (Meet mic / SPL meter)? Uiteraard is een kostenvergoeding geen probleem!:-)
Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

RalphH

Kan allebei. Met een spl meter kun je leuk beginnen en geeft een goed beeld van wat er in je ruimte gebeurd.
De meting van het sublaag kan een paar dB afwijken in volume, maar mijn ervaring is dat het algehele gedrag van het laag in de ruimte, goed weergegeven wordt.
Als je een gecalibreerde meetmicrofoon (bijv umik-1) pakt, ben je ongeveer 3x zo duur uit. Resultaat van de meting is dan enkel wel nauwkeurig.

Woon niet in de buurt van Den Haag, anders had ik je graag op weg geholpen.
Maar als je het openingstopic even doorneemt, moet je een heel eind kunnen komen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Niek007

Vandaag heb ik eindelijk eens tijd gehad om m'n nieuwe set te meten met een UMIK microfoon en REW. De set bestaat uit XTZ 99.36 LFR fronts en een XTZ 12.17 sub. De set is ingemeten met Audyssey en daarna handmatig de cross-over ingesteld.
De paars/roze lijn is de meting met X-over op 80 Hz, de blauwe lijn met X-over op 60 Hz.



Waterfall betreft de meting met X-over op 80 Hz



Vanaf het moment dat de fronts het overnemen wordt het wat rommelig. Over een paar weken komt er een nieuwe stoffen hoekbank, ik ben benieuwd of dat verbetering geeft van de metingen.


Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

GPO

Citaat van: NiekS op februari 10, 2017, 19:10:44
Vandaag heb ik eindelijk eens tijd gehad om m'n nieuwe set te meten met een UMIK microfoon en REW. De set bestaat uit XTZ 99.36 LFR fronts en een XTZ 12.17 sub. De set is ingemeten met Audyssey en daarna handmatig de cross-over ingesteld.
De paars/roze lijn is de meting met X-over op 80 Hz, de blauwe lijn met X-over op 60 Hz.



Waterfall betreft de meting met X-over op 80 Hz



Vanaf het moment dat de fronts het overnemen wordt het wat rommelig. Over een paar weken komt er een nieuwe stoffen hoekbank, ik ben benieuwd of dat verbetering geeft van de metingen.
Op zich vrij goede meting hoor. Op 80 hz is de meting wat rechter als op 60 hz. Alleen kan de piek rond de 80 hz wel het rommelige verklaren denk ik.

Staan je fronts mss erg dicht bij de achterwand?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Niek007

Citaat van: GPO op februari 10, 2017, 20:31:55
Op zich vrij goede meting hoor. Op 80 hz is de meting wat rechter als op 60 hz. Alleen kan de piek rond de 80 hz wel het rommelige verklaren denk ik.

Staan je fronts mss erg dicht bij de achterwand?

Bedankt voor je reactie. Ik ben nog nieuw in het uitvoeren van metingen en het op deze manier opstellen en afstellen van de speakers dus alle tips zijn welkom!
Ik zal het dit weekend eens proberen met de fronts verder van de muur. Toen ik de speakers een paar weken geleden op gehoor heb geplaatst leek het bij deze speakers (gek genoeg) of ze beter klonken dicht tegen de achterwand. Een goede tip om te kijken of metingen dat ondersteunen. Wordt vervolgd [emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

CinéHome

Test misschien ook eens met Xover op 90 of 100. Normaal is 80 de betere keuze, maar Denon loopt met een crossover op 80 doorgaans door tot bijna 60... als je het in de praktijk meet. Dus gewoon om te kijken wat dat geeft.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

morca

Citaat van: MichelDW op februari 11, 2017, 00:58:43
Test misschien ook eens met Xover op 90 of 100. Normaal is 80 de betere keuze, maar Denon loopt met een crossover op 80 doorgaans door tot bijna 60... als je het in de praktijk meet. Dus gewoon om te kijken wat dat geeft.
Vaak word dat met 1 sub wel heel snel plaatsbaar.
Denk dat ik me bij GPO zijn advies aansluit,schuif eens wat met de speakers en misschien de sub.

GPO

Citaat van: minidsp.nl op januari  5, 2017, 12:21:42
De jumper zet alleen de input gevoeligheid, 0.9V of 2V;  uitgang is altijd 0.9V.

Graag wil ik even hier wat verduidelijking op hebben van jullie. Toen ik mijn miniDSP net had vond ik dat m'n sub een stuk harder moest met dit kastje er tussen dan direct op de pre-out van mijn receiver. Daarna gelezen op internet dat je dus een jumper kunt verzetten om dit euvel te verhelpen. Dat heb ik gedaan en toen werd de sub een stuk harder aangestuurd. Dus mijn probleem was opgelost.

In andere delen van dit forum wordt hier ook over gesproken en dan wordt er gezegd dat het uitgangsniveau niet veranderd, bv hier --> http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=160581.msg3022009#msg3022009

Maar deze quote uit jullie manual zegt toch hetzelfde als wat ik gehoord heb:

" ... Note that the input sensitivity jumper setting does not affect the maximum output signal – it is always 0.9 V
RMS. Therefore, when the jumper is in the 2.0 V position, the miniDSP (without any other processing enabled)
has an approximately 7 dB insertion loss.  ..."

Dus als de jumper op 2.0V input sensitivity staat dan is het signaal aan de uitgang 7 dB zachter, omdat dit aan de ingang dan ook zo is. Dat lees ik hier uit en zo heb ik het zelf ook ervaren.

Dus als mensen last hebben van het feit dat de uitgang niet hard genoeg uitstuurt dan moet je die jumper toch op 0.9V zetten? Of ben ik nou gek aan het worden?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

minidsp.nl

@GPO: Je waarneming klopt helemaal, die jumper verzetten van 0.9 naar 2.0 zorgt dat wat de dsp als max signaal ziet wordt verandert van 0.9 naar 2.0.  max signaal uit is altijd 0.9. Dus stel je hebt 0.9V aan de ingang en de jumper staat op 2.0, dat is dan 0.9/2.0=45% van max. de uitgang is dan 45% van 0.9 = 0.405V.  Bij de jumper op 0.9 is 0.9 100% en dus de uitgang ook op 0.9V.

Het enige waar je wel zeker van moet zijn als je de jumper op de 0.9 stand zet, is dat het signaal ook echt niet daar boven komt, dan klipt 't = vervorming.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

GPO

Citaat van: minidsp.nl op februari 13, 2017, 22:19:46
@GPO: Je waarneming klopt helemaal, die jumper verzetten van 0.9 naar 2.0 zorgt dat wat de dsp als max signaal ziet wordt verandert van 0.9 naar 2.0.  max signaal uit is altijd 0.9. Dus stel je hebt 0.9V aan de ingang en de jumper staat op 2.0, dat is dan 0.9/2.0=45% van max. de uitgang is dan 45% van 0.9 = 0.405V.  Bij de jumper op 0.9 is 0.9 100% en dus de uitgang ook op 0.9V.

Het enige waar je wel zeker van moet zijn als je de jumper op de 0.9 stand zet, is dat het signaal ook echt niet daar boven komt, dan klipt 't = vervorming.

Ah OK duidelijk! Bedankt voor de uitleg.

Ik zou eigenlijk niet weten of het inkomende signaal vd receiver niet boven die 0.9V komt. De vraag is hoe ik daar achter kom en als het gebeurd in hoeverre ik die vervorming waarneem.

Zal eens kijken in de spec van mijn receiver wat hij max kan uitsturen op de preout van de sub.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Na het omzetten van de input jumers (dankje GertJan), vanavond even kort aan het stoeien geweest met de 2x4.

Metinkje links/rechts, filters berekend, handmatig (kreeg een error op rew input, nog geen zin om uit te zoeken wat ik fout deed) in de minidsp gezet --> eerste snelle resultaat vrij netjes. Doet wat ie moet doen.

Echter.....
Heb een constante static vanaf de minidsp die via USB naar de pc verbonden is.
Krijg interne pc-geluiden door de speakers. Elke klik of bewerking is hoorbaar. Zit geen draaiende harddisk in maar een ssd, maar elke bewerking hoor ik als getik en geratel terug.
Volumeregeling van de AVR heeft hier geen invloed op, bij audio-mute van de Minidsp (rechtsbovenin het hoofdmenu), is het weg en de rest van het geluid ook natuurlijk :clapping: :clapping:
Waarschijnlijk is het foetsie bij aansluiten van een losse voeding, maar vraag me even af of dit een issue van mijn pc of van de minidsp is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

minidsp.nl

ik denk dat dat een soort aardlus is ofzo, ik heb het met de minidsp niet eerder meegemaakt.  wel toen ik een keer een klein versterkertje van de 12V van de PC voedde..  waar komt de muziek vandaan? ook van de PC?
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

RalphH

Dank voor je reactie.
Muziek komt ook van de pc inderdaad. Via hdmi naar de avr.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

minidsp.nl

Dan is een aardlus wel de hoofdverdachte.  Kan je een test doen met de minidsp wel aan de PC, maar de PC los (ook geen randaarde) van de hele audio set? Of als dat lastig is, de minidsp bv aan een laptop die op accu draait.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

jossie

Dat is absoluut een aardlus. De stroom in het digitale circuit in je pc is afhankelijk van de processoractiviteit. Blijkbaar heb je een lus gemaakt en vloeit die stroom ergens je analoge signaalground in. Mogelijk al in het mini uitgangscircuit. Zo kun je mooi monitoren wat veel stroom trekt in je pc, dan neemt de storing toe  ;D

Als je 'm zo wilt blijven gebruiken kun je het beste een tekeningetje maken met de apparaatjes en dan toevoegen welke apparaten geaard zijn, die vormen uiteindelijk de lus waardoor de stoorstroom gaat lopen. Die aardlus kan dus bv gesloten worden door enerzijds de PC en anderzijds een TV of beamer via de AVR.
Omni !

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Het gaat ergens rond tussen de pc, eindtrap en minidsp:

Alles verbonden zoals normaal, minidsp op laptop (accu) =  :pompom:

Rotel ongeaard + pc geaard + minidsp aan pc (usb) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) = :pompom:

Rotel ongeaard + pc geaard + minidsp aan pc (usb) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr gekoppeld aan minidsp (interlink) = :nopompom:

Rotel geaard + pc geaard + minidsp aan pc (usb) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) =  :nopompom: (cpu gepiep)

Rotel geaard + pc ONgeaard + minidsp aan pc (usb) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) =  :nopompom: ( (aardlusbrom, maar niet cpu gepiep)

Rotel geaard + pc ONgeaard + minidsp aan laptop (accu) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) = :pompom:

Rotel geaard + pc ONgeaard + minidsp aan telefoonadapter + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) = :pompom:

Minidsp aan een losse adapter dus en instellen/aanpassen via de laptop.
En ik blijf dan toch de taskmanager maar gebruiken om te concluderen wat er aan mijn cpu capaciteit aan het knabbelen is, een compromis, ik weet het ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Lol, test met de minidsp in een ongeaard stopcontact was met een verlengsnoer uit de gang. Zodra ik 'm in de stroomkring van de HT zette, begon het gepiep weer. De Rotel eindbak nu even ongeaard aangesloten met een los stekkerdoosje in dezelfde kring als de rest --> gepiep weer weg.
Is wel ff goed zo, ik was er klaar mee, ging uiteindelijk om het dsp'en ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Ook de grafiekjes nog maar even.

Links en rechts afzonderlijk gecorrigeerd, onderstaand zijn de gezamelijke metingen


Vond overigens nog wat poortpluggen van de PB13, die heb ik bij elke S10 eentje in een poort gedaan.
Samen met de eerste dsp test, klinkt het geheel al een stuk rustiger/strakker.

Wil kijken of ik de gaten nog wat kan compenseren, maar daar moet ik even induiken, REW deed daar niet automatisch iets mee. Minimale boost ingesteld overigens, maar ook bij hogere boost kwam er geen correctie. Meende in het verleden dat REW wel iets met de nulls deed.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Citaat van: RalphH op februari 16, 2017, 20:40:47
Het gaat ergens rond tussen de pc, eindtrap en minidsp:

Alles verbonden zoals normaal, minidsp op laptop (accu) =  :pompom:

Rotel ongeaard + pc geaard + minidsp aan pc (usb) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) = :pompom:

Rotel ongeaard + pc geaard + minidsp aan pc (usb) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr gekoppeld aan minidsp (interlink) = :nopompom:

Rotel geaard + pc geaard + minidsp aan pc (usb) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) =  :nopompom: (cpu gepiep)

Rotel geaard + pc ONgeaard + minidsp aan pc (usb) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) =  :nopompom: ( (aardlusbrom, maar niet cpu gepiep)

Rotel geaard + pc ONgeaard + minidsp aan laptop (accu) + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) = :pompom:

Rotel geaard + pc ONgeaard + minidsp aan telefoonadapter + pc losgekoppeld van AVR (hdmi) + avr los van minidsp (interlink) = :pompom:

Minidsp aan een losse adapter dus en instellen/aanpassen via de laptop.
En ik blijf dan toch de taskmanager maar gebruiken om te concluderen wat er aan mijn cpu capaciteit aan het knabbelen is, een compromis, ik weet het ;D ;D

Als je een tekeningetje maakt hoe je het uiteindelijk wilt hebben >> foto >> posten kan ik je wel helpen. Hier krijg ik hoofdpijn van...   :wacko:

Als het niet meer uitmaakt ook goed  ;D
Omni !


RalphH

Citaat van: jossie op februari 17, 2017, 10:58:02
Hier krijg ik hoofdpijn van...   :wacko:

Gheghe, snap ik, sorry hè ;D



Dit is het idee, de andere Eindbak even buiten beschouwing gelaten, die had geen invloed.
Zo aangesloten is er dus cpu activiteit door de speakers te horen. Als het op te lossen is, zou het mooi zijn. Wel handig als de minidsp aan de pc zou kunnen blijven hangen.

De workaround nu is dus de eindbak ongeaard aangesloten en de minidsp in een telefoonadapter geprikt voor voeding. Zeker werkbaar, maar niet ideaal.


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer